Ninjafrågor... 7R vs 9R

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
1. Hur är den äldre modellen av ZX7R? Den lille "tjocke" snygga. Är den lika tung som den ser ut? Ser ut som en blyklump. Är den nåt kul? Fördelar, nackdelar?

2. ZX9R, också äldre (95a), är det mer eller mindre en tung supertourer eller?
Vilken av ovan är att föredra om man helt enkelt ska ha en rolig hoj?

Ahhhh, Kay-ponken, sluta nu =)

Du har ju prexis gått å köpt dej en fiiiin...

Äsch, det finns många fina ninjor sedan...

:hej

Jag har inga planer på att byta ner mig. ;) Allmänt intresserad bara + har en kamrat som går i tankarna om att byta upp sig från sin ZZR1000.

Kay skrev:
1. Hur är den äldre modellen av ZX7R? Den lille "tjocke" snygga. Är den lika tung som den ser ut? Ser ut som en blyklump. Är den nåt kul? Fördelar, nackdelar?

2. ZX9R, också äldre (95a), är det mer eller mindre en tung supertourer eller?
Vilken av ovan är att föredra om man helt enkelt ska ha en rolig hoj?

Jag stod faktiskt och valde mellan de två en gång. De känns ungefär likadant att köra, stora och tunga som f-n, skillnaden är att 900:an har ett djävulskt klipp i motorn, toppfart som flera av dagens värstingar. 750:n känns betydligt tamare. 900:an är dessutom bekvämare att köra gata med.

Jag köpte 900:an

Chris Ash skrev:
Jag stod faktiskt och valde mellan de två en gång. De känns ungefär likadant att köra, stora och tunga som f-n, skillnaden är att 900:an har ett djävulskt klipp i motorn, toppfart som flera av dagens värstingar. 750:n känns betydligt tamare. 900:an är dessutom bekvämare att köra gata med.

Jag köpte 900:an

Ok, trodde 7an skulle vara lite mer lättkörd, men men. Tack för svaret!

Kay skrev:
Ok, trodde 7an skulle vara lite mer lättkörd, men men. Tack för svaret!

Jag har tyvärr inte kört 7'an men kan hålla med att 9'an har ett bra klipp. Men vad jag har hört ska man inte köpa Ninja innan 97! Varför vet jag inte men tydligen var det massa problem (Tror det nämndes ordet traktor i samma mening) så ska du köpa Ninja så ska det vara 97 --> )

Mitt ord är sanningen :)

/Jörgen

P-son skrev:
Jag har tyvärr inte kört 7'an men kan hålla med att 9'an har ett bra klipp. Men vad jag har hört ska man inte köpa Ninja innan 97! Varför vet jag inte men tydligen var det massa problem (Tror det nämndes ordet traktor i samma mening) så ska du köpa Ninja så ska det vara 97 --> )

/Jörgen

Nästan sanning. Det du menar är att det kom en ny modell -98 som heter C1.
Den är lite lättare och bättre fjädring/bromsar osv sägs det.
Om Kays polare väljer på hojar innan -98 så skulle jag nog ta en ZX-7R pga utseendet. Nian är och har aldrig varit lika fräch som sjuan.
Att det finns mycket trim till sjuan är kul om man nu vi spendera en massa pengar på det oxå.

Varför man ska köpa -97 o framåt är för att växellådan var kass på de tidigare. Egentligen är det -95 o framåt.

Den gamle sjuan? Hmmm, vilken menar du? ZXR750 eller? Alla ZX7modellerna är tunga som bly - de har inte ändrats nånting egentligen. De går oxå som ett as. Sjuan är klart snyggast o en sjua med en nia i är ju ultimat ;)

Mavve skrev:
Varför man ska köpa -97 o framåt är för att växellådan var kass på de tidigare. Egentligen är det -95 o framåt.

Den gamle sjuan? Hmmm, vilken menar du? ZXR750 eller? Alla ZX7modellerna är tunga som bly - de har inte ändrats nånting egentligen. De går oxå som ett as. Sjuan är klart snyggast o en sjua med en nia i är ju ultimat ;)

Växellådan är inte kass. Den klonkar som en stenkross mellan 1:an och 2:an men den håller. Inget annat än missljud alltså.

Jag har kört ZX-9R -97 och ägt ZXR750 -89 och ZX-7R -97.

Roligast, sportigast och snyggast: ZX-7R
Bekvämast och mest dussinhoj: ZX-9R

Chris Ash skrev:
Växellådan är inte kass. Den klonkar som en stenkross mellan 1:an och 2:an men den håller. Inget annat än missljud alltså.

Nittifyrorna - den först modellen - drog de tillbaka för att växellådan var kass.
Åtgärdade men det så var det helt ok :tummenupp

Jag har en nittifem i min sjua och den klonkar som fan, eller klonkade iaf....
Det är dock åtgärdat nu.

Men en 95a kan han införskaffa utan att oroa sig att det är skit, om den nu är i bra skick?

P-son skrev:

/Jörgen

Det du pratar om nu är ju enbart 900cc. 750 har inte några speciella problem vad jag vet om. Och Mavve: NEEEEEEEJ dom är inte lika från 92!!!!! :7peta

Rigge skrev:
Det du pratar om nu är ju enbart 900cc. 750 har inte några speciella problem vad jag vet om. Och Mavve: NEEEEEEEJ dom är inte lika från 92!!!!! :7peta

Vikt och effekt är. :mattias

Körställningen är lite extremare på de nya sjuorna men sen e d inte mycket som skiljer dem åt.

Mavve skrev:

Körställningen är lite extremare på de nya sjuorna men sen e d inte mycket som skiljer dem åt.

Men ge upp, effekten framförallt är INTE lika, bara mellan 92-93 skiljer det massor. Bara för att motorcyklar har 2 hjul liknande vikt och effekt är det ju inte samma motorcykel för det.

Mavve skrev:

Njaaa, är det verkligen så?

Har för mig att det är typ 1hk mindre och 1-2kg mer på den från 92+ än den från 96+. Kan ha fel. Men var tvungen att skriva något.

PS. ZX-7R är en underbar hoj. DS.

Mago skrev:
Njaaa, är det verkligen så?

Har för mig att det är typ 1hk mindre och 1-2kg mer på den från 92+ än den från 96+. Kan ha fel. Men var tvungen att skriva något.

PS. ZX-7R är en underbar hoj. DS.

92 har inte trycksatt luftburk och har 100hk, 93 har trycksatt luftburk och en hel del kusar till, nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket men att ha trycksatt luftburk och inte tycker jag är ganska stor skillnad.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park