Navstyrd supermono

Jag antar att du tänker svetsa på armarna på "centrumpartiet", vill bara säga att jag är emot all svetsning av aluminium, du behöver "baka" det i isch 400°C för att släppa på spänningar efteråt, annars spricker det förr eller senare. När jag bygger i alu så använder jag alltid skruvade förband eller popnit+Epoxi eller alla tre, det är så Lotus bygger sina bilar.
Bra input.
Jag lägger det i bakhuvudet.

Min tanke är att jag ska åka till Salahärdarna och se om jag kan få köpa lite tid av dom att baka grejerna. Inte för att jag vet att det behövs, men dom finns och jag bor mindre än 20min från dom.

...Hålen är för justerbar infästning av stötdämparlänkage...
Jag avråder från den typen av justering, den är vad vi kallar ”oren”.
Vad menar jag med ”ren/oren”?

Tänk dig att du vrider på kompressionsjusteringen, det som händer då är att du förändrar kompressionsdämpningen och ingenting annat, ett exempel på en ”ren” justering.

Vad händer om du flyttar dämparens infästning i svingen?
Du kommer att ändra åkhöjd, fjäderkonstant, returdämpning, kompressionsdämpning...
Hur ska du då veta vilka av dessa förändringar som gjorde att hojen gick bättre och vilka av dem gjorde att hojen gick sämre?

Om vi räknar fordonets totala vikt och sen har båda hjulen i backen så kommer lasten fördelas mellan dom två hjulen.
Jag generaliserar och delar på 2 som om det vore 50% last på respektive hjul.
Så är det ju såklart inte utan det varierar.
Mest last fram är det vid inbromsning rakt fram. Sen avtar den lasten när vi släpper upp bromsen och tar oss in i kurvan.
Nånstans mitt i böj så har vi nära på noll bromskraft och noll acceleration. Där nånstans kan man nog anta att det är 50/50 last fördelning. Men då är det nog inga 1,65G istället.

Så alla beräkningar anser jag ändå är med ganska stor marginal på den säkra sidan.

Man kanske får hitta nån examensarbetande student vid nåt tillfälle som kan få skapa en modell för hur man ska belasta den i FEA. Det skulle kunna vara rätt kul.
Tack för att du tog dig tid att svara en noob:tummenupp

Jag avråder från den typen av justering, den är vad vi kallar ”oren”.
Vad menar jag med ”ren/oren”?

Tänk dig att du vrider på kompressionsjusteringen, det som händer då är att du förändrar kompressionsdämpningen och ingenting annat, ett exempel på en ”ren” justering.

Vad händer om du flyttar dämparens infästning i svingen?
Du kommer att ändra åkhöjd, fjäderkonstant, returdämpning, kompressionsdämpning...
Hur ska du då veta vilka av dessa förändringar som gjorde att hojen gick bättre och vilka av dem gjorde att hojen gick sämre?
Jag har ett jättestort excelark för just den justeringen. 😁

Bike demonteringen har rea just nu, dom försöker väl att tömma sitt lager antar jag.

Så jag köpte ett par standard burkar till en 848 för 1675kr +moms.
Dagens tips om man behöver delar, dom har massa prylar som är i bra skick, för småpengar.
Och dom är snabba på att skicka.

(Om nån från Bike råkar läsa det här så är jag öppen för en sponsordeal) :hej

Projekt overkill har ritat jigg för att svetsa sving idag.

Brist på erfarenhet och kunskap gör att jag vill ha alla delar så styva som möjligt. Och då blir det en rackarns massa delar.

Jag har pratat med gänget på Proforger.se idag och bollat lite kring några delar. Justerade lösningen efter det samtalet och har nog kommit fram till en "rimlig" lösning.

Det enda som jag har fundering på är om man borde styva upp lite till vid svingaxeln.
Nån som har åsikter om det?

Jag är på 3mm plåt just nu, jag har fått en kommentar om att gå upp till 5mm. Så det funderar jag på.

1751032721296.png

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...