muntligt avtal? hur får man det bevisat?

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Jag lämnade in min mp3-spelare på reperation i början av juni.
Jag bad om ett pris för reperationen först innan jag godkände det.

Först ringde de mig och gav ett pris på 500 kr vilket jag godkände men bara efter en timme ringde de och sa att de va fel, att de hade blandat ihop dem.
det har i och för sig inte med saken att göra.

för sen åkte jag på semester i sverige (bor i Oslo, mp3n e intelämnad på Sonny-center här i Oslo) efter 1.5 veckas semester i sverige ringde jag till dem och frågade efter prisförslaget.
Jag fick då prata med en kille som va väldigt kortfattad till mig i telefonen. Men han sa 500kr till mig, och då för att verkligen vara säker sa jag "Ja, för 500 kr kan du skicka den på reperation"
Jag e 100% säker på att det va 500kr eftersom jag upprepade det 3 ggr under samtalet, bara för att försäkra mig om att inget missförstående skulle ske.

Jag skulle nu efter min semester hämta min mp3-spelare. Vilket visar sig kosta 1548kr. jaggodkände ju givet vis inte detta och berättade för personen i kassan att jag fick ett annat prisförslag. Jag berättade oxå exakt hur samtalet hade låtit.
Han skulle ringa upp mig i måndags och berätta hur det hade gått.
Men idag fick jag själv ringa dit och fråga, för de hade inte hört av sig.

Han sa då att verkstaden hela tiden sagt 1548kr, och att personen som sagt fel till mig inte hade sagt fel. (väääldigt konstigt)
i alla fall så berättade jag ännu en ggr vad som hade sagts under det muntliga avtalet som var på 500 kr. Han höll med mig på att det inte kunde ha skett en missförståelse för det e ganska stor skillnad på 500 och 1548kr, man kan inte höra fel bara.

nu väntar jag på ett samtal från personen som gav mig priset.

förresten så har jag en NWA3000mp3 spelare med 20gb och den kostade 2500kr..

hjälp.. vad ska jag göra..
jag e rädd att jag råkar göra något som jag inte ska eftersom jag e lite irriterad.
någon som vet hur man kan bevisa ett muntligt avtal?
eller något annat som kan hjälpa mig?
tack// Hojbrud

Helt oacceptabelt med detta pris om du fått KF på 500. Det är ju en 300%:ig ökning. Tror att 10-15 % är acceptabelt enligt gängse normer. Så mycket får man "dra över" utan att kontakta dig. Annars gäller att reparatören måste fråga dig om lov först.

Ang muntligt avtal så är du nog illa ute. Faran med muntliga avtal är ju just att du får väldigt svårt att hävda din rätt vid en tvist. Ord står mot ord. Det är därför muntliga avtal sällan accepteras vid större sammanhang. Å andra sidan är ju firman i samma sits. Problemet är väl att DE har DIN mp3-spelare...

Låt bli att hämta den, köp en ny på blocket. Gå dit och be att få prata med den som ringde dig, förklara läget och säg att 500 kr var överenskommet, kostar det mer så - no deal. Be att få se kvitto på vad de har gjort och prislistan som visar att det kanske då skulle kosta 1500 kr - m.a.o. borde affären stå för mellanskillnaden eftersom de gett dig priset. Gå dit och var allmänt jävlig. Tänk på att vi är i Sverige, där man inte tycker om att folk är högljudda och trotsiga. :tummenupp

EDIT: Missade att det hela utspelade sig i Norge :näsblod
Läs ovanstående inlägg och byt ut ev. länder mot Norge. ;)

Dark_Messenger skrev:
2380973 Helt oacceptabelt med detta pris om du fått KF på 500. Det är ju en 300%:ig ökning. Tror att 10-15 % är acceptabelt enligt gängse normer. Så mycket får man "dra över" utan att kontakta dig. Annars gäller att reparatören måste fråga dig om lov först.

Ang muntligt avtal så är du nog illa ute. Faran med muntliga avtal är ju just att du får väldigt svårt att hävda din rätt vid en tvist. Ord står mot ord. Det är därför muntliga avtal sällan accepteras vid större sammanhang. Å andra sidan är ju firman i samma sits. Problemet är väl att DE har DIN mp3-spelare...

om man har fått ett fast pris får man inte ens ha 10% ökning har man dock fått ett ca pris kan det bli 10%ökning (min arbetsgivare e skatteadvokat i HD)

de har inte ens försöka prata om ett annat pris, men de har heller inte sagt att jag har fel..
de ringde nyss och då lät det som att de tar på sig ansvaret för att det blivit fel men det lät inte som de va villiga att betala.
får se hur det går, de skulle göra lite samtal till.
jag kan betala 10% mer men inte 300% mer...

