Ni är Kärringar allihopa

Vad tycks om Gotland Rings näst snabbaste hoj då?!!? Visst...det är inte nån 80-talare...men poängen är att det inte handlar om snygghet eller tekniken. Är det nåt problem så är det oftast skit bakom styret :)
Bild 1
Bild 2
Här kan vi snacka om total posörhoj...80-talare med tillhörande ställ och hjälm från samma era...Back to the 80´s
 
Fast alla vet ju innerst inne att bäst, det är jag det. :yoparty
 
t-rex skrev:
Leta upp bilderna från årets Gotlandkörning på en gammal 550 från '83 som låg och tutade för omkörning i kurvan efter start och mål. Där var det inget snack om skumgummiram och dåliga bromsar, eller för den delen undertails och miniblinkers.

Ok för att det var i den lugna gruppen, men jävlar vad han körde!
Jag vet en som åkte sin första (och tyvärr hitintills enda) bandag med en Suz 1100 EF -84. Gelleråsen, att det också var lugna gruppen torde väl vara självklart med 265 kilo och svenska strypkammar etc. Hursomhelst så åktes det utan underkåpor eftersom dom har en tendens att skrapa i backen redan ute på väg. Då dagen var slut så fanns inte ens fästena kvar till kåpan! Men chaffisen log hela dagen minsann! Och blev omkörd endast ett fåtal gånger på hela dagen men fick tillfälle att pipa förbi 10 år nyare hojar titt som tätt.
Ibland är man ju glad att vi har öron. Vad skulle annars stoppa mungiporna från att mötas i nacken så huvudet ramlar av? :D
 
Som sagt: "Bättre lyss till den trådeker som brast, än att aldrig köra sin båge" :hihi

Att jämföra äpplen och päron kan vi hålla på med till döddagar...
Ta en hoj, kör den hårt, och var glad! :yoparty
Alla hojar rockar!
 
Robban_C skrev:
Jag hade en Kawwa 1000z i början på 80-talet och jag måste säga att den var inte direkt stabil i högre farter. Det var vid en viss hastighet (och varvtal)man kunde få problem vid avdrag har jag för mej och det var "typenligt" dvs berodde INTE på dåliga lager.

Sen köpte jag en Suzuki RG500 Gamma -86 och utan att vara speciellt grym på att köra svajjade chassit vid växlingar med fullt nedlägg och fullt pådrag.

Möjligtvis kör jag lite lugnare nu men R1:an känns ju bergstabil jämfört med de andra hojjarna. 20 års utveckling borde ju givit någon förbättring chassimässigt.... :va
 
Givetvis har 20 år gjort massor, nåt annat har jag aldrig skrivit, men snacket om att gamla hojar inte går att använda pga att dom vobblar ikull hela tiden är skitsnack. Folk tar en hoj som gått typ 5000 mil (på mätaren, men hur långt har den egentligen gått) utan renovering och jämför den med en ny hoj. Hur bra är den jämförelsen?
En sliten hoj får skumma vägegenskaper vare sig det är en järnsäng eller en multi-R-knarr.

Lite förvånad blir jag att din Z var instabil, min var beggad (om jag minns rätt 3-4000 mil mätarställning) och med originaldämpare, mig veterligen orenoverat chassie etc. Inga vobbel eller andra konstigheter hur jag än gjorde. Kan ju möjligen skilja beroende på chaufför och då menar jag inte kompetens utan storlek/vikt/kroppskonfiguration etc. Skit samma, min erfarenhet är i alla fall att gammelhojar går skit om dom är skit och går bra om dom är bra. Egendomligt nog så verkar även sporthojarna gå skit i den mån dom hunnit bli skit (många av dom är ju fortfarande rätt nya).

Dock krävde Z:an bortåt 3 kg luft i baktofflan och 2,5 kg i fram för att inte börja pendla under hårt pådrag ut ur böjarna men det har jag upplevt även på en del nyare hojar med däcktryck enligt spec.
Min Z:a hittade inte ens på några större dumheter vid hopp(!) i typ 150 ryck. Ja, det finns en inbjudande raka med svag puckel mitt på norr om stan. Jag har på de sista åren inte vågat hålla så hög fart på den rakan. Man blir fegare (eller försiktigare) med åren.:)
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Givetvis har 20 år gjort massor, nåt annat har jag aldrig skrivit.....

Kan ju möjligen skilja beroende på chaufför och då menar jag inte kompetens utan storlek/vikt/kroppskonfiguration etc.

Visst ligger det mycket i det du säger, och du nämner det där med däckstrycket vilket för oss in på resonemanget inställning i kombination med kroppskonfigurations teorin.

De gamla hojarna hade ju inte så mycket mer inställningsmöjligheter än fjäderförspänning i bakdämparen och fjäderförspänning/oljetyp i gaffeln, ja och så däckval/däckstryck.

