Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

INSÄNDARE. Mer än fyra gånger så många dog i Sverige i fjol i trafiken jämfört med skjutningar. Det är viktigast med fler kameror vid våra vägar för att rädda liv, skriver barnläkaren Jonas F Ludvigsson.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Under 2023 avled 53 personer i skjutningar. Det kan jämföras med 232 döda i trafiken.

I en intervju i Svenska Dagbladet den 8 februari berättar justitieminister Gunnar Strömmar (M) att han vill ha fler övervakningskameror. Han menar att det kan vara rätt väg att gå om man vill beivra brott och skydda människor. Jag håller med, men sannolikt bör de första kamerorna i regeringens nya satsning placeras ut längs vägarna, snarare än vid stadens torg.

Jag har stått på akuten och tagit emot svårt skadade efter trafikolyckor. Jag har försökt trösta föräldrar till barn som avlidit efter att ha blivit påkörda. Jag har sett människorna bakom Trafikverkets siffror.

Data talar starkt för att människor sänker hastigheten i trafiken när de passerar en fartkamera, men att många därefter trycker ned gaspedalen igen. Kameror minskar hastigheten och därigenom antalet trafikolyckor och antalet döda i trafiken.

Gunnar Strömmar säger i intervjun att ”debatten om kameraövervakning kontra integritet har mognat”. Regeringen vill ha fler övervakningskameror i samhället. Gott. Det finns många vägar i Sverige där vi behöver fler kameror. Men dessutom borde vi kunna arbeta smartare med befintliga fartkameror.

Redan för sex år sedan skrev jag i Aftonbladet att hastighetskameror bör kunna användas för att mäta hastigheten mellan två punkter, så kallad sträckmätning (eller ”avståndsmätande fartkameror”. Systemet (att mäta hastigheten mellan två fartkameror) infördes i Norge 2009, har minskat antalet dödsfall och svåra olyckor i Storbritannien, och visar på tydligt sänkta hastigheter på motorvägar.

Jag och Gunnar Strömmer är överens om att kameror har en brottspreventiv effekt. Med mer kameraövervakning skulle fler människor hålla fartgränserna.

Fler kameror kan alltså öka tryggheten. Tryggheten i trafiken.

Mer om insändare: Så skriver du på insändare och svar

Fler insändare: dn.se/insandare

Jonas F Ludvigsson, barnläkare, Örebro universitetssjukhus, professor vid Karolinska institutet
Har han inte tagit reda på ett enda självmord? Inte hanterat lungorna på någon rökare som har dött i lungcancer? Inte hanterat någon av dom som ramlar och slår ihjäl varje år? Där har vi tre saker som skördar betydligt många fler liv än trafiken, men där det satsas noll och intet på prevention.

Enligt Socialstyrelsen (https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/statistik/2014-3-4.pdf) orsakar tex rökning fyra gånger fler dödsfall per månad än trafiken per år, plus alla andra sjukdomsfall.
1707455406818.png

Jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det går att spara fler liv, till ett lägre pris per liv, på andra sätt än fler fartkameror. När ska man sluta blunda för det, slut stirra sig blind på just hastighet?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Har han inte tagit reda på ett enda självmord? Inte hanterat lungorna på någon rökare som har dött i lungcancer? Inte hanterat någon av dom som ramlar och slår ihjäl varje år? Där har vi tre saker som skördar betydligt många fler liv än trafiken, men där det satsas noll och intet på prevention.

Enligt Socialstyrelsen (https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/statistik/2014-3-4.pdf) orsakar tex rökning fyra gånger fler dödsfall per månad än trafiken per år, plus alla andra sjukdomsfall.
View attachment 495050

Jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det går att spara fler liv, till ett lägre pris per liv, på andra sätt än fler fartkameror. När ska man sluta blunda för det, slut stirra sig blind på just hastighet?



Jonas F. Ludvigsson...

Undrar hur det känns att sitta och skriva sin egen Wikipediasida? Att lista allt man gjort - i tredje person?


För mig är det bara just snäppet under att leva sitt liv i pluralis majestatis.


