notrightrider
Reklampaus
![]()
Insändare. ”Viktigast med fler kameror vid vägarna för att rädda liv”
Jonas F Ludvigsson, barnläkare: Mer än fyra gånger så många dog i Sverige i fjol i trafiken jämfört med skjutningar.www.dn.se
Har han inte tagit reda på ett enda självmord? Inte hanterat lungorna på någon rökare som har dött i lungcancer? Inte hanterat någon av dom som ramlar och slår ihjäl varje år? Där har vi tre saker som skördar betydligt många fler liv än trafiken, men där det satsas noll och intet på prevention.
Enligt Socialstyrelsen (https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/statistik/2014-3-4.pdf) orsakar tex rökning fyra gånger fler dödsfall per månad än trafiken per år, plus alla andra sjukdomsfall.
View attachment 495050
Jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det går att spara fler liv, till ett lägre pris per liv, på andra sätt än fler fartkameror. När ska man sluta blunda för det, slut stirra sig blind på just hastighet?
Jonas F. Ludvigsson...
Undrar hur det känns att sitta och skriva sin egen Wikipediasida? Att lista allt man gjort - i tredje person?
Jonas Ludvigsson – Wikipedia
För mig är det bara just snäppet under att leva sitt liv i pluralis majestatis.
Hoztic kom med några bra argument och satte siffrorna i relation till livet vi lever.
Jag skulle vilja plussa på med fler forskningsresultat:
20 % av dödsfallen i trafiken är alkohol- eller drogrelaterade.
En femtedel av dom som dör i trafiken skulle inte varit där alls. Hur påverkas dessa av fartkameror? Bryr dom sig alls?
Kommer dom fortsätta dö med genomsnittshastighetsmätning?
Kommer dom fortsätta döda andra...?
40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
Jisses? Hur kan man inte veta att säkerhetsbältet är den enskilt viktigaste säkerhetsdetaljen i ens bil?
Vad mer har man missat? Vilken sida av vägen man skall köra på...?
Nästan hälften av de som dör nynnar tydligen på psalm 271 när dom sätter sig i bilen.
Såsom en stege, rest upp emot skyn
Närmare Gud, till dig
Närmare dig!
Självmördare? Twisted fatalists?
Illiterater som inte förstått ett enda smack av riskerna med bilkörning?
Vad gör ännu en fartkamera för den som ändå inte verkar vilja leva vidare?
Japp. Det kan finnas överlappning mellan dessa två grupper som tillsammans skulle kunna stått för mer än hälften av alla dödsfall i trafiken. Om inte förr, så förstår man det när man adderar faktor X - för nu blir summan mer än 100%.
Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:
Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång.Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger en skola i närheten.Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka.Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en tävling med en annan bil.) Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste straffas.Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor.Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla.Äventyrliga förare ser trafiken som en utmanande biltävling.
Skall vi tala klarspråk? 15% av förarna ställer till med en helvittes massa problem i trafiken.
Skall jag bli ändå ttyyddlliiggaarree?
Personer med NPF-störningar är tydligt utsatta i trafiken, och utsätter framför allt andra för risker dessa själva aldrig skulle vara beredda att ta.
Nej, jag säger inte att "alla med bokstavsdiagnos skall hålla sig hemma".
Men jag tar upp problemet till diskussion - vilket verkar vara mer än vad någon annan vågar göra.
15 % av trafikanterna lämnar ett kaos bakom sig där dom far fram och jag upplever att siffran är i stigande. Vi har ett växande antal trafikanter som bär sig riktigt illa åt i trafiken, och som genom decennier av bristande trafikövervakning tillåtit att ribban höjts för vad somliga andra anser är ett acceptabelt beteende i trafikspelet. Denna lilla klick busar ner trafikrummet och drar med sig andra ner på samma låga nivå.
Vi har alla sett det. Vi vill inte tala om det. Vi vill inte spräcka illusionen genom att framföra att någons "superkraft" kan skapa problem och risker för andra.
Och, hur rår genomsnittshastighetsmätning på folk som inte ser sammanhang eller förstår konsekvenser?
Så, var kommer då denna forskning och fakta ifrån? Texten inom citatklammer är faktiskt kall och hård fakta.
Härifrån:
Trafikolyckor & olycksstatistik – körkortsteori
Vad du ska göra om du blir inblandad i eller bevittnar en trafikolycka. Orsaker och statistik. Även om farorna med vilda djur.
korkortonline.se
Oh yes! Utbildningsmaterial för blivande fordonsförare. Innan man får ta körkort måste man lära sig sig just dessa saker.
Så javvla basik.
Alla måste kunna det för att kunna kravla sig över körkortskravets lilla fartgupp. Sedan är det fritt fram att glömma bort det och köra som om man vore själv på vägen, utan att ta hänsyn till en endaste annan liten människa.
Särskilt enkelt att glömma bort verkar det vara om man uppe på parnassens tinnar fyllt sitt CV och sin Wikipediasida med allehanda titlar och utbildningar - och istället för att skapa grund för verklig attitydförändring i trafiken hellre joggar sitt eget namn, varumärke och ego i insändare.
Källan till mitt material ovan ger mig en sista spaning:
Många skippar körkortsutbildningen idag. Dom prövar istället att köra upp gång på gång på gång i någon slags trial&error-taktik. Någon gång måtte man väl slinka igenom?
Andra går till kvarterets Allt-i-allo, som ju även har en liten trafikskola med grön logga i bakfickan. Same-same, eller hur?
...och återigen andra - de gränslösa, skiter i körkort helt och hållet, "man kör lika bra utan."
Genom SMC har vi bra koll på hur många körkortslösa som kör ihjäl sig på MC. Senast jag kollade låg det och pendlade kring 20-30 % beroende på hur varm sommaren var.
Vem bryr sig om att följa upp en troligt liknande utveckling på bilsidan?
Och, vilken nytta gör genomsnittshastighetsmätning på förare som inte ens bryr sig om ifall dom har behörighet eller ej?
Last edited: