600 mil över Afrika på en Roam

Om jag skulle försöka mig på nåt motsvarande så skulle jag nog välja en elcykel med 250w motor. Förse den med ett tak av kanske 1 kvadratmeter solceller så har jag 200W laddning ungefär 12 timmar per dygn och dessutom solskydd. Eftersom man behöver äta och vila så skulle det kunna räcka. Eventuellt kanske om det behövs skulle man kunna ha ytterligare 1-2 kvadratmeter som man kan fälla ut när man parkerat för att äta och elbilsbajsa.


Snittar man 20 km/h 8 timmar om dagen så avverkar man 16 mil om dagen. Är man ambitiös kan man säkert komma upp i 25 mil om dagen.
 
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl


Bara miljömuppar kan komma på nåt så idiotiskt och tro sig utgöra nåt slags ambassadörer för miljövänlighet och elfordon.
Jag förstår inte vad som var så idiotiskt? Det är ju för att visa att ett sådant enkelt elsystem kan möjliggöra sådana transporter. De påstår inte att ett sådant elsystem redan finns på plats. Därför behöver ett pilotförsök visa att det går att med ett enkelt elsystem bestående av solceller och batterier att lösa de småskaliga transporter som ju fortfarande är grunden i många fattiga länder.

Det finns fler delar i detta, exempelvis utbytbara batterier i modulsystem. Här kan batterier stå och laddas med solceller på lämpliga platser mellan mer avlägsna orter för att fordon skall kunna köra längre sträckor utan tillgång på elnät.

Jag tycker att det är både smart och framsynt. Om det sedan blir denna eller någon annan produkt som blir ”standard” är absolut för tidigt att säga, men den stora biten är att invånarna i dessa regioner inte behöver vänta 200 år på att det skall bli lönsamt att bygga kraftverk och elnät… man börjar från andra hållet.

Vi i Sverige hade Malmbanan, skogs- och verkstadsindustrin som starka incitament att bygga ut elektrifieringen från ca 1915 och alldeles särskilt efter 1950-talet. I många av världens fattigare regionernfinns inga incitament, inget kapital och stora avstånd. Men de har sol.
 
Om jag skulle försöka mig på nåt motsvarande så skulle jag nog välja en elcykel med 250w motor. Förse den med ett tak av kanske 1 kvadratmeter solceller så har jag 200W laddning ungefär 12 timmar per dygn och dessutom solskydd. Eftersom man behöver äta och vila så skulle det kunna räcka. Eventuellt kanske om det behövs skulle man kunna ha ytterligare 1-2 kvadratmeter som man kan fälla ut när man parkerat för att äta och elbilsbajsa.


Snittar man 20 km/h 8 timmar om dagen så avverkar man 16 mil om dagen. Är man ambitiös kan man säkert komma upp i 25 mil om dagen.
Ja absolut, det är realistiskt. Det finns ju solcellsdrivna fordon på försöksstadiet (typ liggcyklar) som korsat Australien på bara solel.
Däremot skulle jag nog ”ta i” lite vad gäller solcellsyta och täcka hela ”karossen” med flexibla solceller samt ha med en utfällbar och större solcellsskärm under tiden man bajsar (eller pausar av annan anledning, de finns också). Säg 6-10 kvm.
 
Jag förstår inte vad som var så idiotiskt? Det är ju för att visa att ett sådant enkelt elsystem kan möjliggöra sådana transporter. De påstår inte att ett sådant elsystem redan finns på plats. Därför behöver ett pilotförsök visa att det går att med ett enkelt elsystem bestående av solceller och batterier att lösa de småskaliga transporter som ju fortfarande är grunden i många fattiga länder.

Det finns fler delar i detta, exempelvis utbytbara batterier i modulsystem. Här kan batterier stå och laddas med solceller på lämpliga platser mellan mer avlägsna orter för att fordon skall kunna köra längre sträckor utan tillgång på elnät.

Jag tycker att det är både smart och framsynt. Om det sedan blir denna eller någon annan produkt som blir ”standard” är absolut för tidigt att säga, men den stora biten är att invånarna i dessa regioner inte behöver vänta 200 år på att det skall bli lönsamt att bygga kraftverk och elnät… man börjar från andra hållet.

Vi i Sverige hade Malmbanan, skogs- och verkstadsindustrin som starka incitament att bygga ut elektrifieringen från ca 1915 och alldeles särskilt efter 1950-talet. I många av världens fattigare regionernfinns inga incitament, inget kapital och stora avstånd. Men de har sol.

Varför då köra igenom hela Afrika? Dom kunde ju ha kört 10000 varv runt byn istället och sluppit den där följebilen.
 
Jag förstår inte vad som var så idiotiskt? Det är ju för att visa att ett sådant enkelt elsystem kan möjliggöra sådana transporter. De påstår inte att ett sådant elsystem redan finns på plats. regionernfinns inga incitament, inget kapital och stora avstånd. Men de har sol.

