Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Skadeståndslag (1972:207)

Där kan du läsa dig till att det finns personskador sakskador och förmögenhetsskador.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Tillsyn över katter inte strikt ansvar jfr med hund och skadestånd.

Trafikskadelag (1975:1410)

Om strikt ansvar i trafik.

Pussla ihop ovan får du göra själv och att läsa praxis också eler så får du pröjsa :D

/ignore

struntar totalt i vad lagen säger..
kör jag på en katt o jag har en möjlighet att stanna så gör jag det och det är enbart för att se så att den inte lider sen kör jag vidare...
kan lägga en krona på katten eller 2 så har ägaren gjort en bra affär.
kan jag inte stanna så kör jag vidare till biltvätten eller mctvätten.

Last edited:
kör jag på en katt o jag har en möjlighet att stanna så gör jag det och det är enbart för att se så att den inte lider sen kör jag vidare...

Det där med att lägga en krona på katten är ju bara förnedrande för ägaren. Inte ens jag tror att du skulle vara så satans korkad att du lägger en krona på katten. Hade du kört över min katt och kört vidare hade jag tänkt "that´s life". Hade jag hittat Ebbe med en krona på honom hade jag tagit det som ett personangrepp. Och då jävlar...

Jag skiter också i lagen annars. Kör jag på en katt kollar jag så att den är död. Lever den med nöd och näppe hade jag kört över den en gång till och drömt mardrömmar ett bra tag. Så blödig är jag.

Men jag blir likväl förbannad över katter som klättrar på min bil, och folk som tycker att det är mitt fel om jag kör över deras katt skulle jag vilja ta ett snack med. Men ingen har svarat på de jag har citerat i denna tråden, så det får väl bero...

Hur kan en katt engagera så många håriga knuttar, låt kattstackarn vila i frid vetja.:krama

så länge en katt (alla djur anser jag) ägs av en människa så får den inte göra som den vill även om de är en inne eller utekatt... och gud vilken frihet de måste vara att vara innekatt och få gå ut o gå emellanåt.. med koppel..

Problemet som Vk.se skriver om i artikeln handlar ju egentligen inte om katten, utan att de finns hojåkare (förmodligen de flesta inkl bilförare) som kör för fort i detta område, att de kom en katt ivägen är olyckligt, hurvida personen stannar eller inte har inget att göra med fortåkningen att göra anser jag.
Hade personen kört långsamare hade katten klarat sig, men de hade den även gjort om samma person kört fortare än vid själva överkörandet, alltså en ren slump att katten var där just då.
Hojåkaren hade förmodligen inget avseende att köra på katten, något som vi heller inte vet är om katten låg kvar på vägen eller om den sprang in i skogen (den kan faktiskt dött strax efteråt) kan det tom. vara så att hojåkaren är oskyldig till denna "smitning"?

Last edited:
mmmm, naturgodis då?

:popcorn är så 2008 :hihi
Naturgodis är väl enormt 2008?!? Uschiamej!
(Fast jag gillar muslitopparna....)

Kan inte någon dra något skämt om en söt delfin också, för dessa varelser är det extra synd om, ty de leker med bollar, till skillnad från makrillen....

Det var en gång en fiskmås som flög över det glittrande havet och såg en söt delfin tumla omkring i vågorna. "Härligt" tänkte fiskmåsen och flög ner för att hälsa. Måsen hörde att delfinen sa något och flög närmare. "Jag är ett svin!" sa delfinen. "Ha ha, nej din stolle, du är en DELFIN!" sa den glada måsen och flög sin kos.

Nästa dag flög måsen sin vanliga tur och hittade samma delfin, som även denna dag hävdade att "Jag är ett svin!". Den fryntliga och hjälpsamma fiskmåsen upplyste återigen med ett leende att "App app app, min vän - du är visst en DELFIN!"

När det vattenlevande däggdjuret även den tredje dagen påstod att det tillhörde en landlevande fyrbent, knorrsvansad art, tyckte fiskmåsen som var av den hjälpsamma sorten att nu var det dags att höra efter hur det var fatt med den stackars söta men tydligen mycket förvirrade delfinen, och flög ännu närmare.

Men precis när den skulle öppna näbben, hoppade delfinen upp, fick tag i måsen och skakade den våldsamt tills bägge vingarna var knäckta, och satte sen ifrån sig den lemlästade sjöfågeln på en boj för att gå en plågsam död till mötes. Så simmade den lugnt iväg, muttrandes: "Jag är ett svin!"