Hoztic kom med några bra argument och satte siffrorna i relation till livet vi lever.
Jag skulle vilja plussa på med fler forskningsresultat:


20 % av dödsfallen i trafiken är alkohol- eller drogrelaterade.

En femtedel av dom som dör i trafiken skulle inte varit där alls. Hur påverkas dessa av fartkameror? Bryr dom sig alls?
Kommer dom fortsätta dö med genomsnittshastighetsmätning?
Kommer dom fortsätta döda andra...?



40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.

Jisses? Hur kan man inte veta att säkerhetsbältet är den enskilt viktigaste säkerhetsdetaljen i ens bil?
Vad mer har man missat? Vilken sida av vägen man skall köra på...?
Nästan hälften av de som dör nynnar tydligen på psalm 271 när dom sätter sig i bilen.

Såsom en stege, rest upp emot skyn
Närmare Gud, till dig
Närmare dig!


Självmördare? Twisted fatalists?
Illiterater som inte förstått ett enda smack av riskerna med bilkörning?

Vad gör ännu en fartkamera för den som ändå inte verkar vilja leva vidare?


Japp. Det kan finnas överlappning mellan dessa två grupper som tillsammans skulle kunna stått för mer än hälften av alla dödsfall i trafiken. Om inte förr, så förstår man det när man adderar faktor X - för nu blir summan mer än 100%.


Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:

Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång.Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger en skola i närheten.Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka.Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en tävling med en annan bil.) Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste straffas.Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor.Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla.Äventyrliga förare ser trafiken som en utmanande biltävling.

Skall vi tala klarspråk? 15% av förarna ställer till med en helvittes massa problem i trafiken.

Skall jag bli ändå ttyyddlliiggaarree?

Personer med NPF-störningar är tydligt utsatta i trafiken, och utsätter framför allt andra för risker dessa själva aldrig skulle vara beredda att ta.

Nej, jag säger inte att "alla med bokstavsdiagnos skall hålla sig hemma".
Men jag tar upp problemet till diskussion - vilket verkar vara mer än vad någon annan vågar göra.

15 % av trafikanterna lämnar ett kaos bakom sig där dom far fram och jag upplever att siffran är i stigande. Vi har ett växande antal trafikanter som bär sig riktigt illa åt i trafiken, och som genom decennier av bristande trafikövervakning tillåtit att ribban höjts för vad somliga andra anser är ett acceptabelt beteende i trafikspelet. Denna lilla klick busar ner trafikrummet och drar med sig andra ner på samma låga nivå.
Vi har alla sett det. Vi vill inte tala om det. Vi vill inte spräcka illusionen genom att framföra att någons "superkraft" kan skapa problem och risker för andra.

Och, hur rår genomsnittshastighetsmätning på folk som inte ser sammanhang eller förstår konsekvenser?


Så, var kommer då denna forskning och fakta ifrån? Texten inom citatklammer är faktiskt kall och hård fakta.

Härifrån:

Oh yes! Utbildningsmaterial för blivande fordonsförare. Innan man får ta körkort måste man lära sig sig just dessa saker.
Så javvla basik.
Alla måste kunna det för att kunna kravla sig över körkortskravets lilla fartgupp. Sedan är det fritt fram att glömma bort det och köra som om man vore själv på vägen, utan att ta hänsyn till en endaste annan liten människa.

Särskilt enkelt att glömma bort verkar det vara om man uppe på parnassens tinnar fyllt sitt CV och sin Wikipediasida med allehanda titlar och utbildningar - och istället för att skapa grund för verklig attitydförändring i trafiken hellre joggar sitt eget namn, varumärke och ego i insändare.

Källan till mitt material ovan ger mig en sista spaning:

Många skippar körkortsutbildningen idag. Dom prövar istället att köra upp gång på gång på gång i någon slags trial&error-taktik. Någon gång måtte man väl slinka igenom?

Andra går till kvarterets Allt-i-allo, som ju även har en liten trafikskola med grön logga i bakfickan. Same-same, eller hur?

...och återigen andra - de gränslösa, skiter i körkort helt och hållet, "man kör lika bra utan."

