Nån sjukvårdskunnig här?

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Tips på vad som är vettigt att göra om man oroar sig för att ha ett tarmhinder på gång? Har haft ett antal gånger förut, tre akutbesök varvid två ledde till inläggning, den längsta i två dygn med V-sond och skit, så om nån har nåt tips så hojta till. Det gör inte direkt ont än, men jag tycker jag känner igen tecknen..

Inte många vårdcentraler som är öppna den här tiden, och jag tvivlar på att akuten tar emot mig om jag säger att "jag tror att jag kan få ont i magen senare ikväll"..

Anordna en SH-fest i Karlstad, bjud på en runda sprit och låt gästerna felsöka dig. Vad skulle kunna gå fel? :fyllisar

Nä men allvarligt, gå till läkaren. :tummenupp

Tarmhinder? Har vintern gått så hårt åt ditt psyke att du börjat svälja leksaksbilar?? Annars rekommenderar jag en resa till ett land med risig hygien nån gång per år. Bättre laxerande än en tarminfektion får man leta efter.

Har Crohns sjudom, så det händer då och då, en tarmsektion stannar av (stillastående tarm, paralytisk ileus), vilket normalt inte gör så mycket, för det är bara en kort bit, men äter man nåt svårsmält eller om det är ovanligt kraftigt så blir det blockering. Vad som oroar mig mest (förutom att det brukar göra ont som faan, ge kräkningar och kräva sjukvård, smärstillande och skit) är att det har flyttat sig från där det gjorde ont första gångerna, så jag överväger att be att få göra en ny MR hos min magläkare..

Finns väl nåt som kickar igång funktionen? Nikotin, lakrits och plommon har rätt dokumenterad effekt.

Detta var väl inte riktigt en sån tråd som man tror att man ska hitta på ett motorcykelforum...

Only on sporthoj.com :fakta

Det har inte någon grej med din hoj att göra? Eller är du över 55?

Bästa tipset är att ringa 1177, sjukvårdsupplysningen. Vet att det finns utbildade läkare här men vill du har svar får du nog sitta i kö där.

Ät nåt fett och drick nåt med sötningsmedel, så det sätter riktig fart på kistan. Eller om du vet något annat som brukar trycka på och orsaka "rännskita". Då kan det trycka skiten igenom, bokstavligt talat. Att röra på sig (löpning) är också bra.

Med Crohns är det viktigt att hålla nere på intaget av gluten, sötningsmedel och vissa fetter. Tarmen blir lugnare då och behöver inte kompenseras för gallsyra, med Questran o.d.

Tarmhinder? Har vintern gått så hårt åt ditt psyke att du börjat svälja leksaksbilar?? Annars rekommenderar jag en resa till ett land med risig hygien nån gång per år. Bättre laxerande än en tarminfektion får man leta efter.

Östersund? :hihi

Inte opererad.

Åt lite och drack lite vätska, och det blev faktiskt lite bättre, så jag tror jag kanske klarar mig den här gången.

recinolja är väl kännt för att smörja upp tarmfunktionen rätt omedelbart om det är akut, iofs svårt o få tag på så dags också om det inte finns nåt dygnetruntapotek i närheten...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026