Det är just det som är så idiotiskt, det finns inget sådant elsystem, och det kommer aldrig att finnas.
Vem ska bygga dessa laddpunkter ute i ödemarken, för vilka pengar?
Och "enkelt" är det verkligen inte, det behövdes alltså TVÅ följebilar för att åka runt med cirkusen.
 
Ja absolut, det är realistiskt. Det finns ju solcellsdrivna fordon på försöksstadiet (typ liggcyklar) som korsat Australien på bara solel.
Däremot skulle jag nog ”ta i” lite vad gäller solcellsyta och täcka hela ”karossen” med flexibla solceller samt ha med en utfällbar och större solcellsskärm under tiden man bajsar (eller pausar av annan anledning, de finns också). Säg 6-10 kvm.

Jag tänker mig att man är på rull större delen av tiden som det finns någon sol tillgänglig så frågan är hur mycket solceller man vill släpa med för de korta perioder man står still?

Och de timmar man är på rull vill man nog inte ha allt för stora paneler som kan leda till att man blåser omkull.
 
Jag tänker mig att man är på rull större delen av tiden som det finns någon sol tillgänglig så frågan är hur mycket solceller man vill släpa med för de korta perioder man står still?

Och de timmar man är på rull vill man nog inte ha allt för stora paneler som kan leda till att man blåser omkull.

Det finns en videoserie på YouTube på en snubbe som ska åka elmoped från England till Italien och bara ladda med solel.

Han hade en sån där portabel batterilåda/powerbank och maximalt med solceller den kunde ta, moppen blev så tung att han välte flera gånger och tvingades lasta av för att orka resa moppen.

Det slutade med att han laddade i alla vägguttag han hittade, för annars fick han tillbringa hela dagarna i tältet och köra en stund i mörker
 
Det finns en videoserie på YouTube på en snubbe som ska åka elmoped från England till Italien och bara ladda med solel.

Han hade en sån där portabel batterilåda/powerbank och maximalt med solceller den kunde ta, moppen blev så tung att han välte flera gånger och tvingades lasta av för att orka resa moppen.

Det slutade med att han laddade i alla vägguttag han hittade, för annars fick han tillbringa hela dagarna i tältet och köra en stund i mörker

Moppen har nog för hög effekt, det kostar batteri.

Jag har precis suttit och googlat, det finns massor med folk som har cyklar med solpaneler. Många är inte helt självförsörjande men den här killen verkar vara det.

Det slog mig att om jag hade en elcykel i Filippinerna skulle jag nog klara mig med en solpanel på cykeln och varje natt på hotell skulle jag kunna ladda batteriet fullt.
Och andra sidan kanske det smartaste då vore att ha 2-3 batterier som man laddar fulla varje natt så kan man strunta i solpanelen. :rofl
Och andra sidan är det inte så dumt med ett tak som solskydd.

Och egentligen är det väl frågan om man inte borde tjäna på att ha någon mer aerodynamiskt heltäckt design.
 
Moppen har nog för hög effekt, det kostar batteri.

Jag har precis suttit och googlat, det finns massor med folk som har cyklar med solpaneler. Många är inte helt självförsörjande men den här killen verkar vara det.

Det slog mig att om jag hade en elcykel i Filippinerna skulle jag nog klara mig med en solpanel på cykeln och varje natt på hotell skulle jag kunna ladda batteriet fullt.
Och andra sidan kanske det smartaste då vore att ha 2-3 batterier som man laddar fulla varje natt så kan man strunta i solpanelen. :rofl
Och andra sidan är det inte så dumt med ett tak som solskydd.

Och egentligen är det väl frågan om man inte borde tjäna på att ha någon mer aerodynamiskt heltäckt design.
Eller så kan man ju cykla. Utan motor.
Det är rätt etablerat redan och verkar funka bra även i Afrika.
 
Eller så kan man ju cykla. Utan motor.
Det är rätt etablerat redan och verkar funka bra även i Afrika.

Jag förutsätter att man hjälper till med pedalerna men räckvidden på en vecka ökar ju flerfaldigt med hjälpmotor, särskilt i soligt klimat som Afrika.
För min egen del handlar det säkert om minst 5 gånger så långt på en vecka.
 
Kul artikel. Men det känns som 8 mil per batteri är lite lite va? Det finns ju bra möjligheter där under att förvara extrabatterier iofs. Verkar inte som han använder allt förvaringsutrymmet.
 
Kul artikel. Men det känns som 8 mil per batteri är lite lite va? Det finns ju bra möjligheter där under att förvara extrabatterier iofs. Verkar inte som han använder allt förvaringsutrymmet.

Man kan köra med två batterier inkopplade om jag inte minns fel från förra gången jag läste om motorcykeln, men har man ändå två följebilar så låter man så klart dom bära vikten tills man behöver byta.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top