Jag tycker att det var intressanta svar som han skickade.
Dock, varför peka ut farten som enskild parameter på utgången av olyckor när det är orsaken till olyckor som borde undersökas och bekämpas.
Är målet bara att göra olyckorna mindre dödliga (nollvisionen) så varför inte sänka hastighetsbegränsningen till högst hälften av vad bilar får köra i, och till slut totalförbjuda dem. Nej, jag ser hellre en kreativ debatt där målet är att minimera antalet olyckorna och inte bara minska dödligheten i dem.
Jag tror att de stora satsningarna skall göras i utbildning hos alla trafikanter eftersom vår förmåga att överskatta vår körkunskap, andra trafikanters förmåga att ställa till det för oss hojåkare och alla andra missbedömningar som görs i trafiken dagligen är de stora olyckskaparna.
Kan man sedan skeppa alla vilda djur som är större än en mindre hund till gotland så är vi några steg närmare ett olycksfritt hoj-åkande
Dock, varför peka ut farten som enskild parameter på utgången av olyckor när det är orsaken till olyckor som borde undersökas och bekämpas.
Är målet bara att göra olyckorna mindre dödliga (nollvisionen) så varför inte sänka hastighetsbegränsningen till högst hälften av vad bilar får köra i, och till slut totalförbjuda dem. Nej, jag ser hellre en kreativ debatt där målet är att minimera antalet olyckorna och inte bara minska dödligheten i dem.
Jag tror att de stora satsningarna skall göras i utbildning hos alla trafikanter eftersom vår förmåga att överskatta vår körkunskap, andra trafikanters förmåga att ställa till det för oss hojåkare och alla andra missbedömningar som görs i trafiken dagligen är de stora olyckskaparna.
Kan man sedan skeppa alla vilda djur som är större än en mindre hund till gotland så är vi några steg närmare ett olycksfritt hoj-åkande