Dark_Messenger skrev:
2381086 Precis. 10% på det beloppet går att leva med.

1500pix är rena rånet dock..

tack nu har jag ett argument till...
om de inte självmant säger att de står för mellandskillanden..:6surkart :pangihuve

Strunta i dom där 500:a, det kommer aldrig gå att bevisa något.

Något som inte är rimligt är att laga något för 1500 som kostar 2500 från början. Kör på den linjen istället.

HanneZ skrev:
2381203 Strunta i dom där 500:a, det kommer aldrig gå att bevisa något.

Något som inte är rimligt är att laga något för 1500 som kostar 2500 från början. Kör på den linjen istället.

nä tyvärr det där kommer aldrig att gå..
kör hellre på att jag blivit lovad 500kr.. e ju det det handlar om.

Så då va det avklarat.
Personen som sa fel pris till mig erbjöd sig att betala ur sin egen lomma halva priset, så det kan jag väl acceptera.
jag får alltså betala 800kr vilket kan vara ok.
tack för stödet..

Markus skrev:
2381487 Jävlar vad värdelöst av Sony att låta personalen dega, om det stämmer.
Förutsätter att hon menade att "firman" betalar...

Personalen lär ju knappast få slanta upp själva :D

Dark_Messenger skrev:
2381507 Förutsätter att hon menade att "firman" betalar...

Personalen lär ju knappast få slanta upp själva :D

Jag vet inte vad lomma betyder, för jag kan inte norska, men om du stoppar in t.ex. ordet "ficka" istället så är det väl glasklart att någon sagt att den ska betala personligen?

Last edited:
Markus skrev:
2381612 Jag vet inte vad lomma betyder, för jag kan inte norska, men om du stoppar in t.ex. ordet "fick" istället så är det väl glasklart att någon sagt att den ska betala personligen?
Jag tänker som du. Dock kan jag inte i min vildaste fantasi tro att personalen själv får betala. I så fall, värdelös firma..

Hade inbrott på mitt kontor för några dagar sen. Tjyvjefeln tog datorn plus telefonen (dock inte basstationen :rolleyes: ). Till saken hör att jag tror att JAG glömde fönstret öppet.. Trots det, inget snack om saken. Min "firma" pyntade utan att ifrågasätta. Så ska det göras!

Dark_Messenger skrev:
2381650 Jag tänker som du. Dock kan jag inte i min vildaste fantasi tro att personalen själv får betala. I så fall, värdelös firma..

Hade inbrott på mitt kontor för några dagar sen. Tjyvjefeln tog datorn plus telefonen (dock inte basstationen :rolleyes: ). Till saken hör att jag tror att JAG glömde fönstret öppet.. Trots det, inget snack om saken. Min "firma" pyntade utan att ifrågasätta. Så ska det göras!

jo han sa att han fick ta pengar från sin lön. det kan ju inte betyda annat än ur egen ficka..

hojbrud skrev:
2381671 jo han sa att han fick ta pengar från sin lön. det kan ju inte betyda annat än ur egen ficka..
Hilfe.
Hur kan man göra så? Mikrolitet företag på ruinens brant, eller hade killens chef en väldans PMS den dagen.. Hade sagt upp mig.

Dark_Messenger skrev:
2381650 (dock inte basstationen :rolleyes: ).

*fNizZ*
Jag jobbade i affär för många år sedan, då var det en kille som glömde ta betalt för en vara och han fick slanta nettot mot sin bruttolön. Grejen där var att han var timanställd så han hade inte så mycket val, han kunde ju bett dem dra åt skogen men då hade han aldrig mer fått helgjobba. Tycker det var ganska fair ändå, men inte riktigt. Han var fd butikschef.

Markus skrev:
2381702 ...glömde ta betalt för en vara och han fick slanta nettot mot sin bruttolön...
Vad pratar vi för pengar? 12.50 för en glasspinne eller 14000 för ett helsystem? Kan ha lite förståelse om det är ett pytteföretag och ett stort belopp de går miste om på grund av en klantpersonal. Men ändå inte.... :va :rolleyes:

Dark_Messenger skrev:
2381690 Hilfe.
Hur kan man göra så? Mikrolitet företag på ruinens brant, eller hade killens chef en väldans PMS den dagen.. Hade sagt upp mig.

hehe ja du fråga inte mig..
de vågade kanske inte fråga chefen, de kanske hade fått sparken. hahahahaa
men men
jag får väl nöja mig med det budet.

