Beslutsångest, hjälp önskas inför inköp av ny hoj

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Måste säga att detta forum är toppen :banana

Tack för alla svar!! Jag skippar att citera er då inlägget då blir rackarns långt.

Beträffande Suzuki så klarar jag tyvärr inte av det (se tidigare inlägg..).

Beträffande BMW R1200 GS så vill jag minnas att det var adventuremodellen (2016), den vibrerade inte i styret, men en del ifrån motorn. Ska ta ut den på en längre sväng o testa igen. Man satt dock riktigt skönt å fotpinnarna satt långt ner så den borde gå finemang att köra den stående med bra balans.

Beträffande Africa Twin så håller jag med om att den är skitsnygg i rött!! :Bugar Det är lätt den snyggaste offroadhojen. Måste nog åka en längre sväng på den oxå. Jag tog bara ut den på en kort tur på asfalt i max 80-90 km/h. Är det någon som vet hur den känns i 120 på landsväg?

Yamaha tracer ser bra ut, men känns lite för lite offroad alt för lite touring. MT10 borde jag älska, Crossplanemotorn är en underbar skapelse, men hojen är varken offroad eller touring, mer street, dvs den går tyvärr oxå bort.

Triumphen är sannolikt ett bra köp, min budget kan nog sträcka sig till en ny Tiger 800 XCA med en massa lullull på.. :D Det enda som talar mot den (förutom ljudet) är att jag sannolikt kommer att tycka att den är liite trött.. Skulle gärna ha haft 20-30 kusar till i den. Den ligger dock fortfarande bra till, den är fin att titta på.

Beträffande ZZR som touringhoj :D Nja, jag testade den och den var nästan otäckt snabb även efter 200.. Tanken har snuddat mig några gånger, men den är inte så bekväm vid stillsam körning (men å andra sidan kör man inte stillsamt med en dylik hoj..), men den är antagligen väldigt dyr att försäkra oxå..

Har även funderat liite på en K1300s, men den blir nog alltför dyr i inköp tyvärr. Den har dock två stora fördelar, bekväm körställning och en motor som man blir glad av..

Beträffande skjutsningen så blir det nog inte så ofta, men det hade varit kul att kunna åka en sväng till Österrike alt Skottland med tanten där bak (eller förmodligen ännu roligare ensam, hehe..). Men om jag ska lägga 130000 på en hoj så måste jag kunna argumentera utifrån tesen att jag köper en ny bekvämare hoj för att familjemedlemmarna ska kunna åka med (men egentligen så är det jag som vill ha en ny leksak..). En KTM vore nog ett bra val, men jag är inte speciellt förtjust i utseendet.,

Tack igen för alla era svar! Skriv gärna mer om era erfarenheter, det är kul att läsa om andras erfarenheter från hojvärlden! :tummenupp
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Beträffande BMW R1200 GS så vill jag minnas att det var adventuremodellen (2016), den vibrerade inte i styret, men en del ifrån motorn. Ska ta ut den på en längre sväng o testa igen. Man satt dock riktigt skönt å fotpinnarna satt långt ner så den borde gå finemang att köra den stående med bra balans.

Den modellen har jag inte kört, jag hade en 2010, som är luftkyld och saknar 5hk mot den du testade. Motorn vibrerar, men, som sagt, jag tror att det är enormt svårt att komma ifrån med en twin i de storlekarna, jag tror jag testade igenom hela äventyrshojssegmentet innan jag köpte bmwn utan att hitta någon vibrationsfri. Triumphen var väl närmast, men den motorn var ju så karaktärslös att man ville somna. Tittar du på en gs av samma generation jag hade så kommer du undan bra mycket billigare. Tunga är de, men man kan köra dem ungefär hur långt som helst utan ansträngning. Det blev aldrig någon riktig långrepa, men jag var mindre berörd i kroppen av att ha kört 45 mil på gs:en på en eftermiddag än att ta mig 30 mil i skåpbilen (merca vito från 2012). ESA vill du ha, den är grymt trevlig, och adventuremodellen är, även om den är lite dyrare, oftast ett bra köp med skyddsbågar, väskor, cylinderskydd o allt, dessutom är ju ekerfälgarna lite snyggare :) Dessutom kan du använda hojen till ungefär allt, sambon har nog någon bild någonstans på när jag har varit o hämtat några meter avloppsrör och delar med min...

Du kan ju ge Aprilian en chans med, Caponorden är väldigt omtyckt, även om just jag inte satt så bra i den. Kom ihåg att du ska ta en rejäl provtur, några 15 minuter kommer du ingenvart med när du ska skicka ut 100k på en hoj, åtminstone en timme krävs ju för att du faktiskt ska känna hur det är att sitta på den en stund.
 

