Motortidning tycker till...

valmers skrev:
Fånig artikel, men att MC-förare som "lekt rommen av sig" på bana skulle köra lugnare i trafiken, är bara nys. Det blir snarare tvärtom.
i så fall är jag undantaget som bekräftar den regeln!
 
WASP skrev:
i så fall är jag undantaget som bekräftar den regeln!

Jag också, jag tycker det är jättebra att gasa av sig på bana så behöver man inte leka rossi i trafiken.
 
Skrattretande artikel med sandlådementalitet. Viss sanningshalt men varför inte samtidigt tala om vad biltävlingar orsakar?

På en dag på strippen arangemanget i Emmaboda för ett par år sedan tog väl snuten över hundra fortkörare under några timmar?

Som tur är ökar ju förståelsen hos bilförare för mc-åkare tack vare denna artikel. NOT!
 
Victor skrev:
Om jag ska vara ärlig så verkar spalten om södra länken mera märklig än den om hojar. Vilken tidning är det?

håller med....sitter i de där jävla köerna varenda morgon så även det har de nollkoll på :kocko ....Motormännen är fö en riktigt inpyrd jantetöntsklubb. :arsele Jag tar omvägar kring bilar med deras märken på...de kan få för sig att tränga en av vägen i "trafiksäkerhetens" namn....
 
sgtpepper skrev:
Tycker du inte att södra länken fungerar?

Jag vet inte så noga. Eller jag har inte kört den tillräckligt för att ha nån bra uppfattning.
Majoriteten tycker länken är bra, tydligen. Den har ju fått mycket mera trafik än vad de räknade med från början.
Men spalten är konstigt skriven, framförallt språket. Läs den sista meningen med bisats ett par gånger och fundera på vad de menar.
 
yonsson skrev:
Dom fick en halvtrevlig insändare av mig. Skicka gärna in 100 till! :D

Edit: Hade inte så mycket tid så skrev den fort;

"Nu får ni fan ta och skärpa er!
angående artikeln "motor gillar inte: farten tjusar -inte tvärt om".
Ni kan ju börja med att sätta er in i ett ämne innan ni skriver något om det. Tror ni man åker ut och sladdar mer efter att ha tagit bilkörkort och kört halkbana eller?
Att köra bana tillåter föraren att testa gränser utan att vara en fara för medtrafikanter. Därmed utvecklas de som förare! Har ni inget vettigt att skriva så ha en tom sida istället!"
Jag fick svar på mitt mail idag.
"Hej där "Jonsson"

Med anledning av ditt mejl till Motormännen. Och jag är ledsen för att
du känner dig utpekad av en kommentar som så tydligt är riktad mot
trafikpolisen i Stockholm. Men låt mig uppta lite mer av din tid för
att ge dig följande bakgrund till det skrivna.

Det är fullt fritt för vilken motorcykelklubb som helst att ordna
körningar på bana. Likaså andra frivilliga organisationer. Det är inget
fel på bankörning i sig. Men att släppa ut nyvårade, och förmodligen i
själ och hjärta tämligen omogna, förare på bana i akt och mening att
lära dem att köra mc så snabbt som tygen håller – är det något för
polisen att syssla med?

Trafikpolisen i Stockholm ställde sig gladeligen bakom detta initiativ
som ett sätt att låta mc-förare få leka rommen av sig. Du kanske kan
svara på frågan varför detta är en gudagiven rätt att göra?

Din parallell till halkkörningen haltar betänkligt. Halkkörning är ett
sätt för förarutbildarna att lära blivande förare att häva en situation
som kan uppkomma på grund av miljöns betingelser. Det enda sättet
situationen att köra 200 km/h på vanlig väg kan uppkomma är genom ett
medvetet brott mot hastighetsbegränsningarna. Det är en enorm skillnad
mellan dessa båda saker. Och det vet du också om du funderar ett varv
till på saken.

Det är inte motorcyklisterna som gör något konstigt här, det är
polisen. För jag vet, och det vet säker du också, att pratet om att man
kör lugnare för att man får köra fort ibland helt enkelt är en chimär.
Det är inte sant. Vissa människor tycker om att köra fort och de tar
varje tillfälle i akt. För om din teori stämmer så skulle vi inte ha
rally- och racingförare som åker fast för fortkörning nu och då. Jag
lever rätt nära många människor som kör och testar bilar för sitt
uppehälle. Dessa får ofta möjligheten att köra på bana, fri fart.
Ingenstans körs det så fort på vanlig väg som bland dessa människor.
Och du kan inte få mig att tro att det skulle vara annorlunda någon
annanstans.

Så den stora frågan är då: Ska polisen hjälpa till att bryta spärrarna
för mc-förare som i dag kanske inte kör för fort genom att ge dem en
"gratis-chans" att lära sig köra för fort? I min värld – absolut inte.
Därför liknelsen med inbrott och våldsverkare. För vet du vad, min vän,
att köra för fort är ett brott, också därför liknelsen med inbrott och
våldsverkare.

Att man från trafikpolisen i Stockholms sida inte har bättre koll på
det mänskliga psyket än att man anser detta vara ett bra förslag är
skrämmande. Sedan kan man ju fråga sig vad som händer om någon kör åt
helvete på banan i denna "polis-sanktionerade" tillställning. Det är
naivt och obetänksamt av polisen att agera så här, och det är dem jag
pekar fingret åt. Inte motorcyklisterna. Att bli en bättre mc-förare på
vanlig väg lär man sig på vanlig väg, inte i 250 blås i slutet på rakan
på Tullinge.

Dock är det så, och värre kommer det förmodligen att bli, att
mc-förarna är kraftigt, ohyggligt kraftigt, överrepresenterade i
olycksstatistiken, 76 dödade under förra året. Det är lite drygt vart
sjunde dödsoffer totalt i trafiken, inräknat bilförare, människor som
åker buss, gångtrafikanter, vanliga cyklister, follk på traktorer och
snörskotrar, ja alla som överhuvudtaget rör sig i trafiken. En
fascinerande överrepresentation eftersom man därtill ska föra att
motorcykelsäsongen inte är mer än några månader. Uppgången mellan 2003
och 2004 är ungefär 50 procent, från 49 till dessa 76. Det här har
många olika orsaker, men precis som med alla andra olyckor är
hastigheten den största enskilda parametern för att bestämma utgången
av en incident. Så mc-förarna har ett stort problem, nämligen att hålla
sig på rätt sida de fysiska begränsningar som finns för fordonet i
fråga.

Till yttermera visso kan man ju fråga sig om det inte vore bättre av
polisen att kräva, märk väl kräva – inte bedriva, förarutbildningar på
mc för de som har fått mc-kortet gratis, alltså de som har ett
tillräckligt gammalt B-körkort. För mig, som är 31, finns det bara ett
sätt att få köra tung mc. Nämligen att genomgå en utbildning där jag
får lära mig framföra fordonet i fråga.

Den kroppsliga upplevelsen av att köra riktigt fort är ett rus. Har du
"rätt" läggning blir du beroende av ruset, precis som med andra droger.
Givet, de endorfiner som frigörs av att köra fort är inte lika starka
som de beroendeframkallande ämnen som finns i cigaretter eller hos
andra droger. Farten tjusar – och det är inte bara en floskel.

Därför är det störtkorkat av polisen att sanktionera ett sånt här
förslag. Vad motorcyklisterna anbelangar kan jag bara hoppas att de
beter sig mognare än trafikpolisen i Stockholm. SMC har själva ett
förslag om utbildningar på bana – bra tänkt SMC, så länge det de facto
handlar om utbildningar. Men, återigen, polisen måste agera på ett
annat sätt. Och det är själva andemeningen i detta.

Polisen utkämpar en förlorande strid mot fortkörarna på våra vägar, och
allt det trafiksäkerhetsarbete som bedrivs, både hos myndigheter, andra
organisationer och hos fordonstillverkare håller på att förvandlas till
ånga från hettan av ett upptrissat trafiktempo. För samtidigt som
dödsoffren i bilolyckor minskar betydligt äts hela den framgången upp
av en femtioprocentig uppgång av antalet döda i mc-olyckor. För det får
vi väl förhålla oss till, tycker du inte?

Och därtill: Tror du verkligen på att vi skulle få färre dödsolyckor
med bil om det fanns racerbanor tillgängliga för allmänheten? Knappast,
väl?

Jag vet att mc-förare inte gillar att få sin rätt att köra fort
ifrågasatt. Men sanningen är den att i en alarmerande utsträckning
klarar inte samma mc-förare av att hantera sina hojar. Det är
olycksstatistiken ett mycket sorgligt bevis på. Och att polisen då
överhuvudtaget ska agera inom "fortkörar-skolan" är hål i huvudet, ett
stort gapande hål i huvudet. Om sedan SMC eller andra vill ordna
banträffar, go ahead. Det är inte frågan här. Och om du läser det
skrivna igen så ser du att det är polisen vi raljerar över – inte
mc-förarna.

Där har du min syn på saken.
Tack för att du hörde av dig
Mvh
/Fredrik Strömberg"
 
Tänkte skriva ett svar såfort jag kommer tillbaka från skolan. Kul att få respons för en gångs skull.
 
Riktigt bra svar, verkar vara en kille med huvudet på skaft. Han har rätt i allt han säger.
 
Jag håller med Fredrik Strömberg. Gjorde de nästan från början också men efter att ha läst de där så håller jag med till 100%
 
Fredrik Strömberg har INTE rätt.

Värsta trams jag läst på länge. Hans fåniga resonemang bygger på att motorcyklister inte redan åker "för fort" och har gjort så så länge som motorcykeln funnits.

Vissa som provat banåkning hittar inte "kicken" igen utom just på banan där förmodligen hastigheten är lägre än på allmän väg och de andra dom förblir de andra och inte tror jag dom blivit än mer förhärdade brottslingar på kuppen.

/Uffe
 
Varför Polisen ska arrangera detta är verkligen en gåta. Dessutom är det knappast dragracing, eller fri bankörning, som behövs för att utbilda MC-förare. SMC:s broms- och kurvkurs borde däremot vara obligatorisk.
 