Jag jobbar i butik där vi även utför service.

Jag råkar DAGLIGEN ut för kunder som säger att vi har lovat ett betydligt lägre pris vid inlämmnandet än vad vi begär vid utlämmnandet.
Vi har som rutin att om kunden begär ett prisförslag (och vi lämmnar ett) så skriver vi ALLTID ner det på arbetsordern.

Men frågar en kund vad ett jobb går på och man säger "Allt mellan 300 och 3000, det vet vi först när vi har öppnat och undersökt" så har man tydligen automagiskt lovat att det kostar 300, försöker man ta 350:- så ska det alltid tjatas.

Om en kund vill ha ett exakt kostnadsförslag då erbjuder vi oss att öppna, kolla och ringa till kunden och lämmna ett pris, alternativt säger vi åt kunden att säga ett maxbelopp vi får reparera för utan att ringa.
Givetvis antecknas allt på arbetsordern.

Vissa kunder känner man igen från tidigare dispyter, och då skriver man upp allt man har sagt både på sin egen och kundens kopia (som alltid ska medfölja vid uthämtandet) OCH tar dit minst en till ur personalen som bevittnar vad som sägs om priset.
Såna kunder som är välkända strulputtar grinar man inte om man mister.

(försök till politisk korrekthet och finkänslighet)
Tyvärr är det ofta personer med någon form av utländsk bakgrund som strular, kanske beroende på språkförbistring, kanske beroende på att dom har det ekonomiskt mindre gynnsamt, eller kanske för att så gör man "hemma"

Hos mig gör man inte så, och det talar jag om.
(/försök till politisk korrekthet och finkänslighet)

Sen gör vi fel ibland också, speciellt under sommaren när vi har extrapersonal anställd, men dom gångerna står vi vårat kast och går på vad kunden påstår blev sagt, även om vi misstänker att kunden medvetet försöker blåsa oss.
Extrapersonalen behöver aldrig stå för något ur egen ficka, dom lär sig efter ett misstag....

GuW skrev:
2382581 Jag jobbar i butik där vi även utför service.

Jag råkar DAGLIGEN ut för kunder som säger att vi har lovat ett betydligt lägre pris vid inlämmnandet än vad vi begär vid utlämmnandet.
Vi har som rutin att om kunden begär ett prisförslag (och vi lämmnar ett) så skriver vi ALLTID ner det på arbetsordern.

Men frågar en kund vad ett jobb går på och man säger "Allt mellan 300 och 3000, det vet vi först när vi har öppnat och undersökt" så har man tydligen automagiskt lovat att det kostar 300, försöker man ta 350:- så ska det alltid tjatas.

Om en kund vill ha ett exakt kostnadsförslag då erbjuder vi oss att öppna, kolla och ringa till kunden och lämmna ett pris, alternativt säger vi åt kunden att säga ett maxbelopp vi får reparera för utan att ringa.
Givetvis antecknas allt på arbetsordern.

Vissa kunder känner man igen från tidigare dispyter, och då skriver man upp allt man har sagt både på sin egen och kundens kopia (som alltid ska medfölja vid uthämtandet) OCH tar dit minst en till ur personalen som bevittnar vad som sägs om priset.
Såna kunder som är välkända strulputtar grinar man inte om man mister.

(försök till politisk korrekthet och finkänslighet)
Tyvärr är det ofta personer med någon form av utländsk bakgrund som strular, kanske beroende på språkförbistring, kanske beroende på att dom har det ekonomiskt mindre gynnsamt, eller kanske för att så gör man "hemma"

Hos mig gör man inte så, och det talar jag om.
(/försök till politisk korrekthet och finkänslighet)

Sen gör vi fel ibland också, speciellt under sommaren när vi har extrapersonal anställd, men dom gångerna står vi vårat kast och går på vad kunden påstår blev sagt, även om vi misstänker att kunden medvetet försöker blåsa oss.
Extrapersonalen behöver aldrig stå för något ur egen ficka, dom lär sig efter ett misstag....

Mitt fall va i alla fall personalen som sa fel till mig snälla nog och erkände att de gjort fel.

KÖP ALDRIG EN SONY MP3
nu har den jälven hängt sig oxå.. blir man störd eller va..
fan ska köra in till dem i morgon och vara ARG:mad:

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul