Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.
...massa text om väntetider...

Allvar? Hade planer på att ta licens nästa år, men om det är flera veckors väntetid på att få köra vet fan om det är lönt. Trodde i min enfald att man behövde ringa ett par dagar innan och boka tid.

Åter till ritbordet... och tack för infot.
 
Tänk om bogan och bulten hade varit grusväg full med farthinder, då kanske dom hade åkt bana istället?

Det kanske behövs åtgärder omedelbart, fixa fram lite skyltar som varnar för grusväg och börja med att sanda uppe på asfalten i kurvorna du, så kanske VV kommer dit och river asfalten sen! :tummenupp

I Spanien/Portugal hade de på några ställen fräst upp asfalten i kurvorna så att den var "räfflad" på längden (i kurvorna). Det är hyfsat snuskigt att svänga på så jag saktade ner ganska ordentligt. Kunde inte komma på nån annan anledning till att de gjort så just för att få MC-åkare att dämpa farten. Vägen var omnämnd i en guidebok som ganska hårt trafikerad av motorcyklister, men när jag väl kom dit så var där inte så många. Kanske just pga räfflingen.

Billig och enkel lösning faktiskt.
 
Lösningen är att flytta busåkningen till den näst roligaste vägen?

Det löser problemet för dom som bor efter den aktuella vägen, och sen får man väl fortsätta att tillämpa lösningen på alla andra vägar där motorcyklister är ett problem.

Så småningom kanske motorcyklisterna lär sig att inte vara till problem.
 
I Spanien/Portugal hade de på några ställen fräst upp asfalten i kurvorna så att den var "räfflad" på längden (i kurvorna). Det är hyfsat snuskigt att svänga på så jag saktade ner ganska ordentligt. Kunde inte komma på nån annan anledning till att de gjort så just för att få MC-åkare att dämpa farten. Vägen var omnämnd i en guidebok som ganska hårt trafikerad av motorcyklister, men när jag väl kom dit så var där inte så många. Kanske just pga räfflingen.

Billig och enkel lösning faktiskt.
Låter halvfarligt om man blir överraskad av en sån där räffling.
 
Låter halvfarligt om man blir överraskad av en sån där räffling.

Det är därför det ska göras av väverket, med ordentlig skyltning.

Det har ju redan förekommit spontana alternativ utförda av människorna som bor där, utan skyltning, som inte är så bra.

Men det är ju halvfarligt med allt annat som kan dyka upp i kurvor också, det är därför det står i körskoleboken att man ska anpassa hastigheten efter rådande väglag.
 
Jag provade åka Bogesundsvägen en gång, tyckte det var en jobbig och tråkig sträcka, feldoserat överallt och en massa träd som man skall undvika att köra in i och bli dödad av. Nej skit-trist är vad den vägsträckan är :)
 
Låter halvfarligt om man blir överraskad av en sån där räffling.

Farligt blir det bara om man kör för fort, och det skall man ju inte göra, eller hur? Syftet med en räffling skulle ju vara att få ner hastigheten.
 
Tänker mest att vi har "hade" Bulten. Vi hade Bogesund....Båda är nu sönder körda av mogna mc-åkare.... Synd! :mad:
 
I Spanien/Portugal hade de på några ställen fräst upp asfalten i kurvorna så att den var "räfflad" på längden (i kurvorna). Det är hyfsat snuskigt att svänga på så jag saktade ner ganska ordentligt. Kunde inte komma på nån annan anledning till att de gjort så just för att få MC-åkare att dämpa farten. Vägen var omnämnd i en guidebok som ganska hårt trafikerad av motorcyklister, men när jag väl kom dit så var där inte så många. Kanske just pga räfflingen.

Billig och enkel lösning faktiskt.

Kan också vara att det var hal asfalt innan de fräste...

Så som du beskriver det har de gjort i ett par rondeller på RV50 ca 1 mil norr om örebro. Innan de fräste var asfalten LÖJLIGT hal vid regn...

Bra för bilister, men olustigt för oss...

Funkar inte i vårat klimat vintertid på alla asfalttyper,jämför sido och mittrefflorna.

Henrik

Vad menar du :va

De räfflor vi pratar om är längs med körriktningen.
 
Last edited:
Vad menar du :va

De räfflor vi pratar om är längs med körriktningen.

På vissa asfalttyper när det går ner vatten och spränger vid frysning(eller om saltet bryter ner)lossnar asfalten runt spåren varvid refflorna blir "lite" deformerade och det blir asfaltklumpar på vägen,inte optimalt ens för bil.

Henrik
 
Allvar? Hade planer på att ta licens nästa år, men om det är flera veckors väntetid på att få köra vet fan om det är lönt. Trodde i min enfald att man behövde ringa ett par dagar innan och boka tid.

Åter till ritbordet... och tack för infot.

Har man licens har vissa föreningar, t.ex. HMS kvällskörningar (för sina medlemmar?) vissa dagar vilket kanske gör det lättare/billigare att hålla i gång.

Det jag beskrev var mer hur det var för gatåkare som ville köra bana.

Sen har t.ex. Sydskånes EMSE har iof haft lite svårt att fylla sina grupper på senare tidså där har det av och till funnits lediga platser i vissa grupper (men dom har i gengäld just därför ställt in ett gäng körningar nu under sensommaren :huvet ), dock får man även där boka mer än ett par dagar i förväg (tror bokningen stänger två dagar innan)
 
håller med salming...... Gasa gärna och mycket, men när oskyldiga drabbas eller hamnar i riskzonen är det fel.
 
Det löser problemet för dom som bor efter den aktuella vägen, och sen får man väl fortsätta att tillämpa lösningen på alla andra vägar där motorcyklister är ett problem.

Så småningom kanske motorcyklisterna lär sig att inte vara till problem.

Med ett sådant resonemang känns frågan som ett övergående problem för motorcyklisterna snarare än de som vill sätta käppar i hjulen.
 
Det som hade varit mer intressant att se är hur mycket de arrangemangen faktiskt stävjar buskörning.
Låt oss säga att 2-5% av de som var där buskörde till och från, är ju fortfarande bättre än inget arrangemang och 95% av deltagarna buskör lite överallt?

Fast jag e ingen expert på de här kvällarna ska väl erkännas.
Jag vet bara att jag själv hellre skulle dra helvet på en bana än på gata om möjligheten fanns lätt tillgänglig. Jag kanske till och med skulle intressera mig såpass mycket att jag lade ner gatkörning helt.



Om jag vore den här tråden så skulle jag ta livet av mig. :mattias

Ja. Det vore intressant med pålitlig statistik hur den typen av arrangemang påverkar trafiksäkerheten men tyvärr så finns det nog ingen sådan. Och det enda som märks i media är när några väljer att busa på vägen till eller från arrangemanget vilket skapar onödig negativ publicitet.

Ska jag tillåta mig att gissa så tror jag att en del som får leka av sig faktiskt sedan låter bli att busköra på gatan. Tyvärr tror jag att en del kör därifrån och busar lite mer eftersom dom känner sig inspirerade. Så jag tror inte att dom egentligen påverkar trafiksäkerheten särskilt mycket.

Men jag är för arrangemang av typen Stunt och Street eller bankörning och jag tycker att det vore trevligt om det fanns en bra bana i närheten att åka på. Men jag tror att det verkliga motivet till att ordna sådant är rekreation. Många motorcyklister vill ha tillfälle att få leka lite under kontrollerade former. Och det finns ju en liten chans att sådant faktiskt skulle minska buskörningen på allmän väg även om det kanske inte skulle göra någon himmelsvid skillnad.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top