None´s Gsxr behöver en stressfläkt

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.

Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?

insug 3.jpg
insug 4.jpg
insug f1.jpg
insug.jpg
insug2.jpg
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750 :)
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Konsekvensen blir att du får en motor som går onödigt dåligt i låg och mellanlast

Även höglast påverkas då flödet kring den vassa kanten " krymper " den aktuella flödesarean

En förgasarmotor går knappt om man skippar trattarna , En insprutare kan man ju kompensera med mappningen men man ser tydligt hur man får kompensera ett orginalsprut med Powercommandern för den dåliga fyllnadsgraden man får med ett dåligt utformat plenum

Jag har jobbat med detta så det är inget hittepå från min sida

hojar där jag byggt nya plenum bar blivit betydligt rappare och finare i gången efter detta


Flödet ur ett kylellement är är väldigt snyggt då denna fungerar så som en gaslins man har på Tigbrännaren

Jämnar ut flödet och gör det inte lika riktningsbenäget vilket gör att vissa insug inte favoriseras så som annars kan vara fallet



Man ska komma ihåg att motorn fortfarande är en sugmotor , det är en allmän missuppfattning att man pressar in luften i en turbopuffra

Offtast råder samma tryckförhållande på turbomaskinen som det gör på en vanlig sugis , Allt som gynnar sugmotorn gynnar även turbomaskinen fast gånger 2 om man laddar 1 bar:)

Visst kan man diskutera utformningen av den vassa kanten och det borde bli ett bättre luftflöde precis som du säger, jag betvivlar inte dina kunskaper i att bygga motorer där man kan ta ut mycket effekt. Däremot kan man diskutera om man Måste ha trattar och OM det finns en gräns för när deras påverkan är försumbar?

Nu har jag fått lite mått, mina "trattar" är 35mm långa och med en diameter på 49,5mm (samma som inloppet i gasspjällen). 18mm befinner sig utanför plenumet och 17mm innanför, plåten plenumet är gjort av är 4mm, så den faktiska längden är 13mm som trattarna sticker "upp" inuti plenumet.

Från mina trattar har jag alltså 35mm till taket på plenumet, den stora frågan för mig då är vid vilken längd av trattarna får jag mest effekt och ge förutsättning för att luften kan strömma så bra som möjligt?
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.

Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?

View attachment 413084
View attachment 413085
View attachment 413086
View attachment 413087
View attachment 413088

Eftersom det är svårt att prova ut den ultimata längden på trattar kan jag tänka mig att några har gett upp den kampen och det kanske inte spelar så stor roll vid höga laddtryck.
Säg att du provar en längd mellan 3-7cm, och bara testar varje centimeter så är det svårt att nå det optimala till exempel 58mm.

Sen kan det vara så att den längd som är bäst finns det inte utrymme till, och då kanske avsaknaden av tratt ger en likvärdig effekt, men det är bara mina egna funderingar.

Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750 :)

Tack, det är riktigt kul att hålla på och det finns mycket kunskap här på forumet :D Planera i förväg och beställ hem delar i god tid före det är dags att använda just den delen är mina råd. Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Trattlängden verkar vare av mindre betydelse , Jag kör ju själv med modell 1 och 2 på Mr steens bild

Detta tycker jag funkar bra , Att köra utan tratt därimot fuckar upp flödet Big time

Motorer jag mappat med dåliga trattar / dåliga plenum brukar " Råma " som en ko i vissa resonanslägen

Man ser det även på att man för mappa bort 25 - 30 % bränsle i dessa driftlägen

Men hellre kort tratt och högt i tak om man säger
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.

Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?

View attachment 413084
View attachment 413085
View attachment 413086
View attachment 413087
View attachment 413088

Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750 :)

Trattlängden verkar vare av mindre betydelse , Jag kör ju själv med modell 1 och 2 på Mr steens bild

Detta tycker jag funkar bra , Att köra utan tratt därimot fuckar upp flödet Big time

Motorer jag mappat med dåliga trattar / dåliga plenum brukar " Råma " som en ko i vissa resonanslägen

Man ser det även på att man för mappa bort 25 - 30 % bränsle i dessa driftlägen

Men hellre kort tratt och högt i tak om man säger

Den lösningen på bild ett och två är ser attraktiv ut, det vore ett bra alternativ om hojen låter som en ko i vissa resonanslägen:)
Vad är din tanke kring varför man får mappa bort bränsle när resonansen uppkommer?

