Motortidning tycker till...

Vid halvtid...

står det 10-0 till Strömberg mot Yonson.

Ericsson skrev:
Han talar emot sig själv då ena stycket: "Vissa människor tycker om att köra fort och de tar varje tillfälle i akt" och i en annat "Ska polisen hjälpa till att bryta spärrarna för mc-förare som i dag kanske inte kör för fort".
Den självmotsägelsen är något du läser in. It's in your mind.

Förbjud kondomer så kommer folk inte att ha sex med varanndra, då sprids inga könssjukdommar. Bra va? :tuttar

Knuttar har alltid gasat, och gör det nu för tiden också. Frågan är ju då, hur skulle resultatet se ut om ingen "banåkning" fanns?
Visst fan är det tragiskt när folk dör i trafiken, vare sig det är fotgängare eller hojåkare. Men, jag kör lugnare i alla fall efter en dag på banan.

Jag skrev också ett mail till motormännen och svaret jag fick är i stort sett en kopia på svaret som återfins lite längre upp i den här tråden..

Här är svaret:

Hej där Joakim

Med anledning av ditt mejl till Motormännen. Och jag är ledsen för att
du känner dig utpekad av en kommentar som så tydligt är riktad mot
trafikpolisen i Stockholm. Men låt mig uppta lite mer av din tid för
att ge dig följande bakgrund till det skrivna.

Det är fullt fritt för vilken motorcykelklubb som helst att ordna
körningar på bana. Likaså andra frivilliga organisationer. Det är inget
fel på bankörning i sig. Men att släppa ut nyvårade, och förmodligen i
själ och hjärta tämligen omogna, förare på bana i akt och mening att
lära dem att köra mc så snabbt som tygen håller – är det något för
polisen att syssla med?

Trafikpolisen i Stockholm ställde sig gladeligen bakom detta initiativ
som ett sätt att låta mc-förare få leka rommen av sig. Jag har mycket
svårt att förstå varför detta ska vara någon slags rätt.

Det är inte motorcyklisterna som gör något konstigt här, det är
polisen. För jag vet, och det vet säkert du också, att pratet om att
man kör lugnare för att man får köra fort ibland helt enkelt är en
chimär. Det är inte sant. Vissa människor tycker om att köra fort och
de tar varje tillfälle i akt. För om din teori stämmer så skulle vi
inte ha rally- och racingförare som åker fast för fortkörning nu och
då. Jag lever rätt nära många människor som kör och testar bilar för
sitt uppehälle. Dessa får ofta möjligheten att köra på bana, fri fart.
Ingenstans körs det så fort på vanlig väg som bland dessa människor.
Och du kan inte få mig att tro att det skulle vara annorlunda någon
annanstans.

Så den stora frågan är då: Ska polisen hjälpa till att bryta spärrarna
för mc-förare som i dag kanske inte kör för fort genom att ge dem en
"gratis-chans" att lära sig köra för fort? I min värld – absolut inte.
Därför liknelsen med inbrott och våldsverkare. För vet du vad, min vän,
att köra för fort är ett brott, också därför liknelsen med inbrott och
våldsverkare.

Att man från trafikpolisen i Stockholms sida inte har bättre koll på
det mänskliga psyket än att man anser detta vara ett bra förslag är
skrämmande. Sedan kan man ju fråga sig vad som händer om någon kör åt
helvete på banan i denna "polis-sanktionerade" tillställning. Det är
naivt och obetänksamt av polisen att agera så här, och det är dem jag
pekar fingret åt. Inte motorcyklisterna. Att bli en bättre mc-förare på
vanlig väg lär man sig på vanlig väg, inte i 250 blås i slutet på rakan
på Tullinge.

