Motorrenovering KTM Duke 790

Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁

Tittar du i facebookgruppen så är det jävligt många med havererade 790/890, det är inte normalt med så få mil som det handlar om.
Vill du se en rasad motor så är du välkommen till mig och titta, jag köpte motorn från den här trådens start bara för att konstatera att det behövdes lite fler delar än jag hade räknat med så den hamnade på hyllan.
 
Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁
En fungerande produkt förutsätter 4 saker
1) En bra konstruktion
2) En produktion som kan tillverka konstruktionen
3) En kvalitetskontroll som sorterar bort felaktiga komponenter innan de monteras
4) En kvalitetskontroll som kontrollerar färdiga produkter och sorterar bort de som inte är OK utan måste åtgärdas med ett varv i "Åtgärdesavdelningen"
Exempel från verkligheten. Grannarna klagar över att internet inte fungerar. Jag ser att de har ett D-Link modem, vet D-Link vanligt med fel enligt webben. Åtar mig följa med till affären där de handlat som stöd. De berättar att modemet inte fungerar.
Säljaren i affären frågar: Vilket modem är det? De berättar vilket D-link modem det är.
Säljaren, det här tar jag hand om ni kan välja vilket vilket ni vill ha i hyllan därborta.
Varpå de väljer ett Netgear modem och går ut utan kostnad mer än resan till butiken.
Det var alltså så mycket problem med de aktuella modemen att man inte än gång testade produkter kunderna reklamerade, bara tog emot och erbjöd kunden valfritt nytt från modemhyllan.
Accepterar vi att konstruktionen är OK så är det produktionen som inte fungerar eller kvalitetskontrollen av inkomna komponenter och färdiga produkter som inte funkar.
Men av personlig kontakt med en MC-förare på SH vet jag att KTM 1290 när den kom saknade överströmningsventil för oljan vid oljefiltret. Vilket lätt resulterar i att oljefiltret trycks ihop med kall olja och motorn skär. Vilket hänt hans motor, ej garanti. Ren felkonstruktion.
Ätgärdat några år senare på 1290, överströmningsventil monterat.
Så min misstanke är att KTM gjort till slut sparat in på tex oljetrycksvakt ett misstag för mycket. Valt en oljetrycksvakt / fått levererat en oljetrycksvakt som inte visar att trycket är för lågt för kamnocksmörjning. Och larmar då.
Men när jag läser inlägg #264 och allt snack om byta kamaxlar och inte ett ord om olja, att det är bristen på olja som missfärgar kamaxlarna på grund av överhettning av kamaxeln,
ja då ligger rötan djupt inne i företaget. Tyvärr.
 
Last edited:
Tittar du i facebookgruppen så är det jävligt många med havererade 790/890, det är inte normalt med så få mil som det handlar om.
Vill du se en rasad motor så är du välkommen till mig och titta, jag köpte motorn från den här trådens start bara för att konstatera att det behövdes lite fler delar än jag hade räknat med så den hamnade på hyllan.
Facebook använder jag inte, men antar att det är samma grupp som skrivs om på adv-rider. Vad skulle jag få ut av att kolla på en rasad motor tänkte du på? Det går säkert utan problem att uppbringa en skrotad motor av alla motorfamiljer som någonsin tillverkats om man vill. Återigen, jag förnekar inte att det finns problem. Till och med Ktm har ju själva gått ut med det. Tror dock att det är väldigt överdrivet. Men fan vet, jag kanske återkommer i denna tråden sedan och spyr galla över ktm då jag kollat kammarna på min egen 😂
 