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
"Kom ihåg att du ska ta en rejäl provtur, några 15 minuter kommer du ingenvart med när du ska skicka ut 100k på en hoj... "

Ack, så rätt du har i detta. Ska lyda ditt råd och ta ut BMW:n på en längre tur. Har läst många tester nu, och sett en hel del youtubeklipp. Bågen får alltid bra kritik.

För övrigt så fick jag möjligtvis en god idé nyss. Gillade verkligen Honda VFR1200F när jag provkörde den, den är inte den coolaste bågen, men den var bekväm, och snabb.. och den går att skjutsa på. Såg nyss en kille som provkörde en med 5 cm styrhöjare på, dvs då kan jag sitta ännu rakare och fortfarande få en motorcykel som svänger bra och är pigg.. hm.. funderar vidare.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Du går ju miste om fina motorcyklar pga den där hjärntvätten, Suzuki gör finfina hojar. Försökt att komma över den tragiska "tjat terrorn" från förr. :)
 
Last edited:

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Har kanske inte jättemycket att bidra med här men ville bara berätta att jag äger en Triumph Tiger 800 XRT -15 sen ca 1 månad tillbaka. Har blivit ca 150 mil och jag är hur nöjd som helst. Jag valde XRTn just för att det är en pendlarhoj för mig. Har provat den på grusvägar och tycker den funkar fint även där.

Kan hålla med om att det "viner" rätt mycket från motorn men nu när man vant sig så är de helt ok. Är ju karatäristiskt för Triumph tripplar. Sen kör jag alltid med hörselproppar ändå för att få bort vindbruset. Har även lagt på ett Arrow slip-on så då försvinner "vinandet" ännu mer!

Fick med dom stora packväskorna när jag köpte den men bara kört ca 50 mil med dom på. Tyckte inte alls dom störde eller påverkade körbarheten nämnvärt.

Min andra hoj är en Suzuki M800 så för mig är steget upp i hk till Triumphen ganska stort och kan därför inte klaga på att den går segt.... än.

Hoppas jag kunde bidra med något iaf!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Måste säga att detta forum är toppen :banana

Tack för alla svar!! Jag skippar att citera er då inlägget då blir rackarns långt.

En hel del bortklippt...


Har även funderat liite på en K1300s, men den blir nog alltför dyr i inköp tyvärr. Den har dock två stora fördelar, bekväm körställning och en motor som man blir glad av..

Beträffande skjutsningen så blir det nog inte så ofta, men det hade varit kul att kunna åka en sväng till Österrike alt Skottland med tanten där bak (eller förmodligen ännu roligare ensam, hehe..). Men om jag ska lägga 130000 på en hoj så måste jag kunna argumentera utifrån tesen att jag köper en ny bekvämare hoj för att familjemedlemmarna ska kunna åka med (men egentligen så är det jag som vill ha en ny leksak..).

:tummenupp

Det finns idag ca 10 st k1300s på blocket med begärt pris under 130 papp...en del rätt så mycket under. Några med extra allt dessutom. Om du nu inte prompt vill ha en sprillans ny förstås, då kostar det annorlunda. Så här på höstkanten brukar det mesta vara förhandlingsbart.

Det bästa för att snabbt åka A till Ö....
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nämna några modeller

Kawasaki z1000SX
Kawasaki Versus 1000

Båda har runt 130 hästar och ordentlig stor tank typ som nya KTM 1090. Dock väger 250kilo drygt 10 mer än ktm och honda af.

Båda är fulla med elektronikpaket och touringkit.

Värt och klämma på.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nämna några modeller

Kawasaki z1000SX
Kawasaki Versus 1000

Båda har runt 130 hästar och ordentlig stor tank typ som nya KTM 1090. Dock väger 250kilo drygt 10 mer än ktm och honda af.

Båda är fulla med elektronikpaket och touringkit.

Värt och klämma på.

Z1000SX är inte helt bekväm för den som åker bakpå.
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Har efter två BMW 1200gsa gått tillbaka till Honda pga BMW:s dåliga kvalitet och vibrerande motor. Nu har jag sedan 2 säsonger kört Hondas Crosstourer och det är nog en av den bästa hojen jag haft och jag har haft många.
2 långresor ner i Europa och en resa till Skottland har hunnits med hittills och fler lär det bli.
Att dundra ner på autobahn med väskor och full packning är en ren dröm med V4:an.
Ligga och svänga alpvägar går som en dans och man vill inte sluta köra.
Enda nackdelen för mig är att den är lite för bred över tanken vid dynan så det är lite svårt att stå bekvämt när man kör grusvägar. Men trots det så är det en toppenhoj.
 

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Underbart med alla inlägg :D Tack!!

