Motorrenovering KTM Duke 790

En brytare till tändningen som bryter vid för lågt oljetryck?
Skulle inte tro det. Inte om jag körde ktm.
Omkörning av en långtradare som ligger två meter bakom en husvagn? Vad skulle kunna gå fel...

Du menar att det blir skillnad mot att motorn skär tvärt?
 
Tack så mycket ni som följt tråden och velat veta hur det gick! :D
extra tack för er som velat stötta via swish, total summan pga denna incidenten är runt 28k inkluderat allt.

mvh Albin


Grattis Albin!

Du kom billigt undan - dels om man jämför med vad det skulle kostat att renovera ursprungsmotorn, men även om man räknar på vad priset hade kunnat bli med ett nypande ras. På en ny hoj man inte känner. Längs en av Sveriges mest olycksdrabbade vägar. I mörkret...

Dessutom har du lärt lärt dig en massa på kuppen.
Snyggt jobbat!
 
Du menar att det blir skillnad mot att motorn skär tvärt?

Känner inte till fyrtaktare som skurit tvärt. Däremot har jag sett kamnockar och kamlagringar som gått ner sig pga låg oljenivå och/eller igensatt oljefilter. Fortfarande körbara motorer. Stegvis sämre och svårstartade.
 
jag vill även passa på att starkt rekomendera Johan blixt på http://mcverkstaden.se/page005.html.

verkar väldigt kunnig och framför allt försökte han inte suga pengar ur mig och sparade mig många tusenlappar jämfört om jag gjort det på en annan verkstad.
jag fick även vara med vid motorbytet vilket var lärorikt och roligt :tummenupp

hälsa gärna ifrån mig om ni besöker honom!

Ja, Johan är inte som alla andra! Många kan låta förtroendeingivande men Johan vet vad han pratar om! :tummenupp

Härligt att du är tillbaks i sadeln! :tummenupp
Och, som sagt, det kunde varit betydligt värre.
 
Grattis eller vad man nu ska säga till någon som behövt slänga ut massa pengar på en ny hoj. :D:krama

Hoppas nu du hinner med några sköna mil i år!
 
Kul att du fått igång hojen.

Då det gäller blinkers så är det 240 mm fram och 180 mm bak mellan de lysande ytorna som gäller. Men sen är det ju egentligen kört i vilket fall som helst då hojen är helfordonsgodkänd så du ska ha godkända eftermarknads blinkers till just din hoj om du ska vara laglig. Det gäller samma med avgassystemet det ska också vara helfordonsgodkänt, att rensa katten är inte heller lagligt att sen inte bilprovningen bryr sig om tt kolla avgasvärden är ju en annan sak. Har du nåt originalsystem till hojen, det kan vara bra att ha då du ska besikta om inte annat för ljudnivån.

Ovanstående är inget som bilprovningen brukar bry sig om om man har avståndet mellan blinkers och ljudnivån men man ska ha klar för sig att man egentligen inte får byta nåt utan att bryta till helfordonsgodkända eftermarknads grejer. Skulle du träffa på en nitisk polis så kan dom skicka dig på besiktning och du får återställa hojen för att få igenom den. Sen kan jag säga att jag själv kör med både olagliga eftermarknadsljudämpare utan kat, bortplockad avgasrening, miniblinkers, inte ens E-märkt bakljus på min helfordonsgodkända Triumph ;)
 
Liten uppdate ang igår!

Hojen är nu helt återställd och är hemma och körbar!
den går lite ojämnt i vissa varv men den är riktigt pigg och den vill ofta upp på bakhjulet när man gasar till lite ;)
lite läskigt att gå ifrån 44 hästar till 110 men man vänjer sig nog snart.

motorljudet är sådär typ tror inte det är något fel men den låter inte så nice tkr jag, arror röret som sitter på är inte ens till denna modellen så det kanske är därför. vad jag minns lät den exakt såhär sist med.

nästa projekt är att byta ut blinkers (de är jätte små och nog inte lagliga, för täta med tror jag) och lite injusteringar, så hojen passar för jag är lite större o längre än tidigare ägare typ.

varje gång jag slår på blinkersna varnar skärmen för det är fel spänning så man ser inget av displayen vilket är störande..

sen lyser motorlampan hela tiden pga någon rottweiler dongel med fel motstånd jag skulle få en ny vid köp men har fortfarande inte fått något, tydligen svarar inte rottweiler som skulle leverera nya till säljaren.