Dock är det så, och värre kommer det förmodligen att bli, att
mc-förarna är kraftigt, ohyggligt kraftigt, överrepresenterade i
olycksstatistiken, 76 dödade under förra året. Det är lite drygt vart
sjunde dödsoffer totalt i trafiken, inräknat bilförare, människor som
åker buss, gångtrafikanter, vanliga cyklister, follk på traktorer och
snörskotrar, ja alla som överhuvudtaget rör sig i trafiken. En
fascinerande överrepresentation eftersom man därtill ska föra att
motorcykelsäsongen inte är mer än några månader. Uppgången mellan 2003
och 2004 är ungefär 50 procent, från 49 till dessa 76. Det här har
många olika orsaker, men precis som med alla andra olyckor är
hastigheten den största enskilda parametern för att bestämma utgången
av en incident. Så mc-förarna har ett stort problem, nämligen att hålla
sig på rätt sida de fysiska begränsningar som finns för fordonet i
fråga.

Till yttermera visso kan man ju fråga sig om det inte vore bättre av
polisen att kräva, märk väl kräva – inte bedriva, förarutbildningar på
mc för de som har fått mc-kortet gratis, alltså de som har ett
tillräckligt gammalt B-körkort. För mig, som är 31, finns det bara ett
sätt att få köra tung mc. Nämligen att genomgå en utbildning där jag
får lära mig framföra fordonet i fråga.

Den kroppsliga upplevelsen av att köra riktigt fort är ett rus. Har du
"rätt" läggning blir du beroende av ruset, precis som med andra droger.
Givet, de endorfiner som frigörs av att köra fort är inte lika starka
som de beroendeframkallande ämnen som finns i cigaretter eller hos
andra droger. Farten tjusar – och det är inte bara en floskel.

Därför är det störtkorkat av polisen att sanktionera ett sånt här
förslag. Vad motorcyklisterna anbelangar kan jag bara hoppas att de
beter sig mognare än trafikpolisen i Stockholm. SMC har själva ett
förslag om utbildningar på bana – bra tänkt SMC, så länge det de facto
handlar om utbildningar. Men, återigen, polisen måste agera på ett
annat sätt. Och det är själva andemeningen i detta.

Polisen utkämpar en förlorande strid mot fortkörarna på våra vägar, och
allt det trafiksäkerhetsarbete som bedrivs, både hos myndigheter, andra
organisationer och hos fordonstillverkare håller på att förvandlas till
ånga från hettan av ett upptrissat trafiktempo. För samtidigt som
dödsoffren i bilolyckor minskar betydligt äts hela den framgången upp
av en femtioprocentig uppgång av antalet döda i mc-olyckor. För det får
vi väl förhålla oss till, tycker du inte?

Och därtill: Tror du verkligen på att vi skulle få färre dödsolyckor
med bil om det fanns racerbanor tillgängliga för allmänheten? Knappast,
väl?

Jag vet att mc-förare inte gillar att få sin rätt att köra fort
ifrågasatt. Men sanningen är den att i en alarmerande utsträckning
klarar inte samma mc-förare av att hantera sina hojar. Det är
olycksstatistiken ett mycket sorgligt bevis på. Och att polisen då
överhuvudtaget ska agera inom "fortkörar-skolan" är hål i huvudet, ett
stort gapande hål i huvudet. Om sedan SMC eller andra vill ordna
banträffar, go ahead. Det är inte frågan här. Och om du läser det
skrivna igen så ser du att det är polisen vi raljerar över – inte
mc-förarna.

Där har du min syn på saken.
Tack för att du hörde av dig
Mvh
/Fredrik Strömberg
----------------------------------------------------
Fredrik Strömberg, chefredaktör Motor
Spoon Publishing AB
Kungstensgatan 21 B
113 54 Stockholm
Vxl: 08-442 96 20
Direkt: 08-442 96 34
Mobil: 070-844 65 50
Fax: 08-442 96 39
----------------------------------------------------

Jag måste säga att svaret från Fredrik Strömberg är mycket välformulerat och genomtänkt. Han svarar på många delar av frågeställningarna runt detta.

Att just POLISEN skulle vara med att arrangera detta är ju förvisso konstigt, men jag vill inte riktigt hålla med om vissa saker som han pekar på.

