Noll vision - i praktiken

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Någon som vet?
Inte vet men min bild av olika verk är att själva utförandet man är satt att hantera idag är upphandlat så att de allra flesta jobbar med att förvalta kontraktet. Detta ihop med en exakt lika utförandenefriad hos den som vunnit upphandlingen.
Så snart något inträffar är det första som sker inte sällan en seg förhandling om ifall det som behöver göras ingår i avtalet eller inte. Längre fram kommer paddeln i vattnet.

Den som ska utföra jobbet har på sig att inte ”överleverera” och ska förutom sysslan även rapportera den noga så att den kan ”mätas, utvärderas och följas upp”. Rapporten är viktigare än sysslan man rapporterar.

Jag personligen är helt emot upphandlad basdrift. Den som ansvarar för tjänsten ska kommunicera direkt med den som utför den IMHO. Men det får man väl inte tycka i det här jävla debattklimatet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Känns iofs som om trafikstockningen på E22 var mer trafikanternas fel än MSB-s… har inte folk något eget ansvar längre i något sammanhang? Vad skulle MSB ha gjort?

Det Trafikverket skulle ha gjort var att INTE sätta upp vajerräcken utan W-räcken med underkörningsskydd eller betongdito med evakueringsöppningar på regelbundna avstånd. Ungefär som på andra stora europeiska vägar. Titta gärna på Tyskland.

Angående ledning så drogs många slutsatser 2018 vid skogsbränderna och en var att samordning ligger på länsstyrelsen.

Sedan skall man som trafikant själv tänka sig för när och hur man för sig i trafiken.

Dessvärre kan du inte tänka åt andra och på e22 var det något fåtal förare som skapade problem åt alla andra.
Nu fastnade dom men det kunde lika gärna ha skett en olycka mellan er förutseende förare som slutade med samma resultat i det där vädret.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Känns iofs som om trafikstockningen på E22 var mer trafikanternas fel än MSB-s… har inte folk något eget ansvar längre i något sammanhang? Vad skulle MSB ha gjort?

Det Trafikverket skulle ha gjort var att INTE sätta upp vajerräcken utan W-räcken med underkörningsskydd eller betongdito med evakueringsöppningar på regelbundna avstånd. Ungefär som på andra stora europeiska vägar. Titta gärna på Tyskland.

Angående ledning så drogs många slutsatser 2018 vid skogsbränderna och en var att samordning ligger på länsstyrelsen.

Sedan skall man som trafikant själv tänka sig för när och hur man för sig i trafiken.
Nu var det ju inte vajerräcken på just E22 då, om man ska tro bilderna. Och på vilket sätt skulle det ha varit sämre med vajer och bättre med betongräcke om man snabbt ska öppna upp en lucka för att evakuera fordon, och som i det här fallet, en ambulans med en patient? Problemet var ju ett det behövdes en öppning just precis där, inte någon annanstans.

Jag har heller aldrig sagt att MSB gjorde fel på E22, däremot att det uppenbarligen saknades en struktur och tydlig ansvarsfördelning mellan olika aktörer. Det är också intressant att polisen får öppna verkanseld, men inte såga upp ett vägräcke.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu var det ju inte vajerräcken på just E22 då, om man ska tro bilderna. Och på vilket sätt skulle det ha varit sämre med vajer och bättre med betongräcke om man snabbt ska öppna upp en lucka för att evakuera fordon, och som i det här fallet, en ambulans med en patient? Problemet var ju ett det behövdes en öppning just precis där, inte någon annanstans.

Jag har heller aldrig sagt att MSB gjorde fel på E22, däremot att det uppenbarligen saknades en struktur och tydlig ansvarsfördelning mellan olika aktörer. Det är också intressant att polisen får öppna verkanseld, men inte såga upp ett vägräcke.

Man hade inte ens behövt såga.
Räckestypen är sammanfogad med skruvförband. John Doe med ett lämpligt verktyg hade kunnat öppna, och cc-måttet för ståndarna hade möjliggjort evakuering av åtminstone personbilar utrustade med ratt.

Felet var att man frågade om man fick - och det fick man ju självklart inte.
Trafiken rullade fortfarande åt andra hållet och förutom risken för att någon skulle bli T-bonead under vändningsmanövern så finns ju alltid risken att höns som suttit fast en timma eller två fortsätter köra i den riktning som skulle - fast nu mot körriktningen i stället. Dessutom innebär ett öppnat mitträcke en betydande risk om trafiken fortfarande tillåts rulla i motsatta riktningen.

