Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
En katt är en sak. För det är inte en person och inte en förmögenhetsskada.

Om du ställer din tv på vägen skulle jag säga att du samtycker till att den kan bli skadad och därför inte är berättigad till något skadestånd. Men visst är det en sakskada.

Åker du bil har du strikt ansvar för skada som uppkommer. Det finns inget strikt ansvar för katter. Det finns tillsynsansvar men det är inte lika långtgående. Att du släpper ut din katt innebär inte att du samtycker till att den blir överkörd.

Är det mer förståeligt nu?

så om jag håller på att flyttar o ställer min tv på gatan lite vid sidan om så är det fritt fram att köra på den???
eller menar du om katten springer in i tvn o dör???

En katt är en sak. För det är inte en person och inte en förmögenhetsskada.

Om du ställer din tv på vägen skulle jag säga att du samtycker till att den kan bli skadad och därför inte är berättigad till något skadestånd. Men visst är det en sakskada.

Släpper du ut din katt så samtycker du alltså till att den kan springa över vägen och bli skadad!

Alltså det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om. Jag tror alla kattägare här på forumet och kattägare generellt förstår att risken att ens katt blir överkörd om man låter den springa ute finns och är ganska stor. Det jag reagerar på och många andra, är att det är så många som faktiskt struntar i att anmäla att de kört över katten och smiter. Att den blir övekörd är en sak som man måste acceptera, men att han/hon som av olycka råkat köra över katten smiter är en annan.

jo det kan jag absolut förstå.
men håller du rätt på din katt så behöver du inte oroa dig i onödan.
förstår du hur jag menar?
(katten e ett fritt djur o ska kunna springa fritt)
om katten e ett fritt djur ska man ju inte kunna köpa (äga) en katt då det är ett fritt djur...
du tar väl inte in en älg från skogen??.
har man den lös så riskerar den att försvinna/överkörd eller annat..
den risken tar man om man låter sin katt springa lös...

jag ställer inte min bil med öppen dörr o nycklarna i nere i stan o sedan surar om den blir stulen.

Mina katter har det har det jävligt bra trots att dom är innekatter. Dom har tillgång till en balkong dom kan gå ut på och sola, får stimulans genom lek med diverse leksaker t.ex. bollar och laserpekare. Har lärt den ena katten kommandot "ligg" och dom är väldigt keliga och gillar kontakt med människor. Det finns inga symptom på att dom är olyckliga trots att dom är innekatter. Visst är det vilda djur från början, men det är ju hundar oxå. Så varför behöver inte dom springa runt fritt och härja men katter måste göra det?

Motivera gärna ditt påstående att dom MÅSTE få springa runt fritt som en trafikfara och pissa/skita i sandlådor för att vara lycklaga.

Tack, jag slapp svara på någons idiotiska påstående.

Jag vill gärna veta om du har fått det där ifrån.
Visa gärna se något som styrker det du skriver/hittar på.

Skadeståndslag (1972:207)

Där kan du läsa dig till att det finns personskador sakskador och förmögenhetsskador.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Tillsyn över katter inte strikt ansvar jfr med hund och skadestånd.

Trafikskadelag (1975:1410)

Om strikt ansvar i trafik.

Pussla ihop ovan får du göra själv och att läsa praxis också eler så får du pröjsa :D

så om jag håller på att flyttar o ställer min tv på gatan lite vid sidan om så är det fritt fram att köra på den???
eller menar du om katten springer in i tvn o dör???

/ignore

Last edited:
Jag vill gärna veta om du har fått det där ifrån.
Visa gärna se något som styrker det du skriver/hittar på.

Det där kommer från bland annat lagtexterna som är citerade tidigare i tråden. Så det kommer ifrån svensk författningssamling eller svea rikes lag som en del kallar den.

Som förare av motorfordon har man alltid ett strikt ansvar. Det är av den anledningen som motorfordon är försäkringspliktiga. För att trafikförsäkringen skall kunna gå in och ersätta skada som du åsamkat någon annan.

Krockar ett motorfordon med en cyklist så är fordonsföraren alltid ansvarig. Kör man på en hund eller katt så är man alltid ansvarig. Kattägare har ansvar att hålla reda på sin katt men det är inte ett lika strikt ansvar som det är för förare av motorfordon.

Om du orkar så kan du ju alltid gå in och läsa lagtexterna kring trafik. Senast jag kollade var du som fordonsförare skyldig att hålla dig uppdaterad och kunnig om gällande trafikregler.

