The men who stares at cad...
Det är nästan lite synd att man inte har en klocka som loggar hur lång tid man lagt på att bara stirra på skärmen och vrida modellen lite hit och lite dit.
Man fastnar i nån liten grej som hänger i hop med 8 andra grejer som inte är fastställda än. Så då stirrar man en stund och funderar.
Så idag började jag med att blocka ut ett styrhuvud. Sen tog jag ett referensmått från RC8an på hur långt från framhjulet det ska sitta.
Min inbillning på vart det borde ha hamnat var ju så klart fel. Inte helt otippat.
Så nästa steg är ju att börja kladda ihop något som ska likna en ram för styrhuvud, tank, luftburk och sits/bakram.
Det fanns också en plan för den att göra den i bockad plåt till en början för att fundera ut vilket material den borde vara i. Men när jag börjar rita bockade plåtar så ser jag att placeringen av styrhuvudet är mycket närmare lodlinjen från fästena.
Om den hade varit längre fram så hade jag kunnat bygga upp en lite mer pyramidliknande konstruktion som skulle, kanske, kunna vara självstabiliserande. Förmodligen inte, men det var planen.
Nu hamnade nästan allt i ett plan. Så om jag ska få det stabilt så ska det kryss-stagas på flera ställen, och det är på ställen där det är tänkt att gå en luftkanal.
Så vad är lösningen?
Rörram? Ja, det kan gå.
Kolfiber mono- 1/2-cock?
Jag drog ett mail till en firma som jobbar med kolfiber för att se om man kan ha en diskussion kring det och se vad det kan kosta.
Det vore väldigt smutt om det gick att få till.
Annars får det bli en rörram tror jag.
Men dagens 5,5h resulterade i ett block för styrlager och 2 fästen för en eventuell kolfiber lösning.
Stryhuvudet är bara 50mm högt. Det ska ju bara stabilisera styret och tåla lite bryt för föraren. Inga bromskrafter alls.
Början på ett främre fäste för mono 1/2-cock
Och bakre fästet.
Fästena tog runt 15min st att göra, styrhuvudet la jag kanske 1h på med några omarbetning/feltänk. Så det har varit en hel del tänkande i dag också.