Så som frågorna ställdes till Trafikverket så var inte det nekande svaret fel.
Felet var att fråga.

För att säkerställa väl fungerande och säker trafik i Sverige är det viktigt att just Trafikverket hålls utanför både beslutsprocessen och genomförandefasen.

Detta gäller generellt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Felet var att man frågade om man fick - och det fick man ju självklart inte.
Trafiken rullade fortfarande åt andra hållet och förutom risken för att någon skulle bli T-bonead under vändningsmanövern så finns ju alltid risken att höns som suttit fast en timma eller två fortsätter köra i den riktning som skulle - fast nu mot körriktningen i stället. Dessutom innebär ett öppnat mitträcke en betydande risk om trafiken fortfarande tillåts rulla i motsatta riktningen.
Fast med tanke på att det fanns poliser i krokarna så hade det ju varit en smal sak att dirigera trafiken åt rätt håll, dämpa hastigheten på andra sidan, ställa upp en TMA-bil kanske, och löst problemet. Men det hade ju krävt att någon med mandat lite högre upp agerade. Och en TMA-bil hade väl krävt en FKU-runda med de upphandlade leverantörerna :huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast med tanke på att det fanns poliser i krokarna så hade det ju varit en smal sak att dirigera trafiken åt rätt håll, dämpa hastigheten på andra sidan, ställa upp en TMA-bil kanske, och löst problemet. Men det hade ju krävt att någon med mandat lite högre upp agerade. Och en TMA-bil hade väl krävt en FKU-runda med de upphandlade leverantörerna :huvet


Ja, sammanbrottet är monumentalt och tyder på att något allvarligt har gått sönder i vårt samhälle. Jag tycker man hör det väl beskrivet i resonemanget kring den nystartade värnplikten - varför skall jag...?

Vi är nu solklart, officiellt och certifierat en fredsskadad nation. Råd- och dådkraft is down the drain och vi sitter och väntar på att någon annan skall lösa situationen.
På varje enskild nivå i samhället!




Just TMA är fö något som borde komma ut mycket oftare och mycket tidigare vid olika händelser i vår nya sköna TikTok-värld men alla som kunde / borde lyfta luren sitter tysta och hoppas "det går över" av en enda anledning - TMA kostar, och den som ringer ut ett livsnödvändigt skydd kommer därmed att sitta med Svarte Petter när fakturan kommer.

Noll Vision punkterad pga simpel kontoföring.

Hur viktigt det har blivit med TMA vid stopp i trafiken demonstreras av alla dessa stora blinkfyrar som ideligen rammas av trafikanter. Ny TMA påkörd i veckan som gick, av ännu ett blindstyre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, sammanbrottet är monumentalt och tyder på att något allvarligt har gått sönder i vårt samhälle. Jag tycker man hör det väl beskrivet i resonemanget kring den nystartade värnplikten - varför skall jag...?

Vi är nu solklart, officiellt och certifierat en fredsskadad nation. Råd- och dådkraft is down the drain och vi sitter och väntar på att någon annan skall lösa situationen.
På varje enskild nivå i samhället!




Just TMA är fö något som borde komma ut mycket oftare och mycket tidigare vid olika händelser i vår nya sköna TikTok-värld men alla som kunde / borde lyfta luren sitter tysta och hoppas "det går över" av en enda anledning - TMA kostar, och den som ringer ut ett livsnödvändigt skydd kommer därmed att sitta med Svarte Petter när fakturan kommer.

Noll Vision punkterad pga simpel kontoföring.

Hur viktigt det har blivit med TMA vid stopp i trafiken demonstreras av alla dessa stora blinkfyrar som ideligen rammas av trafikanter. Ny TMA påkörd i veckan som gick, av ännu ett blindstyre.
Personligen tycker jag att de som kör på ett TMA borde få körkortet tillbakakallat så att de måste ta om det. För de är uppenbarligen inte säkra att ha på vägen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Personligen tycker jag att de som kör på ett TMA borde få körkortet tillbakakallat så att de måste ta om det. För de är uppenbarligen inte säkra att ha på vägen.
Om man efter utredning inte finner en godtagbar orsak (typ plötslig sjukdom) till varför någon kör in i ett TMA-fordon bör vederbörande inte anses lämplig att framföra fordon överhuvudtaget. Kan man inte uppmärksamma en stor lastbil med blinkade ljus mitt i vägen så tror jag det är bäst för alla parter att den personen får ta bussen istället.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan inte sluta fascineras över folk som kör in i TMA-bilar, vägarbeten eller ens parkerade bilar i vägrenen på motorväg, i synnerhet i dagsljus. Det finns inga skymda kurvor, inga hinder, man ska inte vara i vägrenen och köra. Det finns liksom inga ursäkter, det borde vara ett automatiskt indragande av körkort.

