None´s Gsxr behöver en stressfläkt

Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.

Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?

insug 3.jpg
insug 4.jpg
insug f1.jpg
insug.jpg
insug2.jpg
 
Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750 :)
 
Konsekvensen blir att du får en motor som går onödigt dåligt i låg och mellanlast

Även höglast påverkas då flödet kring den vassa kanten " krymper " den aktuella flödesarean

En förgasarmotor går knappt om man skippar trattarna , En insprutare kan man ju kompensera med mappningen men man ser tydligt hur man får kompensera ett orginalsprut med Powercommandern för den dåliga fyllnadsgraden man får med ett dåligt utformat plenum

Jag har jobbat med detta så det är inget hittepå från min sida

hojar där jag byggt nya plenum bar blivit betydligt rappare och finare i gången efter detta


Flödet ur ett kylellement är är väldigt snyggt då denna fungerar så som en gaslins man har på Tigbrännaren

Jämnar ut flödet och gör det inte lika riktningsbenäget vilket gör att vissa insug inte favoriseras så som annars kan vara fallet



Man ska komma ihåg att motorn fortfarande är en sugmotor , det är en allmän missuppfattning att man pressar in luften i en turbopuffra

Offtast råder samma tryckförhållande på turbomaskinen som det gör på en vanlig sugis , Allt som gynnar sugmotorn gynnar även turbomaskinen fast gånger 2 om man laddar 1 bar:)

Visst kan man diskutera utformningen av den vassa kanten och det borde bli ett bättre luftflöde precis som du säger, jag betvivlar inte dina kunskaper i att bygga motorer där man kan ta ut mycket effekt. Däremot kan man diskutera om man Måste ha trattar och OM det finns en gräns för när deras påverkan är försumbar?

Nu har jag fått lite mått, mina "trattar" är 35mm långa och med en diameter på 49,5mm (samma som inloppet i gasspjällen). 18mm befinner sig utanför plenumet och 17mm innanför, plåten plenumet är gjort av är 4mm, så den faktiska längden är 13mm som trattarna sticker "upp" inuti plenumet.

Från mina trattar har jag alltså 35mm till taket på plenumet, den stora frågan för mig då är vid vilken längd av trattarna får jag mest effekt och ge förutsättning för att luften kan strömma så bra som möjligt?
 
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.

Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?

View attachment 413084
View attachment 413085
View attachment 413086
View attachment 413087
View attachment 413088

Eftersom det är svårt att prova ut den ultimata längden på trattar kan jag tänka mig att några har gett upp den kampen och det kanske inte spelar så stor roll vid höga laddtryck.
Säg att du provar en längd mellan 3-7cm, och bara testar varje centimeter så är det svårt att nå det optimala till exempel 58mm.

Sen kan det vara så att den längd som är bäst finns det inte utrymme till, och då kanske avsaknaden av tratt ger en likvärdig effekt, men det är bara mina egna funderingar.

Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750 :)

Tack, det är riktigt kul att hålla på och det finns mycket kunskap här på forumet :D Planera i förväg och beställ hem delar i god tid före det är dags att använda just den delen är mina råd. Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:
Trattlängden verkar vare av mindre betydelse , Jag kör ju själv med modell 1 och 2 på Mr steens bild

Detta tycker jag funkar bra , Att köra utan tratt därimot fuckar upp flödet Big time

Motorer jag mappat med dåliga trattar / dåliga plenum brukar " Råma " som en ko i vissa resonanslägen

Man ser det även på att man för mappa bort 25 - 30 % bränsle i dessa driftlägen

Men hellre kort tratt och högt i tak om man säger
 
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.

Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?

View attachment 413084
View attachment 413085
View attachment 413086
View attachment 413087
View attachment 413088

Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750 :)

Trattlängden verkar vare av mindre betydelse , Jag kör ju själv med modell 1 och 2 på Mr steens bild

Detta tycker jag funkar bra , Att köra utan tratt därimot fuckar upp flödet Big time

Motorer jag mappat med dåliga trattar / dåliga plenum brukar " Råma " som en ko i vissa resonanslägen

Man ser det även på att man för mappa bort 25 - 30 % bränsle i dessa driftlägen

Men hellre kort tratt och högt i tak om man säger

Den lösningen på bild ett och två är ser attraktiv ut, det vore ett bra alternativ om hojen låter som en ko i vissa resonanslägen:)
Vad är din tanke kring varför man får mappa bort bränsle när resonansen uppkommer?

