Motortidning tycker till...

McB skrev:
Där håller jag med dig. Många inser efter sin första banåkning hur fort det egentligen går att köra, och förändrar sin körstil på gata i och med det. Dock finns det en annan aspekt på det hela, nämligen fortbildningen. Även om gemene man inte kör långsammare på väg efter ett par banåkningar, så har de i alla fall fått djupare kunskaper om hur hojen beter sig. Det är nog det som kan rädda liv, att man får en vettig utbildning på bandagarna och att folk anammar det som sägs.
Visst, men jag anser ändå att det är en broms- och kurvkurs de allra flesta motorcyklister behöver, inte ren bankörning.
Sedan hur dragracing skulle kunna bidra till trafiksäkerheten är en gåta.

valmers skrev:
Visst, men jag anser ändå att det är en broms- och kurvkurs de allra flesta motorcyklister behöver, inte ren bankörning.

Precis. En banåkning fast med några säkerhetsmoment inbakade.

valmers skrev:

Nej, det känns som en tankevurpa modell större.

valmers skrev:

Angående dragracingen var det nog inte att skapa säkrare förare utan att just som polisen sa (enligt artikeln) "köra av sig". De som tycker det är roligt att trimma sina bilar o hojar har alltid letat efter ett bra ställe att jämföra dessa trimningar både mot klockan o mot varandra. Det har faktiskt aldrig legat i deras intresse att göra det på allmän väg utan det har bara inte funnits några alternativ. En avhyst plats för detta borde ju faktiskt gagna både polis o den avskyvärda motorintesserade ungdomen! :rolleyes:

valmers skrev:
Diskussionen handlar om att tempot på vägen skulle sjunka om MC-förare fick "köra av sig" på bana. Detta stämmer knappast.

Jag tyckte mig se att diskussionen som tidningen håller handlar om hurvida anordnandet av bankörning är en del av Polisens arbetsuppgifter.

Att vi sedan väljer att diskutera hurvida tempot på allmän väg sjunker eller inte beror väl mycket på hur pass mogna förarna är.

Jag skall inte slänga mig med sånt som "klart som F*N det går fortare på almän väg när man är på väg från bankörning" eftersom jag sällan eller aldrig brukar åka hoj till bankörningarna.

Frågan som BÖR diskuteras är ju snarare om bankörning SOM FÖRETELSE ligger till grund för att ALLA (eftersom tidningen generaliserar så gör jag det också) motorcyklister som varit med på NÅGON körning, kör fortare på allmän väg än de som INTE varit med.

Jag kan mycket väl tänka mig att vi sporthojsåkare kör snabbare än genomsnittsmotorcyklisten på allmänväg. Frågan är.. gäller det bara de sporthojsåkare som varit på bankörning, eller gäller det alla sporthojsåkare som grupp?

EDIT: I övrigt vill jag hålla med om ditt nästa inlägg.
En dag på banan med kvalificerade instruktörer och olika träningsmoment ger mer än en dags rent körande på banan. Och ren dragracing är värdelöst.

Last edited:
Efter att ha läst svaret så måste jag säga att han har bra synpunkter, dock haltar hans resonemang på vissa punkter som redan har disskuterats. Det man kan säga iallafall är att ursprungsartikeln är lite klantigt skriven, då det inte riktigt klart framgår, vad jag tror, det han egentligen menar.

stephenj skrev:
Angående dragracingen var det nog inte att skapa säkrare förare utan att just som polisen sa (enligt artikeln) "köra av sig". De som tycker det är roligt att trimma sina bilar o hojar har alltid letat efter ett bra ställe att jämföra dessa trimningar både mot klockan o mot varandra. Det har faktiskt aldrig legat i deras intresse att göra det på allmän väg utan det har bara inte funnits några alternativ. En avhyst plats för detta borde ju faktiskt gagna både polis o den avskyvärda motorintesserade ungdomen! :rolleyes:

Håller med om ovanstående.
Visst kommer folk inte köra saktare överlag, men en hel del streetracing finns eftersom inga andra ställen finns.

Det som stör mig är jämförelsen mellan brottslingar och hojåkare.

Jag tycker inte att Polisen ska anordna dragracing, men de bör vara med vid tillställningarna och informera.

