Motorrenovering KTM Duke 790

En tanke kan ju vara att sälja den medan den funkar och lägga pengarna på något som det står "Made in Japan" på.

Kanske inte lika häftigt i broschyren, men å andra sidan brukar det funka...

tänkte göra så i vår faktiskt, detta blir min sista KTM det har jag redan bestämt mig för
 
Kul för dig att du fått ordning på grejerna. Denna hojen får du slita på länge så du får lite valuta för degen ;)
Har du lite mer bilder från arbetet? Vore kul att se.

Tänk på utgifterna som en sur parkeringsbot. Svär lite, betala och glöm av skiten bara.

jag får se lite får mest ont i huvudet av att titta på hojen just nu och det känns som problemen inte är slut men vad vet jag.

Johan behövde ju dra när vi riktat in motorn så han avslutade jobbet själv jag bad han ta lite bilder men tror inte det blev några fler tyvärr :/
 
jag får se lite får mest ont i huvudet av att titta på hojen just nu och det känns som problemen inte är slut men vad vet jag.

Johan behövde ju dra när vi riktat in motorn så han avslutade jobbet själv jag bad han ta lite bilder men tror inte det blev några fler tyvärr :/

tack för tipsen!
jag tror jag vet vad problemet va nu, det sitter ett li-ion batteri i hojen och nu har jag fått lära mig att dem blir svaga av kyla och kan då ha svårt att starta, det man kan göra är att slå igång lamporna ett tag så ska det funka sen. Varnings lampan va tydligen kopplat till trött/kallt batteri med.

problemet kom inte tillbaks så den förklaringen makes sense tycker jag.
 
Hur har det gått med det här? Hann du köra något innan det var dags för vinterdvala eller har du varit tvungen att jobba dygnet runt för att finansiera reparationerna?
 
Hoppas att du, Albin, klarat dig undan med kroppen i behåll och huvudet också!! Dina inlägg har ju blivit en sorglig men intressant historia, får vi höra slutkapitlet också, please!!
Och sen att du köper något billigt japanskt för att återkomma på SH!!
 
En sak som jag tänker på då jag ser bilden på blocket är att jag skulle behålla avgassystemet eller bakre delarna och eventuell katalysator och sånt från den skrotade hojen om det går att använda, vem vet vad som händer vid besiktningen längre fram? Mitt som det är blir det krav på avgasmätning vid besiktningen eller så åker man på en flygande besiktning och den måste återställas till original och då är det nog bra att ha kvar original systemet. Om jag inte minns helt fel så var det väl avgassystemet om svetsat med en Arrow dämparen på den där hojen.
 
Hade varit kul med en uppdatering på hur det har gått med allt. Kör du fortfarande KTM eller bytte du till något annat?
 
Motorn är i alla fall inte renoverad ännu för den står hos min bror och väntar på transport till mig.

Fick precis hem motorn. Ursprungsplanen var att fräsa upp plats för nya glidlager i toppen men jag kunde direkt konstatera att kamaxlar också behöver bytas samt åtminstone några vippor, helst alla. Därmed ökade prislappen för renovering direkt med flertalet tusenlappar.

Och man behöver ju även plocka isär och kolla efter andra skador samt undersöka varför det saknats smörjning för kamaxlar.

Därmed hamnar motorn kanske på hyllan för gott. Och jag som redan hade börjat fantisera om en smc/exc790.
 

Bifogat

  • IMG_20201224_211318.jpg
    IMG_20201224_211318.jpg
    1.8 MB · Visningar: 65
Därmed hamnar motorn kanske på hyllan för gott. Och jag som redan hade börjat fantisera om en smc/exc790.

Det där hade jag velat se. KTM måste bara komma med en 890 i motardskrud.

Hur mycket behövs mellan tumme & pekfinger? Lassa upp ett swishnummer, jag bidrar gärna med en liten julklapp, det gör även övriga sporthojsforummedlemmar - det är objektivt sant.
 
Det där hade jag velat se. KTM måste bara komma med en 890 i motardskrud.

Hur mycket behövs mellan tumme & pekfinger? Lassa upp ett swishnummer, jag bidrar gärna med en liten julklapp, det gör även övriga sporthojsforummedlemmar - det är objektivt sant.

Jag har inte ens scanat prisbilden kanske går att hitta beggat, men man behöver kolla ändå kolla igenom motorn innan man börjar handla mer delar. Kan ju vara mer delar som gått utan smörjning. Och risken finns ju att det finns spricka eller annan läcka någonstans så att det inte blir oljetryck upp till toppen.

Det är ju inte helt normalt att en så pass ny motor havererar. Kan ju iofs vara så att den inte får smörjning vid bakhjulsåkning.
 
Äntligen så tror jag någon är på väg att hitta orsaken till att 790 och 890 havererar. Ser man i den första filmen här så ser man att ingen olja sprutar på kamaxeln. Den andra filmen visar hur det borde se ut.

Att kamaxeln och vipporna sedan skär utan tillräckligt med olja är förstås givet. Egentligen kvarstår nog bara att utreda varför det den inte orkar spruta upp oljan.

Nu ökade dessutom mitt intresse för att plocka isär min 790-motor när det börjar klarna vad grundfelet varit och man sannolikt kan åtgärda det och sedan känna sig trygg med motorn.


 
Äntligen så tror jag någon är på väg att hitta orsaken till att 790 och 890 havererar. Ser man i den första filmen här så ser man att ingen olja sprutar på kamaxeln. Den andra filmen visar hur det borde se ut.

Att kamaxeln och vipporna sedan skär utan tillräckligt med olja är förstås givet. Egentligen kvarstår nog bara att utreda varför det den inte orkar spruta upp oljan.

Nu ökade dessutom mitt intresse för att plocka isär min 790-motor när det börjar klarna vad grundfelet varit och man sannolikt kan åtgärda det och sedan känna sig trygg med motorn.


Jag läste nånstans att senaste topparna omarbetats för att lösa problemet. Men fortfarande inget erkännande ifrån KTM tror jag va?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top