Tack så mycket ni som följt tråden och velat veta hur det gick! :D
extra tack för er som velat stötta via swish, total summan pga denna incidenten är runt 28k inkluderat allt.

mvh Albin
En stilla fråga utan att strö salt i såret. Vad fick dig att köpa en begagnad hoj för nästan nypris där så många saker inte verkar funka som de ska? Lysande motorlampa, felaktiga blinkers och felaktigt rör. Nu talar jag inte om motorraset som var svårt att förutse.

Kul att du rullar äntligen.
 
En stilla fråga utan att strö salt i såret. Vad fick dig att köpa en begagnad hoj för nästan nypris där så många saker inte verkar funka som de ska? Lysande motorlampa, felaktiga blinkers och felaktigt rör. Nu talar jag inte om motorraset som var svårt att förutse.

Kul att du rullar äntligen.

Sedan jag köpte min lil duke 390 så har jag varit kär i 790 duken men inte gillat looken på orginalet riktigt, så jag hade alltid velat ha en sån som såg ut typ som denna, jag visste att jag själv inte reder ut att mecka ihop en sån hoj idagsläget och jag pratade mkt med säljaren, och kände igen han ifrån ett fb forum och jag litade på att han gjort det bra, milen va låga och jag uppskattade att alla tillbehör som va på hojen säkert kostade 30-40k tillsammans.

att blinkers va sådär och motorlampan sa han inget om förens jag hade tvingat med en polare att köra 5h till GBG, jag tänkte direkt jag byter blinkersen så slipper jag dem, ett litet problem. motorlampan va för att Rottveiwer dongels va fel motstånd och jag skulle snart få nya, det va redan beställt.
Röret hade jag inget emot, jag tkr Duke 790 låter rätt dåligt ändå akrapovic är helt ok dock men det va mest för utseendet jag gillade röret.

så när jag väl va där så hade han mig "by the balls" så att säga så jag slog till bara o tänkte fixa smågrejerna bara.
sen rasade motorn på vägen hem ju.

även om jag lärt mig massor nu så har jag ångrat mig sedan jag köpte hojen (minus 2 timmar då jag va nöjd).

jag tyckte det va en bra deal helt enkelt men nu vet jag bättre.
 
Kul att du fått igång hojen.

Då det gäller blinkers så är det 240 mm fram och 180 mm bak mellan de lysande ytorna som gäller. Men sen är det ju egentligen kört i vilket fall som helst då hojen är helfordonsgodkänd så du ska ha godkända eftermarknads blinkers till just din hoj om du ska vara laglig. Det gäller samma med avgassystemet det ska också vara helfordonsgodkänt, att rensa katten är inte heller lagligt att sen inte bilprovningen bryr sig om tt kolla avgasvärden är ju en annan sak. Har du nåt originalsystem till hojen, det kan vara bra att ha då du ska besikta om inte annat för ljudnivån.

Ovanstående är inget som bilprovningen brukar bry sig om om man har avståndet mellan blinkers och ljudnivån men man ska ha klar för sig att man egentligen inte får byta nåt utan att bryta till helfordonsgodkända eftermarknads grejer. Skulle du träffa på en nitisk polis så kan dom skicka dig på besiktning och du får återställa hojen för att få igenom den. Sen kan jag säga att jag själv kör med både olagliga eftermarknadsljudämpare utan kat, bortplockad avgasrening, miniblinkers, inte ens E-märkt bakljus på min helfordonsgodkända Triumph ;)

ah asså grejen med blinkersna jag har nu är att jag tror inte folk ser dem, så det är främts därför jag vill byta till orginalet jag har i en låda.

jag har ju både ett orginalrör och en extra katalysator som är helt orginal om jag nu vill sätta på det, det är peanuts skulle jag säga.

hehe ah jag tror inte det går så många 100% lagliga hojar på vägarna ;)
 
Grattis Albin!