Genom SMC har vi bra koll på hur många körkortslösa som kör ihjäl sig på MC. Senast jag kollade låg det och pendlade kring 20-30 % beroende på hur varm sommaren var.
Vem bryr sig om att följa upp en troligt liknande utveckling på bilsidan?

Och, vilken nytta gör genomsnittshastighetsmätning på förare som inte ens bryr sig om ifall dom har behörighet eller ej?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allright, den enskilt viktigaste orsaken till olyckor i trafiken är män 18-24 år. Försäkringsbolagen har lång och tydlig statistik där.

Tar vi utöver denna grupp dessutom bort möjligheten att starta och framföra fordonet vid påverkan/trötthet eller utan att vara rättmätig ägare så kan vi nog slippa såväl fartkameror som vajerräcken.

Körkort vid 25 års ålder, tekniken löser resten.

Problemet löst!
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Och ett litet tillägg (som jag aldrig har hört nåt om i "debatten"), när man jämför statistik på trafikoffer och skjutningar.
Större delen av Sveriges befolkning (10miljoner?) rör sig mer eller mindre dagligen i trafiken på något sätt, men de flesta har troligen aldrig sett en pistol på riktigt ens, ännu mindre hållt en i handen. Hur relevant blir då jämförelsen?

Såklart måste vi göra allt vi kan så länge det är rimligt för att minska trafikoffer, men istället för att skaffa fler kameror skulle vi kunna göra något annat riktigt extremt i trafiken för att minska olyckor, som tex att sköta snöröjning och halkbekämpning? Det hade varit effektivt för att minska olyckor...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
, som tex att sköta snöröjning och halkbekämpning? Det hade varit effektivt för att minska olyckor...
Bra poäng.
Min känsla, helt utan vetenskaplig insikt, är att man har sålt ut dessa funktioner på entreprenad, till den som gav lägsta priset.
Så jag funderar på om det inte är så att den entreprenör som fick jobbet, kommer att utföra detta på det billigaste (läs dåligaste) sättet som går, men ändå befinna sig inom ramarna för vad kontraktet tillåter, och kunna kryssa i rutan "snöröjning utförd" till exempel.
Så, priset får styra över kvaliteten på ett väldigt synbart sätt.
Bara min upplevelse, jag kan ha fel...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra poäng.
Min känsla, helt utan vetenskaplig insikt, är att man har sålt ut dessa funktioner på entreprenad, till den som gav lägsta priset.
Så jag funderar på om det inte är så att den entreprenör som fick jobbet, kommer att utföra detta på det billigaste (läs dåligaste) sättet som går, men ändå befinna sig inom ramarna för vad kontraktet tillåter, och kunna kryssa i rutan "snöröjning utförd" till exempel.
Så, priset får styra över kvaliteten på ett väldigt synbart sätt.
Bara min upplevelse, jag kan ha fel...
Lagen om offentlig upphandling har definitivt ställt till en hel del... priset är det som avgör givet vissa kända parametrar.

"Plogning skall ske på så sätt att slitstålet tar med sig isen/snön från själva underlaget" - har jag tex aldrig sett någonstans.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA


Har han inte tagit reda på ett enda självmord? Inte hanterat lungorna på någon rökare som har dött i lungcancer? Inte hanterat någon av dom som ramlar och slår ihjäl varje år? Där har vi tre saker som skördar betydligt många fler liv än trafiken, men där det satsas noll och intet på prevention.

Enligt Socialstyrelsen (https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/statistik/2014-3-4.pdf) orsakar tex rökning fyra gånger fler dödsfall per månad än trafiken per år, plus alla andra sjukdomsfall.
View attachment 495050

Jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det går att spara fler liv, till ett lägre pris per liv, på andra sätt än fler fartkameror. När ska man sluta blunda för det, slut stirra sig blind på just hastighet?
Han verkar ju liiiite smalspårig i sitt tänkande.
Menar han på fullt allvar att de enda dödsorsakerna som vi ska bry oss om är trafikdöda och skjutna.
Har det verkligen inte någon betydelse att det finns massor av andra saker som folk dör av.
Det dör exempelvis lika många i arbetsplatsolyckor som av skjutningar. Självmord är magnituder fler.
440 drunkningstillbud sker årligen. Hälften av dessa överlever med någon form av hjärnskada och hälften dör. Det betyder att det är lika många som drunknar som omkommer i trafiken. Och ännu värre. Det är lika många som får permanenta hjärnskador vid drunkningstillbud som dör i trafiken.