Nja, jag tror inte att det egentligen är något fel på Suzuki, men när jag var ung hade jag en yamaha 125cc, å när man åkte Yamaha föraktade man alla som körde Suzuki eller Honda.. Kan inte säga att jag fortfarande gör det, men jag köper hellre en Honda än en Suzuki..

Kom på att jag glömt nämna Yamaha Super Teneré, den är en fin hoj, och förmodligen bra på det mesta, men i youtubeklippen jag sett så ser den liite trött ut på asfalt, dvs en BMW, KTM eller Honda är nog ett bättre köp om man vill ha en båge som går hyfsat snabbt 0-100..

Ska ta ett varv med några motorcyklar igen innan jag bestämmer mig. Ska försöka lära mig älska motorn i en Africa Twin alt. R1200GS. Ska även testa Kawa Versys. Måste dock bestämma mig för om jag ska prioritera grus eller asfalt. Misstänker dock att Honda Crosstourer är den bästa kompromissen, en asfaltshoj som är ganska pigg, har bra väghållning, är bra att skjutsa på, som inte är alltför ful, och som man även kan busköra lite snällt på grusvägar med. Med ett arrowslipon och ett par snygga svarta packväskor från sw-motech så blir den liite coolare oxå..

Återkommer om vad det blir så småningom, men jag bugar mig för alla ni som är snälla och engarerar er :banana

Sluta för all del inte med era inlägg, misstänker att det är fler än jag som får glädje av denna tråd.. :)
 

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Sa du svarta väskor från SW Motech och Arrow system?? :banana

View attachment 433779


Hehehe.. Exakt!! Precis det sliponet o packväskorna som jag tänkte på :banana. Är du nöjd med dem? Hur är ljudet på Arrowsliponet? Hur mycket låter det i 110 km/h? Hur gillar du packväskorna? De är iaf de snyggaste jag har hittat med "adventurestuk" :yoparty.

Möjligtvis så saknas en gelsadel ifrån Touratech!! Gillar du originalet? Jag tyckte att sadeln var liite hård.
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Hehehe.. Exakt!! Precis det sliponet o packväskorna som jag tänkte på :banana. Är du nöjd med dem? Hur är ljudet på Arrowsliponet? Hur mycket låter det i 110 km/h? Hur gillar du packväskorna? De är iaf de snyggaste jag har hittat med "adventurestuk" :yoparty.

Möjligtvis så saknas en gelsadel ifrån Touratech!! Gillar du originalet? Jag tyckte att sadeln var liite hård.

Jag har två stycken 40L väskor som sväljer tillräckligt mycket för en långresa. Har de nya Traxväskorna som har bättre fästen för att surra fasttält mm.
Med insatsen i så låter Arrowsystemet ungefär som orginal men tar du ur insatsen så brölar den gott vid gaspådrag. Åker med insatsen i när jag är ute och reser då det blir lite brötigt i längden att köra utan.
Systemet sattes på hos Honda innan leverans så jag har fina stämplade intyg på att dom är godkända på min hoj. :hihi
 

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Jag har två stycken 40L väskor som sväljer tillräckligt mycket för en långresa. Har de nya Traxväskorna som har bättre fästen för att surra fasttält mm.
Med insatsen i så låter Arrowsystemet ungefär som orginal men tar du ur insatsen så brölar den gott vid gaspådrag. Åker med insatsen i när jag är ute och reser då det blir lite brötigt i längden att köra utan.
Systemet sattes på hos Honda innan leverans så jag har fina stämplade intyg på att dom är godkända på min hoj. :hihi


Lysande!! :D. OM det blir en Crosstourer, vilket är ganska sannolikt, så kommer jag oxå att investera i samma utrustning. Fin hoj! :kär Blev lite sugen på att köpa en..
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
50år... vill ha packväskor och kunna skjutsa....offroad ibland...

HONDA GOLDWING med offroaddäck!!!!!!:tummenupp:tummenupp:fakta:fakta

mvh
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Har efter två BMW 1200gsa gått tillbaka till Honda pga BMW:s dåliga kvalitet och vibrerande motor. Nu har jag sedan 2 säsonger kört Hondas Crosstourer och det är nog en av den bästa hojen jag haft och jag har haft många.
2 långresor ner i Europa och en resa till Skottland har hunnits med hittills och fler lär det bli.
Att dundra ner på autobahn med väskor och full packning är en ren dröm med V4:an.
Ligga och svänga alpvägar går som en dans och man vill inte sluta köra.
Enda nackdelen för mig är att den är lite för bred över tanken vid dynan så det är lite svårt att stå bekvämt när man kör grusvägar. Men trots det så är det en toppenhoj.

Av ren nyfikenhet, vad på BMW var det som inte höll måttet? Man vill ju alltid tro att BMW's GS serie är top of the line. :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top