Brutales omväg till Rookie 600

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Då jag själv var där så är jag rätt så säker på att det inte var Backlund som var arrangör utan Actionpics ?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då jag själv var där så är jag rätt så säker på att det inte var Backlund som var arrangör utan Actionpics ?
Haha...helt jävla super fel av mig. Jag är totalt bombad i hjärna då det är på tok för mycket järn i elden just nu..
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Får erkänna att jag var en av de jobbiga 1000 kubikarna men jag tackar för filmen :)
Haha... vi vet ju alla hur det ligger till så jag blir liksom numera 0% irriterad, det va värre i början. Man får tagga av och träna på ..... men vist, lite flow tappar man.

Men det är precis lika samma för dom yngre på SSP300 hojar som rundar mig som ett bojsänke när dom kommer både på inner och ytter överallt :D
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Kul läsning!

Jag hamnade visst på film också, den orangea suzukin med röd-blå hjälm i början där på filmen från träningen på anderstorp.

Första gången på anderstorp, och vilken häftig bana det är!
Hoppas jag inte var ivägen haha.

Just det passet var det ju väl så stökigt med trafiken då hela gruppen tycktes köra i samma kurva. Bra träning inför söndagens endurance var det om inte annat.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kul läsning!

Jag hamnade visst på film också, den orangea suzukin med röd-blå hjälm i början där på filmen från träningen på anderstorp.

Första gången på anderstorp, och vilken häftig bana det är!
Hoppas jag inte var ivägen haha.

Just det passet var det ju väl så stökigt med trafiken då hela gruppen tycktes köra i samma kurva. Bra träning inför söndagens endurance var det om inte annat.
Hallå--- Ja Anderstorp är nog min favoritbana faktiskt, den är tycker jag "förhållandevis" enkel. Som man skulle kunna tro ritad med linjal och passar utan att designern rökat konstiga växter samtidigt.

Ibland tjockar det ihop sig lätt om en grupp kommer ikapp en lite försiktigare förare och sedan hinns upp av kanske 2-3st som vill visa respekt och inte panga om.
Tror alla med lite sans är i det stadiet i början, jag har väll kanske börjat passera det efter allt för många år i visa respekt+inte störa stadiet... försöker att träna på att köra om framför allt 1000cc in i böj mm, men man vill ju inte konstant vara klanten som vurpar och definitivt inte när man försöker köra om.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
_DSC5941.JPG_DSC5944.JPG
Jag fick ju lite bilder från en "raceincident" och det går vist att köra om på yttern i Norra på ARC om utifall föraren framför får lite problems... inte optimalt och lite tight, men först vinner :2cool
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är ungefär NU man börjar ångra att man stod över, inte orkade, gav bort den dära dagen på Sviestad med Backlund pga regn..... jag vill INTE åka i regn, det är inte kul, eller iaf inte lika kul.
Runt runt som bambi på en glasskiva bara för att förhoppningsvis koma i mål.
Sist jag åkte regn gick ett nyckelben av, eller slets loss från bröstkorgen och lite lagom medvetslös en stund, KUL.
Gången före det var varv 1 på Anderstorp i "Halkhögern" första varvet då jag tappat platser från en P3 på gridden i ett spöregnskval... ja jag kunde ju komma P3 iof, men hur kul är det ???
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Racehelgen på Sviestad är över, och i mina böcker går den till historien som den minst roliga... totalt otaggad och fick inget flyt alls.
Låg blick, mesig körning, ingen glädje som kryddades med ett domslut om tjuvstart på söndagen som jag inte ens orkar bry mig om, men efter runt 25år som utövare av dragracing med endast 1 tjuvstart = rödlyckta så kan jag väl säga att jag tränat på just det momentet och alltid haft sega reaktioner. Men skit samma, hade så dåligt körning på söndagen ändå så dom poängen skiter jag i just nu.
Men delar filmen från lördagen då jag iaf lyckades kvala som 9a, raket start och sedan mest väntade på att bli omkörd men höll iaf 8e platsen i mål.

Kommer nog film från blundern i söndagens kval + race med vad det lider, ska bara svälja spyorna först.

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Snyggt kört!

Blicka framåt emot mantorp, jag vill fortsätta läsa dina fantastiska racerapporter ?

//#55
TACK !!

Ja jag hade ju planerat 3 dagar mysåka med vänner och några Open600 piloter på Rudskogen, ett nog så trevligt ställe som Gotland nu när det mer eller mindre har gått i graven då Inte Bara Fest är borta ... men IKKE !!!

Jag har ju länge, eller hela mitt banåkarliv vetat om att det är problem att åka i Norge om man inte har licens, men det verkar som att Backlund inte haft den kunskapen nog så det blev inställt. ... jag hoppas verkligen vi får tillbaka våra cash inom rimlig framtid, för 6900:- kan jag träna någon annanstans kanske !?!?

Så, bara lång paus och försöka ladda om till Mantorp, som jag är mera sugen på än vad jag va på Sviestad, för Mantorp passar mig bättre trots bristen på varv där.
Men som jag skrivit om tidigare så var jag ju där och delvis misslyckades direkt, men uppnådde mitt mål med 1.27 sista passet där på min premiär,
Kan jag putsa det till 1.25 och stadiga var på den tiden så är jag med helt ok på racet, tror jag.

2 av dom snabbaste förarna är ju ut leken, tyvärr, nykomlingen Alexander som är trasig, och Strandäng ser jag som klar SST pilot efter Wild Card insatsen på Sviestad.

Ps.
Söndags racet på Sviestad är nog det tråkigaste, sämsta jag presterat + tjuvstart dommen... men det kommer snart en film från det med, jag har bara inte haft lust att titta på det :D
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den där körningen är fan min dröm. Riktigt snabbt, konsekvent, hårda inbromsningar och bra lut.
Roligt vad vissa anser som ”inget flyt” medans jag hade definerat detta som ”mina drömvarv”

Grymt kört! Jag ska fan också tillbaka när kidsen är större och plånboken saftigare…
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Den där körningen är fan min dröm. Riktigt snabbt, konsekvent, hårda inbromsningar och bra lut.
Roligt vad vissa anser som ”inget flyt” medans jag hade definerat detta som ”mina drömvarv”

Grymt kört! Jag ska fan också tillbaka när kidsen är större och plånboken saftigare…
Ska ta tag i att klippa ned det kassa söndagsracet nu... går ju inte va ute så att.... eller jo i mitt garage var det vinterkyla +20 igår :D



Min dotter har ju sagt hon ska ha 125a kort nästa år, så jag har tvingat henne att ta moppe-kortet nu så hon får lite trafikvett, men jag ska allt tvinga henne att gå SMC steg 1&2 där efter.
Vi får se om hon får smak för banåka då, jag hoppas och tror det då vi har samma "diagnos" :D
Som 13åring muppade vi ju runt en del på en TX125a
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Här då... inte så mkt att orda om, förutom "tjuvstarten då" som jag kolla 100ggr efter nu, han till höger och Hampus tex startar ju ju inte innan, rullar inte heller då jag har för vana att ha ett ett pekfinger på bromsen... men Hampus som kör nån Mozz look-a-like i starten är ju fränt
!? Har ju inte startat bakom honom innan så det var en nyhet :D
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Tycker många körde grymt bra och framförallt fort.
Stod och flaggade i Bergskruvan på Lördagen och postering 3 efter S:et på Söndagen.

Är imponerad av din körning även om du inte är nöjd :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tycker många körde grymt bra och framförallt fort.
Stod och flaggade i Bergskruvan på Lördagen och postering 3 efter S:et på Söndagen.

Är imponerad av din körning även om du inte är nöjd :)
Stort tack !!
Lite positiv input känns bra mellan allt hecklade i depå :D

Nät man tänker efter lite så gick det ju kanske inte super sakta, men hemskt mkt safe, det var lite för mkt safe tyvärr :D inte en enda "herre jösses" i någon inbromsning.. :mattias
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jaha... ni får en längre redogörelsen om livets gåtor längre fram, just nu försöker jag bara ta mig igenom gyttjan av besvikelse de-lux.

Se gärna sista minutrarna:
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Jag tror du stod granne med oss, hörde något om att framdrevet lossat tänder? ?

Mycket tråkigt att det händer när det händer också.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag tror du stod granne med oss, hörde något om att framdrevet lossat tänder? ?

Mycket tråkigt att det händer när det händer också.
Det var tyvärr inte det som var orsaken... det var växellådan som gav upp.
Sen fick drev och kedja kämpa på men gav upp ganska snabbt.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
lagom detaljerad redogörelse för v26-27 2022 i mitt inte allt för smidiga liv.

Redan tidigt i år så bokade jag och betalade för 3 dagar på Rudskogen, 3 dagar med mysköra och kvalitetsträning på en banan jag åkte några dagar på innan och uppskattade layouten. Tidigare år har det varit samma inställning och Gotland Ring i 4 dagar.

Så vecka 1 av 2 semesterveckor skulle inledas med det för att sedan fara 25mil hem, lasta ut ALLT och förbereda för lite pay-back till dottern jag försakat kraftigt tidigare i livet, med att fara till Lollapalooza festivalen på Gärdet. Inte riktigt min musikstil men klart genomlidbart och flera, rent av många av banden var på hennes dagliga playlist.

Så det började ju bra med att arrangören av dagarna på Rudkogen ställde in och hänvisade till nått flummigt som jag trodde alla viste om sen flera år tillbaka. 6900:- skulle ”få stå inne” men jag önskade dom tillbaka men har fortfarande inte fått återkoppling ens.

Istället så städa jag ur min skåpbil som ju är lätt inredd som campervan numera, om man vill kan man kolla på Insta eller Youtube efter VANITUDO.
Kvällen innan avfärden for jag för att tanka den full och vara helt klar för avfärd torsdag middag, men då började motorfelslampan blinka ihop med STOP lampan samtidigt som varvräknaren dog. För mig innebär detta på en diesel att den slutar ladda. Jo tack.
Dagen för avfärd ville jag inget meka men ryckte lite i B+ kabel och den blev något bättre i 10mil kanske, men den höll på så hela vägen upp.
Vid lite högre varv kanske den faktiskt var symptomfri längre sträckor så kanske det var kolen som var slut ? eller var det kabelbrott ?



Hemma igen så hade jag 1 dag utan planer, så jag slet ner generatorn efter jag ohm mätt B+ hela vägen utan att finna fel. Det var lite ärg och rost på dom flesta kontakterna så jag rengjorde dessa och konstaterade att kolen var i toppenskick. Ihop med allt och åkte kanske 1mil för att tanka upp fullt igen och det funka perfekt !

Så dagen efter lastade vi fullt med MC relaterade prylar igen och tillverkade 8st matlådor då jag inte hade ekonomi för att äta ute på Mantorp Park.
Så i godan ro med varvräknaren fungerande rullar jag sakta mot Mantorp i suget efter långtradare för att spara bränsle. Men i höjd med Mjölby, BOOM ! Så lyser det rött och ingen varvräknare som fungerar. SUCK. Den kommer och går som resan fram och tillbaka till 08.

Ja ja, då är det nog regulatorn som är kass.


Att den läcker olja i rören på styrväxel är ett minne blått, då jag ju har hittat nya i Litauen och är på väg nu, någon liter beg motorolja / 100 mil är ju inte så farligt ändå. Att ventilen på vänster bakhjul är på väg att gå av och det pyser ut lite luft kan jag med acceptera så länge den inte gå helt av då reservhjul saknas.

Framme, otaggad värdelös träning ihop med arrangören i början av historien.
Licensträning lika otaggad, åker 1.5s över mina ideala varvtider vilket gör mig mera uppgiven då jag inte knyter ihop det.

Race: bra start men ingen glöd, ligger P9 och med några varv kvar tänker jag enbart på att jag skall ha en målgång och några poäng.
Efter Mjölby i uppförsbacken knastrar det till och jag drar reflexmässigt in kopplingen.
Bakhjulet låser dig direkt och jag börjar sakta men säker sladda och det blir större och större utslag som slutar i en vurpa.
Kedjan sitter lindad rund drevhubben och det ser illa ut där i bak.


Ger upp.


Åker hem i lika sakta tempo med rutan nedvevad hela vägen för att eventuellt kunna höra om ventilen skjuter iväg och däcken blir tomt.

Lastar ut allt, demonterar lite grejer på hojen och lackeraren min har sagt att han tar tanken direkt för att måla om den IGEN.
Tänker att jag startar den innan för att se så motorn ändå är OK.

Klick Klick klick… öööö.. drar in kopplingen, WROOM !
Ja ha ? fick kopplingen stryk ? Efter att jag satt hylsan på drevet och dragit runt växel lådan ytterst lite kan jag konstatera att det var växellådan som skar, inget annat. Den fick kedjan att snäppa och slå sönder det mesta i sin väg utom att slå hål i blocket konstigt nog.

Söndag: Bandag för div vänner på Kinnekulle Ring 2 mil bort så jag tänker jag åker dit med lite fika och kanske för lite positiva känslor ang att åka MC på bana. Jo men vist, på vägen dit några km innan mellan 2st aggressiva låtar i stereon hör jag att det tickar om bilen jag fick råd att köpa för ca 4v sedan efter att jag varit utan personbil i 3mån. En arbetskamrat sålde den till mig för kanske en 3e del av värdet och då slog jag till direkt då jag behövde ta mig fram och tillbaka till jobbet i något annat än min buss.

Avgassystemet hade ju lite brister så var det där som det börjat läcka ? Nä, mitt motoröra trodde mera på en spänrulle eller liknande. Jag stannade till och öppnade luckan i fram och allt såg bra ut, inga glapp, olja fanns det gott om osv. Inget direkt iögonfallande fel och jag rullande sakta till Kinnekulle sista biten. Fikade och rullade hemåt då ljudet blev lite värre och värre.
Efter ca 1 mil blinka oljelampan till, och då vid det laget var jag redan 100% övertygad om att det var ett lagerras. Men jag låg på ca 1500rpm på 3an och rullade mindre vägar hemåt. Med ca 1mil kvar sa det KABOOM !! och jag smålog lite för motorn var ju redan bortom all räddning, så med lite tur kanske motoroljan far ut på grenröret och skiten tar eld, jag hade ju iaf halvförsäkring på den, som jag betalat på morgonen, 1 dag innan förfallodag på påminnelsen.

Så jag samlande ihop delar av blocket och vevstaken innan jag ringde en vän som bogsera hem skiten. Tur i oturen är att priset jag betalande får jag igen tack vare dom höga skrotningspremierna idag + att säljaren betalat in skatten. Så ekonomiskt gick jag väll kanske inte i graven med den affären.

Nu kanske det låter negativt här från mig, men jag tycker dom 2 gångna veckorna med semester har varit lite tråkiga och jag funderar seriöst på att sluta med Roadracing, iaf ta en paus och styra upp lite annat i vardagen.
Man skulle kanske inte ens försöka tävla med för liten budget, men det har varit sjukt kul perioder och jag har nedprioriterat allt annat förutom racing, dom senaste 32 åren.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top