Denna detaljen älskar/hatar jag med min bil.

Jag har aldrig ägt någon, men åkt i flera, och deras gashydrauliska fjädring är oslagbar (för normalkörning)
Citroën var aldrig rädda att vara före sin tid, inte alltid med lyckat resultat


Det jag tyckte var lite lustigt var att du gillade badrumsvågarna och sattelitklumparna, dom brukar ju inte ens inbitna märkes fanatiker gilla.

Citroën var dåtidens Tesla. Titta på instrumentbrädan i en tidig Citroën CX. Inte bara snygg formgivning utan även rationell tillverkning, fantastisk ergonomi och avslappnad körning. Man behöver aldrig släppa ratten, vilket bara i sig är fantastiskt iom att man knappt ens behöver hålla i den pga DIRAVI-styrningen... Man rattar inte utan man håller ratten mjukt mellan tumme och pekfinger, riktar in bilen mot "vanishing point" och låter den löpa - frikopplad från underlaget, utan vibrationer, utan besvärande kast eller slingringar även om underlaget är svårast tänkbara.

En upplevelse och man är ju en idiot som sålde en fin rostfri lågmilad GTi 1984... :huvet (för att inte tala om de andra bilarna...)
 
MB 200 -68 med motor från 300D -74

+ Komfort, outslitlig motor, solid känsla i allt.
- Rost, buller pga utväxling och avsaknad av bullerdämpning ärvd från bensinar-ursprunget.


Ascona B 1,9 -79

+ Hade fått fjädringen från en skrotad rallybil=grym vinterkärra.
- Hade inte fått motorn från en rallybil=för trött när det inte var halt.


VW LT45 4x4 2,4TD -89 dubbelhytt

+ God framkomlighet, lastförmåga, hög och cool som få fabriksbyggda pickisar.
- Buller, låg marschfart, trött, för tung och klumpig.


UAZ 452 -79

+ Mycket god framkomlighet, oöm bil utan plast, lättmekad, genererar en hel del uppmärksamhet, startvev, saknar onödig utrustning.
- Låg marschfart, extremt bullrig, törstig, min har inte portalaxlar (än), saknar nödvändig utrustning.


Unimog 402 -5X med motor+kaross från Volvo 740

+ Grotesk framkomlighet, tål stryk, fulldiffade portalaxlar, alla som ser den vill bli din vän, buskul i skogen.
- Motorhuven skymmer all sikt framåt/nedåt, oreggad, vxl 3-5 är spärrade, frugan går inte med på att den står hemmavid, onödigt tung högt upp pga Volvokarossen.
 
Lite det som är grejen, jag vet inte så mycket om det, köpte bilen begagnad och då satt det redan på.
Mycket mer än det som står i trådstarten vet jag inte men det hade varit kul att få reda på tycker jag därav frågan till en citrofil :D.

Jag har frågat fler genom åren men aldrig lyckats reda ut vad det faktiskt var eller ens om namnet stämmer men jag tyckte säljaren kallade det för Henessy eller nåt åt det hållet.

Aldrig hört talas om men måste ju skicka frågan vidare till de tunga missbrukarna... ;)

Ursäkta, men hade du haft en BB512? :Bugar
 
Nja optimalt så skulle någon annan ha betalat för service och underhåll då hade jag hållit med dig .:mad:
 
Innan jag fick körtkort (tidigt 80-tal) hade farsan en Citroen GS XX00 CLUB (nånting).
Den hade en hastighetsmätare som var som en rulle bakom ett fönster.
Gick att få hela varvet runt med lite nedförsbacke...:brynad
 
Det finns inga optimala bilar. Alla är kompromisser och har irriterande fel. Min gamla Opel Speedster hade många bra sidor, men det var omöjligt att få hem en bal dasspapper med den och defrostern funkade knappt alls i regn.
Den Citroën C5 jag hade funkade bra bortsett från gungig fjädring och att halvljuslamporna havererade konstant. Det tog 45 minuter att byta lampa när man väl lärt sig handgreppen för att få bort stötfångaren.

En BMW 320 E21 jag hade gick låset i passagerardörren i baklås på om man försökte öppna dörren när den var låst. Oftast inte ett problem, men när en kamrat envisades med att känna så dörren gick i lås när han gick ur bilen kändes det hopplöst.

Min Nissan 200SX hade dille på att trycka isär tryckrören så man fick åka hem på tomgången. Fjädringen var en smula hård så försökte man snedda över en trottoarkant riskerade man att fastna med ena bakhjulet i luften.
 
Innan jag fick körtkort (tidigt 80-tal) hade farsan en Citroen GS XX00 CLUB (nånting).
Den hade en hastighetsmätare som var som en rulle bakom ett fönster.
Gick att få hela varvet runt med lite nedförsbacke...:brynad

1220 - fullständigt vibrationsfri i 6200 rpm och nedför...tja :crash
 
Aldrig hört talas om men måste ju skicka frågan vidare till de tunga missbrukarna... ;)

Ursäkta, men hade du haft en BB512? :Bugar

Har precis ringt och snackat med en kompis som hade en CX Gti samtidigt och vi mekade en del tillsammans, det vi kan enas om är att min hade 2 extra klockor som hans saknade och att det satt ventiler mellan dessa och de vanliga systemet och att dessa 2 klockor var länkade till fjädringen på resp sida av bilen vilket ju verkar logiskt.
Ingen av oss kan minnas någon extra pump men det kan ju ha funnits en ändå.
 
