Rolig smidig allround-hoj, OCH bra för passagerare? OCH snygg?

Vad i helvete? Jag kör VFR som är känd för dyra storservicar och jag fick prisuppgift på 9000 vid 2400 mil. Då måste de lyfta kammarna, plocka ut hälften av kopparna. låsa dem och stoppa tillbaka för att sen göra kontrollen och åter plocka ut, låsa upp och stoppa tillbaka (om inget ska justeras alltså).
 
Jag kan inte påstå att jag tycker att det låter speciellt prisvärt för service på min hoj, men jag pallar inte att göra det själv och vill inte totalsänka värdet på den. Det borde inte vara raketkirurgi att shimsa ventiler.
 
Min filosofi är att strunta i det.
Är det en konstruktion med shims, där kamaxeln trycker direkt ner på ventiltryckaren, då är det bara att köra.
Behöver du justera så är det ett större fel.
Har funkat för mig i alla fall, men säger inte att det är sant för det.
Kanske en chansning, men jag har aldrig haft några bekymmer.
 
Jag har någon gång haft behov av att byta shims, då har spelet varit aningen stort, verkligen gränsfall.
Men, som köpare vill jag att service ska vara gjord och ventiler kollade mm så där finns ett värde i att göra det.
Eftersom jag är fummelfingrad så låter jag andra riskera att tappa shims eller hållare på oåtkomliga ställen, det är värt pengarna för mig.
Men jag beställer endast den delen av jobbet på verkstad, oljebyte, rembyte osv gör jag oftast själv.
Vid ventilkontroll på verkstad lämnar jag alltid in hojen naken.
Men som någon vis man sagt, "Dyrt är bra"
 
Vet inte om TS köpt hoj än men om du är inne på T120 så kan jag tipsa om Royal Enfield Continental GT 650. Billig i inköp, pålitlig, 3 års garanti + vägassistans. Jävligt rolig att köra både inne i stan och på landsväg, även motorväg är inga konstigheter. En storservice kostar 3500:- Här är min:

E11A85B4-A751-4505-A60E-A0837DD796E5.jpeg
 
Den här filmen har jag själv tittat på ett ohälsosamt antal gånger när snön täckte våra vägar i vintras.

De låter jäkligt fint med annat avgas. Jag har ett slash cut från Hitchcocks motorcycles på min. Rekommenderar GTn över Interceptorn dock. Beter sig mycket finare på vägen och Harris performance chassit lyfts fram i sin helhet.
 
Ventilerna kollades på min KTM 1290 SAT vid 9000-mila servicen, fortfarande inom toleranserna och ingen justering behövdes. Ventilerna är aldrig justerade, -så det verkar hålla ganska länge...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top