Kolla på Moto-GP, de har tillgång till det mest avancerade prylar när det gäller racing och en jäkla massa erfarenhet, likförbaskat finns det race när det bara inte funkar för vissa team :)

Jag måste ändra på min fjädrings setup när jag lägger lite packning bakpå, det kom jag på en gång när jag hade en liten ryggsäck med fem stora burkar honung i, plötsligt funkade hojen jäkligt mycket bättre än innan :confused:

Jaja, man kan alltid diskutera hur vettigt det var men det gav en "lucköppnare" i alla fall :lol

Grejen är att på de äldre hojarna är föraren kanske mera tvungen att passa till hojen än tvärt om, plus att man är tvungen att göra det bästa med det lilla man kan ändra, eller så litar man på slumpen.

Fö finns ju det faktum att när -03 R1 kom så sa man sej gjort svingen typ "80%" styvare (jag bara hugger till med något), och det från en sving som inte kan anses vara direkt dålig och hur mycket bättre är inte -05ans?
Det är ju ett rent under att någon ens kunnat köra en -80 tals hoj (obs ironi :) )
 
Har missat denna tråden.
Jag har kört mängder med gamla 80-talshojar.
De gick att köra men jag ogillar jämförandet med det senaste, förstår inte vitsen överhuvudtaget.
Skulle ni åka från en modern sporthoj med ert gamla 80-talsök på en kurvväg så är det nog så att ni är bättre än den andre föraren bara.

z1000 tycker jag inte var nåt vidare faktiskt, även om R versionen såg häftig ut.
Tiden går och det går fortfarande att köra 70-80-talare, men de blir inte modernare.
 
Svar till trådstartaren;
Eh...HAHAHAHAHAHAHA!!!...oj oj oj.. nä, det går inte å hålla sig!.. HAHAHAHAHAHA!
Du fick inte lånet på banken va?.. Tror du på det där själv?
Hahaha!!
 
Robban_C skrev:
Faan vad det kliar i fingrarna. :D
Jag utgår från att 287 med Z:an är verklig uppmätt fart (dvs inte japanska glädjemätarsiffror). Är rätt säker på att 287 verklig fart är klart fortare än 300 km/h på en hastighetsmätare.
Dessutom så kan jag garantera att redan 200 på en okåpad knarr är betydligt snabbare än 300 på en kåpad knarr. Try it, you´ll like it som Kenta sa en gång (fast i ett helt annat sammanhang som våra yngre members inte känner till).



Det gjorde det enbart för att nåt var slut i chassiet. Jag har som sagt haft en sån och aldrig haft problem att hälsa. Dock skulle jag aldrig släppa BÅDA händerna i 200 märlor men det är ju liksom en annan sak.
Hur tror du din 999:a kommer att bete sig vid 5000 mil med kärvande svinglager och läckande bakre stötdämpare? Den blir inte heller något under av väghållning.
Därmed inte sagt att en frisk Z1000J skulle vara lika bra som en 999:a för det är den absolut inte men så länge dessa gamla hojar är friska i chassiet så fungerar dom faktiskt.

Min Katana går bergstadigt i alla lägen, detta trots effekter (turbo) och hastigheter som den verkligen inte var konstruerad för. Enda speciella med den är att chassiet är i skick. Friska sving- och styrlager, hyggliga Öhlinare bak och en halvsliten EF-gaffel. Aldrig ett vobbel.


Blir liksom lite trött på alla som toksågar äldre järn därför att dom har kört ett (eller några) exemplar som varit slutkört (dom flesta är det idag om dom inte renoverats) eller i vissa fall inte ens har provkört dom. En frisk hoj beter sig som en frisk hoj och det är väl ingen som på allvar tror att det ens på den tiden gick att kränga en knarr som fabriksny började vobbla bara man släppte ena näven?


Jag körde B-race och gata på 80 talet med en 1000J o kan bara säga att visst fan är det skillnad, speciellt på bromsarna men även på chassit och vikten.
Då klämde man in bromshandtaget till handtaget o hoppades att man inte bromsat försent!Idag behöver man sällan mer än två fingrar på bromsen...

Styrdämpare och Öhlinare bak gjorde att den blev betydligt bättre men vikten var svår att göra nåt åt men det gick hyfsat bra att kasta den i h/v kombinationer om man bara tog i utav h-e.

Idag är det betydligt mer odramatiskt att hålla lika eller högre tempo.

