Noll vision - i praktiken

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så har då Trafikverket lämnat över underlaget till regeringen med deras förslag på hur Sveriges infrastruktur bör utvecklas de kommande åren.

Konstaterar att ordet motorcykel inte ens förekommer, förutom i en bisats om olika transportslags andel av trafiken.

Mycket snömos. Bland förslagen finns fler vajerräcken, fortsatt sänkta hastigheter, sträckmätning av medelhastighet mellan fartkameror och möjlighet för cyklister att köra mot rött och enkelriktat. Och så skall de bli effektivare och bättre på att planera, oklart hur.

 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Så har då Trafikverket lämnat över underlaget till regeringen med deras förslag på hur Sveriges infrastruktur bör utvecklas de kommande åren.

Konstaterar att ordet motorcykel inte ens förekommer, förutom i en bisats om olika transportslags andel av trafiken.

Mycket snömos. Bland förslagen finns fler vajerräcken, fortsatt sänkta hastigheter, sträckmätning av medelhastighet mellan fartkameror och möjlighet för cyklister att köra mot rött och enkelriktat. Och så skall de bli effektivare och bättre på att planera, oklart hur.

Citat från rapporten, sidan 44:
1705392715585.png

Seså nu Svensson, sluta kuska runt på fritiden!!

Suck...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så trafiken på morgon och kväll på 4-filiga trafikleden i Linköping beror
på långa fritidsresor?

Japp, dom sker precis före och efter arbetsdagen, på folks fritid.

Hur har dom tänkt lösa Noll-vision när dom tillåter moldaviska lastbislchaffisar med regummerade styrdäck på driven att köra runt i Sverige i snöstorm?

Nästan varje gång dom har gått ut med att det skett en olycka i snöstorm i vinter är det en utländsk långtradare inblandad, jag säger inte att Rumäner, Bulgarer och Kroater är dåliga på att köra lastbil i snöstorm, men kan vi i alla fall kolla alla lastbilar som kör över gränsen att dom har riktiga däck åtminstonde, och har dom inte det så får dom vända om.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Citat från rapporten, sidan 44:
View attachment 494228

Seså nu Svensson, sluta kuska runt på fritiden!!

Suck...
Detta är helt fascinerande korkat! Jag gör två längre fritidsresor / år i bil. En sommarresa och en fjällenresa. Utöver detta hälsar jag på mina föräldrar kanske 4 ggr / år. Sammanlagt är detta ca 40 timmar i bilen / år på så kallade långa fritidsresor.

Trots att jag bara har 1,5 mil till jobbet så lägger jag 4-5 timmar / vecka på jobbresorna. Utöver detta skjutsar jag ungar till träningar och åker och handlar hela tiden. Mitt resande torde vara ganska representativt för folk som bor en halvtimme från jobbet med familj (dvs ganska många).Hur fanken har de räknat fram att merparten är långa fritidsresor!?

Även om jag räknar om det i mil så är det bara ca 300 av mina 1200 mil om året som är lånbga fritidsresor.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Detta är helt fascinerande korkat! Jag gör två längre fritidsresor / år i bil. En sommarresa och en fjällenresa. Utöver detta hälsar jag på mina föräldrar kanske 4 ggr / år. Sammanlagt är detta ca 40 timmar i bilen / år på så kallade långa fritidsresor.

Trots att jag bara har 1,5 mil till jobbet så lägger jag 4-5 timmar / vecka på jobbresorna. Utöver detta skjutsar jag ungar till träningar och åker och handlar hela tiden. Mitt resande torde vara ganska representativt för folk som bor en halvtimme från jobbet med familj (dvs ganska många).Hur fanken har de räknat fram att merparten är långa fritidsresor!?

Även om jag räknar om det i mil så är det bara ca 300 av mina 1200 mil om året som är lånbga fritidsresor.
Sida 40 i samma rapport:
1705402000437.png
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta är helt fascinerande korkat! Jag gör två längre fritidsresor / år i bil. En sommarresa och en fjällenresa. Utöver detta hälsar jag på mina föräldrar kanske 4 ggr / år. Sammanlagt är detta ca 40 timmar i bilen / år på så kallade långa fritidsresor.

Trots att jag bara har 1,5 mil till jobbet så lägger jag 4-5 timmar / vecka på jobbresorna. Utöver detta skjutsar jag ungar till träningar och åker och handlar hela tiden. Mitt resande torde vara ganska representativt för folk som bor en halvtimme från jobbet med familj (dvs ganska många).Hur fanken har de räknat fram att merparten är långa fritidsresor!?

Även om jag räknar om det i mil så är det bara ca 300 av mina 1200 mil om året som är lånbga fritidsresor.


Du, underlaget till den utredningen förefaller vara dragen Ex Ano som man säger på latin.

Vad värre är: det är just sådana här idiotuttalanden från Trafikverket som gör att man tappar förtroendet för allt dom gör.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp, dom sker precis före och efter arbetsdagen, på folks fritid.

Hur har dom tänkt lösa Noll-vision när dom tillåter moldaviska lastbislchaffisar med regummerade styrdäck på driven att köra runt i Sverige i snöstorm?

Nästan varje gång dom har gått ut med att det skett en olycka i snöstorm i vinter är det en utländsk långtradare inblandad, jag säger inte att Rumäner, Bulgarer och Kroater är dåliga på att köra lastbil i snöstorm, men kan vi i alla fall kolla alla lastbilar som kör över gränsen att dom har riktiga däck åtminstonde, och har dom inte det så får dom vända om.