Polisen ska jobba förebyggande, proaktivt.
Det står inte nämnt någonstans i "artikeln" vilken typ ar arrangemang det är men jag förstår inte vilke spärrar som kan brytas. Han talar emot sig själv då ena stycket: "Vissa människor tycker om att köra fort och de tar varje tillfälle i akt" och i en annat "Ska polisen hjälpa till att bryta spärrarna för mc-förare som i dag kanske inte kör för fort". Hur ska han ha det.

Många kör idag tokfort alldeles på egen hand, efter en dag på banan efter att ha bromsat på sig och blivit omkörd av "nybörjare" så inser kanse några att dom inte är fullt så överlägsna som dom tidigare trodde.

Ska man ge sig på något i trafiken idag så är det väl det enorma och ökande antalet halvblinda, medicinerade och obrydda äldre pensionärer som åker omkring på våra vägar som osäkrade torpeder med trasigt roder.

/Uffe
 
Ett mycket bra svar från Fredrik Strömberg. Han har väl underbyggda åsikter och vet hur han ska argumentera för dem.
 
Poacher skrev:
Jag är en av de som heller inte alls är övertygad om att "hastighetstävlingar på bana" hjälper att sänka olycksstatistiken, inget visar på det.

Men det var en fånig notis, den sparkar på hojåkarna.

Det har fungerat i Malmö. Mycket mindre streetracing enligt Polisen.
 
valmers skrev:
Fånig artikel, men att MC-förare som "lekt rommen av sig" på bana skulle köra lugnare i trafiken, är bara nys. Det blir snarare tvärtom.

Håller med, märkte själv efter några bandagar att det bara gick fortare och fortare på vanliga vägar för att få samma "kick" som på bana...
 
Intressant tråd, kul att Strömberg tog tid på sig att svara. Han skriver förvisso mycket bra men som många andra halv-professionella skribenter kör han tyvärr med knepet att försöka ord-bajsa motståndaren i sank och det leder ju bara till det gamla vanliga: Han tappar kontrollen över logiken och säger emot sig själv på flera ställen.

Tänkvärt iallafall, det är inte ett problem med helt solklara lösningar men efter att själv ha gasat som ett svin på gatorna med början för över 30 års tid på både 2 och 4 hjul så påstår jag att fördelarna med att ha en bana väger över mot att inte ha någon. Det finns även andra aspekter än dom rent praktiska (typ att det finns en bana på plats) och det är hela lull-lullet runtomkring, typ att man får in fler åkare i motorsportklubbar vilket leder till mer engagemang för bana och ban-åka och mindre race på gatan etc. etc.

Aningens på kanten, men se'n kan man ju fråga de racers som idag enbart kör på bana med full-race-hojar hur deras framfart på vägarna skulle te sig om dom inte hade tävlings-hojen och en bana att tävla på. :)

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Även om farten tenderar att bli högre i trafiken så går det inte komma ifrån att man lär sig att hantera hojen på ett "bättre" sätt på banan. Ju mer kan förstår sig på sin motorcykels gränser och hur den reagerar i olika situationer, destå bättre bör man bli på att undvika att sätta sig i "fel situationer". Ett talande exempel är att när jag började att tävla inom motocross och enduro så tenderade man att stå på huvudet lite nu och då... Genom några års erfarenheter kör jag lika snabbt (eller snabbare) utan dessa plågsamma marksyningar... (dvs lärt mig motorcykeln och underlagets fördelar och svagheter). Samma erfarenheter bör även kunna appliceras på bankörning!

Skulle tro att många av de olyckor sker av förare som "tror sig" kunna hantera sin hoj på ett sätt som överstiger deras förmåga. Att även kunna "läsa" underlaget och omgivningarna är en viktig aspekt för att undvika att bli ett "nummer i statistiken"!!! Det är nog främst där som mer övning/lärdom är av nöden! Opps.. där kom tant Svea i sin Fiat... eller vad f..n ska den där älgen över vägen för.. eller varför i helv..e har inte vägverket sopat bort sanden i den där svängen.. det "kunde" man ju inte räkna med... :3freak Det är sådana situationer som behövs tas med i mc-förarnas medvetandet för att minska olyckorna i Sverige.

Det är inte farten eller motorcyklarna som dödar utan förarnas oerfarenhet, omedvetenhet och okunskap om risker och oförutsedda händelser som tar kol oss...

Motorcykeln prestanda och utmärkta hanterbarhet ställer också större krav på dess fysiska omgivning. Kör man på dess gränser så krävs en omgivning och fysisk mijö som bara återfinns på avlysta banor, utan sand, tjälskott, andra trafikanter som inte är med på noterna eller vilda djur...

Jag kör "akivt" men tänker alltid på vad som "skulle kunna hända" och gör därmed en riskbedömning i mitt beteende... (Ibland kan värdet av skojfaktorn vara värt lite högre riskfaktor... :näsblod )

Lite långt inlägg kanske...

/G
 
Last edited:
Back
Top