Lägenhetsstrul ang. byggnad av vägg kommunala bolaget strular!

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
Är vansinnig som bara den!

Flyttade in i min nuvarande lgh för ca: 2 år sen, lägenhetens planlösning var av öppen typ, med grannarnas fulla insyn i mitt kök och vardagsrum vilket jag inte alls var intresserad av!

Kontaktade "vaktis" för tillåtelse, tillvägagångssätt och konsultation och senare godkännande av den vägg jag planerade bygga för att dela av kök/v-rum ,

Vaktis sa innan mitt bygge startade att allt va ok, men jag skulle vara beredd på att riva väggen och återställa allt till orginalskick vilket jag tycker är absolut logiskt och sunt förnuft såvida inte nästa tillträdande hyregäst ville ha min vägg, sk. att man då när nästa ska in och vill ha väggen så skriver man ett överlåtelseansvar, inga konstigheter här!

Byggde väggen klar förankrad med bultar i båda sidoväggarna (då jag inte ville bulta i tak/golv för "återställningsenkelheten") vanligt standrad regelverk och gipsväggar! en vanlig enkel skiljevägg helt enkelt!

Tog dit vaktis som kollade kände och godkände hela bygget o påminde mig om att jag var skyldig att återställa till ursprungsskick om inte nästa ville ha väggen, allt klart o ja på de klara med min "skyldighet", så de spacklades målades o gjordes nu klart!

2 år senare!

jag ska flytta och säger upp lgh. kommer en hel del folk och tittar och ALLA vill ha kvar väggen som jag naturligtvis berättar allt om (ingen ide o mörka om nått) och 2 veckor senare är kontraktet för nästa hyregäst klart! både jag och nästa hyregäst gör klart för bostadsbolaget att han vill ha väggen kvar precis som den är, han väntar på "överlåtelsepapper" på väggen och jag bokar tid till besiktning av lgh.

Besiktning!

Herr bes. man kommer på besök, kollar igenom lgh som sig bör o drar sen upp väggen o frågar om allt när det gäller överlåtelse är klart när det gäller den för han hade inte sett några papper, och jag svarar att det måste ju vara klart för längesen, har ni inte skickat era papper till er nya hyresgäst? näää säger han, men efter lite dividerande så ska han ordna detta samma eftermiddag! och säger att han inte kan slutföra besiktningen förrän detta är klart.

här kunde allt slutat gott men ICKE!

Följande dag ringer bes. mannen upp mig och med bestämd ton klargör att nu ska väggen BORT!!! för att jag inte förankrat den i golv o tak etc, trots att nästa hyresgäst ej heller velat förstöra parketten och taket mm..

Vi dividerar i telefonen och samtalet fullkomligen spårar ur, spelar ingen roll att ja säger det som vaktis sa innan och efter det godkända bygget och att näst hyresgäst verkligen VILL ha kvar väggen! vi kommer ingenstans. han hänvisar mig till sin chef sen avslutas samtalet abrupt!

Innan jag ringer till högste chef så kontaktar jag min vaktis för att dubbelkolla hans uttalanden, godkännanden mm. från början av väggbyggandet, får av han bekräftat att allt ska vara i sin ordning sålånge näste man vill ha väggen, samt att han tyckte de hela va löjligt och att han sagt till mig att ja kunde överlåta väggen mm. han står på "min" sida!

Chefen!

TVÄRSTOPP mer trångsynt jävel får man leta efter, spelar ingen roll vad jag säger, verkar blivit nån form av principsak att jag minsann inte ska få rätt o så! enligt han så ska väggen obönhörligen ner innan den sista, trots att nya hyresgästen vill ha den kvar o ta mer än gärna över ansvaret för den underhåll etc. och är beredd att skriva på överlåtelse och ansvar för att riva den när han flyttar om inte nästkommande gäst oxå vill ha den kvar!!!

Enligt chefen så ska väggen vara borta den sista aug, men om nästa hyresgäst vill bygga en likadan den 1 sept, så går det hur bra somhelst!!!

döööööööööhh..

fotnot. även den nya hyresgästen har ringt ett flertal ggr. och påpekat för bostadsbolaget att han vill ha kvar väggen,, med det skiter dom i!!!

Sälj ut alla hyreslägenheter så slipper man detta aber med hyresvärdar! Ta lån och tjöp i stället. Bättre för dig och för alla.

Nu blir folk säkert skitsura men då får de även stå för dessa galna hyresvärdar och för att det är ok att pröjsa 5.000 spänn för 23 kvm.

Kontakta din lokala tidning och berätta hela historien för dem. Är det ett kommunalt bostadsbolag eller hyffsat stort så brukar de ogilla negativ publicitet. Ta kontakt med den blivande hyresgäst och vaktis så de intygar att väggen var godkänd av vaktis och att nästa gäst vill ha den kvar...

....När tidningen börjar ringa och ställa frågor brukar de plötsligt bli betydligt medgörligare. Bolaget förlorar ofta mycket på dålig publicitet i förhållande till att hålla på å vara paragrafryttare om nån djävla skiljevägg.

Kontakta din lokala tidning och berätta hela historien för dem. Är det ett kommunalt bostadsbolag eller hyffsat stort så brukar de ogilla negativ publicitet. Ta kontakt med den blivande hyresgäst och vaktis så de intygar att väggen var godkänd av vaktis och att nästa gäst vill ha den kvar...

....När tidningen börjar ringa och ställa frågor brukar de plötsligt bli betydligt medgörligare. Bolaget förlorar ofta mycket på dålig publicitet i förhållande till att hålla på å vara paragrafryttare om nån djävla skiljevägg.

Du har rätt. Det är så man ska göra. problemet är att de inte behöver bra publicitet. De sitter ju på sina hyreslägenheter och folk tar de lägenheter de får vilket som. De får sina lägenheter uthyrda hur jävliga de än är tyvärr.

glömde skriva att jag även spelade in samtalet med bes. mannen när han va i lgh. lyssnade precis på de och han säger:

-Ja, bara vi fixar papper på att den nya hyresgästen tar över väggen och ansvaret för den så är det fine..

+ en del annat prat om ovanstående uttalande att de e ok me väggen etc.. sålänge nästa vill ha den, bara de skrivs!

frågan är om man orkar driva nått! kanske en Pro Bono grej för en advokat som inte gillar hyresvärdar:)

frågan är om man orkar driva nått! kanske en Pro Bono grej för en advokat som inte gillar hyresvärdar:)

Med lite tur behöver du "driva" så mycket...
- Samanställ infon och snacka med vaktisk och kommande gäst.
- Ring lokalpressen och dela med dig av din upplevelse och berätta om hur du bemöts av chefen för bostadsbolaget
- Förhoppningsvis behöver de aldrig ens skriva någon artikel innan bolaget ändrar sig...

Nu kanske det är så att det är just för att väggen inte är förankrad i taket som är problemet.... med rasrisk... Inte för att jag tror att den kommer att göra det... Men jag kan förstå ett bolag som inte vill vara med om att en vägg rasar ner över ett barn... Vem åker på det då... Kanske så dom tänker, eller?

Nu kanske det är så att det är just för att väggen inte är förankrad i taket som är problemet.... med rasrisk... Inte för att jag tror att den kommer att göra det... Men jag kan förstå ett bolag som inte vill vara med om att en vägg rasar ner över ett barn... Vem åker på det då... Kanske så dom tänker, eller?

Men om de kräver att han ska riva sin vägg och att nya hyresgästen får bygga en ny om han vill så är det ju knappast det som är problemet.

allt är nu slut! den nya gästen har givit efter för bolaget, och vill att jag tar ner skiten nu, för han orkar inte tjabba me dom längre! hans fru ligger på sjukan gravid o dålig så klart man förstår att dom inte orkar och har tid med detta!

men nån form av känga skulle man ju vilja få dom att smaka!!

men nån form av känga skulle man ju vilja få dom att smaka!!

http://www.kristianstadsbladet.se/

Telefon: 044-18 55 00
Fax: 044-12 62 76 (redaktion), 044-18 55 15 (annons)
E-post: kb@kristianstadsbladet.se
E-post redaktionen: nyheter@kristianstadsbladet.se

Bertil Andersson - Administrativ redaktör
bertil.andersson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 03

Inga-Lill Bengtsson - Arkivarie
inga-lill.bengtsson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 75

Inga-Lill Bengtsson - Reporter
ingalill.bengtsson@kristianstadsbladet.se
044- 18 55 69

Lennart Björk - Redigerare
lennart.bjork@kristianstadsbladet.se
044-18 56 24

Åsa Carlsson - Reporter
asa.carlsson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 62

Eva Emmelin - Webbredaktör
eva.emmelin@kristianstadsbladet.se
044-18 56 13

My Ericson -
my.ericson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 26

Magnus Grunnon - Redigerare
magnus.grunnon@kristianstadsbladet.se
044-470 04

Karin Hallengren - Reporter
karin.hallengren@kristianstadsbladet.se
044-18 56 48

Gunilla Ingels - Reporter
gunilla.ingels@kristianstadsbladet.se
044-18 55 38

Clifford Johansen - Reporter
clifford.johansen@kristianstadsbladet.se
044-18 56 40

Birgitta Mattisson - Reporter
birgitta.mattisson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 37

Peter Maunula - Reporter
peter.maunula@kristianstadsbladet.se
044-18 55 63

Anders Mårtensson - Reporter
anders.martensson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 63

Maria Nilson - Redigerare
maria.nilson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 72

Jonas Nilsson - Redigerare
jonas.nilsson@kristianstadsbladet.se
044-18 55 00

Åsa Pearce - Reporter
asa.pearce@kristianstadsbladet.se
044-18 55 36

Mona Rohlin - Redigerare
mona.rohlin@kristianstadsbladet.se
044-18 55 70

Ingela Rutberg - Reporter
ingela.rutberg@kristianstadsbladet.se
044-18 55 65

Matti Stenrosen - Reporter
matti.stenrosen@kristianstadsbladet.se
044-18 55 90

Hyresgästföreningen brukar tycka om att ta hand om kinkiga hyresvärdar.
Vet inte hur det fungerar om du inte redan är medlem men min erfarenhet är att dom är sjyssta och tillmötesgående.

Låter mest som att "högste chefen" har fått hybris och behöver sättas ned på jorden illa kvickt.

Lycka till!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...