Winblads revansch & comeback till SM i roadracing och Superbike!

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Varje år verkar det hända något nytt, och inget verkar kunna stoppa mig.
2015 var det speedster cup.
2016 blev det Rookie cup.
2017 hamnade jag i Superstock 600
2017 var även året då jag blev invalid ett relativt milt sätt efter en nära döden-olycka.
2018 ska jag köra Superbike!! Om än bara ett (1) inhopp i Augusti, Anderstorp.

6359870856153892321688567956_hero-307036_640.png


Och det är ju kul! Men sedan augusti så har många tårar runnit. Många liter svett har runnit av mig och tusen gånger har tanken, ofrivilligt, slagit mig om jag inte bara ska ge upp. Tankar går ju som bekant inte att styra :gnissla Men än har jag inte gett upp och jag skulle nog ha svårt att se mig själv i spegeln också om jag bara slutade följa mina drömmar.

Allting började egentligen i somras. Jag tyckte inte att 600cc var det absolut roligaste i livet längre. Att tävla i Superstock 600 är riktigt kul, men att köra SMC Sport eller Svenska endurancecupen med en 600cc när alla andra kör 1000cc suger rent ut sagt. De försvinner på rakorna, och är i vägen för mig i kurvorna. Det är inte som vissa tror bara att köra snabbare i kurvorna så blir det rättvist. Många förare har betydligt lägre kurvhastighet och samtidigt så är det inte många som uppskattar fysisk kontakt ute på banan. Fler än så uppskattar inte ens om det bara är någon decimeter mellan hojarna. Därför kan jag inte köra om hur som helst. På vissa förare kan jag göra det, men de är få till antalet.
Drömmen är väl att alla körde som jag, Ödlund och Karlsson gjorde i Speedster cup-finalen 2015. Redan ut från esset efter starten så gick jag och Markus Karlsson ihop, sen var det jag och Ödlund som låg på varandra under racet. När den deltävlingen var slut så ställde vi hojarna i depån och alla tre skulle återberätta racet samtididigt för varandra under massa skratt och jubel. Det är ett av mina roligaste minnen ute på banan till dags datum. Men jag förstår också att långt ifrån alla uppskattar det.

attachment.php


Jag minns utskällningen med stora bokstäver och många svordomar jag fick av en annan SM-förare för att jag hade gjort en tight omkörning (utan fysisk kontakt) på utsidan av en annan tävlandet efter crossbanan, ner till torpan på Sviestad. Föraren ryckte till och då tyckte den här SM-killen att man gör bara inte så under endurancecupen. Här skulle man minsann köra på 70% av SM-tempot och visa hänsyn.
Jag tackade för heads upen och tänkte tyst för mig själv att jag har ett race att vinna. Någonstans får jag dra gränsen och det är svårt att tillmötesgå alla ute på banan när det finns de som kör 15 sekunder långsammare per varv på Sviestad.

För att återkomma till huvudpoängen; det började bli tråkigt med 600cc då det är orättvis tävling att blanda dessa motorstorlekar. Ett praktexempel är SMC Sports ena deltväling där jag jag kör 600cc,två andra kör den senaste R1:an. De låg på 1,09-tider på Gelleråsen medan jag körde 1,08-tider med 1,08.5 som bäst. Jag kom trea då de brände om mig på raksträckorna och sedan var i vägen i kurvorna. Det är bara inte SÅ roligt liksom när jag trots att jag är snabbast, inte har en ärlig chans.
Nästan alla mina andra vänner kör 1000cc också och det blir lite fel när man jämför varvtiderna med varandra. Det är inte samma förutsättningar. Därför började jag spåna på en 1000cc redan i juli. Jag ringde Per Bäckström och berättade att jag hörde att deras Yamaha var till salu. Mest för en intressekoll då jag måste börja någonstans och jag hade inte alls kollat runt ännu. Efter över en timmes samtal så slutade det med att jag köpte den över telefon.

Alla mina hojar jag har haft, KTM Superduke 990, KTM 1290 Superduke R, Kawasaki ZX6R och nu Yamaha R1M, har jag köpte utan att provköra den innan. Det har alltid varit lite av grisen i säcken märkligt nog. Det har alltid varit emot mina principer trodde jag men kollar jag i backspegeln så kanske jag är lite osäker vad mina principer är :crash

Perfekt, jag hade en hoj nu! Hur spännande är inte det!? Hojen var dock inte ihopsatt utan den stod i molekyler långt nere i södra Sverige. Och inga pengar hade växlats ännu. Jag tänkte att jag väntar med att gå ut med ett konkret uttalade.. En månad senare så kraschade jag så otroligt illa, låg i respirator en vecka och efter yterliggare en vecka flögs jag hem till Stockholm och tyvärr, mot min vilja, hamnande jag på Danderyd.