Man kan ju inte göra ett sådant val baserat på att bara titta på en enda annan källa till dödsfall. Man bör rimligen titta på helheten och titta på vilka dödsorsaker som finns, hur många som dör av vardera orsak och sedan vad kostnaderna är för att förhindra ett visst antal dödsfall för dessa orsaker.

Jag är rätt övertygad om att vi kommit till en punkt vad gäller trafiksäkerhet att varje dödsfall man ska ha bort kostar oerhört mycket pengar. På nivån att jag starkt betvivlar att det är samhällsekonomiskt försvarbart längre.
Visst. varje person som dör i trafiken är en för mycket men samtidigt måste man inse att man inte kan hindra det till 100% eftersom det finns idioter och en rad andra saker som inte kan påverkas.
Och det finns nog åtgärder för att rädda liv på andra områden som kostar betydligt mycket mindre för samma antal räddade liv. Och då borde man ur ett samhällsekonomiskt perspektiv lägga resurserna där istället.

Som perspektiv så lägger regeringen budget på 1,5 miljarder på suicidprevention och det dör ca 1500 i självmord årligen. Det betyder att varje person som tar livet av sig anses vara värd 1 miljon.
Motsvarande för trafikdöda är mycket högre. Det är svårt att hitta siffror på hur mycket pengar man lägger på just nollvisionen men baserat på trafikverkets årsredovisning och lite kvalificerade gissningar så är det lågt räknat 10-20 miljarder och det dör ca 220 om året i trafiken. Det betyder att lågt räknat anser man det värt minst 5 miljoner att rädda en person från trafikdöd.

Hur kommer det sig att en trafikdödad människa anses vara minst 5-10 ggr så värdefull som en person som pga psykisk ohälsa tar livet av sig? Det är något som jag aldrig kommer att begripa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi måste ju ta med den tunga trafiken här också:

Enligt GP så står tung trafik för 6% av trafikmängden, men uppåt 20% av dödsolyckorna.

Kollade på både Trafikpoliserna och på Gränsbevakarna på kanal 5 där man i bägge serierna ofta ser drogade och berusade yrkeschaufförer. De har i många fall mer än ett kort för att registrera körningen så de kan köra längre tid, och för att orka köra så länge så tar de droger.
Allt drivet av våra krav på kortare transporttider så vi får våra beställda prylar snabbt...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vi måste ju ta med den tunga trafiken här också:

Enligt GP så står tung trafik för 6% av trafikmängden, men uppåt 20% av dödsolyckorna.

Kollade på både Trafikpoliserna och på Gränsbevakarna på kanal 5 där man i bägge serierna ofta ser drogade och berusade yrkeschaufförer. De har i många fall mer än ett kort för att registrera körningen så de kan köra längre tid, och för att orka köra så länge så tar de droger.
Allt drivet av våra krav på kortare transporttider så vi får våra beställda prylar snabbt...
Polisen genomförde nyligen en nykterhetskontroll av lastbilschaufförer i Värtahamnen. Av 30 kontrollerade förare var 6 alkoholpåverkade, 5 av dessa misstänks för grovt rattfylleri. Där har vi det stora trafikproblemet i Sverige, och en orsak till dödsolyckor med tunga fordon. Men Trafikverket satsar hellre på fartkontroller mot vanliga bilister, av en orsak: man vill minska privatbilismen. Man anar Miljöpartiets agenda i bakgrunden. Det är inte trafikolyckor man vill stoppa, man vill få bort privata bilar från våra vägar. Och nu har vi Daniel Hellden i partitoppen - det lär inte bli bättre.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur kommer det sig att en trafikdödad människa anses vara minst 5-10 ggr så värdefull som en person som pga psykisk ohälsa tar livet av sig? Det är något som jag aldrig kommer att begripa.


