Fick ett mail till:
Men snälla du. Det är fullt fritt för både dig och dina med-medlemmar
på sporthoj att diskutera detta hur mycket ni vill. Men eftersom jag
varken är medlem på forumet i fråga, är inbjuden till att deltaga i
diskussionen eller för den delen fått dessa åtta mejl från
prenumeranter av tidningen, finner jag att jag har diskuterat detta
alldeles nog. Jag har svarat både dig och de andra med samma svar. Och
detta var det jag hade för avsikt att tillföra till diskursen. Jag tror
fullt och fast på både åsiktsfrihet och friheten att själv välja att
deltaga i debatten. Att för mig ge mig in i någon diskussion på ett
forum som sporthoj tillför inget till vare sig mig eller er.
I dina, och förmodligen många av de andra på sporthojs ögon, är jag en
total idiot som inte vet någonting. Och det bjuder jag så gärna på, det
är det som är så tjusigt här i samhället, att vi kan tycka olika.
Men jag ska, för att du håller en så vänlig ton, Philipp, ge dig lite
statistik att tugga på, Om man under förra året mäter den körsträcka
som tillryggalades av personbilar och motorcyklar så står motorcyklarna
för 1,2 procent av den körsträckan. (72 495 990 mil av totalt 6 197 998
201 mil). Under förra året dog preliminärt 481 personer i trafiken i
Sverige, av dessa stod mc-förarna för 76 offer. (Här räknas alltså inte
mopedister med.) Bilister (förare och passagerare) stod för (en siffra
som är extrapolerad och är med 99 procent sannolikhet något hög) för
334 offer. Så från dessa båda fordonsslag finner vi alltså att
mc-förare står för (minst) 22,8 procent av offren. Det här ger en
19-faldig överrepresentation i olycksstatistiken. Hur du sedan väljer
att se på detta är helt och hållet beroende på vilken vikt du lägger
vid statistik. Men om mc-förare hade samma dödsrisk per mil som
bilförarna har så skulle 4 av er hojåkare ha dött 2004 – inte 76. Så om
vi skulle våga oss på att räkna bort 72 dödsoffer från totalen på 481
så verkar helt plötsligt nollvisionens delmål med 270 döda i trafiken
2007 inte så uppe i det blå.
Och kanske skulle de pengar som samhället skulle kunna spara på detta
gå till att bättre hålla efter rattfyllerister och olovliga körningar,
som tillsammans står för en annan betydande del av dödsolyckorna i
landet. Tänka sig, då kanske vi till och med kan få en korrekt debatt
om att höja hastigheterna på våra motorvägar.
Jag vet att det är mycket enklare att missförstå mig, men jag är ingen
mc-hatare. Vad jag däremot tycker ordentligt illa om, det är när man,
som polisen gör i detta fall, lättvindigt och utan att ha torrt på
fötterna leker med dylika tilltag.
Med vänliga hälsningar
/Fredrik