Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag skulle gissa på att alla katter räknas till "tamdjur" även om de är vilda och utan ägare. Precis som "vilt" är ett samlingsnamn för t.ex. renar, älgar och harar. Rätta mig om jag har fel

finns där ingen ägare till katten...
eller om två katter pirrar i buskarna o där kommer ut 9st ur busken 1månad senare så är dom automatiskt tama...ok...då e jag med.

undrar vad polisen skulle säga om jag
kör hem från jobb mitt i natten (23.00) o jag kör på en kanin på motorvägen.
ska jag ringa 112???

Last edited:
Man kan tycka mycket och det är mycket som kanske inte skall/borde men som ändå finns!

Det BORDE tex. inte vistas små barn på allmäna vägar eller ens i närheten av dem men lik förbannat gör de det! Likväl som det finns hästar, älgar, rådjur, rävar, grävlingar mm. som OCKSÅ vistas på eller i direkt anslutning till våra allmäna vägar.

Om man nu som trafikant SER ett av dessa djuren på eller i direkt anslutning till vägen är det ju ingen stor grej att VISA HÄNSYN.

För övrigt är ju hästar lika stora/tunga som älgar och därmed farliga att få i framrutan eller på visiret så ren och skär självbevarelsedrift borde få de flesta av oss att tagga ner lite när vi är i närheten av dem!

// Niklas

Skönt att det finns någon med lite vett i skallen!:Bugar

Och om man inte får vistas på allmän väg med något som har egen vilja, då ska man inte få gå ut med hunden, barnen, flickvännen/pojkvännen... ingening med egen vilja, bara enskilda traffikanter... låter fullkomligt logiskt!

Trafiksäker innebär att djuret klarar av normal trafik utan att reagera på det. Men jag blir fan oxå rädd om jag möter en hoj/bil/lastbil som skär en kurva och kommer rakt mot mig i 100 knyck på 70-väg oavsett om jag sitter på en häst, en hoj, i en bil eller går, så man kan ju inte begära att djur ska vara övermänskliga och inte bli rädd för något, överraskningsmoment skrämmer ju alla... korkade människor som inte har förmåga att tänka så långt utan kastar ur sig saker utan att ha tänkt igenom det. Skrämmande att individer med så låg tankeförmåga kör hoj... som att sätta en ak5a i nävarna på en 5åring...

Skönt att det finns någon med lite vett i skallen!:Bugar

Och om man inte får vistas på allmän väg med något som har egen vilja, då ska man inte få gå ut med hunden, barnen, flickvännen/pojkvännen... ingening med egen vilja, bara enskilda traffikanter... låter fullkomligt logiskt!

Trafiksäker innebär att djuret klarar av normal trafik utan att reagera på det. Men jag blir fan oxå rädd om jag möter en hoj/bil/lastbil som skär en kurva och kommer rakt mot mig i 100 knyck på 70-väg oavsett om jag sitter på en häst, en hoj, i en bil eller går, så man kan ju inte begära att djur ska vara övermänskliga och inte bli rädd för något, överraskningsmoment skrämmer ju alla... korkade människor som inte har förmåga att tänka så långt utan kastar ur sig saker utan att ha tänkt igenom det. Skrämmande att individer med så låg tankeförmåga kör hoj... som att sätta en ak5a i nävarna på en 5åring...
skulle du låta en 5åring leka i diket brevid en 70-90 väg?
om inte..varför??

väntar med spänning på ditt svar.

Last edited:
Men jag blir fan oxå rädd om jag möter en hoj/bil/lastbil som skär en kurva och kommer rakt mot mig i 100 knyck på 70-väg oavsett om jag sitter på en häst, en hoj, i en bil eller går, så man kan ju inte begära att djur ska vara övermänskliga och inte bli rädd för något, överraskningsmoment skrämmer ju alla...
Skillnaden är ju att din bil eller mc knappast får panik och skenar någonstans då.Detsamma brukar tyvärr inte gälla "trafiksäkra" hästar alla gånger...

Skillnaden är ju att din bil eller mc knappast får panik och skenar någonstans då.Detsamma brukar tyvärr inte gälla "trafiksäkra" hästar alla gånger...

Inga mc på fel sida av misstag alltså.
Eller som "skenar" rakt ut i skogen?

skulle du låta en 5åring leka i diket brevid en 70-90 väg?
om inte..varför??

väntar med spänning på ditt svar.

Tror ingen skulle göra det men likväl hamnar 5-åringar i diket. Hur gamla är dina barn nu igen?

ska jag ringa 112???

Enligt polisens hemsida skall du ta upp telefonen knappa in "skärp dig, tönt" och skicka till dig själv. Naturligtvis ska du stanna först.

Last edited:
Inga mc på fel sida av misstag alltså.
Eller som "skenar" rakt ut i skogen?

Tror ingen skulle göra det men likväl hamnar 5-åringar i diket. Hur gamla är dina barn nu igen?

