Motorrenovering KTM Duke 790

Honda har väl haft några modeller av fireblade som dricker nästan lika mycket olja som bensin, och tyckte att det var heeelt okej? Tveksamt om det är en bra förebild.
Nä det är underkänt. Och första VF750F var ju en katastrof. Men sett i det stora hela så...
 
Nja, jag ser inte alls att de har det. Vilka kategorier tänkte du på?

De har också en dålig vana att uppge torrvikt där andra uppger tjänstevikt och uppge effektsiffror som sedan inte håller vid bänkning. Det är väl iofs inte heller nyheter för någon på sporthoj...

Tja, jag ska ge dig ett öppet mål då.
Du kan ju välja fritt bland Hondas sortiment och peka ut en av deras hojar som har bättre prestanda än någon av de KTM-modeller med den motor som diskuteras i den här tråden.
 
Peirieir(?) group leds av exakt den typen av människor som man inte ska ha att göra med, det är så enkelt.

Men det är lite trist att inte japanerna bygger lika härrejösses-roliga hojar i den kalibern.
 
Äntligen så tror jag någon är på väg att hitta orsaken till att 790 och 890 havererar. Ser man i den första filmen här så ser man att ingen olja sprutar på kamaxeln. Den andra filmen visar hur det borde se ut.

Att kamaxeln och vipporna sedan skär utan tillräckligt med olja är förstås givet. Egentligen kvarstår nog bara att utreda varför det den inte orkar spruta upp oljan.

Nu ökade dessutom mitt intresse för att plocka isär min 790-motor när det börjar klarna vad grundfelet varit och man sannolikt kan åtgärda det och sedan känna sig trygg med motorn.


Jag hade för mig att felet i grunden beror på dålig precision i hur man borrat två hål med nittio graders vinkel (som utgör en del av oljekanalen till kamsmörjningen) och att de fall där kammar rasat så har de två hålen knappt mött varandra och därigenom blockerat flödet. Såg iaf något inlägg om det för ett tag sen.
 
Jag hade för mig att felet i grunden beror på dålig precision i hur man borrat två hål med nittio graders vinkel (som utgör en del av oljekanalen till kamsmörjningen) och att de fall där kammar rasat så har de två hålen knappt mött varandra och därigenom blockerat flödet. Såg iaf något inlägg om det för ett tag sen.

Mycket möjligt men det är också sannolikt att med högre oljetryck skulle flödet vara tillräckligt ändå.
 
Vad är fördelarna med att ha ett lägre oljetryck?
Att delarna i Oljepumpen inte brister för de inte klarar trycket.
Tex att oljepumpaxeln inte brister av utmattning för axeln klarar inte högre oljetryck.
Att motorn inte får inre eller yttre oljeläckage pga för högt tryck, tex skjuter packningar.
 
Kul att den här gamla tråden dök upp. Ska hämta en 890 adv r -21 imorgon. Har förträngt detta men är kanske något att tänka på.
 
Kul att den här gamla tråden dök upp. Ska hämta en 890 adv r -21 imorgon. Har förträngt detta men är kanske något att tänka på.


Innan du hämtar den så läs i den här facebook-gruppen.
 
Byt fjäder till oljetrycksregulatorn så att du får 3.5 bars oljetryck.
På gamla Opelmotorer var det ju populärt att lägga en bricka bakom fjädern till tryckreducerventilen så den aldrig öppnade helt.
Om det hjälpte vet ingen då bilarna rostade bort innan motorerna tappade oljetrycket p g a slitage.
 
På gamla Opelmotorer var det ju populärt att lägga en bricka bakom fjädern till tryckreducerventilen så den aldrig öppnade helt.
Om det hjälpte vet ingen då bilarna rostade bort innan motorerna tappade oljetrycket p g a slitage.
Plus att ingen kunde veta om de gamla Opelmotorerna var hela eller trasiga, de gick lika illa oavsett. (1700/1900).
 
På gamla Opelmotorer var det ju populärt att lägga en bricka bakom fjädern till tryckreducerventilen så den aldrig öppnade helt.
Om det hjälpte vet ingen då bilarna rostade bort innan motorerna tappade oljetrycket p g a slitage.

Ja, du kan väl räkna på det.
Eller så köper du en fjäder från en KTM som har 3.5 bars tryck. Har du inte råd med den så lär du ändå inte ha råd att tanka hojen.
Knappt ens så du har råd att fylla luft i däcken.
 
Kul att den här gamla tråden dök upp. Ska hämta en 890 adv r -21 imorgon. Har förträngt detta men är kanske något att tänka på.
Längre ner står att KTM löst problemen from 20 års modeller - så kanske OK för dig?

1732786838687.png
 

Bifogat

  • 1732786742839.png
    1732786742839.png
    1.8 MB · Visningar: 14
De har typ erkänt men ändå inte, typ "vi har noterat en del fel fast de är egentligen inte ett fel".

View attachment 506992
Hela inlägget från Hi everyone .... experienced KTM handlar om missfägade kamaxlar som KTM åtar sig byta ut, inte ett knäpp om att orsaken är dålig smörjning av kamaxlarna , att problemet i motorerna är att smörjningen inte fungerar, att oljetrycket är så lågt att kammarna, tydligen både kamaxellager och kamnockar inte får olja.
Här snackar vi om ca 25 rader dimmoln för dölja de problem KTM / kunderna har :hihi:hihi:hihi
 
Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top