broken-handshake.jpg


När jag hade återfått krafterna att prata utan större problem (det tog drygt en månad innan stämbanden helt hade återhämtat sig från respiratorn) så fick jag ta det otroligt tråkiga samtalet att ringa Per igen och avblåsa affären. Den till 100% färdiga affären. Tack och lov hade han förståelse och sa "Det sista du skall tänka på är den här hojen. Se till att bli frisk nu". Vi pratade i 1h och 4 minuter och jag blev förvånad över vilken trevlig och positiv kille det där är. Och vilken förmåga han har att prata mycket om allt :rofl

När jag blev frigiven :)brynad) från sjukhus blev jag fängslad hos rehacentret. Under andra permissionen så drog jag och Kajsa till Växjö. På vägen upp igen så ringer jag Per, han svarar skrattandes att han visste att jag skulle ringa. När jag la på så hade jag återigen köpt hojen :lol Trots att jag fortfarande satt i rullstol och inte hade någon prognos för hur framtiden skulle se ut. Läkarna (specialist-ortopederna) på Mölndals sjukhus hade ju förklarat att jag skulle kunna gå normalt om 2-3 år. Nu hade jag snart en fet motivator till att påskynda rehaben ;)

Sedan dess har jag haft något svårt att hålla tyst om det men jag har gjort mitt bästa att hålla det tyst. Det dröjde länge innan jag fick hem hojen. Närmare bestämt till 18 februari! Men det var värt den långa längden!!

attachment.php


Yamaha%20R1M%20vanster%20sida.png


SÅ! Här här ni mig. Rickard Winblad. Sugen på revansch och siktar på comeback! Numera på en av sveriges bästa racehojar. Jag har en riktigt bra plan för hur de kommande året och även nästa skall se ut och jag är sååå taggad!!

I skrivande stund har jag 858 följare på Winblad Racing på Facebook. När jag når 1000 så kommer jag trycka upp en t-shirt. Hjälp gärna till att bjuda in personer till min sida. Ju fler följare jag får, desto mer energi och motivation får jag :kär Dessutom är det lättare att få sponsorer då de såklart gärna ser en så stor spridning av deras märke som möjligt :tummenupp
Jag får även lite tid på mig att designa t-shirten.. Om du är en designer, är duktig på att designa eler känner någon som skulle kunna hjälpa mig så hojta gärna till! Jag är inte alls duktig och vore det inte kul med en häftig tischa!?
Jag pratade med lokala tryckeriet profilkläder och en t-shirt med 2-färgstryck kostar i runda slänger 200kr. En bra design lär ha fler än två färger tänker jag.. känner ni någon som skulle kunna hjälpa mig med detta vore det en dröm. Det är ju trist att behöva betala så mycket när det finns så billiga t-shirts i affärerna :)

Jag bjuder på den sista bilden på mig utan hjälm.

attachment.php


20:e April börjar säsongen. Nu laddar vi!!!:rock
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tjena! Jag skulle nog kunna kika på design av T-shirt, och hoj med om du tänkt göra nåt med den. Sen vet jag att jag brukar ha ont om tid pga mina egna projekt, men det borde nog funka. har designat lackeringen på Björn Gunnarssons Isle of Man-hoj förut och även två tischor till honom :)
 

Bifogat

  • BG.jpg
    BG.jpg
    212.2 KB · Visningar: 115
  • BMW S1000RR  BG Edition - Top.jpg
    BMW S1000RR BG Edition - Top.jpg
    1.7 MB · Visningar: 113
  • BMW S1000RR BG Edition - Front.jpg
    BMW S1000RR BG Edition - Front.jpg
    725.3 KB · Visningar: 118
  • BMW S1000RR BG Edition.jpg
    BMW S1000RR BG Edition.jpg
    920.6 KB · Visningar: 132
  • T-shirt 2018.jpg
    T-shirt 2018.jpg
    1.9 MB · Visningar: 123

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Man har inte kraschat förrän man har släppt styret, och du har ju verkligen inte släppt taget om varken racing, hojar eller fokus :tummenupp Lycka till!

Så är det ju! Och än så länge är det full fart framåt!
 