En fungerande produkt förutsätter 4 saker
1) En bra konstruktion
2) En produktion som kan tillverka konstruktionen
3) En kvalitetskontroll som sorterar bort felaktiga komponenter innan de monteras
4) En kvalitetskontroll som kontrollerar färdiga produkter och sorterar bort de som inte är OK utan måste åtgärdas med ett varv i "Åtgärdesavdelningen"
Exempel från verkligheten. Grannarna klagar över att internet inte fungerar. Jag ser att de har ett D-Link modem, vet D-Link vanligt med fel enligt webben. Åtar mig följa med till affären där de handlat som stöd. De berättar att modemet inte fungerar.
Säljaren i affären frågar: Vilket modem är det? De berättar vilket D-link modem det är.
Säljaren, det här tar jag hand om ni kan välja vilket vilket ni vill ha i hyllan därborta.
Varpå de väljer ett Netgear modem och går ut ut kostnad mer än resan till butiken.
Det var alltså så mycket problem med de aktuella modemen att man inte än gång testade produkter kunderna reklamerade, bara tog emot och erbjöd kunden valfritt nytt från modemhyllan.
Accepterar vi att konstruktionen är OK så är det produktionen som inte fungerar eller kvalitetskontrollen av inkomna komponenter och färdiga produkter som inte funkar.
Men av personlig kontakt med en MC-förare på SH vet jag att KTM 1290 när den kom saknade överströmningsventil för oljan vid oljefiltret. Vilket lätt resulterar i att oljefiltret trycks ihop med kall olja och motorn skär. Vilket hänt hans motor, ej garanti. Ren felkonstruktion.
Ätgärdat några år senare på 1290, överströmningsventil monterat.
Så min misstanke är att KTM gjort till slut sparat in på tex oljetrycksvakt ett misstag för mycket. Valt en oljetrycksvakt / fått levererat en oljetrycksvakt som inte visar att trycket är för lågt för kamnocksmörjning. Och larmar då.
Men när jag läser inlägg #264 och allt snack om byta kamaxlar och inte ett ord om olja, att det är bristen på olja som missfärgar kamaxlarna på grund av överhettning av kamaxeln,
ja då ligger rötan djupt inne i företaget. Tyvärr.
Är fortfarande inte övertygad om att det är brist på olja som är orsaken. Tror mer på att det monterats några batcher med dåliga kammar.
 
Facebook använder jag inte, men antar att det är samma grupp som skrivs om på adv-rider. Vad skulle jag få ut av att kolla på en rasad motor tänkte du på? Det går säkert utan problem att uppbringa en skrotad motor av alla motorfamiljer som någonsin tillverkats om man vill. Återigen, jag förnekar inte att det finns problem. Till och med Ktm har ju själva gått ut med det. Tror dock att det är väldigt överdrivet. Men fan vet, jag kanske återkommer i denna tråden sedan och spyr galla över ktm då jag kollat kammarna på min egen 😂
Även Honda hade s.k. chokladkammar under en period i början på 80-talet
 
Facebook använder jag inte, men antar att det är samma grupp som skrivs om på adv-rider. Vad skulle jag få ut av att kolla på en rasad motor tänkte du på? Det går säkert utan problem att uppbringa en skrotad motor av alla motorfamiljer som någonsin tillverkats om man vill. Återigen, jag förnekar inte att det finns problem. Till och med Ktm har ju själva gått ut med det. Tror dock att det är väldigt överdrivet. Men fan vet, jag kanske återkommer i denna tråden sedan och spyr galla över ktm då jag kollat kammarna på min egen 😂

Facebookgruppen har 11000 följare och det finns jävligt många personer som postat bilder på sina skurna toppar men du har säkert rätt.
Det är bara överdrivet och helt normalt...



Eller åtminstone helt normalt för de som kör KTM.
 
Det finns andra märken som har svagheter, skillnaden är nog att de tar ansvar för felen, antingen via garanti, goodwill eller som åtagandet BMW gjorde sist, att kostnadsfritt byta kardanaxel vid 6.000 mil på ALLA hojar fram till och med 2023 års modell. Så länge hojen rullar. Tidigare har man löst andra fel på liknande vis (tex kostnadsfritt nya Öhlinare till alla som fått hojen strandad pga felaktig ESA inkl lånehoj under rep osv).

Det har diskuterats förut: Problemet är inte KTM-s felkonstruktioner/slarvfel, problemet är att kunderna tappat förtroendet för tillverkaren.
 
Facebookgruppen har 11000 följare och det finns jävligt många personer som postat bilder på sina skurna toppar men du har säkert rätt.
Det är bara överdrivet och helt normalt...



Eller åtminstone helt normalt för de som kör KTM.
Av de 11000 följarna hur många är det som äger denna motor? Skurna toppar är en liten nyhet för mig, det har jag inte sett så mycket av. Har mest sett uppätna kamlober.
 
Var är KTMs 790 och 890 konstruerade ?
Var tillverkas 790 och 890 motorerna ? Indien, Kina, Thailand, Indonesien ?
 
Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁
Haha, jobbar du hos en KTM-återförsäljare eller? 😅
 
Det spelar ingen roll, det görs massor av helt skottsäkra motorer i de länderna… av Yamaha tex.
Nja, hur är det med magneterna i generatorn ex. R1? Limmade, som lossar och ställer till det (visst, inte så många, men tillräckligt för att det skall vara ett känt fenomen på nätet) Så skottsäkert kan jag inte hålla med om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top