Specifikt uttalandet om att halkkörning är en utbildning för att man skall lära sig häva en situation, men i någon paragraf senare säger han att man blir bättre förare på allmän väg, genom att köra på allmän väg.

Jag skrev själv en insändare som körs som månadens brev i Allt om MC nr 5 2005 angående bankörning. Jag är övertygad om att bankörning och utbildning leder till bättre och säkrare förare på allmän väg, eftersom man känner sin egen och hojens begränsningar.

Skulle vara intressant med en jämförelse på olyckor med sporthojar där man jämför outbildade mot sånna som regelbundet kör bana eller som gått SMC broms&kurvkurs.

Ericsson skrev:
Den är uppenbar. For someone with a mind.
Nope. But never mind.

Edit: beror iofs på om du menar someone eller anyone.

Last edited:
amullo skrev:
Skulle vara intressant med en jämförelse på olyckor med sporthojar där man jämför outbildade mot sånna som regelbundet kör bana eller som gått SMC broms&kurvkurs.
för länge sedan var det en tråd med statistik om saken, fast det gällde då bilar. Jämförelsen var negativt för dem som körde bana. De krockade mer. Minns tyvärr inga detaljer.

Det finns undersökningar för allt. De allra flesta är säkert inte vetenskapliga överhuvudtaget utan mera producerade för att stödja en parts åsikter.

Jag vill se den vetenskapliga undersökning som Enligt Fredrik Strömberg kan få en person fysiskt beroende av fortkörning efter att ha provat på en bankörning.

Tyckande är tyckande och kan bemötas med eget tyckande. En klassisk argumentationsteknik är att framföra sin egna ej underbyggda åsikter som om de vore fakta. Många går på sånt.

RR-åkare, rallyförare och andra motorsportsidkare tror jag är i mångt och mycket representerar ett tvärsnitt av befolkningen i fortkörningsavseende. Där finns de som kör för fort på allmän väg och det finns de som inte gör det. Att påstå att en tes inte håller pga. att någon racingförare åkt dit för fortkörning är fånigt.

Min tes är att Bingolotto skapar fartgalningar och mitt bevis är att Leif Loket blivit av med körkortet ett flertal gånger.

Last edited:
jag skickade också....

Hej Tomas,

Ert inlägg "Motor gillar inte. Farten tjusar- inte
tvärt om?" var nog bland det mest tramsiga jag läst på
länge. Hur kan en annars seriös och välmenande
organisation som Motormännen på fullaste allvar dra
den typen av svepande generaliseringar och jämställa
motorcyklisters möjlighet att få köra på bana med
"ligister" och brott som misshandel och stölder???

Om ni nu tycker att det finns ett problem här, varför
inte höja nivån en smula iställer för att som nu bara
gnälla på polisen och skylta med er okunninghet och
era fördomar kring mc-kollektivet?

Ersätt moralpaniken med vårkänslor istället så mår ni
nog mkt bättre.

Mvh

MC-åkare men i övrigt ostraffad....

mailsvar

Här har ni mitt svar på Peters mail
:näsblod

"Hej Peter.

Tack för ditt svar!
Jag tog för givet att artikeln handlade om bankörning med kurvtekniksträning och inte dragrace. Har jag fel?
I så fall håller jag med dig på vissa punkter, annars inte.

En person som kan hantera sin motorcykel är en säkrare förare än en person som inte kan hantera den. Om en person kontinuerligt kör för fort beror detta på attityden hos den personen inte på skickligheten i att hantera motorcykeln. Således bör en förare med bättre kontroll över sitt fordon vara att föredra i trafiken. Varför inte lära de personer som är "unga och vilda" att köra motorcykeln säkrare istället för att försöka skrämma dem till laglydnad? Att påstå att kunskapen i sig skulle vara uppviglande och leda till ännu fler trafikskador är för mig helt vansinnigt.

Många förare kör idag över 110km/h vare sig det är lagligt eller inte. Detta kommer knappast att förändras med hjälp av hastighetsövervakning, men kan göras säkrare genom att föraren kan hantera det.