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tjena! Jag skulle nog kunna kika på design av T-shirt, och hoj med om du tänkt göra nåt med den. Sen vet jag att jag brukar ha ont om tid pga mina egna projekt, men det borde nog funka. har designat lackeringen på Björn Gunnarssons Isle of Man-hoj förut och även två tischor till honom :)

Det här är precis vad jag är i så stort behov av! Jag har fått hjälp med design av hojen av Macke men just t-shirts behöver jag hjälp med. Något liknande den tischan du har tagit med i inlägget! Säg till om du är i Stockholm så kanske vi kan prata mer, så kan jag bjuda på en lunch :)
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det här är precis vad jag är i så stort behov av! Jag har fått hjälp med design av hojen av Macke men just t-shirts behöver jag hjälp med. Något liknande den tischan du har tagit med i inlägget! Säg till om du är i Stockholm så kanske vi kan prata mer, så kan jag bjuda på en lunch :)

Härligt! Tyvärr bor jag en bra bit ifrån Stockholm (Lidköping) men jag skickar PM med mina kontaktuppgifter :tummenupp
 
Last edited:

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Härlig läsning :tummenupp Håller tummarna för dej 2018
Nu har ju inte jag Facebook så jag följer dej här så gott det går
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ännu en måsteföljatråd.

Det tackar vi för!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -80, Z750 LTD Twin -82, DR600 -86, TDM900 -02
Läste din tråd långa tråd här. Först i slutet, sedan från vurpan och sedan från starten. Nu följer jag dig på fb också.
Imponerande och inspirerande. Jag hoppas att 2018 blir ett bra år för dig.
 

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Härlig läsning :tummenupp Håller tummarna för dej 2018
Nu har ju inte jag Facebook så jag följer dej här så gott det går

Jag skall försöka uppdatera här så ofta jag kan! Förra året upplevde jag att det blev lite för mycket med Instagram, Facebook och sporthoj, men nu känner jag att det definitivt finns energi till det. Förra året bestod av körning nästan varje helg också och jag hade knappt energi till att återhämta mig alls. Men nu har jag ju fått vila från körningen ett tag ;)

Ännu en måsteföljatråd.

Det tackar vi för!

:kär :kär :kär
Det är jag som tackar :tummenupp

Läste din tråd långa tråd här. Först i slutet, sedan från vurpan och sedan från starten. Nu följer jag dig på fb också.
Imponerande och inspirerande. Jag hoppas att 2018 blir ett bra år för dig.

Sånt här är såå roligt att höra. Tack så jättemycket, vi får hålla tummarna. Det känns som att 2018 är ett make it or break it-år. Den stora frågan är om jag kommer ha rörligheten att kunna köra hoj på SM-nivå. Jag måste inte nödvändigtvis hitta körstilen och farten som krävs för SM till 100%, men jag kommer få/måste ta reda på om jag har förmågan att hålla den nivån. Kroppen kommer vara hyfsat färdigläkt i år så det finns inget att vänta på.

Men jag är helt säker på att jag skall hitta ett nytt sätt att köra på. Marquez i vänstersvängar och Mick Doohan i högersvängar :fyllisar
 

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
attachment.php


Eftersom det inte går att att lägga in videon här från varken Facebook eller Instagram så postar jag länkarna. Någon eller både bör fungera för alla då de är offentliga.

Facebook:
https://www.facebook.com/winbladracing/videos/1676626022425579/

Instagram:
https://www.instagram.com/p/BfyxYdLAPHl/?taken-by=winbladracing

Om inte annat så sprang jag 400 meter igår kväll utan större problem!! Visst haltade jag lite när jag sprang och visst är känslan långt ifrån vad den har varit innan olyckan, men who gives?! Det kändes som att jag kunde fortsätta betydligt längre men det är inte förrän idag som jag skall få ortopediska inlägg till skorna.

Sedan en tid tillbaka har jag märkt att jag missar ord eller sätter dem i fel ordning när jag skriver. Tidigare har det varit slarvfel eller stavfel men nu saknas ord eller så är meningen märkligt uppbyggd. Det är ofta det händer och i nästan varje inlägg får jag skriva om minst en hel mening. Det är sjukt frustrerande men det känns relaterat till olyckan. Jag som alltid har velat vara noga med att stava rätt och använda rätt grammatik med korrekt meningsuppbyggnad. Men nu vet ni vad som väntar er :crash
 

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jo! Jag får ju förresten inte glömma att jag har köpt en tumbroms!

28279606_10155010402867105_4343460736307852845_n.jpg



Mest för att det är en säkerhetsdetalj och jag försöker få dispens att demontera fotbromsen eftersom jag inte kan vinkla foten på grund av droppfot. I mitt fall kraftig droppfot då nerverna som styr den delen är helt av.
 

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
Hoppas det kommer kännas acceptabelt på hojen. Det känns jävligt avigt (gjorde iaf för mig) första gången man hoppar på och absolut inget funkar som det ska, man vet hur det ska vara men kroppen bara hänger inte med på noterna och allt känns udda. Men, det blir fort bättre när man kommer in i gängorna och lär sig jobba med den nya kroppen man fått. :D
Och du är ju både bättre på att köra och träna än jag är så du kommer säkert att hitta hem fort på hojen igen. :fakta

Det var en snygg tRRRumbroms det där. :hihi
 
Last edited:

P-E

Medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu har du en till följare på insta och FB.

