Motorrenovering KTM Duke 790

Gjutna fälgar är ju betydligt styvare i sig själv och blev också buckliga vid tex vägarbeten. Det förekommer ju på bilar med lågprofildäck också.
Audi sålde nån årsmodell av RS6 med väldigt mjuka fälgar som kröktes onödigt lätt. Problemet minskade inte av att folk bytte till eftermarknadsprylar för då gick hjulupphängningen sönder.
 
Eftersom jag fick ganska mycket insyn i hur både BMW och Triumph behandlade den största återförsäljaren här uppe i norr så kan jag direkt påstå att även BMW och Triumph har lite att jobba på. Den handlaren valde att inte lägre sälja dessa märken utan säljer bara KTM...vilket ju är märkligt om nu KTM var så dåliga på att hantera sina åf...?
”Den största återförsäljaren häruppe i norr” kanske inte riktigt fick välja själv när det gäller vilka märken man skall företräda? Det finns även annan information i denna fråga.
Apropå att ha saker att jobba på… om man nu skall vara ärlig. :)

Märkenas olika sätt att hantera felaktigheter är dock en annan fråga. Återförsäljarna är liksom bara lagret ovanpå och kan påverka ytterligare i positiv/negativ mening. Den Stora Återförsäljaren i Umeå hanterar saker sämre än tex Lundgrens i Avesta som har ett solitt rykte i BMW-världen. Men samma tillverkare, samma garantier.

Som tydligt exempel från Norrbotten kan anföras Tord’s motorservice och en annan dominerande återförsäljare av samma koncerns märken. Tord’s rykte är nästan i Yamahacenterklass medan den andras… tja, inte är det. Trots ”samma” märken. Beror självklart på många saker under lång tid.

Men nu ligger KTM på fallrepet, tidigare var det andra tillverkare och jag är säker på att själva märket KTM kommer att överleva om än med andra ägare och annan roadmap framöver. Skall de konkurrera med BMW och Ducati måste de höja nivån och säkert priserna också. Samt renodla sitt modellprogram så att de tjänar pengar också.
 
Last edited:
Jag har två kompisar som råkat ut för detta på sina GS:ar och det var verkligen inte "bara" ett garantirep. Först fick de veta att de använt motorcykeln utanför specen vad den ska tåla, sen efter mycket tjat så gick BMW i allafall med på byte, men det tog några veckor.

En kompis i Boden körde sönder sin 1190 framfälg och KTM bytte direkt, det var inte tal om något inom spec, så precis som vanligt så förekommer samma problem hos flera märken. Okej att KTM OFTAST har sämre kundvård men det förekommer även hos BMW. Ska vi sprida information så bör den vara sann och inte så jäkla färgad, det startar bara onödiga rykten som ofta blir en "sanning".
Nä det har du rätt i - jag känner många som fått tjafsa en del med solklara garantigrejor men i slutändan har de gått skadeslösa - i något fall tog handlaren tillbaka hojen, dvs erbjöd bra deal på en annan hoj. Jag fick själv tjafsa lite där med knappsatserna 2018 innan det löste sig.

Så frågan är inte svart/vit men i slutändan handlar det om ifall kunden får stå för kostnaden eller inte.
 
Last edited:
......

Gjutna fälgar är ju betydligt styvare i sig själv och blev också buckliga vid tex vägarbeten. Det förekommer ju på bilar med lågprofildäck också.
Jag har alltid trott att lågprofildäcken på bilar är en kostnadsbesparing, naturgummi dyrt, aluminium/stål billigt. Och varför skrapa fälgarna mot trottoarkantstenen ?
Så d-a dumt med lågprofil på personbil. :huvet
Tycker jag.
 
Eftersom jag fick ganska mycket insyn i hur både BMW och Triumph behandlade den största återförsäljaren här uppe i norr så kan jag direkt påstå att även BMW och Triumph har lite att jobba på. Den handlaren valde att inte lägre sälja dessa märken utan säljer bara KTM...vilket ju är märkligt om nu KTM var så dåliga på att hantera sina åf...?
BMW motorrad kan ju fetglömma att de ska sälja fler hojar till mig efter deras behandling av våra svenska småhandlare!
 
Audi sålde nån årsmodell av RS6 med väldigt mjuka fälgar som kröktes onödigt lätt. Problemet minskade inte av att folk bytte till eftermarknadsprylar för då gick hjulupphängningen sönder.

Ford hade (på 90talet) en fälg av mjukost på en av sina prestandamodeller med 50 profil på däcken, problemet minskade avsevärt om man bytte till 55 profil på däcken.

Problemet försvann helt om man köpte en piratkopia på orginalfälgen, den såg identisk ut (till och med centrumkapslarna passade emellan) men var något tjockare i godset och följdaktligen tyngre.
 
Ja, du kan väl räkna på det.
Eller så köper du en fjäder från en KTM som har 3.5 bars tryck. Har du inte råd med den så lär du ändå inte ha råd att tanka hojen.
Knappt ens så du har råd att fylla luft i däcken.
Vilken fjäder är det mer exakt jag ska köpa och montera?

Ädit: förövrigt är hojen en riktigt best. Borde har gjort detta bytet tidigare. 1090 är ju en riktig gubbhoj i jämförelse. Nu är jag iofs en gubbe men men.
 
Vilken fjäder är det mer exakt jag ska köpa och montera?