Det visade sig att plenumet har en läcka så jag får kapa lite och svetsa igen den.
 
När den ej får i sig den luft den är tänkt att ha på ett givet trottelläge så blir blandningen för rik

Det finns ju ej någon luftmängdmätning , Man kan ju då mappa bort överskottsbränslet men man har ju samtidigt tappat lika många % i motoreffekt

Vid korregering utav dåligt plenum i dessa lägen vill motorn åter igen ha mer bränsle
 
Jag försöker låna tråden igen, vad tror du om de här trattarna som jag stoppade i mitt plenum? Enligt de formler jag hittat så är radien precis på gränsen men det borde vara bättre än att inte ha några. Beslutade mig också för att öka på höjden i plenumet en del mot innan.

IMAG2566.jpg
 
Ursäkta trådkapningen men :
mitt plenum saknar helt trattar invändigt och har kortast möjliga stosar på utsidan för låg bygghöjd , detta på en förgasarcykel .
Det innebär att förgasare 2&3:s original plåttrattar nästan når insidan på plenumet och 1 & 4 :s hamnar kanske 1 cm ner .
Har , efter att konsulterat med erkänd flödesexpert bestämt mig för att förlänga originaltrattarna så att de hamnar kanske 20mm in i plenum och även delvis bygga om framänden för jämnt tryck i hela plenumet .
detta efter att han inte gillade dubbla trattar ( i plenum + på förgasare )

Då jag idag har en spikrak A/F-kurva så borde den då bli betydligt sämre på låg/mellan med gängse teorier eller ?
Eller når jag bättre flöde och det reglerar bränslemängden skapligt av sig själft i och med att det är förgasare ?

M
 
Ursäkta trådkapningen men :
mitt plenum saknar helt trattar invändigt och har kortast möjliga stosar på utsidan för låg bygghöjd , detta på en förgasarcykel .
Det innebär att förgasare 2&3:s original plåttrattar nästan når insidan på plenumet och 1 & 4 :s hamnar kanske 1 cm ner .
Har , efter att konsulterat med erkänd flödesexpert bestämt mig för att förlänga originaltrattarna så att de hamnar kanske 20mm in i plenum och även delvis bygga om framänden för jämnt tryck i hela plenumet .
detta efter att han inte gillade dubbla trattar ( i plenum + på förgasare )

Då jag idag har en spikrak A/F-kurva så borde den då bli betydligt sämre på låg/mellan med gängse teorier eller ?
Eller når jag bättre flöde och det reglerar bränslemängden skapligt av sig själft i och med att det är förgasare ?

M

Tack för alla uttömmande svar :confused:
 
Jag hade följt det en flödesexpert har att säga, det är hyfsat svårt att mäta flöden i ett plenum för en privatperson. En simulering kanske skulle ge något, men då måste alla ingående parametrar vara rätt.
Det finns säkert någon som har grottat ner sig i ämnet, släng en blänkare på andra forum Sävarturbo/Rejsa.



USCH!!!! :krama

Med flödesexpert avses vad jag tror Sveriges eller en av Sveriges bästa topplocksportare .
Jag kommer att göra nya längre alt förlänga befintliga originaltrattar på förgasarna så att dom når ca 20mm in i plenum .
Får se också om jag orkar öppna upp plenum i framkant för högre jämnare ladd.

M
 
Nu är plenumet svetsat med ny kylare som inte läcker som ett såll, så bilder kommer snart. Och kanske även lite mått :) Bränslepump och kylare till plenumet är beställda och borde trilla in som sena julklappar
 
Snart blev nästan en månad, det är mycket med jobb och annat men det står definitivt inte still även om det är dåligt med uppdateringar. Kylsystemet för plenumet är på gång, oljekylaren är köpt och spridarbryggan är snart klar. Här kommer bilder på plenumet som är halvfärdigt, det är finish och anslutningar kvar.
IMG_64952.jpgIMG_64962.jpgIMG_64972.jpgIMG_64982.jpg
 
hej

vad har du gjort med kylet det ser juh helt tätt ut eller så ser det bara konstigt ut på korten
peterpain
 
Back
Top