Sjukt inspirerande att läsa dina trådar, du är en hjälte!
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Jättekul att se och höra/läsa att du laddat om och tar nya tag igen!
Du är en inspiration för många , och visar att med en jävla vilja kommer man långt.

Bra jobbat!! :tummenupp
//Uffe
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Jag följer dig på FB nu!!
Imponerad av din återhämtning och lycka till 2018:yoparty
 

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hoppas det kommer kännas acceptabelt på hojen. Det känns jävligt avigt (gjorde iaf för mig) första gången man hoppar på och absolut inget funkar som det ska, man vet hur det ska vara men kroppen bara hänger inte med på noterna och allt känns udda. Men, det blir fort bättre när man kommer in i gängorna och lär sig jobba med den nya kroppen man fått. :D
Och du är ju både bättre på att köra och träna än jag är så du kommer säkert att hitta hem fort på hojen igen. :fakta

Det var en snygg tRRRumbroms det där. :hihi

Det lär säkert kännas jättekonstigt eftersom jag kommer vara stel men jag har intalat mig att det är okej att köra med armbågen i backen i vänsterkurvor, och i värsta fall får jag sätta röven i backen á la Doohan i högerkurvor.
Jag tror inte riktigt att körställningen är sååå avgörande på vår nationella nivå. Kunde man köra fortare än idag 1990 på en Yamaha 500cc tvåtaktare, med en körställning som är helt olik dagens, så lär man nog kunna knuffa runt en Yamaha 1000cc på liknande sätt :brynad

Nu har du en till följare på insta och FB.

Sjukt inspirerande att läsa dina trådar, du är en hjälte!

Men tack! Jag uppskattar stödet P-E! När säsongen drar igång så kommer det fler uppdateringar :)

Jättekul att se och höra/läsa att du laddat om och tar nya tag igen!
Du är en inspiration för många , och visar att med en jävla vilja kommer man långt.

Bra jobbat!! :tummenupp
//Uffe

Jättekul att höra ufferos :D Med vilja kommer man banne mig riktigt långt. Och såhär i efterhand så känns det väldigt värt att ha lagt ner så mycket energi på rehaben. Det var så många gånger som jag faktiskt trodde att mina försök till rehab-rörelserna var förgäves, då kroppen inte lydde för fem öre. Att försöka röra benet, trots att benet är helt förlamat, kändes inte så vettigt där och då. Men med vilja och bra support så kommer man väldigt långt :)

Jag följer dig på FB nu!!
Imponerad av din återhämtning och lycka till 2018:yoparty

Stort tack NilleK! Jättekul att du följer! :rock När säsongen är i full fart så kommer det uppdates allt oftare :) Nu händer det inte så mycket men mina nya crc-kåpor har kommit, och de har tillomed hunnit lämnas in för lackering.
 
Last edited:
Gick med
13 Jul 2015
Jo! Jag får ju förresten inte glömma att jag har köpt en tumbroms!

28279606_10155010402867105_4343460736307852845_n.jpg



Mest för att det är en säkerhetsdetalj och jag försöker få dispens att demontera fotbromsen eftersom jag inte kan vinkla foten på grund av droppfot. I mitt fall kraftig droppfot då nerverna som styr den delen är helt av.

Har du QS även vid nedväxling? Om inte, funkar det med två fingrar på kopplingen? Rent intuitivt känns det inte helt elementärt att koppla och bromsa samtidigt, tror du det kräver mycket träning?
Och lycka till med 2018! :tummenupp
 

Fordon

2018: Comeback och fetrevansch!
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har du QS även vid nedväxling? Om inte, funkar det med två fingrar på kopplingen? Rent intuitivt känns det inte helt elementärt att koppla och bromsa samtidigt, tror du det kräver mycket träning?
Och lycka till med 2018! :tummenupp

Jag kommer köra med en blipper (aka qs vid nedväxling) :)
Länk till blippern

Jag tackar så hjärtligt för lyckönskningen!
 
Nyheter
Ulf Kristersson möter mc-branschen

Moderatledaren Ulf Kristers...

2022 års Honda Monkey 125

Efter sin comeback 2018 får...

Kungligt MotoGP på Sachsenring

581 dagars väntan på sin nä...

Sommarrea hos XL Moto

Sponsrat inlägg. Sommare...

Åk med oss på nya Gotland Ring!

Gerry, Freddy och Linus är ...

Stopp för fossila drivmedel

Nyligen presenterades utred...

Provkörning: Seat MÓ eScooter 125 – Elhoj för alla.

Äntligen en elhoj för den b...

Rapport från RR-SM i Anderstorp

En unik prispall. Tre styck...

Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Top