Ädit: förövrigt är hojen en riktigt best. Borde har gjort detta bytet tidigare. 1090 är ju en riktig gubbhoj i jämförelse. Nu är jag iofs en gubbe men men.

60038026000, den kostar 84kr hos Karlströms.

Jag har inte provkört någon men ja, det verkar absolut vara en rolig hoj.KTM_spring.png
 
Last edited:
Vilken fjäder är det mer exakt jag ska köpa och montera?

Ädit: förövrigt är hojen en riktigt best. Borde har gjort detta bytet tidigare. 1090 är ju en riktig gubbhoj i jämförelse. Nu är jag iofs en gubbe men men.
Det är tydligen den fjäder som släpper ut "övertryck/överkapacitet" från oljepumpen till en bypass (troligen ner i oljetråget igen).
Bytet till en hårdare/styvare fjäder ökar oljetrycket och det blir bättre sprut mot kamnockar.
NACKDELEN är att högre oljetryck ökar belastningen på alla delarna i oljepumpen, axlar osv. Risk någon del i oljepumpen :död brister och då upphör ju smörjningen av motorn :död för gott.
Första steget borde vara ta av täckkåpan över kammarna och kolla hur det ser ut.
Rinner oljan ut eller sprutar oljan mot kammen, ingen åtgärd.
Det talas om att orsaken till problemet är felborrade oljekanaler, i så fall är det väl ett antal motorer med rättborrade oljekanaler.
 
Last edited:
Det är tydligen den fjäder som släpper ut "övertryck/överkapacitet" från oljepumpen till en bypass (troligen ner i oljetråget igen).
Bytet till en hårdare/styvare fjäder ökar oljetrycket och det blir bättre sprut mot kamnockar.
NACKDELEN är att högre oljetryck ökar belastningen på alla delarna i oljepumpen, axlar osv. Risk någon del i oljepumpen :död brister och då upphör ju smörjningen av motorn :död för gott.
Första steget borde vara ta av täckkåpan över kammarna och kolla hur det ser ut.
Rinner oljan ut eller sprutar oljan mot kammen, ingen åtgärd.
Det talas om att orsaken till problemet är felborrade oljekanaler, i så fall är det väl ett antal motorer med rättborrade kanaler.

Har du någonsin sett en oljepump där axeln brustit?
 
Har du någonsin sett en oljepump där axeln brustit?
Nej jag har sluppit det. jag har inte heller sett en motor som skurit beroende på att oljefiltret tryckts ihop på grund av avsaknaden av övertrycksventil i oljefiltret och det beror kanske på att jag aldrig kört en KTM1290 av de tidigare årgångarna.
En bekant, finns här på SH har sett det.
Ihoptryckt KTM oljefilter, skuren KTM motor, ej KTM garanti.
 
Nej jag har sluppit det. jag har inte heller sett en motor som skurit beroende på att oljefiltret tryckts ihop på grund av avsaknaden av övertrycksventil i oljefiltret och det beror kanske på att jag aldrig kört en KTM1290 av de tidigare årgångarna.
En bekant, finns här på SH har sett det.
Ihoptryckt KTM oljefilter, skuren KTM motor, ej KTM garanti.


Jag har sett många motorer som skurit pga skitig olja efter att dom inte servats. Jag har hyllorna fulla av såna crossmotorer.

Oljefiltret blir mosat när det inte byts så att det blir igensatt av smuts. När inte olja kan pressas igenom filtret så trycks filtret helt enkelt ihop och smutsen passerar förbi, sätter igen oljekanaler, kamaxlarna får ingen smörjning och skär.
Jag har svårt att koppla ihop det med brustna pumpaxlar och styva fjädrar.
 
Last edited:
Fjädern är alltså alltså inte någon säkerhetsventil som bara öppnar när allt är åt skogen utan en regulator som öppnar mest hela tiden för oljetrycket ska vara ett visst antal bar vid körning.
 
Var oljefilter, kanaler mm igensatt av smuts?
Filtret var helt ok, klippte upp och kollade, kanalerna har jag ingen aning om. Motorn gick iväg på renovering, kost 80' år2016. Den stod på tomgång nån halv/heltimme och sen så tystnade maskinen, oljan kändes fräsch och det var upp till halva på oljestickan.
Fick veta att maskinen hade lagts på sidan nåt år tidigare och ynglingen som lyckades med det stängde inte av motorn direkt så det kan ju ha påverkat.
 
Filtret var helt ok, klippte upp och kollade, kanalerna har jag ingen aning om. Motorn gick iväg på renovering, kost 80' år2016. Den stod på tomgång nån halv/heltimme och sen så tystnade maskinen, oljan kändes fräsch och det var upp till halva på oljestickan.
Fick veta att maskinen hade lagts på sidan nåt år tidigare och ynglingen som lyckades med det stängde inte av motorn direkt så det kan ju ha påverkat.

På sida? 😲 Pratar du fortfarande om hjullastaren?

Eller så har det skett som jag beskrev, sedan har någon bytt olja och filter men smutsen som passerat förbi det föregående filtret har funnits kvar i kanalerna.

Hur som helst så orsakades det ju inte av fjädern och/eller för högt oljetryck.
 
Hur snurrar jag oljepumpen tillräckligt snabbt för att avgöra det när kåpan är av?

Första steget borde vara ta av täckkåpan över kammarna och kolla hur det ser ut.
Rinner oljan ut eller sprutar oljan mot kammen, ingen åtgärd.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top