Ni är Kärringar allihopa

IlDuce skrev:
Vill bara säga att ni är kärringar hela bunten
Eddie Lawson åkte 287 km/h
på en sådan här tingest 1980 på Daytona Florida
ta era jävla R1,CBR,ZXR,GSXR osv...................!
och gör samma sak som han gjorde
ok cykeln var preppad från Muzzy, men den hade standard ram,motor,bromsar,osv..................!

Du har misstagit dig själv för en intressant person. Sånt händer.

Det är bara så häftigt med gamla slingriga hojar! Eftersom man äger en själv så kan man ju undra hur i helvete dom höll sig på banan! Men grym respekt är det! :yoparty

IlDuce skrev:
ok cykeln var preppad från Muzzy, men den hade standard ram,motor,bromsar,osv..................!

Pratar vi snittfart eller toppfart?
Om Z1000 bara skulle orka upp i 300 raktfram så skulle även jag kunna ta upp den dit men skulle vi köra RR-bana, Lawson på Z1000 och jag på R1 så skulle jag antagligen få "käka jord" :hihi

Det killar som Lawson gjorde med det materialet de hade på -80 och början på -90 (ja även tidigare) var otroligt, det är bara att inse, full respekt :Bugar

Men jag vet inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg, Lawson var ett "underbarn" på hoj, det är inte jag, oavsett om jag kör en orginal eller fabriks R1a, det är som att jämföra den "lokale folkracemästaren" och Sebastien Loeb.

Rakt fram vågar jag dock åka lika fort som någon annan (vilket jag inte tycker är en stor bedrift).

Edit: Ahh, man är trögfattad på Midsommardagen (smart läge att komma med ett sånt här inlägg:) ).
Inlägget har inget med Eddie Lawson att göra, du menar att det är "svagt" att en modern 1000cc inte toppar så mycket mer än vad en gammal trimmad Kawa gjorde, så därför är alla som äger en modern R-hoj kärringar :rolleyes:

Last edited:
*Surgubemode on* Tacka vet ja min gamla Norton 500:a, diagonaldäck och trumbromsar ger övertag mot dagens plastmopeder, jag körde Malmö - Stockholm på 3 timmar och då va det grusväg, den drog bara 0.2 liter per mil och toppade 287 blås utan vidare, dessutom vann jag IOM 1956 med just denna hoj. *Surgubbemode off*

GSXR1100R skrev:
*Surgubemode on* Tacka vet ja min gamla Norton 500:a, diagonaldäck och trumbromsar ger övertag mot dagens plastmopeder, jag körde Malmö - Stockholm på 3 timmar och då va det grusväg, den drog bara 0.2 liter per mil och toppade 287 blås utan vidare, dessutom vann jag IOM 1956 med just denna hoj. *Surgubbemode off*
Säger han som alltid skryter om gammgixxern. :D

z1000

Jag hade en lite modernare variant av den, en Z1000j2. Över 180 gick det inte att köra med den, då wobblade den duktigt. Ok den var inte ny,men vilket blysänke. 1000cc i en cykelram var rätt spännande. :hihi

Lion skrev:
Hahaha, killen är bakfull från midsommarfirandet :hihi

He he! Tja om man ser vilken tid det är skrivet så kan man ju alltid misstänka att det är spritkuraget som ställt till med detta! :fyllisar
Men skoj var det iaf! :banana

Ehum.

Visst tävlade Eddie på någonting som var döpt till z1000 men såvärst standard var den inte.

Eddies hoj var en kz1000S1, byggd i 29exempklar och var baserad på en GPZ1100 ram med z1000 motor. Svingen är allt annant än standard, om du tittar ordentligt på bilderna så ser du att den har en förstärkning som hänger undertill och varesig material eller godtjocklekar är ej samma som på standardhojen, exentriska kedjespännare är ett annat kännetecken.
Framgaffeln är full av muzzyhemligheter, Magnesiumfägar, osv, osv.

Det enda som standard kz1000j och racern kz1000S1 har gemensamt är väl egentligen motorblocket.

:7peta :hihi

Så, nu har jag varit besservisser nog för idag. Tillbaka till städningen.

Du har tamej fan rätt!

Hållert med, kanske inte det där med kärringar, men i sak har du rätt. Vi som wobblade fram med stum rulle på 80-talet på dessa monster är fostrade i en annan skola. Å andra sidan skall ingen komma och påstå att en R1:a är lättkörd. Jag hörde en snubbe beklaga sig om att hans CBR 600 var nervös och instabil på landsväg... och jag undrade vad han skulle ha tyckt om en GPZ 750 från 1983 som gav så kraftiga styrslag att jag bröt tummen när cliponet slog bucklor i tanken när jag åkte över ett tjälskott.
Det var inte bättre förr, men livet som motorcyklist var hårdare.

Rasorblade skrev:
Har inte vi oxå standarhojar eller....... :fatta! mupp!!!!!
Det är väl ändå en hiskelig skillnad på standardhojar då och nu.

ulf:
Jag hade en standard Z1000J -82:a i början av 90-talet. Den gjorde om jag minns rätt drygt 220 ryck (mätarfart). Inte en tendens till vobbel. Jag ska inte försvara den tidens veka ramar men jag vill påstå att tidens tand (dvs slutkörda svinglager, kass bakdämpare etc) är det stora problemet idag.

Trådstartaren (minns inte namnet):
Recept för att nå 287 ärliga med en gammal Z:
Man tager en st Z1000J, kompletterar denna med friska chassiekomponenter samt minst 1428 cc bigblock av valfritt fabrikat. Anrättningen garneras med ett par goda kammar, ett ärtans friskt tänddsystem, en förgasarbrygga som vet vad den vill. Alltihop lägges i ett tillräckligt stort kar och skakas friskt i 20 timmar. Gräddas därefter på svag värme i ugn medan ringarna i motorn körs in. Serveras iklädd skinnställ. :D

I ärlighetens namn ska väl sägas att det var en bedrift att nå 287 märlor med 1000 cc. Med 1428 blir det givetvis väsentligt lättare. Detta innebär att det är Muzzy som ska ha den stora creden i detta fall, inte chaffisen.

IlDuce skrev:

Manlig färg du hade på din
:tummenupp

Eddie

Alla som försöker ta något ifrån Eddie Lawson har nog inte följt honom genom hans karriär. Eddie var (är) ett undebarn på motorcykel, en av de första som var fostrad på dirttrack-banorna och som visade att det gick att sladda på asfalt.
Enda motsvarigheten idag jag kan komma på är Kimi Räikkönen.. talangfull, motiverad och cool.
För er som inte hade eurosport på den tiden, (de flesta av er gick väl på dagis då) så finns det filmer åtminstone VHS från 85 och framåt med Freddie Spencer, Eddie Lawson och resten av grabbarna som skapade knäna utan puckar.
Lärorikt och underhållande.

Fist Woman skrev:
....jag undrade vad han skulle ha tyckt om en GPZ 750 från 1983 som gav så kraftiga styrslag att jag bröt tummen när cliponet slog bucklor i tanken när jag åkte över ett tjälskott...

Uja, en sån har jag ju precis köpt. Nu blidde ja lite rädder... :skrämd

Agenten

Ingen fara! Med din KJ-wannabelook så tar du bara fram Rambokniven skär av tummen och metar på den! Livet är ändå en ända lång överlevnadsvecka!
Skjut för att döda! Ta inga fångar!

Back