Fick ett mail till:

Men snälla du. Det är fullt fritt för både dig och dina med-medlemmar
på sporthoj att diskutera detta hur mycket ni vill. Men eftersom jag
varken är medlem på forumet i fråga, är inbjuden till att deltaga i
diskussionen eller för den delen fått dessa åtta mejl från
prenumeranter av tidningen, finner jag att jag har diskuterat detta
alldeles nog. Jag har svarat både dig och de andra med samma svar. Och
detta var det jag hade för avsikt att tillföra till diskursen. Jag tror
fullt och fast på både åsiktsfrihet och friheten att själv välja att
deltaga i debatten. Att för mig ge mig in i någon diskussion på ett
forum som sporthoj tillför inget till vare sig mig eller er.
I dina, och förmodligen många av de andra på sporthojs ögon, är jag en
total idiot som inte vet någonting. Och det bjuder jag så gärna på, det
är det som är så tjusigt här i samhället, att vi kan tycka olika.

Men jag ska, för att du håller en så vänlig ton, Philipp, ge dig lite
statistik att tugga på, Om man under förra året mäter den körsträcka
som tillryggalades av personbilar och motorcyklar så står motorcyklarna
för 1,2 procent av den körsträckan. (72 495 990 mil av totalt 6 197 998
201 mil). Under förra året dog preliminärt 481 personer i trafiken i
Sverige, av dessa stod mc-förarna för 76 offer. (Här räknas alltså inte
mopedister med.) Bilister (förare och passagerare) stod för (en siffra
som är extrapolerad och är med 99 procent sannolikhet något hög) för
334 offer. Så från dessa båda fordonsslag finner vi alltså att
mc-förare står för (minst) 22,8 procent av offren. Det här ger en
19-faldig överrepresentation i olycksstatistiken. Hur du sedan väljer
att se på detta är helt och hållet beroende på vilken vikt du lägger
vid statistik. Men om mc-förare hade samma dödsrisk per mil som
bilförarna har så skulle 4 av er hojåkare ha dött 2004 – inte 76. Så om
vi skulle våga oss på att räkna bort 72 dödsoffer från totalen på 481
så verkar helt plötsligt nollvisionens delmål med 270 döda i trafiken
2007 inte så uppe i det blå.

Och kanske skulle de pengar som samhället skulle kunna spara på detta
gå till att bättre hålla efter rattfyllerister och olovliga körningar,
som tillsammans står för en annan betydande del av dödsolyckorna i
landet. Tänka sig, då kanske vi till och med kan få en korrekt debatt
om att höja hastigheterna på våra motorvägar.

Jag vet att det är mycket enklare att missförstå mig, men jag är ingen
mc-hatare. Vad jag däremot tycker ordentligt illa om, det är när man,
som polisen gör i detta fall, lättvindigt och utan att ha torrt på
fötterna leker med dylika tilltag.

Med vänliga hälsningar
/Fredrik

Killen är duktig.

Han kan verkligen formulera sig och han har poänger med varje mail.

Jag föreslår att frivillig mailar tillbaka till honom och tackar för hans information och väl underbyggda svar. Så här sakligt upplagt får man ju sällan från andra mer sensationslystna medier.

Han framhåller artigt att vi missuppfattat artikeln och underbygger sina svar på ett bra sätt.. Märks att killen skall vara chefsredaktör alltså.

Att man sen kanske inte håller helt med om slutsatserna är ju åsiktsfrihet.

Absolut. Att Svensson bemöter galna sporthojsägare på ett sånt trevligt sätt är inte vanligt. Jag får mest fingret eller onda blickar även när jag kör lugnt o städat.

PMR skrev:
Fick ett mail till:

Men snälla du.(kortat) ...I dina, och förmodligen många av de andra på sporthojs ögon, är jag en total idiot som inte vet någonting. Och det bjuder jag så gärna på, det är det som är så tjusigt här i samhället, att vi kan tycka olika.

(kortat)....Så från dessa båda fordonsslag finner vi alltså att
mc-förare står för (minst) 22,8 procent av offren.....(kortat)

Med vänliga hälsningar
/Fredrik

Hahaha han verkar ju faktiskt riktigt bra.

Man skulle ju enkelt kunna gå in i den gamla "Hur många MC-olyckor har varit orsakade av bilister"....

Men jag tycker att det största felet han har i sitt svar är att han säger att han inte skulle kunna tillföra sporthoj.com något - Det tycker jag, sålänge man har den attityden Fredrik har i sina åsiktsyttringar så är det både intressant och givande att höra.

Mvh Stephenj

amullo skrev:
Killen är duktig.

Han kan verkligen formulera sig och han har poänger med varje mail.

Jag föreslår att frivillig mailar tillbaka till honom och tackar för hans information och väl underbyggda svar. Så här sakligt upplagt får man ju sällan från andra mer sensationslystna medier.

