lagom detaljerad redogörelse för v26-27 2022 i mitt inte allt för smidiga liv.
Redan tidigt i år så bokade jag och betalade för 3 dagar på Rudskogen, 3 dagar med mysköra och kvalitetsträning på en banan jag åkte några dagar på innan och uppskattade layouten. Tidigare år har det varit samma inställning och Gotland Ring i 4 dagar.
Så vecka 1 av 2 semesterveckor skulle inledas med det för att sedan fara 25mil hem, lasta ut ALLT och förbereda för lite pay-back till dottern jag försakat kraftigt tidigare i livet, med att fara till Lollapalooza festivalen på Gärdet. Inte riktigt min musikstil men klart genomlidbart och flera, rent av många av banden var på hennes dagliga playlist.
Så det började ju bra med att arrangören av dagarna på Rudkogen ställde in och hänvisade till nått flummigt som jag trodde alla viste om sen flera år tillbaka. 6900:- skulle ”få stå inne” men jag önskade dom tillbaka men har fortfarande inte fått återkoppling ens.
Istället så städa jag ur min skåpbil som ju är lätt inredd som campervan numera, om man vill kan man kolla på Insta eller Youtube efter VANITUDO.
Kvällen innan avfärden for jag för att tanka den full och vara helt klar för avfärd torsdag middag, men då började motorfelslampan blinka ihop med STOP lampan samtidigt som varvräknaren dog. För mig innebär detta på en diesel att den slutar ladda. Jo tack.
Dagen för avfärd ville jag inget meka men ryckte lite i B+ kabel och den blev något bättre i 10mil kanske, men den höll på så hela vägen upp.
Vid lite högre varv kanske den faktiskt var symptomfri längre sträckor så kanske det var kolen som var slut ? eller var det kabelbrott ?
Hemma igen så hade jag 1 dag utan planer, så jag slet ner generatorn efter jag ohm mätt B+ hela vägen utan att finna fel. Det var lite ärg och rost på dom flesta kontakterna så jag rengjorde dessa och konstaterade att kolen var i toppenskick. Ihop med allt och åkte kanske 1mil för att tanka upp fullt igen och det funka perfekt !
Så dagen efter lastade vi fullt med MC relaterade prylar igen och tillverkade 8st matlådor då jag inte hade ekonomi för att äta ute på Mantorp Park.
Så i godan ro med varvräknaren fungerande rullar jag sakta mot Mantorp i suget efter långtradare för att spara bränsle. Men i höjd med Mjölby, BOOM ! Så lyser det rött och ingen varvräknare som fungerar. SUCK. Den kommer och går som resan fram och tillbaka till 08.
Ja ja, då är det nog regulatorn som är kass.
Att den läcker olja i rören på styrväxel är ett minne blått, då jag ju har hittat nya i Litauen och är på väg nu, någon liter beg motorolja / 100 mil är ju inte så farligt ändå. Att ventilen på vänster bakhjul är på väg att gå av och det pyser ut lite luft kan jag med acceptera så länge den inte gå helt av då reservhjul saknas.
Framme, otaggad värdelös träning ihop med arrangören i början av historien.
Licensträning lika otaggad, åker 1.5s över mina ideala varvtider vilket gör mig mera uppgiven då jag inte knyter ihop det.
Race: bra start men ingen glöd, ligger P9 och med några varv kvar tänker jag enbart på att jag skall ha en målgång och några poäng.
Efter Mjölby i uppförsbacken knastrar det till och jag drar reflexmässigt in kopplingen.
Bakhjulet låser dig direkt och jag börjar sakta men säker sladda och det blir större och större utslag som slutar i en vurpa.
Kedjan sitter lindad rund drevhubben och det ser illa ut där i bak.
Ger upp.
Åker hem i lika sakta tempo med rutan nedvevad hela vägen för att eventuellt kunna höra om ventilen skjuter iväg och däcken blir tomt.
Lastar ut allt, demonterar lite grejer på hojen och lackeraren min har sagt att han tar tanken direkt för att måla om den IGEN.
Tänker att jag startar den innan för att se så motorn ändå är OK.
Klick Klick klick… öööö.. drar in kopplingen, WROOM !
Ja ha ? fick kopplingen stryk ? Efter att jag satt hylsan på drevet och dragit runt växel lådan ytterst lite kan jag konstatera att det var växellådan som skar, inget annat. Den fick kedjan att snäppa och slå sönder det mesta i sin väg utom att slå hål i blocket konstigt nog.
Söndag: Bandag för div vänner på Kinnekulle Ring 2 mil bort så jag tänker jag åker dit med lite fika och kanske för lite positiva känslor ang att åka MC på bana. Jo men vist, på vägen dit några km innan mellan 2st aggressiva låtar i stereon hör jag att det tickar om bilen jag fick råd att köpa för ca 4v sedan efter att jag varit utan personbil i 3mån. En arbetskamrat sålde den till mig för kanske en 3e del av värdet och då slog jag till direkt då jag behövde ta mig fram och tillbaka till jobbet i något annat än min buss.
Avgassystemet hade ju lite brister så var det där som det börjat läcka ? Nä, mitt motoröra trodde mera på en spänrulle eller liknande. Jag stannade till och öppnade luckan i fram och allt såg bra ut, inga glapp, olja fanns det gott om osv. Inget direkt iögonfallande fel och jag rullande sakta till Kinnekulle sista biten. Fikade och rullade hemåt då ljudet blev lite värre och värre.
Efter ca 1 mil blinka oljelampan till, och då vid det laget var jag redan 100% övertygad om att det var ett lagerras. Men jag låg på ca 1500rpm på 3an och rullade mindre vägar hemåt. Med ca 1mil kvar sa det KABOOM !! och jag smålog lite för motorn var ju redan bortom all räddning, så med lite tur kanske motoroljan far ut på grenröret och skiten tar eld, jag hade ju iaf halvförsäkring på den, som jag betalat på morgonen, 1 dag innan förfallodag på påminnelsen.
Så jag samlande ihop delar av blocket och vevstaken innan jag ringde en vän som bogsera hem skiten. Tur i oturen är att priset jag betalande får jag igen tack vare dom höga skrotningspremierna idag + att säljaren betalat in skatten. Så ekonomiskt gick jag väll kanske inte i graven med den affären.
Nu kanske det låter negativt här från mig, men jag tycker dom 2 gångna veckorna med semester har varit lite tråkiga och jag funderar seriöst på att sluta med Roadracing, iaf ta en paus och styra upp lite annat i vardagen.
Man skulle kanske inte ens försöka tävla med för liten budget, men det har varit sjukt kul perioder och jag har nedprioriterat allt annat förutom racing, dom senaste 32 åren.