Släpper du ut din katt så samtycker du alltså till att den kan springa över vägen och bli skadad!

Om risken för skada är uppenbar kan det handla om ett samtycke. Så ja om du släpper din katt på en motorväg. Om du däremot släpper ut den i ditt villaområde, nej.

Hänger du med? Om jag t.ex. spelar rugby samtycker jag till att bli skadad eftersom risken att bli skadad är överhängande och det står klart redan innan jag påbörjar mitt deltagande.

Last edited:
haft både ute- och innekatt under 20 år..

Mina katter har det har det jävligt bra trots att dom är innekatter. Dom har tillgång till en balkong dom kan gå ut på och sola, får stimulans genom lek med diverse leksaker t.ex. bollar och laserpekare. Har lärt den ena katten kommandot "ligg" och dom är väldigt keliga och gillar kontakt med människor. Det finns inga symptom på att dom är olyckliga trots att dom är innekatter. Visst är det vilda djur från början, men det är ju hundar oxå. Så varför behöver inte dom springa runt fritt och härja men katter måste göra det?

Motivera gärna ditt påstående att dom MÅSTE få springa runt fritt som en trafikfara och pissa/skita i sandlådor för att vara lycklaga.

Så länge man håller dem stimulerade (därav har jag två så de kan leka med varandra) och införskaffar bra klösträd, någon som ser till dem när man är bort etc och allt annat som hör till så är det inga problem alls att ha innekatter.:)

och det går, om man börjar tidigt, få katter att gå i koppel :tungan

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=209586&d=1190578334

Rip Rozzi (lag från förra sommaren att balkonger som är över 4 meter ovan mark ska vara inhägnad, försäkring gäller annars inte, värt att tänka på om ni har innekatter)

Last edited:
Så länge man håller dem stimulerade (därav har jag två så de kan leka med varandra) och införskaffar bra klösträd, någon som ser till dem när man är bort etc och allt annat som hör till så är det inga problem alls att ha innekatter.:)

och det går, om man börjar tidigt, få katter att gå i koppel :tungan

Är väl lite skillnad på raser också? Vissa utan päls fryser väl ihjäl ifall de är ute en natt medan vanliga bonnkatter överlever vinternätter ute. Tror att de flesta raser skulle må bäst att få vara ute i det fria på dagarna.

Skulle själv inte skaffa katt ifall jag bodde inne i en stad. På landet däremot hör det till att ha en musjägare.

Om risken för skada är uppenbar kan det handla om ett samtycke. Så ja om du släpper din katt på en motorväg. Om du däremot släpper ut den i ditt villaområde, nej.

Hänger du med? Om jag t.ex. spelar rugby samtycker jag till att bli skadad eftersom risken att bli skadad är överhängande och det står klart redan innan jag påbörjar mitt deltagande.

Om ditt hus är närmare än 500m från en väg, är det då inte överhängande risk att katten du släpper ut förr eller senare befinner sig på sagda väg?

Jag skulle vilja påstå att det bara är en tidsfråga!

Jag har haft katt själv, samma katt var både inne och ute katt, den var utekatt när jag bodde så att det inte var någon överhängande risk att den sprang ut på någon livligt trafikerad väg, när jag sedan flyttade kändes risken att få katten överkörd för stor, så då fick den bli innekatt, vilket gick utmärkt.

Jag har på inget sätt rättfärdigat olyckan som ligger till grund för tråden, jag har bara argumenterat för att en överkörd katt oftast beror på kattägaren.

Självklart ska man stanna och se till att katten är ordentligt död och i möjliga fall informera ägaren till katten.

En katt utomhus utan synlig märkning (CHIPMÄRKNING ÄR I PRAKTIKEN VÄRDELÖST) är att betrakta som en herrelös katt. (även om jag skulle fråga runt lite ändå)

Självklart ska man stanna och se till att katten är ordentligt död och i möjliga fall informera ägaren till katten.

En katt utomhus utan synlig märkning (CHIPMÄRKNING ÄR I PRAKTIKEN VÄRDELÖST) är att betrakta som en herrelös katt. (även om jag skulle fråga runt lite ändå)

Kunde inte sagt det bättre själv. Chipmärkningen är inte avsedd för detta heller, och någon utan intresse kan ju inte avgöra om det ens finns chipmärkning. Det enda jag tycker är att man kanske kan stanna till, kolla om den har halsband och i så fall hala fram luren och säga något typ "Jag beklagar men jag råkade bränna över din katt. Den är död."