Finns ytterligare en vinkel på problemet:

Bland de trafikdödade har de allra flesta levt ett alldeles utmärkt och tillfredställande liv framtill det att dom förolyckas, medans det är vanligare att folk som begår självmord har upplevt en nedåtgående resa under kortare eller längre tid innan man väljer att lämna skiten bakom sig.

Mer resurser åt inte bara suicidprevention utan rent allmänt psykiskt välmående skulle ge fler människor ett värdigt liv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Polisen genomförde nyligen en nykterhetskontroll av lastbilschaufförer i Värtahamnen. Av 30 kontrollerade förare var 6 alkoholpåverkade, 5 av dessa misstänks för grovt rattfylleri. Där har vi det stora trafikproblemet i Sverige, och en orsak till dödsolyckor med tunga fordon. Men Trafikverket satsar hellre på fartkontroller mot vanliga bilister, av en orsak: man vill minska privatbilismen. Man anar Miljöpartiets agenda i bakgrunden. Det är inte trafikolyckor man vill stoppa, man vill få bort privata bilar från våra vägar. Och nu har vi Daniel Hellden i partitoppen - det lär inte bli bättre.
Det är säkert en del i det, men en annan är ju att det är otroligt bra return on investment på fartkameror, dom bara står där och drar in pengar. Vad kostar en nykterhetskontroll i timmen, och vad ger den för intäkter?

Den här är väldigt sammanfattande:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns ytterligare en vinkel på problemet:

Bland de trafikdödade har de allra flesta levt ett alldeles utmärkt och tillfredställande liv framtill det att dom förolyckas, medans det är vanligare att folk som begår självmord har upplevt en nedåtgående resa under kortare eller längre tid innan man väljer att lämna skiten bakom sig.

Mer resurser åt inte bara suicidprevention utan rent allmänt psykiskt välmående skulle ge fler människor ett värdigt liv.
Ja, vilket samtal är trevligast att ta?

"Din pappa har tyvärr avlidit på grund av en trafikolycka."
"Din pappa har tyvärr avlidit för att vi struntade i att han under längre tid mådde dåligt, och ignorerade hans rop på hjälp."
"Din pappa har tyvärr avlidit för att han rökte för mycket, men du vet, det är ju hans ansvar."
"Din pappa har tyvärr avlidit för att han var för fet och otränad, men du vet, det är ju hans ansvar."
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är säkert en del i det, men en annan är ju att det är otroligt bra return on investment på fartkameror, dom bara står där och drar in pengar. Vad kostar en nykterhetskontroll i timmen, och vad ger den för intäkter?

Den här är väldigt sammanfattande:
Fartkameror minskar alltså inte antalet dödsoffer i trafiken, men de höjer antalet som bötfälls. På något sätt känns det som att det är Miljöpartiet som figurerar i bakgrunden: bilister ska bötfällas och straffas, det ska vara dyrt, obehagligt och plågsamt att äga och köra motorfordon. Helldén, Stenevi, Bolund, Lövin, Romson, Fridolin...alla teknikfientliga bilhatare. Oklart vad de upplevt för hemskheter i sin barndom för att bli på detta viset...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi måste ju ta med den tunga trafiken här också:

Enligt GP så står tung trafik för 6% av trafikmängden, men uppåt 20% av dödsolyckorna.

Kollade på både Trafikpoliserna och på Gränsbevakarna på kanal 5 där man i bägge serierna ofta ser drogade och berusade yrkeschaufförer. De har i många fall mer än ett kort för att registrera körningen så de kan köra längre tid, och för att orka köra så länge så tar de droger.
Allt drivet av våra krav på kortare transporttider så vi får våra beställda prylar snabbt...

Nja, just där - det sista, fetade vill jag nog mer anföra kilometerersättning som grund för betalning.

Incitamentet att fuska med flera klonade förarkort blir större när man får absolut skitbetalt per kilometer. Enda sättet att trycka upp sin ersättning är att bryta mot lagen och köra dubbelt upp mot vad man tillåts. En riktig fuskare kan köra in typ € 1000 per månad, medans den som följer lagen stannar på typ € 600 per månad.

