Ni är Kärringar allihopa

Mavve skrev:
Jag har kört i 300 med min ZXR så den gubben kan suga.

Jag hade förresten oxå originalbromsar på den då :fatta!
Häftigt med en hoj söm gör 300 med orginalbromsar....

Robban_C skrev:
En frisk hoj beter sig som en frisk hoj och det är väl ingen som på allvar tror att det ens på den tiden gick att kränga en knarr som fabriksny började vobbla bara man släppte ena näven?

När jag köpte min -84:a så vobbla den så fort man släppte ena handen och släppte gasen i 50 - 70 km/h. Förmodligen var det styrlagren som orsakade vobblet.

Har nu bytt alla lager mm, vobblet är helt borta.

Ram gaffel etc. är förutom Öhlinare bak, fortfarande original.

KZ skrev:
När jag köpte min -84:a så vobbla den så fort man släppte ena handen och släppte gasen i 50 - 70 km/h. Förmodligen var det styrlagren som orsakade vobblet.

Har nu bytt alla lager mm, vobblet är helt borta.

Ram gaffel etc. är förutom Öhlinare bak, fortfarande original.
Visste det! Visste att nån mer än jag måste ha testat! :tummenupp
Och du har nu ett stycke MC-historia. :tummenupp Första (eller i alla fall en av de första) serieproducerade knarrarna med ram i fyrkantsrör. Har haft två st.
Om jag inte minns fel blev den vald till "Årets MC" av nån av hojtidningarna på den tiden. Den var bland det värsta som kunde köpas då. Nästa år kom 750R och detroniserade 1100EF ordentligt. :) Men trots det är en EF i gott skick en minst lika bra hoj idag som den var då, detta främst till följd av bättre däck än då men en Öhlinare gör nog sitt till också.

Och för övrigt är det ju som alla vet som så att bromsarna är fartens värsta fiende. :D

Robban_C skrev:
Blir liksom lite trött på alla som toksågar äldre järn därför att dom har kört ett (eller några) exemplar som varit slutkört (dom flesta är det idag om dom inte renoverats) eller i vissa fall inte ens har provkört dom. En frisk hoj beter sig som en frisk hoj och det är väl ingen som på allvar tror att det ens på den tiden gick att kränga en knarr som fabriksny började vobbla bara man släppte ena näven?

WORD Robban!

sannningen ligger ju alltid mittemellan nånstans. I detta fallet mitt emellan byfånen som startade den här (iofs intressanta) tråden och till de som tror att man BARA kan köra på nytt material annars trillar man av vägen eller banan.

Själv kör jag en gammal harv som just för att den ÄR gammal, oxå blir spännande redan i promenadfarter för de nya sportjärnen.
Men som sagt, den har fått en hel del goa bitar innanför skalet som gör att chassiet iaf är bra mycket bättre an den var ny t.o.m.

Lika fullt är ramen av nykokt spaghetti...

Lawson och grabbarna var håriga, och att avfärda dem som någon gjorde tidigare här så som föredettingar som inte ens kunde hävda sig ens i nån lokal lingonserie är ju bara nonsens och vittnar om både dålig respekt och dålig kunskap.

Frågan kvarstår... vilket är roligast: Ett sömnigt varv på 1.08 på Gelleråsen med en ny maskin, eller kanske ett på 1.24 på en harv... :hihi
Allt är relativt som Einstein sa.

Dr.Bike skrev:
... BARA kan köra på nytt material annars trillar man av vägen eller banan...
Jag kommer osökt att tänka på testerna av hojar i Bike. Utgår man från de (oftast) flödande superlativerna så är det nog som så att hojar som är 5-10 år gamla är fullständigt okörbara. Och Bike har ju rätt. :va

//Robban. Som nyligen sålt sin nyaste hoj. Den var från -99 och alltså snart färdig för bilan enligt vissa. :) Och min idag nyaste hoj är från -92. Instruktionsboken är inhackad i en runsten. :rofl

G´natt alla bakfulla! Själv mår jag bra (numer :D).

Robban_C skrev:
Och du har nu ett stycke MC-historia. :tummenupp Första (eller i alla fall en av de första) serieproducerade knarrarna med ram i fyrkantsrör. Har haft två st.
Om jag inte minns fel blev den vald till "Årets MC" av nån av hojtidningarna på den tiden. Den var bland det värsta som kunde köpas då. Nästa år kom 750R och detroniserade 1100EF ordentligt. :) Men trots det är en EF i gott skick en minst lika bra hoj idag som den var då, detta främst till följd av bättre däck än då men en Öhlinare gör nog sitt till också.
Fyrkantsramen från 1984 är den första som Suzuki hade (såvitt jag vet) tror dock att den snarare kom till av produktionstekniska skäl än att väghållningen skulle förbättras.

Håller med om att däcken har stor betydelse.

Ojdå,vad en del retade upp sig....*haha*

Hade jag ständig tillgång till en schysst bana så hade jag gärna en R1,CBR mfl att leka med.
Men ute på landsvägen med vägar i ständigt förfall så är det helt enkelt overkill med såna hojar enl.mig.Bättre då att skramla fram med ett gammalt blysänke till hoj som man inte behöver vara så rädd om.Grusvägar funkar åsså utmärkt...
Sen att R1 mfl.är så jävla fula gör ju sitt till det också.... :hihi
Fel av mig! Sorry.....ALLA japanska hojar är fula!! :tungan
Men vad vet en skitgubbe som jag om sånt?Inte ett skit...men jag tycker vad jag vill!!*hihi*
Men till syvende och sist:Huvudsaken är att man är nöjd själv,allt annat är oväsentligt...
Kör hårt! Kärring eller inte.....