Det visade sig att plenumet har en läcka så jag får kapa lite och svetsa igen den.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
När den ej får i sig den luft den är tänkt att ha på ett givet trottelläge så blir blandningen för rik

Det finns ju ej någon luftmängdmätning , Man kan ju då mappa bort överskottsbränslet men man har ju samtidigt tappat lika många % i motoreffekt

Vid korregering utav dåligt plenum i dessa lägen vill motorn åter igen ha mer bränsle
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag försöker låna tråden igen, vad tror du om de här trattarna som jag stoppade i mitt plenum? Enligt de formler jag hittat så är radien precis på gränsen men det borde vara bättre än att inte ha några. Beslutade mig också för att öka på höjden i plenumet en del mot innan.

IMAG2566.jpg
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ursäkta trådkapningen men :
mitt plenum saknar helt trattar invändigt och har kortast möjliga stosar på utsidan för låg bygghöjd , detta på en förgasarcykel .
Det innebär att förgasare 2&3:s original plåttrattar nästan når insidan på plenumet och 1 & 4 :s hamnar kanske 1 cm ner .
Har , efter att konsulterat med erkänd flödesexpert bestämt mig för att förlänga originaltrattarna så att de hamnar kanske 20mm in i plenum och även delvis bygga om framänden för jämnt tryck i hela plenumet .
detta efter att han inte gillade dubbla trattar ( i plenum + på förgasare )

Då jag idag har en spikrak A/F-kurva så borde den då bli betydligt sämre på låg/mellan med gängse teorier eller ?
Eller når jag bättre flöde och det reglerar bränslemängden skapligt av sig själft i och med att det är förgasare ?

M
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ursäkta trådkapningen men :
mitt plenum saknar helt trattar invändigt och har kortast möjliga stosar på utsidan för låg bygghöjd , detta på en förgasarcykel .
Det innebär att förgasare 2&3:s original plåttrattar nästan når insidan på plenumet och 1 & 4 :s hamnar kanske 1 cm ner .
Har , efter att konsulterat med erkänd flödesexpert bestämt mig för att förlänga originaltrattarna så att de hamnar kanske 20mm in i plenum och även delvis bygga om framänden för jämnt tryck i hela plenumet .
detta efter att han inte gillade dubbla trattar ( i plenum + på förgasare )

Då jag idag har en spikrak A/F-kurva så borde den då bli betydligt sämre på låg/mellan med gängse teorier eller ?
Eller når jag bättre flöde och det reglerar bränslemängden skapligt av sig själft i och med att det är förgasare ?

M

Tack för alla uttömmande svar :confused:
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jag hade följt det en flödesexpert har att säga, det är hyfsat svårt att mäta flöden i ett plenum för en privatperson. En simulering kanske skulle ge något, men då måste alla ingående parametrar vara rätt.
Det finns säkert någon som har grottat ner sig i ämnet, släng en blänkare på andra forum Sävarturbo/Rejsa.



USCH!!!! :krama

Med flödesexpert avses vad jag tror Sveriges eller en av Sveriges bästa topplocksportare .
Jag kommer att göra nya längre alt förlänga befintliga originaltrattar på förgasarna så att dom når ca 20mm in i plenum .
Får se också om jag orkar öppna upp plenum i framkant för högre jämnare ladd.

M
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nu är plenumet svetsat med ny kylare som inte läcker som ett såll, så bilder kommer snart. Och kanske även lite mått :) Bränslepump och kylare till plenumet är beställda och borde trilla in som sena julklappar
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Snart blev nästan en månad, det är mycket med jobb och annat men det står definitivt inte still även om det är dåligt med uppdateringar. Kylsystemet för plenumet är på gång, oljekylaren är köpt och spridarbryggan är snart klar. Här kommer bilder på plenumet som är halvfärdigt, det är finish och anslutningar kvar.
IMG_64952.jpgIMG_64962.jpgIMG_64972.jpgIMG_64982.jpg
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

vad har du gjort med kylet det ser juh helt tätt ut eller så ser det bara konstigt ut på korten
peterpain
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top