Denna detaljen älskar/hatar jag med min bil.

Audi A4 1.8T -03

- Missade att det sitter en dränering i batterilådan, under batteriet. Korkade igen och vattenfyllde hela golvet i kupén via genomföringen till rattstången.
Under golvmattan sitter styrenheten till all komfortelektronik... (Vilket innebar att det inte gick låsa dörrarna, använda innerbelysning eller elhissar)
Rev isär och torkade ur ordentligt så hoppade allt utom trådlösa nyckeln igång.
Pisskonstruktion.

+ Tyst, stabil, hyffsat pigg men ändå snål på soppa

Jag hade en ny -04 som också fylldes med vatten, pga en fet pluskabel som jag drog från batteri till baklucka utan att täta ordentligt. Gick på försäkringen (!) och fakturan var på sjuttiofem tusen.
 
Jag hade en ny -04 som också fylldes med vatten, pga en fet pluskabel som jag drog från batteri till baklucka utan att täta ordentligt. Gick på försäkringen (!) och fakturan var på sjuttiofem tusen.

Det är ju lite märkligt (och inte alls ovanligt) att biltillverkare sätter känslig elektronik så nära golvet att den drabbas av fuktiga golvmattor, även om inte bilen läcker in så dras det ju in snö och slask på mattorna ändå.

Att flytta upp elektroniken en decimeter kan ju inte vara omöjligt eller dyrt.

Dyrt är det däremot att byta ut elektroniken, det är nästan så man funderar om det inte är en tanke bakom...
 
Och bara TÄNK om detta hade gällt en Tesla, vad det hade skrikits i högan sky! :rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Nu var det en Audi och då är det normalt...
 
Det är ju lite märkligt (och inte alls ovanligt) att biltillverkare sätter känslig elektronik så nära golvet att den drabbas av fuktiga golvmattor, även om inte bilen läcker in så dras det ju in snö och slask på mattorna ändå.

Att flytta upp elektroniken en decimeter kan ju inte vara omöjligt eller dyrt.

Dyrt är det däremot att byta ut elektroniken, det är nästan så man funderar om det inte är en tanke bakom...

Ja hela elcentralen satt på torpedväggen och styrboxens vattentäta ( innan jag förstörde den ) plastlåda i motorrummet leder vattnet via sin egen genomföring rakt in bland elen.

Meken på Audi ljög medvetet för att hjälpa mig så det gick på garantin, han tätade till och med min fingertjocka pluskabels torpedväggsgenomföring. Skönt!
 
VW 1303S Big
+ skottsäker motor. Helt omöjlig att döda.
+ Lättmekad. Hela motorn satt med 4 bult
- Värmen. Kallt som satan i stadstrafik och bastutemperatur på landsväg.
- Växellådan. Backväxeln var tydligen lite klen så jag fick rasad låda 2 gånger på 4000 mil.

Audi 80 1,8s -87.
+ Bränslesnål. Gick utan problem att köra på 0,6
+ Väghållningen. Kortast möjliga sportfjädrar gjorde att den gick som en gocart
- Trött. 90 hk ger inte direkt sportbilsprestanda.
- Markfrigången. Dom korta fjädrarna gjorde att den skrapade i dom flesta farthindren.

Audi 80 2,0E -94
+ bekväm
+ Bränslesnål
- trött

Audi 100 2,5 tDI Avant -94
+ Bränslesnål. Gick på under 06 om man körde den som man stulit den.
+ Bekväm
+ Dieselvärmaren med tidur och fjärr med 0,6km räckvidd.
- Multiremspännaren. Blev sliten och skalade av en bit av multiremmen som sedan kilade in sig och fick kamremmen att hoppa av. Samtliga ventiler åt helvete. Kostnad strax under 40 000 för att fixa.

Audi S6 2,2tq Avant -95
+ Fantastisk komfort.
+ Sjukt härligt drag när turbon vaknar till och den börjar leta grepp med alla fyra hjulen på snöiga vägar
+ Ljudet från turbofemman.
- Sjukt törstig när man lät den rasta sig ordentligt.
- Reservdelspriserna på dom modellspecifika grejorna var fantastiskt höga.

Subaru Outback 3,6R -10
+ Fantastisk trevlig och mjuk gång på motorn.
+ Problemfri. Allt bara funkar.
+ Hyfsat pigg när man trampar på.
+ Ljudanläggningen är utomordentlig.
+ Förvånansvärt snål med soppan med tanke på att det är en halvSUV med konstant fyrhjulsdrift och stor motor.
- Törstig när man kallstartar och köra korta sträckor i stan.
- GPS:en. Totalt efterbliven. Måste vara programmerad av en sadist.
- Automatlådan är en aning seg med nedväxlingarna.
 
VW 1303S Big
+ skottsäker motor. Helt omöjlig att döda.
+ Lättmekad. Hela motorn satt med 4 bult
- Värmen. Kallt som satan i stadstrafik och bastutemperatur på landsväg.
- Växellådan. Backväxeln var tydligen lite klen så jag fick rasad låda 2 gånger på 4000 mil.

Audi 80 1,8s -87.
+ Bränslesnål. Gick utan problem att köra på 0,6
+ Väghållningen. Kortast möjliga sportfjädrar gjorde att den gick som en gocart
- Trött. 90 hk ger inte direkt sportbilsprestanda.
- Markfrigången. Dom korta fjädrarna gjorde att den skrapade i dom flesta farthindren.

Audi 80 2,0E -94
+ bekväm
+ Bränslesnål
- trött

Audi 100 2,5 tDI Avant -94
+ Bränslesnål. Gick på under 06 om man körde den som man stulit den.
+ Bekväm
+ Dieselvärmaren med tidur och fjärr med 0,6km räckvidd.
- Multiremspännaren. Blev sliten och skalade av en bit av multiremmen som sedan kilade in sig och fick kamremmen att hoppa av. Samtliga ventiler åt helvete. Kostnad strax under 40 000 för att fixa.

Audi S6 2,2tq Avant -95
+ Fantastisk komfort.
+ Sjukt härligt drag när turbon vaknar till och den börjar leta grepp med alla fyra hjulen på snöiga vägar
+ Ljudet från turbofemman.
- Sjukt törstig när man lät den rasta sig ordentligt.
- Reservdelspriserna på dom modellspecifika grejorna var fantastiskt höga.

Subaru Outback 3,6R -10
+ Fantastisk trevlig och mjuk gång på motorn.
+ Problemfri. Allt bara funkar.
+ Hyfsat pigg när man trampar på.
+ Ljudanläggningen är utomordentlig.
+ Förvånansvärt snål med soppan med tanke på att det är en halvSUV med konstant fyrhjulsdrift och stor motor.
- Törstig när man kallstartar och köra korta sträckor i stan.
- GPS:en. Totalt efterbliven. Måste vara programmerad av en sadist.
- Automatlådan är en aning seg med nedväxlingarna.
Kul grej med massa nostalgi-grejer, ska nog göra ett eget litet utkast i samma anda

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
MINI Cooper S med dynamisk fjädring:
+++ fantastiskt väghållning. Det går att ladda på nästan hur mycket som helst och när det släpper, så sker det utan dramatik och välbalanserat. Sjukt bra i kombo med fyrhjulsdrift (ALL4). Det långa Clubman-chassit är mest stabilt i höga farter, jämfört med de kortare versionerna (dessa är dock mer bus för tex stadskörning). En av de absolut bästa vinterbilar jag haft.

--- undermotoriserad i mitt tycke. Även med trim så man kommer upp i 240hk, så är det lite klent. Den senaste JCW med 306hk börjar närma sig vad bilen faktiskt behöver för att vara den busbil den ger intryck av.
 
Min V70. Vit med mörkröd skinninredning. Lyxig bordellkänsla. Negativt, jävlar vad soppa den drar i sig.
Min Passat GTE. Trevligt att köra merparten av körningarna på el. Negativt, så in i hexxxxxt dålig mjukvara, både i bilen och appen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top