Synd för katten, dock bryr jag mig mer om mc föraren som kör på katten. Ett människoliv är ju värt lite mer, faktum - bara att inse det.

jag har träffat många korkade personer i mina dar,men du tar nog fan priset.:huvet:huvet:huvet
med den synen som du har på djur och människor så hade du passat bra i forna nazi tyskland.
skulle vara ett nöje att få placera min stövel i ditt arsle.:gnissla:gnissla:gnissla

Stövlar (speciellt i röven på de som inte tänker som en själv) var rätt poppis i Nazi Tyskland vill jag minnas från min historieundervisning i både Polen och Ryssland...

Nu vet jag inte vad man hade för syn på katter som dräller på vägar eller på deras sinnessvaga ägare som skiter blankt i att hålla reda på sina djur i Tyskland när det begav sig. Jag placerar dock gärna min SIDI stövel i röven på en skittattare som i bästa white trash stil låter sin kattjävel drälla runt utan tillsyn och utgöra sanitär olägenhet och i värsta fall trafikfara. Jag kan tänka mig att det varje år uppstår en och annan obehaglig situation när någon blödig stackare försöker väja / bromsa för en katt som någon ansvarslös retard släpper ut rutinmässigt.

Så...be o good boy en bend over...föredrar du en SIDI i din röv eller en annans ?

Skjuter du luftpistol på fåglarna som skiter på din bil/mc &så, ..eller trampar ihjäl igelkottarna som olovandes skiter i ditt territorium, ..eller på grannungarna som råkar trampa i din rabatt när dom hämtar en förlupen boll ?

Ungarna hämtar inte bollar på ett systematiskt sätt som gör att det förekommer en permanent stank. Igelkottarna kryper inte upp på däcket..och fåglarnas bajs går bort med högtryck. Det VIKTIGASTE i sammanhanget är att de exempel du nämner handlar om tillfälligheter. En jävla pajas som släpper ut sin katt rutinmässigt och sätter i system att låta kattkräket förpesta tillvaron för folk omkring är så långt ifrån en förbipasserande fågel eller igelkott som möjligt.

En värdelös skitkatt vars sinneslöa ägare sätter i system att släppa ut skiten för att slippa snadlådan får det den förtjänar eftere ett par varningar.

Last edited:
Det är väll inte speciellt förvånande att ca hälften av dem som vill döda "kattjeflarna" kommer från sthlm. Antar att ni inte förstår hur det kan se ut i resten av sverige, där många katter faktiskt inte går runt o pissar o förstör allmänt efter dem vuxit upp, om man i överhuvudtaget bryr sig om katten och har lärt dem detta. Att skaffa en katt om man bor inne i centrum eller nära hög-trafikerade vägar och sedan låta dem gå fritt, ja då förstår jag att dem ägarna nog inte är dem smartaste, och har antagligen inte lärt dem att dem inte får gå och visa sitt revir överallt heller.
Men att inte förstå att det inte ser ut så i hela sverige, är lika jävla dumt, och ni borde tänka till innan ni förutsätter att det ser ut likadant överallt.

Skadeståndslag (1972:207)

Där kan du läsa dig till att det finns personskador sakskador och förmögenhetsskador.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Tillsyn över katter inte strikt ansvar jfr med hund och skadestånd.

Trafikskadelag (1975:1410)

Om strikt ansvar i trafik.

Pussla ihop ovan får du göra själv och att läsa praxis också eler så får du pröjsa :D

Det där får jag väl köpa i brist på bättre kunnande. Men man kan också utläsa fäljande i (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

Har man tillsyn över en katt som springer lös? :va

Men att inte förstå att det inte ser ut så i hela sverige, är lika jävla dumt, och ni borde tänka till innan ni förutsätter att det ser ut likadant överallt.

Det är väl rimligt att anta att vår ståndpunkt utgår från hur vi själva bor. Hade jag velat ha katt och bodde så till att den inte springer hos grannar, så hade jag säkert också släppt ut den. En katt på en bondgård hör ju till.

Fick för övrigt plocka kattskit på tomten i går igen. :mad:

Satt o pratade med en polare (som tyvärr kör "pråm/glidare utan krom/etc") igår. Fick veta att han o ytterligare en hade varit nere i sörmjöle dagen efter denna incident tråden handlar om.
I och med att jag hade hunnit upplysa min kompis om detta med katten o polisen där nere och före han o den andra killen åkte, så hade min kompis berättat detta.
jaja, de hade tagit det extermt lungt (dvs 50 på 50väg i samhället) och hade just nästan hunnit ut då min kompis nästan kör över en annan katt !!!!

Tänk er rubrikerna om han hade gjort det.
"Motorcyklister är ute o jagar o på katter i sörmjöle" eller nått!