Polisens inblandning i det hela kan tyckas konstig, men vad är alternativet? Är det bättre att göra sig ännu mer hatad av allmänheten genom trafikövervakning utanför banan, när de istället kan arbeta för information och attitydförändring på banan?

Tack för din tid
MVH/ yonsson

PS. Artikeln diskuteras för närvarande på sveriges största internetforum för motorcykelförare (sporthoj.com).

Direktlänk till diskussionen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79707&page=1&pp=20
DS."

Bra svar Yonsson.

En del tyckande o tänkande också, men det är ju befogat eftersom du inte ger dig in i en fakta diskussion.

Intressant att nämnas kan ju också vara att expertkommentatorn på Eurosport (Kommer INTE ihåg vad han heter...) rekommenderade i LIVE Moto-GP sändning (och ordinarie kommentator höll med om) att bankörning utvecklar säkrare förare.

De rekommenderade alla som kör sporthoj att testa bankörning minst en gång, eftersom att det (enligt deras åsikt) skapar bättre MC-förare. Minns inte vilket race, men kan har varit premiären.

Varenda gång jag varit på bankörningar för gathojar på Gelleråsen, och det är många gånger, har det varit rena vilda västern på landsvägen på vägen hem. Är detta en tillfällighet? Tror jag knappast.

Jag tycker det är bra att polisen arbetar upp förtroendet för sin organisation. Länge har attityden hos (mc-)folk varit att polisen bara vill jävlas eftersom de kan.
Att polisen anordnar träffar där det finns möjlighet för komunikation från "båda" parters sida kommer, tror jag, leda till en ökad förståelse för deras viktiga arbete, samt att få dem att förstå att "vi" inte är busar på samma vis som våldtäktsmän etc...

Att köra på bana gör att förarna får ökad förståelse, och kompetens för att framföra sitt fordon.

Allt som allt så tror jag att detta är en väldigt vettig satsning från polisens sida!

amullo skrev:
Bra svar Yonsson.
En del tyckande o tänkande också, men det är ju befogat eftersom du inte ger dig in i en fakta diskussion.
Tack tack. Orkade inte ge mig in i en faktadiskussion, men själv tycker jag att man ska lägga vikten på attitydförändring och fortbildning helt enkelt istället för att försöka skrämmas med fartkameror.

valmers skrev:
Varenda gång jag varit på bankörningar för gathojar på Gelleråsen, och det är många gånger, har det varit rena vilda västern på landsvägen på vägen hem. Är detta en tillfällighet? Tror jag knappast.
Det gick antagligen lika fort på vägen dit som hem och därmed har man inte uppviglat någon att köra fortare. Det är ju självklart att bandagar drar de personer som tycker om att köra fort, men det är ju itne det som diskussionen handlar om.

Han blev nog trött på mailen idag. Till svar när jag förklarade hur det hade funkat i Malmö (och en massa annat som jag skrev) var kort:

Så bra då.

yonsson skrev:
Det gick antagligen lika fort på vägen dit som hem och därmed har man inte uppviglat någon att köra fortare. Det är ju självklart att bandagar drar de personer som tycker om att köra fort, men det är ju itne det som diskussionen handlar om.
Diskussionen handlar om att tempot på vägen skulle sjunka om MC-förare fick "köra av sig" på bana. Detta stämmer knappast.

valmers skrev:
Diskussionen handlar om att tempot på vägen skulle sjunka om MC-förare fick "köra av sig" på bana. Detta stämmer knappast.

Där håller jag med dig. Många inser efter sin första banåkning hur fort det egentligen går att köra, och förändrar sin körstil på gata i och med det. Dock finns det en annan aspekt på det hela, nämligen fortbildningen. Även om gemene man inte kör långsammare på väg efter ett par banåkningar, så har de i alla fall fått djupare kunskaper om hur hojen beter sig. Det är nog det som kan rädda liv, att man får en vettig utbildning på bandagarna och att folk anammar det som sägs.

Back