Du kom billigt undan - dels om man jämför med vad det skulle kostat att renovera ursprungsmotorn, men även om man räknar på vad priset hade kunnat bli med ett nypande ras. På en ny hoj man inte känner. Längs en av Sveriges mest olycksdrabbade vägar. I mörkret...

Dessutom har du lärt lärt dig en massa på kuppen.
Snyggt jobbat!

tack så mycket!

det är lite blandade känslor men jag har i alla fall lärt mig mycket som du säger!
har jag tur kan jag sälja lite delar och så blir kalaset inte skit dyrt ändå :)
 
Bra att du fått ihop det i slutänden. Alla erfarenheter är inte roliga men nästan alla är lärorika.

Hoppas denna motor håller bättre;) Gör den inte det kan jag tänka mig att sälja dig min R1200GSA ganska billigt, knappt inkörd med 12000mil på mätaren, garanterat hyfsat pålitlig :)

Alltid trevligt med verkstäder som är villiga att jobba med kunden istället för mot den, är ju så man skapar långvariga affärsrelationer.
 
Last edited:
Kul att du fick ihop hojen och kan ut och köra.

Tråkigt att det blev en jäkla soppa på vägen men kul att du kom hit till sporthoj.com och skrev vad som hade hänt samt din renoverings-tråd.

Hoppas hojen håller ihop nu!
 
Bra att du fått ihop det i slutänden. Alla erfarenheter är inte roliga men nästan alla är lärorika.

Hoppas denna motor håller bättre;) Gör den inte det kan jag tänka mig att sälja dig min R1200GSA ganska billigt, knappt inkörd med 12000mil på mätaren, garanterat hyfsat pålitlig :)

Alltid trevligt med verkstäder som är villiga att jobba med kunden istället för mot den, är ju så man skapar långvariga affärsrelationer.

så är det! lär sig gör man alltid.

haha om denna hojen inte håller ihop är det nog slut med hoj åkandet för mig på ett bra tag faktiskt, då är både lust och pengar slut. tack ändå!

ja jag har tur att jag hittade johan, annars hade jag aldrig haft råd. jag kommer definitivt tillbaks ;)
 
Kul att du fick ihop hojen och kan ut och köra.

Tråkigt att det blev en jäkla soppa på vägen men kul att du kom hit till sporthoj.com och skrev vad som hade hänt samt din renoverings-tråd.

Hoppas hojen håller ihop nu!

ja verkligen, hoppas den håller ihop.. vet inte vad jag tror faktiskt.

kul med alla trevliga och stöddande här på forumet faktiskt, det förvånade mig en aning ;)
 
nu gjorde hojen mig nervös på morgonen igen.. det tog 3-4 försök att starta hojen och sen står det "Immobolizer failure" på displayen och varnings triangel lampan är på... är det någon horunge som försöker sno min hoj nu?

jag kan inte se något fysikt att någon skulle pillat dock, var ska jag kolla?

startade om hojen sen slutade lampan lysa och lampan slocknade med.. vad tror ni?

bara gud vet vad som skulle hända om jag ser någon pilla på hojen nu... :mad:
 
Kul för dig att du fått ordning på grejerna. Denna hojen får du slita på länge så du får lite valuta för degen ;)
Har du lite mer bilder från arbetet? Vore kul att se.

Tänk på utgifterna som en sur parkeringsbot. Svär lite, betala och glöm av skiten bara.
 
kan du utveckla lite? vad är mör t.ex?
är det vanligt att hojen knappt startar och dedär error meddelandet är ett vanligt mjukvaro problem?

En tanke kan ju vara att sälja den medan den funkar och lägga pengarna på något som det står "Made in Japan" på.

Kanske inte lika häftigt i broschyren, men å andra sidan brukar det funka...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top