Navstyrd supermono

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
MotoGP fredag och lite pill med att rätta upp scanningar och passa in delarna.
Svingen kommer Alex att göra snygg vid senare tillfälle. Nu jobbar jag på att få plats med allt och se vad som behöver få ett nytt hem.
På söndag ska vi se om jag kan fastställa stötdämparplaceringen fram.
View attachment 496016
Första tanken var att du hade snurrat fullständigt och dragit avgasröret framåt, sen kom jag ihåg vad tråden handlade om... :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
French 1929 Majestic 500 motorcycle

The Majestic is the physical embodiment of the Art Deco aesthetic, a streamlined torpedo which suggests Speed and Modernity.” The real innovation is at the front—this is one of the first motorcycles to feature hub-centered steering (as beloved by Bimota of late). And yes, the front also has sliding pillar suspension, similar to that on a Lancia Lambda or early Morgan.. Over a period of five years roughly 100 machines were produces with 350cc & 500c single-cylinder engines from Chaise, JAP V-twins, and four-cylinder engines from both Chaise and Cleveland. Production ceased in 1933.

The maximum speed of the motorcycle equipped with a 3-speed gearbox was 90 km / h; Was braked with drum brakes. Fully restored by Heroes Motors Los Angeles 🎬

How Serge Bueno Restored His Family’s 1929 Majestic into a $210,000 Masterpiece

FB_IMG_1710949015409.jpg


Lånade inlägget från FB!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
French 1929 Majestic 500 motorcycle

The Majestic is the physical embodiment of the Art Deco aesthetic, a streamlined torpedo which suggests Speed and Modernity.” The real innovation is at the front—this is one of the first motorcycles to feature hub-centered steering (as beloved by Bimota of late). And yes, the front also has sliding pillar suspension, similar to that on a Lancia Lambda or early Morgan.. Over a period of five years roughly 100 machines were produces with 350cc & 500c single-cylinder engines from Chaise, JAP V-twins, and four-cylinder engines from both Chaise and Cleveland. Production ceased in 1933.

The maximum speed of the motorcycle equipped with a 3-speed gearbox was 90 km / h; Was braked with drum brakes. Fully restored by Heroes Motors Los Angeles 🎬

How Serge Bueno Restored His Family’s 1929 Majestic into a $210,000 Masterpiece

View attachment 496478


Lånade inlägget från FB!
Det var inget ljud i den filmen? Eller är det bara min dator som hittar på dumheter?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag hade heller inget ljud, och min burk funkar, det är jag ganska säker på.
Spelar nån "musik", "Midnight blues", i filmen..... (när jag tittar iallafall).

Edit:
Finns skrivet om den i en bok, ISBN 9780789339546,

The Art of the Vintage Motorcycle - Serge Bueno

(ca 450:- på bokus eller amazon)

Edit2:
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tråden har varit tyst ett tag nu, men det händer lite ändå i bakgrunden.
Motorn är tillbaka i Hypern och inkörningen är påbörjad. Jag har lastat hojen nu på morgonen och ska åka till Speedstore i Gävle. RC8an ska mappas och så kanske vi gör ett drag med Hypern bara för att se hur kurvan ser ut.

På supermonon så har Alex suttit och skissat lite på ramdelarna så det tänkte jag att vi kunde visa och se vad ni tycker. :)
Från början ville jag ha ett chassie som man kunde lyfta rakt över motorn. Det kan gå, vi får se.

Det är svårt att veta om ramen kommer bli för styv eller för mjuk. Men det finns en plan att spara några fästhål på strategiska ställen för att kunna skruva dit förstyvningar om det skulle behövas.

Jag har haft en dialog med Dymag om hjul, men dom har förmodligen en massa andra kunder som är viktigare än mig. Så plan B är att ta hjul från en R6:a och fräsa ur navet fram.
Den pucken behöver lösas ganska snart om det ska hinna provköras i år.

1712909069671.png
1712909442698.png
1712909453123.png
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top