Han framhåller artigt att vi missuppfattat artikeln och underbygger sina svar på ett bra sätt.. Märks att killen skall vara chefsredaktör alltså.

Att man sen kanske inte håller helt med om slutsatserna är ju åsiktsfrihet.

Jag fick inte svar på det jag frågade om men jag jag tackade för infon som han mailade. Dock är min åsikt att banor, raka som kurviga, är bra, Polisen ska medverka men inte arrangera och man bör inte jämföras med inbrottstjuvar och dylikt pack.

Bankörning är bra för många motorcyklister, speciellt dom som är lite osäkra på hojen och kanske inte kört så mycket. Sen sporras många att tänja gränser på bankörningar, gränser som man även försöker tänja på i trafiken.
Du vet vad hojen går för, och därför vet du att du klarar denna kurva i över 200, kör du 150 så är du bombsäker på att klara den.
Säkert ingen större risk med det, förutom medtrafikanterna som tror att du lallar på i 70. Samma sak med allt säkrare bilar, fenomenet blir att bilsiter kör fortare, invaggad i en "falsk" säkerhet.
De flesta människor behöver ett risktagande, andra mer, andra mindre. Detta kommer vi aldrig ifrån.
Sen känner jag killar som knappt kör gata efter att de börjat med bankörning. Då behöver dom inte kicken på gata, utan dom köper en ren banhoj, säljer gathojen eller har kvar den som posörhoj, och gasar av sig på bana.
Så det är svårt att generalisera att bankörning är bra i alla avseenden. För vissa är det bra, andra dåligt.
Att polisen arrangerar sådant är däremot inte deras jobb. Dom ska synas i trafiken och jobba mer förebyggande. Detta verkar dom däremot inte ha tid med när jag pratade med dom. Inte ett dugg intresserade att hälsa på Umeås största mc-klubb och prata lite.
Jag kör själv bana och gata och jag är ingen bra trafikant, fastän jag hanterar min hoj alldeles utmärkt på både två och ett hjul.
Men jag har både vart av vägen och tappat kortet, och visst, man blir försiktig ett tag men man glömmer väldigt lätt sånt som är tråkigt.

Brott som brott? ICKE!

yonsson skrev:
...

.... För vet du vad, min vän,
att köra för fort är ett brott, också därför liknelsen med inbrott och
våldsverkare.
...
/Fredrik Strömberg"

Jag instämmer i att mycket är klokt och bra i svaren även om artikeln var lite tunn.
Men i ovanstående citat måste jag bara invända emot. Visst tusan är det skillnad på brott mot person och persons egendom och brott mot en trafikföreskrift?
Vem är offret när jag eller du kör fortare än tillåtet? Man kan inte generalisera och göra en sådan liknelse. Visst, i båda fallen bryter man mot lagar och regler men i det ena fallet drabbar det ingen annan.

raceman_peps skrev:
Jag instämmer i att mycket är klokt och bra i svaren även om artikeln var lite tunn.
Men i ovanstående citat måste jag bara invända emot. Visst tusan är det skillnad på brott mot person och persons egendom och brott mot en trafikföreskrift?
Vem är offret när jag eller du kör fortare än tillåtet? Man kan inte generalisera och göra en sådan liknelse. Visst, i båda fallen bryter man mot lagar och regler men i det ena fallet drabbar det ingen annan.

Absolut, att köra i 130km/h på motorvägen är inte riktigt samma sak som att misshandla en människa.

Två minuter kvar...

av andra halvlek och Strömberg leder med förkrossande 23-0. Jag tror det är för sent för Sporthojslaget att plocka ut målvakten.

PMR skrev:
Fick ett mail till:

Men snälla du. Det är fullt fritt för både dig och dina med-medlemmar
på sporthoj att diskutera detta hur mycket ni vill. Men eftersom jag
varken är medlem på forumet i fråga, är inbjuden till att deltaga i
diskussionen eller för den delen fått dessa åtta mejl från
prenumeranter av tidningen, finner jag att jag har diskuterat detta
alldeles nog. Jag har svarat både dig och de andra med samma svar. Och
detta var det jag hade för avsikt att tillföra till diskursen. Jag tror
fullt och fast på både åsiktsfrihet och friheten att själv välja att
deltaga i debatten. Att för mig ge mig in i någon diskussion på ett
forum som sporthoj tillför inget till vare sig mig eller er.
I dina, och förmodligen många av de andra på sporthojs ögon, är jag en
total idiot som inte vet någonting. Och det bjuder jag så gärna på, det
är det som är så tjusigt här i samhället, att vi kan tycka olika.

Men jag ska, för att du håller en så vänlig ton, Philipp, ge dig lite
statistik att tugga på, Om man under förra året mäter den körsträcka
som tillryggalades av personbilar och motorcyklar så står motorcyklarna
för 1,2 procent av den körsträckan. (72 495 990 mil av totalt 6 197 998
201 mil). Under förra året dog preliminärt 481 personer i trafiken i
Sverige, av dessa stod mc-förarna för 76 offer. (Här räknas alltså inte
mopedister med.) Bilister (förare och passagerare) stod för (en siffra
som är extrapolerad och är med 99 procent sannolikhet något hög) för
334 offer. Så från dessa båda fordonsslag finner vi alltså att
mc-förare står för (minst) 22,8 procent av offren. Det här ger en
19-faldig överrepresentation i olycksstatistiken. Hur du sedan väljer
att se på detta är helt och hållet beroende på vilken vikt du lägger
vid statistik. Men om mc-förare hade samma dödsrisk per mil som
bilförarna har så skulle 4 av er hojåkare ha dött 2004 – inte 76. Så om
vi skulle våga oss på att räkna bort 72 dödsoffer från totalen på 481
så verkar helt plötsligt nollvisionens delmål med 270 döda i trafiken
2007 inte så uppe i det blå.

Och kanske skulle de pengar som samhället skulle kunna spara på detta
gå till att bättre hålla efter rattfyllerister och olovliga körningar,
som tillsammans står för en annan betydande del av dödsolyckorna i
landet. Tänka sig, då kanske vi till och med kan få en korrekt debatt
om att höja hastigheterna på våra motorvägar.

Jag vet att det är mycket enklare att missförstå mig, men jag är ingen
mc-hatare. Vad jag däremot tycker ordentligt illa om, det är när man,
som polisen gör i detta fall, lättvindigt och utan att ha torrt på
fötterna leker med dylika tilltag.

Med vänliga hälsningar
/Fredrik

Var får han sina siffror ifrån? Vad får honom att tro att polisen utan att ha torrt på fötterna........ o.s.v? :va

Bingo skrev:
av andra halvlek och Strömberg leder med förkrossande 23-0. Jag tror det är för sent för Sporthojslaget att plocka ut målvakten.
Eller så tar man till ett populärt talesätt: "Det finns lögner, förbannade lögner och statistik".

Hans räkneexempel med körsträckor är ju så lågt att tom Glocalnet skulle skämmas :rolleyes:
Om alla hojåkare dog i singelolyckor hade det väl varit en sak, men så är det ju inte...

BTW: Förbannat otrevligt att poliserna besöker bilarnas "black race".
Lås in ungjävlarna istället eller ge dem varsin sur Volvo 740 GL från 1985.

Jag känner inte till det så kallade "initiativet" som han skriver om. Detta trots att jag är trafikpolis i Stockholm. Därför kan jag ju knappast personligen känna mig träffad av det journalisten skriver. Han har dock inte läst läxan på ett antal punkter.

Halkkörning i körkortsutbildning är inte alls ett sätt att lära blivande förare att häva en uppkommen situation som han skriver. Den ska ge en riskupplevelse så att man inte försätter sig i svåra situationer. Inget annat.

Jag har mycket svårt att se att polisen skulle ställa sig bakom någon bankörning som har till syfte endast att låta någon leka rommen av sig. Jag håller sedan ett antal år på med förarutbildning inom polisen och att överhuvudtaget ha detta som målsättning är helt orealistiskt.

Vad som tydligen får honom att tro att en förare blir bättre av att köra i 250 km/h på Tullingerakan kanske han begriper. Jag gör det inte.

Han skriver vidare att vi har en femtioprocentig ökning av mc olyckorna. Möjligen har han rätt. Hos andra trafikantgrupper finns en nedgång i antalet olyckor.Detta kräver dock inte att man provar andra åtgärder, specifikt riktat mot motorcyklister, än de vi använt oss av sedan polisens förstatligande 1965 enligt Strömberg. Resonemanget haltar.

Jag har svårt att göra någon samlad bedömning av trafikpolisens koll på det mänskliga psyket. Strömberg har inga sådana problem.

Det är bra att en organisation som M genom Strömberg har synpunkter på andra organisationer och myndigheters trafiksäkerhetsarbete. Känns som att det vore dags med ett eget förslag nu.

Till slut kallar han sin egen skrivning för ett raljerande över polisen. Där delar jag hans uppfattning

Last edited:
Back