Ett annat problem är Lagen om Kör & Vilotider som mest av allt är en konstruktion för att skydda chaufförens sociala liv och ge denne möjlighet att få ett privatliv att fungera.

Men, själva tanken med Lagen om... äsch: KoV i fortsättningen, utgick ifrån en chaufför som faktiskt hade ett hem - och kunde komma hem emellanåt.
Så är det inte längre.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nja, just där - det sista, fetade vill jag nog mer anföra kilometerersättning som grund för betalning.

Incitamentet att fuska med flera klonade förarkort blir större när man får absolut skitbetalt per kilometer. Enda sättet att trycka upp sin ersättning är att bryta mot lagen och köra dubbelt upp mot vad man tillåts. En riktig fuskare kan köra in typ € 1000 per månad, medans den som följer lagen stannar på typ € 600 per månad.

Ett annat problem är Lagen om Kör & Vilotider som mest av allt är en konstruktion för att skydda chaufförens sociala liv och ge denne möjlighet att få ett privatliv att fungera.

Men, själva tanken med Lagen om... äsch: KoV i fortsättningen, utgick ifrån en chaufför som faktiskt hade ett hem - och kunde komma hem emellanåt.
Så är det inte längre.
Det är nog en kombination. Dåligt betalt, pressade tider så att man kan köra fler körningar, på grund av dåligt betalt.
De pressade tiderna är på grund av den hårda konkurrensen mellan åkerierna så att de också kan köra fler jobb för att tjäna mer pengar.
Titta på busstidtabellerna där chaufförerna inte ens har tid att gå på dass, och ännu mindre långskita som man då måste göra med elbussar... :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Låst artikel.


Men, redan ingressen är ljuv musik:

Trafikverkets återkommande misslyckanden har lett till att myndighetens existensberättigande sätts i fråga.

Äntligen går det upp för folk hur totalt vväärrddeellöösstt det är med en "supermyndighet" som tror att den kan rida en hel flock med hästar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, vem är det som kör egentligen?

Trots varningar från SMHI tog det tio timmar innan ansvariga aktörer insåg att man måste evakuera bilister från igensnöade E22.
Då satt redan flera hundra fordon fast i snön och för många i bilarna tog det nästan ett dygn innan de kom loss.
En oberoende utredning riktar nu hård kritik mot bland annat Trafikverket.
”Alla aktörer tänkte att Trafikverket hade lead, utom Trafikverket själva”, säger en chef på Länsstyrelsen, enligt utredarnas anteckningar, som P4 tagit del av.
En gång i tiden hade vi ett totalförsvar, med en civilförsvarsdel, där alla aktörer var samspelta och man övade regelbundet tillsammans. Man hade till och med ledningsplatser där varje part hade sin egen plats, det var bara att trycka på knappen så sattes maskineriet igång.

Men så föll muren, och eftersom det aldrig skulle bli krig igen kunde det heller inte inträffa några andra katastrofer, så allt avvecklades. Helt plötsligt blev allt silobaserat igen, ingen pratar med någon, och ingen förstår att varje myndighet i sig bara är en komponent i ett större system. Och i den mån någon visar handlingskraft så bromsas det av systemet.

Nu senast E22, men samma sak har ju uppstått vid exempelvis skogsbränderna 2018, när det tog veckor för MSB att agera. När händer det nästa gång? Ja, det kostar att vara förberedd, men vad kostar det att INTE vara det? Agera eller reagera...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Känns iofs som om trafikstockningen på E22 var mer trafikanternas fel än MSB-s… har inte folk något eget ansvar längre i något sammanhang? Vad skulle MSB ha gjort?

Det Trafikverket skulle ha gjort var att INTE sätta upp vajerräcken utan W-räcken med underkörningsskydd eller betongdito med evakueringsöppningar på regelbundna avstånd. Ungefär som på andra stora europeiska vägar. Titta gärna på Tyskland.

Angående ledning så drogs många slutsatser 2018 vid skogsbränderna och en var att samordning ligger på länsstyrelsen.

Sedan skall man som trafikant själv tänka sig för när och hur man för sig i trafiken.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top