Enligt polisens hemsida skall du ta upp telefonen knappa in "skärp dig, tönt" och skicka till dig själv. Naturligtvis ska du stanna först.
ja så kan man ju svara när man inte har något att komma med...
fortfarand ilsken för att du passerat 40?? gubbe.

Last edited:
Nej, ringer du 112 kommer du till larmcentralen. Ska du ringa polisen ska du ringa 11414. Det borde alla veta

finns där ingen ägare till katten...
eller om två katter pirrar i buskarna o där kommer ut 9st ur busken 1månad senare så är dom automatiskt tama...ok...då e jag med.

ska jag ringa 112???

Helt absurt, alla citat på min sida är från den här tråden, alla +- på sidan är från den här tråden och diskussionen fortgår????

Är det inte bara läge att släppa det här, inse att DIN katt inte är MITT ansvar och gå vidare!

Fast du har fel.

Kör du på "min katt" har du ett skadeståndsansvar eftersom du förorsakat en sakskada i trafik.

Eller så skiter man i att skaffa katter om man inte kan låta dom gå fritt?

Stackars djur att sitta instängda i en sunkig lägenhet..

Mina katter har det har det jävligt bra trots att dom är innekatter. Dom har tillgång till en balkong dom kan gå ut på och sola, får stimulans genom lek med diverse leksaker t.ex. bollar och laserpekare. Har lärt den ena katten kommandot "ligg" och dom är väldigt keliga och gillar kontakt med människor. Det finns inga symptom på att dom är olyckliga trots att dom är innekatter. Visst är det vilda djur från början, men det är ju hundar oxå. Så varför behöver inte dom springa runt fritt och härja men katter måste göra det?

Motivera gärna ditt påstående att dom MÅSTE få springa runt fritt som en trafikfara och pissa/skita i sandlådor för att vara lycklaga.

Mina katter har det har det jävligt bra trots att dom är innekatter. Dom har tillgång till en balkong dom kan gå ut på och sola, får stimulans genom lek med diverse leksaker t.ex. bollar och laserpekare. Har lärt den ena katten kommandot "ligg" och dom är väldigt keliga och gillar kontakt med människor. Det finns inga symptom på att dom är olyckliga trots att dom är innekatter. Visst är det vilda djur från början, men det är ju hundar oxå. Så varför behöver inte dom springa runt fritt och härja men katter måste göra det?

Motivera gärna ditt påstående att dom MÅSTE få springa runt fritt som en trafikfara och pissa/skita i sandlådor för att vara lycklaga.
:klappar

Ja det här kan man ju diskutera hur mycket som helst. Du är i varje fall enligt lag skyldig att anmäla det. Om man gör det eller ej har ju bara med respekt och sin egen moral att göra. Om min katt blir överkörd vill jag ju gärna veta det istället för att går runt och undra varför den inte kommer hem. Det måste du ju förstå?

eller så kör man hem o lägger sig o hoppas på att det inte är en bula i bilen..

Fast du har fel.

Kör du på "min katt" har du ett skadeståndsansvar eftersom du förorsakat en sakskada i trafik.

Det där tvivlar jag starkt på, då skulle ju någon som kör på min platt-tv som jag har ställt ut på motorvägen också vara skadeståndsskyldiga, eftersom det är en sakskada.

Eller hur tänkte du?

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Ja det här kan man ju diskutera hur mycket som helst. Du är i varje fall enligt lag skyldig att anmäla det. Om man gör det eller ej har ju bara med respekt och sin egen moral att göra. Om min katt blir överkörd vill jag ju gärna veta det istället för att går runt och undra varför den inte kommer hem. Det måste du ju förstå?
jo det kan jag absolut förstå.
men håller du rätt på din katt så behöver du inte oroa dig i onödan.
förstår du hur jag menar?
(katten e ett fritt djur o ska kunna springa fritt)
om katten e ett fritt djur ska man ju inte kunna köpa (äga) en katt då det är ett fritt djur...
du tar väl inte in en älg från skogen??.
har man den lös så riskerar den att försvinna/överkörd eller annat..
den risken tar man om man låter sin katt springa lös...

jag ställer inte min bil med öppen dörr o nycklarna i nere i stan o sedan surar om den blir stulen.

Det där tvivlar jag starkt på, då skulle ju någon som kör på min platt-tv som jag har ställt ut på motorvägen också vara skadeståndsskyldiga, eftersom det är en sakskada.

Eller hur tänkte du?

En katt är en sak. För det är inte en person och inte en förmögenhetsskada.

Om du ställer din tv på vägen skulle jag säga att du samtycker till att den kan bli skadad och därför inte är berättigad till något skadestånd. Men visst är det en sakskada.

Åker du bil har du strikt ansvar för skada som uppkommer. Det finns inget strikt ansvar för katter. Det finns tillsynsansvar men det är inte lika långtgående. Att du släpper ut din katt innebär inte att du samtycker till att den blir överkörd.

Är det mer förståeligt nu?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...