Ingen skit på Eddie Lawson, han var gud på den tiden när dom flesta här fortfarande sket i trasor:tummenupp

Det skulle vara jävligt kul att se Sporthojs alla Rossiwannabies prestera några riktigt bra tider på Bogesund eller Bulten o sen när chocken lagt sig berätta hur det kändes...det går inte som på räls precis grabbar :hihi (det här gäller originalet inte Lawsons racehoj naturligtvis)
 
Silwer och nosense:
Jag menar inte att en Z1000 skulle vara lika bra som en modern hoj. Det är den absolut inte, det vet både jag och ni (och ni vet att jag vet :7peta). Men jag menar att det är fel att folk som kört äldre slutkörda hojar utgår från att alla gamla hojar är lika dåliga och därmed att dom var så dåliga även som nya. Hur är en R1 att köra med slutkörd bakre dämp, plattsliten baktoffla, torrsprucken framtoffla, luft i framhejdarna, glapp i alla reglage och svampig gaffel? Många äldre hojar har tyvärr ett flertal av dessa fel och beter sig därefter men betyder det att man entydigt kan säga att "all gamla XYZ1093 alltid vobblar" bara för att det/de slutkörda ex man provkört/ägt gjorde det?

Har en polare som har en gammal Seca (XJ) 750. Den köpte han beg nån gång runt tidigt 90-tal eller så. Då betedde den sig rätt städat, trots allt. Han hade inte kort då så jag hade knarren när han inte övningskörde. :tummenupp
Det gick att lägga ner massor och sen åka på lätt sladd ut ur rondellerna (främst i morgondagg etc) till och med på den hojen. Gick kanonfint! Idag finns det inte en sportmössa att göra det eftersom den är så dålig i chassie och däck idag (den är idag farligt lättvobblad) men betyder det att XJ750 överlag är en sämre hoj bara för att han inte bryr sig om svinglager (eller vad som nu är fel) etc?
Edit: Idag fixar inte jag att åka på ens den minsta lilla sladd med nån hoj överhuvudtaget. Gubbfan lider av att åka hoj för lite. :) //Edit.

Folk drar så gärna alla över en kam och menar indirekt att inget annat än nyttnytt går att åka på. Indoktrinerade till 110% av testerna i Bike?

Däremot håller jag med de som anser att slutkörda hojar är bedrövliga och det står jag för, vare sig det gäller R1 eller Z1. Liksom att nyare hojar är vansinnigt mycket bättre men det blir ju liksom fel om man jämför hojar som är i olika skick och sen ska uttala sig om skillnader mellan modellerna (notera att jag inte skriver "individerna") i väghållning etc.

Skit samma, nu ska jag sussa.
 
Last edited:
ha ha ha....vilken jävla fjant!!!!undras varför dom fortsatte utveckla hojarna då....då borde dom ju stoppat där!!om den nu var så jävla grym!!!!!
dagens moto gp 125 cc hade varvat fjånen om han ställt upp mot dom idag.....

men jag vill inte såra dig,,,,,,så gå du ut och putsa på rör ramen :yoparty
 
Victor skrev:
Vafan, är det bara jag som tycker Eddie Lawson är en trött föredetting? Han har inget att komma med, skulle han köra idag på moderna hojar skulle han bli avhängd av hela fältet i R1000.


Kan inte låta bli att kommentera.
1994 körde jag ett ARRA race på Willow Springs int. raceway.

Lawson dök upp på lördags träningen, körde ett uppvärmningsvarv med Caigivan, därefter ett varv till...... Spöade banrekordet med 2,5 sek......


Inse fakta....Den klass du har idag, hör hemma i lekskolan jämfört med killar som Eddie, Dohan, Kevin Swantz mm
 
RR:Benny skrev:
Kan inte låta bli att kommentera.
1994 körde jag ett ARRA race på Willow Springs int. raceway.

Lawson dök upp på lördags träningen, körde ett uppvärmningsvarv med Caigivan, därefter ett varv till...... Spöade banrekordet med 2,5 sek......


Inse fakta....Den klass du har idag, hör hemma i lekskolan jämfört med killar som Eddie, Dohan, Kevin Swantz mm

:yoparty (för o inte tala om Freddie Spencer)
 
IlDuce skrev:
...men den hade standard ram,motor,bromsar,osv..................!
:tomten

Jag tänkte att jag inte skulle nappa på denna, men det verkar ju inte som nån säger emot...
Ramen var inte standard, den var KRAFTIGT förstärkt.
Motorn inte standard tror dock att toppen var tvungen att vara det.
Bromsarna var definitivt inte standard, mycket större skivor samt Lockheed ok, som synst tydligt på bilden du bifogade.
Svingen syns på bilden att den är kraftigt förstärkt.
Dymag magnesiumfälgar.
Osv...
 
Är det en tillfällighet att IlDuce är den ende som inte varit inne och kommenterat den här tråden någe mer? :)

Snacka om att slänga in en brandbomb i krutförrådet och springa iväg :rofl

Men det var kanske Midsommarbärsen (som är med på den första bilden) som framkallade, det ganska osakliga, uttalandet :tummenupp :rofl
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top