Tragist men det verkar som de som bor i den byn inte för 5 öre håller rätt på sina katter :(

Last edited:
Det är väll inte speciellt förvånande att ca hälften av dem som vill döda "kattjeflarna" kommer från sthlm. Antar att ni inte förstår hur det kan se ut i resten av sverige, där många katter faktiskt inte går runt o pissar o förstör allmänt efter dem vuxit upp, om man i överhuvudtaget bryr sig om katten och har lärt dem detta. Att skaffa en katt om man bor inne i centrum eller nära hög-trafikerade vägar och sedan låta dem gå fritt, ja då förstår jag att dem ägarna nog inte är dem smartaste, och har antagligen inte lärt dem att dem inte får gå och visa sitt revir överallt heller.

Nej nej nej. På landet är det ännu värre.

Jag bor minst sagt på landet och här tycker katt ägarna att det inte gör någonting om deras katt kommer in i mitt hus om dörren står öppen.

Han vill ju bara hälsa på. Synd att jag inte har min hund kvar då hade den fått "hälsa på" om den vill :gnissla

Har man tillsyn över en katt som springer lös? :va

Nej det har man inte. Men du har inget strikt ansvar för katt. Om du läser vidare ser du att det står om skadeståndsskyldighet för hundägare oberoende av vållande. Det finns inte för katter.

Detta innebär att strikt ansvar för trafik slår tillsynsansvar för katt. Således är bil/mc skyldig om du kör på katten.

Sen innebär inte detta att katter kan göra vad fan som helst, ägaren skall ju fortfarande ha tillsyn över djuret.

Nej nej nej. På landet är det ännu värre.

Jag bor minst sagt på landet och här tycker katt ägarna att det inte gör någonting om deras katt kommer in i mitt hus om dörren står öppen.

Han vill ju bara hälsa på. Synd att jag inte har min hund kvar då hade den fått "hälsa på" om den vill :gnissla

Har haft en katt som ville hälsa på i min lägenhet - den "flög ut"..........

Wow jag vill va som dig.... en riktig outlaw! :rolleyes:

Nej det har man inte. Men du har inget strikt ansvar för katt. Om du läser vidare ser du att det står om skadeståndsskyldighet för hundägare oberoende av vållande. Det finns inte för katter.

Detta innebär att strikt ansvar för trafik slår tillsynsansvar för katt. Således är bil/mc skyldig om du kör på katten.

Sen innebär inte detta att katter kan göra vad fan som helst, ägaren skall ju fortfarande ha tillsyn över djuret.

Så om en lös hund springer ut på gatan och blir påkörd blir ägaren skyldig - men inte om en katt gör det?
Hur vrickat det än är så är jag nog med på banan.

Nu har jag iaf en paragraf att stödja mig mot om jag bara hittar ägarna till de två katterna som använder min tomt som skithus. :tummenupp

Wow jag vill va som dig.... en riktig outlaw! :rolleyes:

då får du kämpa:D

Det där med att lägga en krona på katten är ju bara förnedrande för ägaren. Inte ens jag tror att du skulle vara så satans korkad att du lägger en krona på katten. Hade du kört över min katt och kört vidare hade jag tänkt "that´s life". Hade jag hittat Ebbe med en krona på honom hade jag tagit det som ett personangrepp. Och då jävlar...

Jag skiter också i lagen annars. Kör jag på en katt kollar jag så att den är död. Lever den med nöd och näppe hade jag kört över den en gång till och drömt mardrömmar ett bra tag. Så blödig är jag.

Men jag blir likväl förbannad över katter som klättrar på min bil, och folk som tycker att det är mitt fel om jag kör över deras katt skulle jag vilja ta ett snack med. Men ingen har svarat på de jag har citerat i denna tråden, så det får väl bero...

det där med kronan var mer för att få gasten som jag skrev innlägget till skulle förstå att jag inte tar bryr mig särskilt mycket om hans katt...
självklart skulle jag inte slösa en hel krona på någon annas katt som borde varit innomhus.
och ang personangrepp ska nog inte DU ytra dig om,du e nog med på vad jag menar om du tänker efter.

Last edited:
När vi nu ändå är inne på ämnet, om man nu mot förmodan (säger inte att jag har det, helt hypotetiskt) råkat ha popnitat fast sin katt i sliponet, hur får man på bästa sätt bort katten/popniten?

Varför ta bort den? Kunde ju vara asfräckt, lite som hästen fram på en ferarri fast annorlunda :tummenupp

Stanna kolla så katten är död! Gå till närmsta granne fråga om någon känner igen katten, anmäl du kört över en katt till polisen.
Wtf, det handlar inte om man gillar katter eller inte, bara rent jävla folkvett man uppträder korrekt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma