Motortidning tycker till...

Jag tycker att det var intressanta svar som han skickade.
Dock, varför peka ut farten som enskild parameter på utgången av olyckor när det är orsaken till olyckor som borde undersökas och bekämpas.

Är målet bara att göra olyckorna mindre dödliga (nollvisionen) så varför inte sänka hastighetsbegränsningen till högst hälften av vad bilar får köra i, och till slut totalförbjuda dem. Nej, jag ser hellre en kreativ debatt där målet är att minimera antalet olyckorna och inte bara minska dödligheten i dem.
Jag tror att de stora satsningarna skall göras i utbildning hos alla trafikanter eftersom vår förmåga att överskatta vår körkunskap, andra trafikanters förmåga att ställa till det för oss hojåkare och alla andra missbedömningar som görs i trafiken dagligen är de stora olyckskaparna.
Kan man sedan skeppa alla vilda djur som är större än en mindre hund till gotland så är vi några steg närmare ett olycksfritt hoj-åkande
 
En sak som är synd är att snubben som skrev artikeln inte direkt skrev hur han menade (vilket framgår av hans svar).
Detta gör ju att det bara blir en vanlig sparka-på-hojåkarna notis.

Han har ju en en del rätt egentligen i sitt svar men eftersom nu folk tror att den här körningen kan ge lägre siffror i statistiken så tycker jag man kan prova.
Att man lär sig köra i trafiken i trafiken är ju ingen nyhet egentligen, det är ju bara det att en hel del anser sig fullärda nästan direkt.

Men vi är många på hoj nu mera och det var ju aldeles nyligen som en bil frontade med några hojar, hur räknar man en sådan olycka i statistiken?
Presis all olyckor är ju inte mc-åkarens ansvar(iofs spelar det ingen roll då de oftast är de som är döda med).

Någon la ju en lista på förra årets olyckor här på forumet och fan folk körde fulla på skenade och lånade hojar, på stulna hojar utan körkort och hjälm o allt i helvete.
Hur fasen ska sånt kunna stoppas?, de var ju fasen nästan halva dödsolyckebeståndet.
 
Last edited:
PMR skrev:
Fick ett mail till:


Men jag ska, för att du håller en så vänlig ton, Philipp, ge dig lite
statistik att tugga på, Om man under förra året mäter den körsträcka
som tillryggalades av personbilar och motorcyklar så står motorcyklarna
för 1,2 procent av den körsträckan. (72 495 990 mil av totalt 6 197 998
201 mil). Under förra året dog preliminärt 481 personer i trafiken i
Sverige, av dessa stod mc-förarna för 76 offer. (Här räknas alltså inte
mopedister med.) Bilister (förare och passagerare) stod för (en siffra
som är extrapolerad och är med 99 procent sannolikhet något hög) för
334 offer. Så från dessa båda fordonsslag finner vi alltså att
mc-förare står för (minst) 22,8 procent av offren. Det här ger en
19-faldig överrepresentation i olycksstatistiken. Hur du sedan väljer
att se på detta är helt och hållet beroende på vilken vikt du lägger
vid statistik. Men om mc-förare hade samma dödsrisk per mil som
bilförarna har så skulle 4 av er hojåkare ha dött 2004 – inte 76. Så om
vi skulle våga oss på att räkna bort 72 dödsoffer från totalen på 481
så verkar helt plötsligt nollvisionens delmål med 270 döda i trafiken
2007 inte så uppe i det blå.



Med vänliga hälsningar
/Fredrik
Denna statistik säger ju egentligen ingenting. Man kan ju inte jämföra körsträckor med ett bruksfordon och ett nöjesåkningsfordon.... :fatta!
 
PMR skrev:
.
I dina, och förmodligen många av de andra på sporthojs ögon, är jag en
total idiot som inte vet någonting. Och det bjuder jag så gärna på, det
är det som är så tjusigt här i samhället, att vi kan tycka olika.

