Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...massa text om väntetider...
Tänk om bogan och bulten hade varit grusväg full med farthinder, då kanske dom hade åkt bana istället?
Det kanske behövs åtgärder omedelbart, fixa fram lite skyltar som varnar för grusväg och börja med att sanda uppe på asfalten i kurvorna du, så kanske VV kommer dit och river asfalten sen!![]()
Billig och enkel lösning faktiskt.
Lösningen är att flytta busåkningen till den näst roligaste vägen?
Låter halvfarligt om man blir överraskad av en sån där räffling.I Spanien/Portugal hade de på några ställen fräst upp asfalten i kurvorna så att den var "räfflad" på längden (i kurvorna). Det är hyfsat snuskigt att svänga på så jag saktade ner ganska ordentligt. Kunde inte komma på nån annan anledning till att de gjort så just för att få MC-åkare att dämpa farten. Vägen var omnämnd i en guidebok som ganska hårt trafikerad av motorcyklister, men när jag väl kom dit så var där inte så många. Kanske just pga räfflingen.
Låter halvfarligt om man blir överraskad av en sån där räffling.
Låter halvfarligt om man blir överraskad av en sån där räffling.
Farligt blir det bara om man kör för fort, och det skall man ju inte göra, eller hur? Syftet med en räffling skulle ju vara att få ner hastigheten.
I Spanien/Portugal hade de på några ställen fräst upp asfalten i kurvorna så att den var "räfflad" på längden (i kurvorna). Det är hyfsat snuskigt att svänga på så jag saktade ner ganska ordentligt. Kunde inte komma på nån annan anledning till att de gjort så just för att få MC-åkare att dämpa farten. Vägen var omnämnd i en guidebok som ganska hårt trafikerad av motorcyklister, men när jag väl kom dit så var där inte så många. Kanske just pga räfflingen.
Funkar inte i vårat klimat vintertid på alla asfalttyper,jämför sido och mittrefflorna.
Henrik
Vad menar du![]()
De räfflor vi pratar om är längs med körriktningen.
Allvar? Hade planer på att ta licens nästa år, men om det är flera veckors väntetid på att få köra vet fan om det är lönt. Trodde i min enfald att man behövde ringa ett par dagar innan och boka tid.
Åter till ritbordet... och tack för infot.
Det löser problemet för dom som bor efter den aktuella vägen, och sen får man väl fortsätta att tillämpa lösningen på alla andra vägar där motorcyklister är ett problem.
Så småningom kanske motorcyklisterna lär sig att inte vara till problem.
Det som hade varit mer intressant att se är hur mycket de arrangemangen faktiskt stävjar buskörning.
Låt oss säga att 2-5% av de som var där buskörde till och från, är ju fortfarande bättre än inget arrangemang och 95% av deltagarna buskör lite överallt?
Fast jag e ingen expert på de här kvällarna ska väl erkännas.
Jag vet bara att jag själv hellre skulle dra helvet på en bana än på gata om möjligheten fanns lätt tillgänglig. Jag kanske till och med skulle intressera mig såpass mycket att jag lade ner gatkörning helt.
Om jag vore den här tråden så skulle jag ta livet av mig.![]()
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|