Känner igen detta med franska ingenjörs lösningar man förundras över.
Har en Berlingo Multispace Family.
Grymt praktisk och en laståsna av ragn.
Men ska du skruva/serva bilen så är det lätt att hålla sig för skratt.
Som ett litet exempel så tar ett luftfilterbyte x timmar, kostar skrapade knogar, verktyg i hela garaget och alla svordomar du kan.
Luftfilterboxen är inklämd mellan den tvärställda motorn och torpedväggen....
:huvet





Har sneglat lite på en Mini Cooper Clubman (med dieselrova) så du får gärna utveckla vad som var "tortyr" med bilen, är genuint nyfiken!


Haha, det där med luftfilterbytet hade jag förträngt... Körde en C4 1,6hdi ett tag, där fick man riva halva bilen för att ta sig in till luftfiltret som satt någonstans under instrumentpanelen.
Har en bild jag tog på alla delar som behövde demonteras :huvet
 
Last edited:
Min första bil var en VW 1500S.
Så vackra i dagens läge. Den blev nog inte ens besiktigad tyvärr.


Andra var en VW 1200 1962. Köpte pilar till den å sen hängdes de i en 1300 motor. Behövde aldrig vinterhjul till den.
Gillar fortfarande VW väldigt mycke. (Dom luftkylda).
Nackdelar: rost å dålig värme på vintern.


Sen köpte jag en Volvo 66 1977 på Bilia som jag jobbade på 1980. Nästan ny. Tror jag fick den för 7000:- tre år gammal.
Tyvärr fick jag en tvåa på variomatiken på besiktningen senare.
Nackdelar: för mycket. Men gul å fin var den.


Vauxhall Cresta 1966.
2.6 eller 2.8 rak sexa. Skinnsäten träinstrumentpanel. Dubbla utblås bak :-)
Bland dom bästa bilar jag ägt.
Nackdelar:
Dålig på vintern dålig värme.

Den kronologiska ordningen haltar mellan bil 3 och fyra
 
Last edited:
Renault 16 TS -1974
+ Komforten! Följsam fjädring och höga mjuka stolar gjorde att man satt som på moln.
- Rostade bort inför mina ögon.
- Törstig för sin storlek.
- Primitiv motor och växellåda.

Volvo 744 1.8i -1988
+ Var man riktigt riktigt riktigt snäll med gasen gick den snålt för att vara en Volvo.
+ Inga större problem att äga. Blev istället inlöst efter påkörning.
- Väghållning.
- Törst.
- Tråkig.
- Ful.
- Volvo.

Datsun Bluebird -1982
+ Typiskt japansk. Det mesta bara fungerar hela tiden, och när det inte fungerar är det lätt/billigt att fixa.
- Typiskt japansk. Det var bara en bil helt enkelt, den tog mej från punkt A till punkt B och inspirerade inte till något annat heller.

Volvo 745 turbo -1990
+ Lätt att lasta.
- Nästan allt. Rostade. Törstig som fan. Trött. Ingen väghållning alls. Läckte in vatten genom takluckan så innertaket började mögla. Dessutom är det en Volvo!

SAAB 9000 -1992
+ Snål för att vara en så stor bil.
- Typ allt. Jävla skitbil! Enormt mycket barnsjukdomar trots att modellen hade funnits på marknaden i 4 år. Rostade som fan, man kunde se hur bilen blev mindre från dag till dag. Strulande ABS. Generator som fungerar när den vill. "Smart" AC som aldrig fungerade. Uuuuselt billjud som inte kunde uppgraderas. Elfel hur mycket som helst, många andra saker var det också. Jävla SAAB!

Mitsubishi Lancer -1996
+ Nästan allt.
+ Snål.
+ Pålitlig.
- Rostade en del.
- Jag lyckades aldrig laga ett irriterande givarfel.

Suzuki Baleno -2000
+ Nästan allt.
+ Snål.
+ Pålitlig.
- Inget? Det var en trevlig bil, men den började bli lite sliten på slutet.

Renault Grand Scenic -2010
+ Stor. Lastar mycket.
+ Lättkörd och trivsam.
- Törstig för att ha så liten motor.
- Onödigt lågt växlad.
- Irriterande små elfel, t.ex. att temperaturinställningen kan ändras spontant.
 
Har sneglat lite på en Mini Cooper Clubman (med dieselrova) så du får gärna utveckla vad som var "tortyr" med bilen, är genuint nyfiken!

Jag hade den "riktiga" generationen med ett sportsystem. Dvs typ 50 års utveckling mellan den och den du är intresserad av. Men skoj var den!cd333d85-6be5-4426-81f0-d334dcd4e478.jpg
 
Volvo v60 - 16 att man kan starta bilen med appen och varmköra om man bara ska en för kort tur för diselvärmaren, eller har glömt bort att ställa tiden på värmaren
 
Jaguar XE 2016

+ snyggaste bilen, ler fånigt varje gång jag kommer ut till den i garaget. Jag älskar den.
+ gaspådraget
+ känslan, av faan allt i den
+ bakhjulsdrift med bredare bakdäck och börjar lära mig ta kurvor med att ställa ut röven o trycka på... Ler
+ sa jag snygg?!

- markfrigången, jobbigt när minsta lilla fartgupp är som ett berg, backa, ta en annan väg
- vinterdäcksdimensionen fram var tydligen helt omöjlig att hitta, fick köpa nya fälgar för fyra däckskillar inte lyckas hitta mer än ett märke och de var slut... Hur är det ens möjligt?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top