Strömberg tycks vara påläst och det är trevligt att han tar sig tid till att svara på mail men med tanke på diskussionen hittils här på sporthoj.com så ter sig ovanstående citat som en smula fördomsfullt.....
 
förbannad lögn *L*

PMR skrev:
Fick ett mail till:

Men snälla du. Det är fullt fritt för både dig och dina med-medlemmar
på sporthoj att diskutera detta hur mycket ni vill. Men eftersom jag
varken är medlem på forumet i fråga, är inbjuden till att deltaga i
diskussionen eller för den delen fått dessa åtta mejl från
prenumeranter av tidningen, finner jag att jag har diskuterat detta
alldeles nog. Jag har svarat både dig och de andra med samma svar. Och
detta var det jag hade för avsikt att tillföra till diskursen. Jag tror
fullt och fast på både åsiktsfrihet och friheten att själv välja att
deltaga i debatten. Att för mig ge mig in i någon diskussion på ett
forum som sporthoj tillför inget till vare sig mig eller er.
I dina, och förmodligen många av de andra på sporthojs ögon, är jag en
total idiot som inte vet någonting. Och det bjuder jag så gärna på, det
är det som är så tjusigt här i samhället, att vi kan tycka olika.

Men jag ska, för att du håller en så vänlig ton, Philipp, ge dig lite
statistik att tugga på, Om man under förra året mäter den körsträcka
som tillryggalades av personbilar och motorcyklar så står motorcyklarna
för 1,2 procent av den körsträckan. (72 495 990 mil av totalt 6 197 998
201 mil). Under förra året dog preliminärt 481 personer i trafiken i
Sverige, av dessa stod mc-förarna för 76 offer. (Här räknas alltså inte
mopedister med.) Bilister (förare och passagerare) stod för (en siffra
som är extrapolerad och är med 99 procent sannolikhet något hög) för
334 offer. Så från dessa båda fordonsslag finner vi alltså att
mc-förare står för (minst) 22,8 procent av offren. Det här ger en
19-faldig överrepresentation i olycksstatistiken. Hur du sedan väljer
att se på detta är helt och hållet beroende på vilken vikt du lägger
vid statistik. Men om mc-förare hade samma dödsrisk per mil som
bilförarna har så skulle 4 av er hojåkare ha dött 2004 – inte 76. Så om
vi skulle våga oss på att räkna bort 72 dödsoffer från totalen på 481
så verkar helt plötsligt nollvisionens delmål med 270 döda i trafiken
2007 inte så uppe i det blå.

Och kanske skulle de pengar som samhället skulle kunna spara på detta
gå till att bättre hålla efter rattfyllerister och olovliga körningar,
som tillsammans står för en annan betydande del av dödsolyckorna i
landet. Tänka sig, då kanske vi till och med kan få en korrekt debatt
om att höja hastigheterna på våra motorvägar.

Jag vet att det är mycket enklare att missförstå mig, men jag är ingen
mc-hatare. Vad jag däremot tycker ordentligt illa om, det är när man,
som polisen gör i detta fall, lättvindigt och utan att ha torrt på
fötterna leker med dylika tilltag.

Med vänliga hälsningar
/Fredrik
Allt går ATT BEVISA MED STATISTIK, beror helt på vem man vill slicka i röven.
De som dör i mc -olyckor är till stor del.
Adrenalinkickssökare-för 200 år sedan kavallerister och duellanter.
Tjuvar-har alltid funnits.
Dumskallar-Kör påverkade av alkohol eller droger.
Okunniga-saknar körkort eller framför avställt\oförsäkrat fordon.
Finns säkert många fler t ex de som mördas av klantiga bilförare som har den alltid lika patetiska ursäkten-Trodde det var en moped.
Lätt åtgärdat-gult ljus eller annan specifik färg för långsamgående fordon, men alldeles för svårt för idioterna som bestämmer att komma till skott tyvärr, invändningar finns det gott om. Inga vettiga dock.
Vad blev det kvar? 4 ? Sällan glömde tyvärr de som inte vet hur duktiga de är- men de finns ju överallt, exempelvis i riksdagen *L*
 
Om vi accepterar att det finns x antal sporthojsägare som kör för fort y antal timmar om dagen kan väl alla se att om y antal timmar sker på avlyst plats blir det mindre timmar i trafiken!!!!

Idag har vi ett antal "bakhjulsrakor" och kurvvägar som folk vallfärdar till. Skulle dessa vara avlysta har vi ju vunnit en hel del.

Sen kan jag inte riktigt förlika mej med hans jämförelse i antal omkommna/körsträcka då man inte tar hänsyn till skillnaden på konsekvensen av att köra av vägen/krocka med en bil eller motorcykel.

Och JA, jag är också ett undantag i valmers resonemang.

Skulle gladeligen ha ett avlyst Tullinge som plats för att leka istället för trafikerade Jordbrorakan...........
 
Back
Top