Nähädå!

Transportstyrelsen och VTI har tillsammans kommit fram till att allt är bra som det är.

Hela 98 procent av lastbilarna uppfyller kraven på vinterdäck. Det visar polisen och Transportstyrelsen undersökningar som genomförs vart tredje år: 2015, 2019 och 2023. Studier visar också att redan i dag sker däckbyte innan vintern kommer, och analyser visar inte heller på någon skillnad i antal olyckor i halt väglag under november jämfört med övriga vintermånader



Självklart har vi som trafikerar vägarna en annan syn på saken, och man kan undra hur dom kommit fram till en så verklighetsfrämmande slutsats


Om man ställt sig vid ett färjeläge och kontrollerat fordon hade man kanske fått det omvända resultatet: att 98% av de tunga fordonen saknar korrekt däcksutrustning. Dessutom är det så att om en utländsk lastbil stoppas ute på vägen under en sådan här kontroll - med sommardäck, så räcker det att peka på kedjor som ligger i en låda eller hänger under trailern. Sådant räknas som "jämnställd utrustning" och ger ett klick i den godkända rutan.

Om sedan chauffören klarar av att lägga på länkarna, om det finns plats mellan hjul och skärmar att köra med kättingarna - eller om det ens är rätt dimension på skådebrödet är det ingen som vet.
Men godkänt är det!

Tvi vale!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du, underlaget till den utredningen förefaller vara dragen Ex Ano som man säger på latin.

Vad värre är: det är just sådana här idiotuttalanden från Trafikverket som gör att man tappar förtroendet för allt dom gör.
Oavsett bransch verkar floskler vara den nya oljan, kan du bara hålla en monolog oavbrutet i 20 minuter så har du en gyllene karriär framför dig. Vet du inte vad du ska säga så finns det två vanliga metoder:

1: säg "eeeeeeeeeh" tills hjärnan hinner fylla på munnen igen.
2: Stamma på den senaste oavslutade stavelsen: "jamen-jamen-jamen-jamen-jag menar...".

I text får man vara lite finurligare men principen kvarstår.

Att skapa en "rapport" på ca 200 sidor är ett sätt. Att fylla den med t.ex detta är en metod att komma dit:

"Syftet med transportsystemet är att skapa tillgänglighet: att göra det lätt för
människor och företag att nå ett rikt utbud av aktiviteter, arbetsplatser, service,
leverantörer och kunder. Bättre tillgänglighet gör det möjligt för människor och
företag att specialisera sig och att dela resurser, erfarenheter och idéer, vilket ökar
både livskvalitet och ekonomisk tillväxt. Det övergripande transportpolitiska målet
är en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning. Det
handlar om att balansera tillgänglighetens positiva effekter med transporternas
negativa effekter, och att se till att hela samhället håller sig inom hållbarhetens
ramar.

I takt med samhällets ökande specialisering ökar efterfrågan på hög tillgänglighet,
vilket driver på både ökande transporter och ökande urbanisering. Tillgängligheten
till handel och service präglas av tre delvis motriktade trender: allt bättre utbud av
e-handel och digitala tjänster, ökande fysisk koncentration av handel och service
samt mer heterogena bilkostnader. Nettoeffekten av trenderna är olika för olika
typer av tjänster och service, och för olika befolkningsgrupper. Ett välfungerande
transportsystem och god digital tillgänglighet ger goda möjligheter för fler att bo,
leva och arbeta på ett sätt som passar dem. Det gynnar både regional utveckling,
livskvalitet och ekonomisk utveckling."
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
eller om det ens är rätt dimension på skådebrödet är det ingen som vet.
Men godkänt är det!

Tvi vale!

En bekant som brukade åka på skidsemester i Alperna köpte kedjor till sin bil (som dessutom hade Svenska dubblösa vinterdäck)

Flera gånger chansade han och sa lugnande "det är lungt, jag har ju inte ens behövt lägga på kedjorna än, kör vi fast lägger jag bara på kedjorna"

Några år senare skulle en annan kompis till honom åka utomlands någonstans där det krävdes kedjor, så han lånade dom, han var dock smart nog att prova lägga på dom hemma för att lära sig hur dom funkade.

Det visade sig att dom var fel storlek för båda deras bilar :lol
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skummade igenom det där flummet från Tragikvärket, men ur ett cyklistperspektiv, nästa hatobjekt på deras lista. Och det var ju rena dumheter där också, problemen skulle lösas genom att man ska få cykla mot trafiken (det är enkelriktat av en anledning = trångt), mot rött i högersväng (vilket många kommer tolka som att det är fritt fram överallt och att dom har företräde), och att samhället ska förtätas för att minska avstånden. Dvs vilda västern och mer miljonprogram kommer lösa alla problem :huvet

Navelskådande tomtar :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skummade igenom det där flummet från Tragikvärket, men ur ett cyklistperspektiv, nästa hatobjekt på deras lista. Och det var ju rena dumheter där också, problemen skulle lösas genom att man ska få cykla mot trafiken (det är enkelriktat av en anledning = trångt), mot rött i högersväng (vilket många kommer tolka som att det är fritt fram överallt och att dom har företräde), och att samhället ska förtätas för att minska avstånden. Dvs vilda västern och mer miljonprogram kommer lösa alla problem :huvet

Navelskådande tomtar :fakta

Tänkte dom ens på att alla dom "friheterna" skulle innebära elcyklar på full rulle mot trafiken bland parkerade bilar som öppnar dörrar?
Fullt blås mot rött?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top