Jag är ingen större vän av kameraskåp heller, men just vid vägbyggen borde det vara standard med att ha ett innan och ett vid slutet. Ingen kan ha så bråttom att man inte kan lätta lite på gasen vid ett vägarbete, och man borde visa hänsyn till dom som gör våra vägar bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser man en fartkamera borde man ju rimligen se en TMA-bil också…

Om man nu är nykter, har körkort och vet om att man kör bil. (Gissar vilt att det oftast handlar om att sitta med mobilen i handen)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ser man en fartkamera borde man ju rimligen se en TMA-bil också…

Om man nu är nykter, har körkort och vet om att man kör bil. (Gissar vilt att det oftast handlar om att sitta med mobilen i handen)
Det var mer att det skulle svida att köra för fort genom en arbetsplats, om man nu är så dum att man inte ser vare sig den eller kameran.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kan inte sluta fascineras över folk som kör in i TMA-bilar, vägarbeten eller ens parkerade bilar i vägrenen på motorväg, i synnerhet i dagsljus. Det finns inga skymda kurvor, inga hinder, man ska inte vara i vägrenen och köra. Det finns liksom inga ursäkter, det borde vara ett automatiskt indragande av körkort.

Jag är ingen större vän av kameraskåp heller, men just vid vägbyggen borde det vara standard med att ha ett innan och ett vid slutet. Ingen kan ha så bråttom att man inte kan lätta lite på gasen vid ett vägarbete, och man borde visa hänsyn till dom som gör våra vägar bättre.
Ser man en fartkamera borde man ju rimligen se en TMA-bil också…

Om man nu är nykter, har körkort och vet om att man kör bil. (Gissar vilt att det oftast handlar om att sitta med mobilen i handen)



Men, det är ju dessa trafikdeltagarna man eftersträvat i 30 år nu...?

De oseende, de oengagerade, de hastighetshållande.

Vidareutbildning av förare är fel, förarassistans är rätt.

Aktiv körning är fel, självkörande bilar är rätt.

Bilkörning är tråkigt och inproduktivt, men i framtiden kommer vi kunna svara på jobbmail redan på väg ut ur garaget.

Att sedan somliga bilförare går in i självkörande mode lite innan det att bilarna är redo för det är visserligen aningens trist - men något man helt enkelt får offra på automatiseringens altare.

På det hela taget går utvecklingen åt rätt håll - och vi har siffror som bevisar det!

...om vi nu bara kunde bli av med renegaterna som hela tiden vill bli bättre i trafiken och dom där jädra motorcyklisterna som envisas med att köra själva så är himmelriket snart här.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var mer att det skulle svida att köra för fort genom en arbetsplats, om man nu är så dum att man inte ser vare sig den eller kameran.

Ah, det var förbi som menades. Det borde rimligen kunna ordnas med några rejäla ”plankor” 50-100 meter innan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast då är det ju stumt efter plankorna :huvet

En fd kollega böt från potent Audi till jävligt potent Audi för att han blev frånkörd i ett vägarbete :dummer

Potent Audi = låååg markfrigång och hååård fjädring = gummireglar på snedden = max 10km/h…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Potent Audi = låååg markfrigång och hååård fjädring = gummireglar på snedden = max 10km/h…
Gummiregler på snedden + regn = potentiellt väldigt dåligt för oss på hoj.

I den bästa av världar behövs inte sånt, folk fattar ändå att man håller igen vid tex vägarbeten. Men med moderna bilar är det ju bara att hålla stumt, bilen håller skyltat. Men hur många bilar har uppdaterade databaser med alla vägarbeten, eller håller koll på TMA-bilar och olyckor?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi med hoj kör väl på sidan av reglarna resan idag? Eller rakt över dem.

Ja det finns nog inget sätt som funkar förutom de som gör ont i plånboken.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sprid denna artikel bland vänner och bekanta!!!!

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverket på tapeten:

Om någon skulle få för sig att arrangera en omröstning om Sveriges sämsta myndighet vet jag vilken det skulle bli.

Trafikverket.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) borde drivas av ett inre raseri över förfallet. Men inte heller han gör särskilt mycket. Attityden är oengagerad för att uttrycka sig positivt. Menlös på gränsen till handlingsförlamad är mer korrekt.



Jag höll på att skriva "på ledarplats" med det hade ju varit fel.
På flera olika sätt...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top