Och som jag skrev tidigare, det är ju inte helt okej att blåsa på i 80 på en 30-väg och råka döda någons katt (eller dotter), då har man faktiskt gjort ett fel som kunde undvikits...

Jag har på inget sätt rättfärdigat olyckan som ligger till grund för tråden, jag har bara argumenterat för att en överkörd katt oftast beror på kattägaren.

Jag har bara försökt att berätta hur det faktiskt ligger till så att folk slipper gissa om vem som har ansvaret. Det är om ni inte märkt det juridiken bakom meningsskiljaktigheterna som intresserar mig.

Kom att tänka på en granne som var ute och gick med sin dvärgcollie på cykelvägarna här i tyresö på kvällen för några månader sen. Han har hunden lös då han är helt ensam.

Tre moppefuckon kommer blåsande på cykelvägen, en av dom kör rakt över hunden som bryter ryggen och dör på plats, tror ni dom stannade? Nä.

Någon månad tidigare i ungefär samma område körde ett moppefucko på en liten flicka, tror hon var 5 år, så hon flyger i backen, hon klarade sig utan allvarliga skador.
Moppefuckot sticker givetvis.

Visst, inte samma sak som frigående husdjur på allmän väg, men agerandet från föraren bottnar i samma sak:
Total brist på empati och en gränslös själviskhet från en väldigt väldigt liten människa som inte törs ta ansvar för det som hänt.

Den enda gång jag skulle tveka på att stanna om jag kört på något smådjur är om det är i tät trafik på motorvägen så jag ställer till med ännu mer elände.
/Danne

ja o vad har vi lärt oss av denna tråd :va

o vilka skildringar av samhället mm som det ska då

Ps slutade läsa denna efter sid 2 va bara tvungen o klubba lite men lite OT har detta´blivit sen TS börja ju :rolleyes: :notme:spammer:felämne:bladder:backontop

denna e nog poppis i helgen me :D:D:D

//Robin

Med tanke på hur underhållande denna tråd är har jag inget emot att focus skiftat fram o tillbaka i tråden. Trodde eg att tråden skulle självdö efter 2-3 sidor men nu är i uppe i 14st :tummenupp

Chips är tydligen det valda tillbehöret till tråden. Jag hoppas den fortsätter lika många till o är lika underhållande.

Tycker mycket om katter, hundar o hästar. Det är trevliga djur o åtminstånne hundar o hästar går träna till att bli totalt trafiksäkra så de inte ens regaerar på (hmmm vad var utrycket nu då? .... jo: ) "frigolithjon" som blåser på i aldeles för hög hastighet.
Vet inte alls hur det är med katter o om de går träna? Har aldrig hört talas om det, annat än stora katter som slutligen tuggar på Roy.
Skulle kattägare tex kunna träna katten att aldrig lämna tomten?

Varför är det så att det är nästan uteslutande kattkräk som dräller på vägarna ?? Kan det vara så att kattägare är helt enkelt ett småkorkat släkte och skiter i vad som händer med deras fyrbenta vänner ?? Jag är nyligen hemkommen från Gotland där 2 kattskrällen hamhade under hjulen på min polares Navigator inom loppet av en jävla vecka. Både i trakten Lärbro / Kappelshamn. Needless to say ryckte vi bara på axlarna, kattkräken försökte hoppa under bilen flera gånger förut på samma sträcka men vi lyckades väja / bromsa vilket inte är en barnlek på en oupplyst lite skitväg med en jävla koloss som Navigator. Varenda kväll såg vi minst 3-4 hemkatter (välvårdade, vissa med halsband) drälla på och kring oupplysta småvägar runtom skithgålor som Slite, Hellvi och Fårösund. Även här i Sthlm är det inte helt ovanligt att jag fått skjuta luftpistol mot fanskapet som strök omkring och pissade på min uteplats. När jag så hotade ägaren att jag förgiftar skiten slutade han släppa ut kräket. Det händer att hundar springer bort...men kattägarna verkar sätta i system att släppa
ut sina meningslösa pälsvänner så att de kan dra runt och dra på sig allehanda olyckor, pissa och bajsa på andras uteplatser och tomter, drälla på vägarna, jama och i ett och annat fall krypa in i andras hem. Jag skulle fan inte drömma om att släppa hunden och låta den drälla vind för våg...inte ens i en isolerad semesterhåla om det fanns en väg inom räckhåll...eller får i en hage...eller ungar den inte känner närheten i närheten.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...