Rolig smidig allround-hoj, OCH bra för passagerare? OCH snygg?

Vad i helvete? Jag kör VFR som är känd för dyra storservicar och jag fick prisuppgift på 9000 vid 2400 mil. Då måste de lyfta kammarna, plocka ut hälften av kopparna. låsa dem och stoppa tillbaka för att sen göra kontrollen och åter plocka ut, låsa upp och stoppa tillbaka (om inget ska justeras alltså).
 
Jag kan inte påstå att jag tycker att det låter speciellt prisvärt för service på min hoj, men jag pallar inte att göra det själv och vill inte totalsänka värdet på den. Det borde inte vara raketkirurgi att shimsa ventiler.
 
Min filosofi är att strunta i det.
Är det en konstruktion med shims, där kamaxeln trycker direkt ner på ventiltryckaren, då är det bara att köra.
Behöver du justera så är det ett större fel.
Har funkat för mig i alla fall, men säger inte att det är sant för det.
Kanske en chansning, men jag har aldrig haft några bekymmer.
 
Jag har någon gång haft behov av att byta shims, då har spelet varit aningen stort, verkligen gränsfall.
Men, som köpare vill jag att service ska vara gjord och ventiler kollade mm så där finns ett värde i att göra det.
Eftersom jag är fummelfingrad så låter jag andra riskera att tappa shims eller hållare på oåtkomliga ställen, det är värt pengarna för mig.
Men jag beställer endast den delen av jobbet på verkstad, oljebyte, rembyte osv gör jag oftast själv.
Vid ventilkontroll på verkstad lämnar jag alltid in hojen naken.
Men som någon vis man sagt, "Dyrt är bra"
 
Vet inte om TS köpt hoj än men om du är inne på T120 så kan jag tipsa om Royal Enfield Continental GT 650. Billig i inköp, pålitlig, 3 års garanti + vägassistans. Jävligt rolig att köra både inne i stan och på landsväg, även motorväg är inga konstigheter. En storservice kostar 3500:- Här är min:

E11A85B4-A751-4505-A60E-A0837DD796E5.jpeg
 
Den här filmen har jag själv tittat på ett ohälsosamt antal gånger när snön täckte våra vägar i vintras.

De låter jäkligt fint med annat avgas. Jag har ett slash cut från Hitchcocks motorcycles på min. Rekommenderar GTn över Interceptorn dock. Beter sig mycket finare på vägen och Harris performance chassit lyfts fram i sin helhet.
 
Ventilerna kollades på min KTM 1290 SAT vid 9000-mila servicen, fortfarande inom toleranserna och ingen justering behövdes. Ventilerna är aldrig justerade, -så det verkar hålla ganska länge...
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top