Beslutsångest, hjälp önskas inför inköp av ny hoj

Av ren nyfikenhet, vad på BMW var det som inte höll måttet? Man vill ju alltid tro att BMW's GS serie är top of the line. :)

På den sista gsa:n jag hade, som var en 2012 så hade den helt galna vibrationer som BMW verstaden tyckte var helt normala. Gick inte att köra i motorvägsfart några längre stunder innan händer och fötter domnade. Helt normalt på en boxer tycker BMW.
Elektroniken i handtagen la av pga att det gick in fukt där.
Elektroniken till bränslepumpen brann upp pga att elektroniken ligger nere i en grop på tanken som samlar upp vatten som rinner in i elektroniken. Två gånger hände det mig. Förslag på lösning från BMW: spruta inte vatten vid tanken när du tvättar hojen eller kör inte i tungt regn. Bra förslag för en äventyrshoj!!!
Med tanke på alla andra problem med bla kardan, läckande olja mellan motor och växellåda, tankgivare som slutar fungera samt nycklar som lägger av i elektroniken så vill inte jag som åker själv på mina resor riskera att råka ut för ännu mer incidenter.
För att jämföra. På mina 35 år på motorcykel har jag aldrig fått stopp eller behövt ringa bärgare. På min enda säsong med min sista gsa åkte jag bärgare tre gånger. Premiummärke? Nja.
 
På den sista gsa:n jag hade, som var en 2012 så hade den helt galna vibrationer som BMW verstaden tyckte var helt normala. Gick inte att köra i motorvägsfart några längre stunder innan händer och fötter domnade. Helt normalt på en boxer tycker BMW.
Elektroniken i handtagen la av pga att det gick in fukt där.
Elektroniken till bränslepumpen brann upp pga att elektroniken ligger nere i en grop på tanken som samlar upp vatten som rinner in i elektroniken. Två gånger hände det mig. Förslag på lösning från BMW: spruta inte vatten vid tanken när du tvättar hojen eller kör inte i tungt regn. Bra förslag för en äventyrshoj!!!
Med tanke på alla andra problem med bla kardan, läckande olja mellan motor och växellåda, tankgivare som slutar fungera samt nycklar som lägger av i elektroniken så vill inte jag som åker själv på mina resor riskera att råka ut för ännu mer incidenter.
För att jämföra. På mina 35 år på motorcykel har jag aldrig fått stopp eller behövt ringa bärgare. På min enda säsong med min sista gsa åkte jag bärgare tre gånger. Premiummärke? Nja.

Fan, allt det är inte ok på en såpass dyr hoj. Som du säger, ska ju vara en äventyshoj. Var detta typiska fel eller hade du fått ett måndags ex?:död
 
På den sista gsa:n jag hade, som var en 2012 så hade den helt galna vibrationer som BMW verstaden tyckte var helt normala. Gick inte att köra i motorvägsfart några längre stunder innan händer och fötter domnade. Helt normalt på en boxer tycker BMW.
Elektroniken i handtagen la av pga att det gick in fukt där.
Elektroniken till bränslepumpen brann upp pga att elektroniken ligger nere i en grop på tanken som samlar upp vatten som rinner in i elektroniken. Två gånger hände det mig. Förslag på lösning från BMW: spruta inte vatten vid tanken när du tvättar hojen eller kör inte i tungt regn. Bra förslag för en äventyrshoj!!!
Med tanke på alla andra problem med bla kardan, läckande olja mellan motor och växellåda, tankgivare som slutar fungera samt nycklar som lägger av i elektroniken så vill inte jag som åker själv på mina resor riskera att råka ut för ännu mer incidenter.
För att jämföra. På mina 35 år på motorcykel har jag aldrig fått stopp eller behövt ringa bärgare. På min enda säsong med min sista gsa åkte jag bärgare tre gånger. Premiummärke? Nja.


Tja, jag provkörde ju en BMW R1200GS 2016 med ca 500 mil på mätaren och blev smått chockad över alla vibrationer från motorn. Även om motorcykeln utan tvekan för övrigt var ergonomiskt fulländad så är jag ytterst tveksam till att köpa en nästan ny båge som vibrerar så mycket. Vibrationerna var dock inte av den irriterande surrande typen som händerna domnar av utan snarare stora rejäla vibrationer som en del förare förmodligen tycker är naturliga i en boxermotor. När jag körde Honda Crosstourer så vibrerade den inget alls, dvs oavsett om den har mindre finesser så köper jag hellre den. BMW:n är ju lättare men dess ramkonstruktion kändes lite klen i förhållande till den stora motorn, Hondans ram är måhända mycket tyngre, men samtidigt föreföll den vara mycket mer vridstyv (i alla fall så var det känslan jag fick).

Men min slutsats är dock att det är jäkligt svårt att ha samma åsikter om motorcyklar, alla har vi olika preferenser och är olika skapta (själv är jag skapt som en tax). Man måste prova själv - till slut så är det ju oftast hojens potentiella körglädje som avgör om den är ett bra köp eller ej. Men det är roligt att diskutera för- och nackdelar i detta forum, då har man ju något att lägga energi på när man längtar till nästa vår..
 
Ska väl i rättvisans namn säga att min första gsa, en 2008 var otroligt skön att köra och på den fanns det inga störande vibrationer och inte heller hade jag några problem med den mer än en krånglande nivågivare i tanken.
Det var ju därför jag bytte till en nyare, just för att jag var så nöjd med denna och blev otroligt besviken på den nya.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top