//C

Snorfen skrev:
Ojdå,vad en del retade upp sig....*haha*

Hade jag ständig tillgång till en schysst bana så hade jag gärna en R1,CBR mfl att leka med.
Men ute på landsvägen med vägar i ständigt förfall så är det helt enkelt overkill med såna hojar enl.mig.Bättre då att skramla fram med ett gammalt blysänke till hoj som man inte behöver vara så rädd om.Grusvägar funkar åsså utmärkt...
//C
Jag kör gammal ratbike på landsväg och nyare ratbike på bana, skönt att slippa tvätta och putsa hela tiden.

1990 köpte jag min nuvarande ratbike (GSX1100R) flång ny i affären, jag körde grusväg med den redan första sommaren och har fortfarande kul med den hojen, den har nu rullat 13.500 mil och håller måttet fortfarande, på bana är den dock för tung och klumpig så därför har jag nyare och lättare rejshojar för bankörning.

Fist Woman skrev:
Ingen fara! Med din KJ-wannabelook så tar du bara fram Rambokniven skär av tummen och metar på den! Livet är ändå en ända lång överlevnadsvecka!
Skjut för att döda! Ta inga fångar!

Det är ingen KJ-wannabelook, jag ser ut så.
Bilden är från när jag var kosovo å det var inte riktigt en överlevnadsövning vi rullade runt med vår pansarbuss och åt godis och drack läsk, jag satt ovanpå i solen och glassade bakom kulsprutan.
Håret var rakat för då slipper man kamma sig och baskern sitter bättre.

Men tack för komplimangen!

Robban_C skrev:
Det är väl ändå en hiskelig skillnad på standardhojar då och nu.

ulf:
Jag hade en standard Z1000J -82:a i början av 90-talet. Den gjorde om jag minns rätt drygt 220 ryck (mätarfart). Inte en tendens till vobbel. Jag ska inte försvara den tidens veka ramar men jag vill påstå att tidens tand (dvs slutkörda svinglager, kass bakdämpare etc) är det stora problemet idag.

Trådstartaren (minns inte namnet):
Recept för att nå 287 ärliga med en gammal Z:
Man tager en st Z1000J, kompletterar denna med friska chassiekomponenter samt minst 1428 cc bigblock av valfritt fabrikat. Anrättningen garneras med ett par goda kammar, ett ärtans friskt tänddsystem, en förgasarbrygga som vet vad den vill. Alltihop lägges i ett tillräckligt stort kar och skakas friskt i 20 timmar. Gräddas därefter på svag värme i ugn medan ringarna i motorn körs in. Serveras iklädd skinnställ. :D

I ärlighetens namn ska väl sägas att det var en bedrift att nå 287 märlor med 1000 cc. Med 1428 blir det givetvis väsentligt lättare. Detta innebär att det är Muzzy som ska ha den stora creden i detta fall, inte chaffisen.

Gissa hur fort jag åkt/åker dagligen med min GPz 1100?? (när kolvarna är hela) :D :D

IlDuce skrev:
Vill bara säga att ni är kärringar hela bunten
..................!

Det ligger något i vad du säger. De gamla hojarna (japs) hade bra motorer, chassit och vikten har det ju hänt en del med iofs. Det jag gillar med de gamla hojarna är den nakna looken, streetfighter innan det ens var upptäckt. Gillar man främst att åka hoj på landsväg och inser att allmäna vägar inte har fri fart så duger en gammal spis bra (åt andra...). :tummenupp

tIgGeR skrev:
Ok.........du säger att Eddie körde i 287 km/h och inte att du har gjort det. Med andra ord så vill du informera oss om att du är en kärring!

Jag tackar för ditt inlägg i debatten, och önskar dig lycka till ............
kunde inte ha sagt det bättre själv... lite självdistans skadar inte... :7peta

GSXR1100R skrev:
Jag kör gammal ratbike på landsväg och nyare ratbike på bana, skönt att slippa tvätta och putsa hela tiden.

1990 köpte jag min nuvarande ratbike (GSX1100R) flång ny i affären, jag körde grusväg med den redan första sommaren och har fortfarande kul med den hojen, den har nu rullat 13.500 mil och håller måttet fortfarande, på bana är den dock för tung och klumpig så därför har jag nyare och lättare rejshojar för bankörning.

Kul att läsa om en som verkligen hittat "sin" hoj!Lite avis blir man allt....
Men själv verkar jag aldrig kunna behålla ngt längre än 2 år.Men den skrothög jag har nu får nog bli kvar tills den rasar,ingen vill nog köpa den iaf.*ler*
Den, en grussmiskare och ev. en Ducce blir det nog i mitt garage så fort man får ett jobb sen.

13500mil?Äsch,knappt inkörd va? :tungan
Läste ett reportage i Mc-Nytt(tror jag) förr om en kille med sin Transalp,den var väl på väg mot 30000mil den...och hade åsså haft den sen ny.
Skoj!! Men undrar hur många blodkärl som spricker på alla dessa som hävdar att det är slut efter 3000mil? :hihi

Leta upp bilderna från årets Gotlandkörning på en gammal 550 från '83 som låg och tutade för omkörning i kurvan efter start och mål. Där var det inget snack om skumgummiram och dåliga bromsar, eller för den delen undertails och miniblinkers.

Ok för att det var i den lugna gruppen, men jävlar vad han körde!

Det största problemet med gammla hojar är nedläggningsvinkeln. På Gammel Hondan tar saker och ting i så fort man börjar att köra. annars skulle man kunna öka farten lite till. Den har iof inget att sätta till emot en nyare cykel man man har kul på denna med.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show