Nazistracing

@Elwe: Vi har ju diskuterat liknande frågor tidigare (nya lagar mm) utan att komma överens så vi lär inte göra det den här gången heller.
 
Är detta verkligen sant?! Hur kunde däcken och bygget i övrigt hålla för sådana påfrestningar?

:confused:

Tror nog att det stämmer, ..inte minst efter att ha beskådat gamla Velodromen på Monza i samband med besök på F1-tävling. Byggd 1922 med hjälp av... "3,500 workers, 200 waggons, 30 lorries, and a narrowgauge railway 5 kilometres (3.1 mi) long with 2 locomotives and 80 cars were employed. The autodrome was completed in the record time of 110 days".
Pga (redan) dåtida protester kring miljöpåverkan fick man minska ner den tänkta banans längd från 14 till 10km, och med den måttligt märkbara velodromradien på 320 meter. :nicka

Edit: Så fanns där mer än snabba bilar att titta på... :brinnerup
 

Bifogat

  • 08.gif
    08.gif
    78.7 KB · Visningar: 116
  • DSCF0293.2.JPG
    DSCF0293.2.JPG
    113.6 KB · Visningar: 116
  • DSCF0331.2.JPG
    DSCF0331.2.JPG
    133.8 KB · Visningar: 116
  • DSCF0350.2.JPG
    DSCF0350.2.JPG
    47.3 KB · Visningar: 167
Last edited:
Kul att Auto Union typ C och D kommer på tal! De är så feta... jag har länge funderat på att bygga en amatörbyggd bil (gatreggad) och har byggt lite sådant innan också, och jag har faktiskt funderat väldigt starkt på att bygga en Auto Union typ C replica. Eller möjligtvis en replica av den lite mer slimmade typ D, men typ C är ju så brutal... Så det står mellan Auto Union replica och Porsches 962:a. Svårt val, ingen av dem går av för hackor, men jag har fan funderat i snart två år på vilken jag vill bygga (och har samlat på mig en massa bilder, info, chassilösningar mm mm om båda) och jag kan inte bestämma mig. Dagens i-landsproblem, men ändå... Enda problemet med en gatreggad replica av en Auto Union-vagn är att det är helt omöjligt att få den reggad utan skärmar över hjulen, och skärmar över hjulen på en sådan bil ser sååååå fel ut. Resten är nemas problemas.


Om ni vill ha lite boktips så leta upp ett exemplar av boken "Bakom dånande motorer" (Hinter dröhnenden Motoren) från 1954 av Ludwig Sebastian. Han var mekaniker år Berndt Rosemeyer som körde dessa bilar. När man väl börjat läsa så är det svårt att lägga ifrån sig boken... Det berättas om Rosemeyer och hans konkurrenter (Stuck, Lang, Caracciola, Nuvolari mfl.) och om bilarna, rejsen, mellan tävlingarna mm mm. Väldigt imponerande teknik hade de redan på den tiden. Boken skildrar verkligen allting inom rejsingen på den tiden. Skitbra!
 
apropå autounion etc, ni har väl kollat på Discovery serien l - The Secret Life Of Formula One ?
ett avsnitt avhandlar den tidens bilar och racing, mkt bra.
 
Det VAR tuffare förr, det är ett faktum.
En del av "utövarna" vill ha lite tuffare tag även idag ... de får inte någon adrenalinnivå av att köra en snäll, förlåtande racer på en artificiell väg med km-långa avåkningszoner. Det är därför Isle of Man och liknande tävlingar får fler anmälningar än de kan ta emot.
Det är väl ändå så att man fortfarande sköter reglagen själv, eller? Då bestämmer man ju också själv vilken risknivå man kan tänka sig att acceptera och sedan får man pussla ihop det med sin ambitionsnivå.

Visst var det annorlunda... tuffare också, men var det bättre? Har just läst "Against death and time" av Brook Yates som beskriver racingåret 1955 framför allt ur amerikansk rundbaneracings synvinkel. Där berättar han hur av de 33 förare som stod på startlinjen till 1955 års Indy 500 så skulle 18 dö på racerbanan, tre innan året var slut.
The good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig
 
Tekniken och säkerheten hade heller aldrig varit där den är idag utan dessa gamla hjältar.
Det var också en otrolig hets på att slå alla sorts rekord, säkerhet var för mesar.
Är imponerad av dessa gamla dårar, att man vågade satsa så mycket som man gjorde!
 
Kul att Auto Union typ C och D kommer på tal! De är så feta... jag har länge funderat på att bygga en amatörbyggd bil (gatreggad) och har byggt lite sådant innan också, och jag har faktiskt funderat väldigt starkt på att bygga en Auto Union typ C replica. Eller möjligtvis en replica av den lite mer slimmade typ D, men typ C är ju så brutal... Så det står mellan Auto Union replica och Porsches 962:a. Svårt val, ingen av dem går av för hackor, men jag har fan funderat i snart två år på vilken jag vill bygga (och har samlat på mig en massa bilder, info, chassilösningar mm mm om båda) och jag kan inte bestämma mig. Dagens i-landsproblem, men ändå... Enda problemet med en gatreggad replica av en Auto Union-vagn är att det är helt omöjligt att få den reggad utan skärmar över hjulen, och skärmar över hjulen på en sådan bil ser sååååå fel ut. Resten är nemas problemas.


Om ni vill ha lite boktips så leta upp ett exemplar av boken "Bakom dånande motorer" (Hinter dröhnenden Motoren) från 1954 av Ludwig Sebastian. Han var mekaniker år Berndt Rosemeyer som körde dessa bilar. När man väl börjat läsa så är det svårt att lägga ifrån sig boken... Det berättas om Rosemeyer och hans konkurrenter (Stuck, Lang, Caracciola, Nuvolari mfl.) och om bilarna, rejsen, mellan tävlingarna mm mm. Väldigt imponerande teknik hade de redan på den tiden. Boken skildrar verkligen allting inom rejsingen på den tiden. Skitbra!
Du får väl bygga en Typ C "Stromlinie" helt enkelt. Märkligt att en 70 år gammal bil är så lik en modern sportvagnsracer typ LMP.
voiture82.jpg
 
@Elwe: Vi har ju diskuterat liknande frågor tidigare (nya lagar mm) utan att komma överens så vi lär inte göra det den här gången heller.
Vad trist det låter: att försöka komma överens i alla frågor. Nå konsensus.

:zpy

Visst var det annorlunda... tuffare också, men var det bättre? Har just läst "Against death and time" av Brook Yates som beskriver racingåret 1955 framför allt ur amerikansk rundbaneracings synvinkel. Där berättar han hur av de 33 förare som stod på startlinjen till 1955 års Indy 500 så skulle 18 dö på racerbanan, tre innan året var slut.
The good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig
Ingen har skrivit att de stora risker som motorsport var förenad med förr är något som är bättre än hur det är idag. Däremot är många imponerade av andan förr och vad man kunde åstadkomma med förhållandevis primitiv teknik jämfört med idag.

Det låter lite trist och onödigt att dela in människor i kategorier: ni som tycker det var bättre förr och vi som tycker det var sämre förr. Somligt var bättre förr, annat var sämre.
 
Last edited:
Du får väl bygga en Typ C "Stromlinie" helt enkelt. Märkligt att en 70 år gammal bil är så lik en modern sportvagnsracer typ LMP.
Nja, den är ju jäkligt snygg den också (ser lite ut som en "vanlig" typ C med ett skynke över :D ) men jag gillar cigarrformen på den vanliga typ C, den är så brutal... hmmm, svårt det här...
 
Visst var det annorlunda... tuffare också, men var det bättre? Har just läst "Against death and time" av Brook Yates som beskriver racingåret 1955 framför allt ur amerikansk rundbaneracings synvinkel. Där berättar han hur av de 33 förare som stod på startlinjen till 1955 års Indy 500 så skulle 18 dö på racerbanan, tre innan året var slut.
The good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig

Minns att F1 på 70-talet var det näst farligaste yrket i dödlighet räknat, ...näst efter amerikansk president.
 
Vad trist det låter: att försöka komma överens i alla frågor. Nå konsensus. :zpy
Inte i alla frågor.

Visst är en del saker från förr i tiden fortfarande imponerande men när man som Elwe i var och varannan tråd ska gnälla på hur radiostyrt och säkert allt är nu för tiden (som något negativt) tycker iaf jag att det blir tjatigt.
 
Om jag inte minns fel så var dödligheten i F1 begynnellse 1,2 förare per helg.
Undrar hur dom fick ihop startfältet i slutet på säsongen:confused:
Jag tycker att det är betydligt trevligare idag när man vet att man kan följa "sin" förare hela säsongen.
 
Om ni vill ha lite boktips så leta upp ett exemplar av boken "Bakom dånande motorer" (Hinter dröhnenden Motoren) från 1954 av Ludwig Sebastian. Han var mekaniker år Berndt Rosemeyer som körde dessa bilar. När man väl börjat läsa så är det svårt att lägga ifrån sig boken... Det berättas om Rosemeyer och hans konkurrenter (Stuck, Lang, Caracciola, Nuvolari mfl.) och om bilarna, rejsen, mellan tävlingarna mm mm. Väldigt imponerande teknik hade de redan på den tiden. Boken skildrar verkligen allting inom rejsingen på den tiden. Skitbra!

Har den! Någonstans....
 
[
Ingen har skrivit att de stora risker som motorsport var förenad med förr är något som är bättre än hur det är idag. Däremot är många imponerade av andan förr och vad man kunde åstadkomma med förhållandevis primitiv teknik jämfört med idag.

Det låter lite trist och onödigt att dela in människor i kategorier: ni som tycker det var bättre förr och vi som tycker det var sämre förr. Somligt var bättre förr, annat var sämre.

Det är väl inte tråkigt med kategorier. Det är väl föffan KUL!!! Tänk om alla hade tyckt lika, då hade ju inte jag kunnat diskutera utsläppsrätters braighet i 250+ inlägg!! Och sandstream och du hade ju inta haft något att göra hela dagarna!:D :D

Brook Yates levde med dessa rundbaneåkare och andra racers och förundrades över hur man kan leva med att ens vänner plötsligt bara var borta. I rundbaneförarnas fall på 40-50 talet så trodde han att det berodde på andra världskriget. Många rundbaneförare var gamla stridspiloter som helt enkelt fann vardagen för tråkig. De var dessutom vana vid att kamrater försvann när de var ute på uppdrag i flyg eller vid fronten. Detta gjorde att de var relativt sett opåverkade av att kollegorna försvann.
I boken jag nämde är en bild på 12 skrattande indyförare. Två år senare är SEX döda.
 

En del av "utövarna" vill ha lite tuffare tag även idag ... de får inte någon adrenalinnivå av att köra en snäll, förlåtande racer på en artificiell väg med km-långa avåkningszoner. Det är därför Isle of Man och liknande tävlingar får fler anmälningar än de kan ta emot.
Åkare som är för långsamma för att lyckas i "vanlig" roadracing men som däremot saknar självbevarelsedrift menar du:va
 
Åkare som är för långsamma för att lyckas i "vanlig" roadracing men som däremot saknar självbevarelsedrift menar du:va

Michael Rutter, John McGuiness med flera placerar sig högt upp i resultatlistorna i BSB, men de kanske är talanglösa i short circuit ändå?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top