Motorrenovering KTM Duke 790

Om det nu inte är problem med ihoptryckta oljefilter som gjort att KTM valt så lågt oljetryck,
vad är det då ?
Av normalt oljetryck knycklas inga filter ihop ialllafall normalt oljetryck är inte högt så det gör det definitivt inte -vacuum kan knöla ihop under förutsättning att filtret är tätt=dåligt servat ,men materialet i filtret är nog samma som alla andra har.
Vad är det som säger att ktm medvetet valt lågt oljetryck ? Det verkar ju som dom upptäckt att dom har det i serieproduktion när det finns en hårdare fjäder men är det ett medvetet val att ha lågt tryck ?
Att dom har problem med 790-890 är väl ingen hemlighet med alla som har bekymmer men produktionen tuffar på .
Slavcylindern till kopplingen är ju fortfarande samma läckande skit och den används än -grannen har fått tredje bytt på garanti på sin 890 nu men när garantin går ut blir det en oberon som håller tätt
 
Kan finnas många förklaringar men är two stroke man inne på rätt idé att oljepumpen har för dålig kapacitet
Så kan förklaringen vara att den stjäl för mycket effekt av motorn om den har större kapacitet samt högre tryck och flöde värmer oljan mer
Oljepumpen i en motor är som vilken hydraulpump som helst
 
Av normalt oljetryck knycklas inga filter ihop ialllafall normalt oljetryck är inte högt så det gör det definitivt inte -vacuum kan knöla ihop under förutsättning att filtret är tätt=dåligt servat ,men materialet i filtret är nog samma som alla andra har.
Vad är det som säger att ktm medvetet valt lågt oljetryck ? Det verkar ju som dom upptäckt att dom har det i serieproduktion när det finns en hårdare fjäder men är det ett medvetet val att ha lågt tryck ?
Att dom har problem med 790-890 är väl ingen hemlighet med alla som har bekymmer men produktionen tuffar på .
Slavcylindern till kopplingen är ju fortfarande samma läckande skit och den används än -grannen har fått tredje bytt på garanti på sin 890 nu men när garantin går ut blir det en oberon som håller tätt
Har för mig att ktm/husaberg cross/enduro hojar hade samma problem vid kallstart=vinterkörning om man inte varmkörde några minuer innan man gasa på
 
1) Kan finnas många förklaringar men är two stroke man inne på rätt idé att oljepumpen har för dålig kapacitet
2) Så kan förklaringen vara att den stjäl för mycket effekt av motorn om den har större kapacitet samt högre tryck och flöde värmer oljan mer
Oljepumpen i en motor är som vilken hydraulpump som helst
1) För dålig kapacitet på grund av tillverkningstoleranser i oljepumpen ?
eller
på grund av för stora productions glapp i vevlager ? Inte raka vevaxlar ? Krokiga vevaxlar ?
Som snabbt ökar vevlager glappen ?
som gör att olja snabbt lämnar glidlagren och oljetrycket sjunker för pumpen orkar inte med.
2) Om en vettigt dimensionerad oljepump stjäl för mycket effekt eller värmer olja för mycket skulle detta inte vara ett KTM problem utan gälla alla tillverkare av moderna motorer med oljesmorda glidlager ,från Caterpillar till Ducati.
Mina 25 öre.
 
Kan finnas många förklaringar men är two stroke man inne på rätt idé att oljepumpen har för dålig kapacitet
Så kan förklaringen vara att den stjäl för mycket effekt av motorn om den har större kapacitet samt högre tryck och flöde värmer oljan mer
Oljepumpen i en motor är som vilken hydraulpump som helst

Nja, pumpens kapacitet har jag väl aldrig varit inne på?

Jag tror att hela hojen är rätt dimensionerad när allt blivit rätt men att den har för små marginaler för att täcka upp när tillverkningstoleranser ställer till det så att saker inte längre är perfekt.
Tänk exempelvis oljekanaler där dom passerar mellan cylinder och topp, där hålet i toppen ska ligga rätt i förhållande till hålet i cylindern. Ligger dessa lite offset så stryps flödet. Samma sak om packningen inte ligger rätt.
Eller om det blir för mycket oljeläkage i nåt lager som smörjs.
Det finns ju en rad liknande punkter som kan vara lite mindre perfekt på enstaka hojar.

Har man 3.5 bars oljetryck så trycks det igenom tillräckligt mycket olja ändå, men med 1.6 bars oljetryck så hamnar man nog lättare i det där läget vi sett på film att oljan inte sprutar på kamaxeln som den ska.

Och iofs, nu hamnade vi ju där att det också kan vara oljepumpens flöde som är lite för nära gränsen.

Och anledningen till att några hojar funkar och andra inte tror jag beror på just hur tur kunden haft med toleranserna.

Toleranser har ju alltid funnits, ta tex racingklasser där man inte får trimma och vissa racers köper flera motorer för att mäta upp och plocka ihop de delar som blivit bäst i tillverkningen.
 
Vid laminärt flöde är varierar tryckfallet med spalthöjden upphöjt till 3 och i en rund kanal med upphöjt till 4.
Lätt att göra bort sig.....
 
Vid laminärt flöde är varierar tryckfallet med spalthöjden upphöjt till 3 och i en rund kanal med upphöjt till 4.
Lätt att göra bort sig.....

Du menar spalten på glidlagret?

Högre tryck ökar iofs bara massflödet med roten av tryckförändringen så lite grovt bara 30% mer flöde när man ökar trycket från 1.6 till 3.5.

Bra oljekanaler blir egentligen en viktigare faktor.
 
Sambon åker Ktm 890 adv 2021, Den har 2820mil på mätaren. Och troligtvis har den dom sämsta förutsättningarna då den körs av en kvinna som närmar sig 40 och den går väldigt ofta korta sträckor, hon har cirka 1 kilometer till jobbet och hon tar ofta hojen. Som kallstartas minst 2 gånger per dag och aldrig blir ordentligt varm samt att pga vi bor där vi bor så är det sällan varmare än 15grader kl 6 på morgonen. Ska bli väldigt intressant att lyfta på toppkåpan!.
 
Många som känner suget nu:

 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top