Ny hoj 2010

Själv har jag inte kraschat i år heller. Ej heller är jag hojkonsument, mer hojintresserad. Så det blir självklart att mysmecka i vinter och förbättra vidare. Nya specialslipade kammar beställd från Andrews Cams i USA. Nya bättre cylindrar och kolvar är under beställning, intensiv mailtrafik just nu med amerikanska tillverkare.

Ev skicka gaffelbenen till Maxton i UK för att låta dem kasta innanmätet och få den uppgraderad med styvare fjädrar och modern Maxton cartridge. Ks akolla med classic racing-folket vad de tror om det. Om inte den planen stöds av de som vet så ska jag sondera möjligheterna att hitta en lämplig modern fgaffel att anpassa så den passar på min hoj. Men det är ju ballare med en förbättrad gammelgaffel.

Nya däck blir det förstås också. Sedan får jag se. Letar på Ebay efter en lite större tank som passar in utseendemässigt. Hittar jag en snygg och passlig större tank så kommer jag nog att bygga gummiupphängda fästen på den tanken till skillnad från min originaltank. Sedan måste ju den tanken skickas till lack förstås. Tänkte även flytta på tändningslåset till en säkrare plats, som det är nu har jag kommit åt tändnyckeln med knäet ibland.

Det är nog vad jag har råd att lägga på hojen i vinter.

Last edited:
Den enda hojen jag har kvar att köpa är en Ducati 1098R men väntar tills sista årsmodellen av den kommer ut. Så nästa år blir det nog inget.
Fast visst, hittar man en riktigt fin ZX-7RR så kommer den såklart inhandlas :)

Ny och ny... tänkte byta till kåphoj iaf!
Lutar mot en zx7r, firestorm eller kanske en F800s.:)

Har du provkört firestormen? I så fall vad tyckte du? Funderar en del själv på F800s skulle vilja ha lite mer krut bara.

//Dafe

Jag e också kluven. Ni får gärna tipsa här alltså. Jag överväger följande alternativ runt 60-80k
BMW F800R eftersom jag mest kör i stadstrafik, och gruppkörningar på 70-väg
Speed Triple 05 eftersom de är snygga och starka, och av samma anledning som ovan
Triumph Sprint ST men den verkar lite klen med 125 hkr (trots att den toppar 260)
Triumph Daytona 675 eftersom de ligger rätt i prisläge, har kåpa och bra vikt-effektförhållande. Den är lite för hård dock, blir nog jobbig att köra i 30mils etapper - eller ?

Svårt val, undrar om det inte bestäms av vad som finns på marknaden när jag väl har pengarna i handen (om ca 4 veckor)

Provkörde en Sprint ST igår du behöver nog inte oroa dig för fartresurserna. Enligt mig är den allt annat än klen dock är den lite stor för mig som är liten. Den är även smidig i kurvorna för att vara stor gå ner en växel och vrid på rullen så blir du nog nöjd. Sen kan du köra långa sträckor över 200 blås utan att det blir jobbigt :tummenupp

När det gäller Daytonan som jag också provkört kan jag bara säga roligaste hoj jag någonsin provat, fyller den dina behov så köp :banana

//Dafe

Last edited:
Jag e också kluven. Ni får gärna tipsa här alltså. Jag överväger följande alternativ runt 60-80k
BMW F800R eftersom jag mest kör i stadstrafik, och gruppkörningar på 70-väg
Speed Triple 05 eftersom de är snygga och starka, och av samma anledning som ovan
Triumph Sprint ST men den verkar lite klen med 125 hkr (trots att den toppar 260)
Triumph Daytona 675 eftersom de ligger rätt i prisläge, har kåpa och bra vikt-effektförhållande. Den är lite för hård dock, blir nog jobbig att köra i 30mils etapper - eller ?

Svårt val, undrar om det inte bestäms av vad som finns på marknaden när jag väl har pengarna i handen (om ca 4 veckor)

Kan tipsa om Street Triplen, samma motor som Daytonan (något om-mappad) och med 3-1 arrow system är den allt annat än slö. Fantastiskt fin att köra! :D Riktigt vettig i försäkringspeng också.

Last edited:
Har du provkört firestormen? I så fall vad tyckte du? Funderar en del själv på F800s skulle vilja ha lite mer krut bara.

//Dafe

Provkörde en Sprint ST igår du behöver nog inte oroa dig för fartresurserna. Enligt mig är den allt annat än klen dock är den lite stor för mig som är liten. Den är även smidig i kurvorna för att vara stor gå ner en växel och vrid på rullen så blir du nog nöjd. Sen kan du köra långa sträckor över 200 blås utan att det blir jobbigt :tummenupp

När det gäller Daytonan som jag också provkört kan jag bara säga roligaste hoj jag någonsin provat, fyller den dina behov så köp :banana

//Dafe

Ja en firestorm är inte heller uteslutet. En F800R är dock det billigaste i drift för min del.
Jag ser fram emot november månad när jag ska börja provköra alla dessa roliga hojar !

Fick en riktigt bra deal på en CBF1000-08 inklusive massa tillbehör (slipon, fullkåpa etc). Kört en Triumph S3 tills nu men flickvännen vill sitta lite mer bekvämt och jag vill gärna ha kåpa för längre turer. Blir en utlandssemester på MC nästa år om allt går vägen. Måste bara styla hojjen lite så den blir en aning sportigare ^^ Några tips på vad man kan göra med en CBF1000?

Någon som vet om Kawa ska göra någon major ändring på 2010 Versys?

Typ mata in 20 häst extra i motorn ;)

För isåfall lär det bli en sån!

Annars blir det en FZ6-S-S2, men då är det lite andra försäkringssummor..

En gammal Ducce monster 900:a tror jag att det blir, har inte råd med annat just nu och med spermatruck nästa år så blir det inte lika mycket körning heller antar jag :näsblod

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti