Jag tycker också att trivselnivån på SH har sjunkit till en katasrofalt låg
nivå, jag skrev för nått år sen och föreslog att "ta bort" anonymiteten
på SH, allså alla måste i sin Profil ha sitt riktiga verifierade namn.
Många här på SH känner varann och umgås också "till vardags", men de flesta
har ingen aning om vem som döljer sig bakom ett "nick".
Skulle alla som skrivit i den här tråden suttit i ett verkligt rum och fört den här
diskusionen är jag HELT SÄKER på att tonen varit helt annorlunda.
Varför kan man inte skriva här med samma ANSVAR som om man tilltalade
personen ANSIKTE mot ANSIKTE, hövligt och på ett sätt som MAN kan stå för.
Ok...jag vet att jarongen bland de yngre fram för allt i storstäderna är lite
annorlunda mot vad vi gamlingar är vana vid, men det kanske är så att den
anonyma möjligheten på diverse internetforum gör att man även IRL uttrycker
sig både slarvigt, ohövligt, ovårdat, ogenomtänkt och respektlöst.
SWEDIE....Du har möjligheten och medlen för att "lägga ribban" på en nivå
där alla fortfarande kommer att tycka att det är ROLIGT och GIVANDE att
läsa och skriva på SH. MEN som det börjar urarta i nästan ALLA trådar så
är frågan vart det hela tar vägen.
ATT som vissa, behöva fråga VAR nivån går...visar på att HÅRDARE styrning
verkligen behövs här.
INGEN BORDE ens behöva fråga var gränsen går för vanlig HÖVLIGHET och
RESPEKT för andra!!
KentW
Jag både håller med och inte håller med.
Många på forumet uppvisar ett beteende mot andra som jag kan tycka är ohövligt eller otrevligt. Det beror väl såvitt jag kan förstå på brist på respekt och förståelse för andra, brist på vett och etikett eller bara en avsaknad av taktkänsla.
Samtidigt är det ju inte Swedies ansvar att uppfostra kidsen. Man måste få tycka att någon är dum eftersom det är en åsikt och åsikter får man ha. Det som moderatorerna ska ta bort är när det börjar bli rena påhopp, förföljelser eller uppenbara kränkningar.
Om någon skriver att denne tycker att jag är dum i huvudet så gör det mig inget. Jag vet att jag har åsikter och att det finns dom som har helt andra åsikter och tycker att mina åsikter är korkade eller på annat sätt dumma.
Om denne någon dock ihärdigt jagar mig på forumet med påhopp så kommer jag väl till slut att tycka att det blir lite jobbigt och det är i det läget moderatorerna har ett ansvar.
Ansvaret för uppfostran måste ligga på föräldrarna och dom som inte kan hålla en vettig ton vid diskussion med andra har helt enkelt inte fått lära sig hur man beter respektfullt vid diskussion med andra. Men visst det faktum att man ofta är ganska anonym här på forumet gör det oerhört mycket lättare att gå till personangrepp eller påhopp eller bara ha en allmänt otrevlig ton. Skulle man inte vara anonym så är det säkert många som skulle tänka efter lite innan dom hasplar ur sig skit.
On Topic:
I just den här tråden är väl det stora problemet att det finns vissa som tycker att har man en sporthoj så måste man gasa helvete hela tiden för ingen köper ju en sporthoj för att köra lagligt och försvarar den ståndpunkten så till den grad att dom förnekar det faktum att man själv genom att vrida på gasrullen eller klämma på bromshandtaget kan reglera farten med vilken man far fram genom landskapet till någon annan än den fysikaliskt högsta möjliga.
Om samtliga höll igen vid dom utsatta ställena på exempelvis bogan skulle det inte bli så mycket gnäll i media och den här tråden skulle aldrig startat.
Personligen anser jag att håller man dubbla skyltade hastigheten på en 50 sträcka där det bor folk efter vägen är man anvarslös.
Han avsåg nog just ordet kränkt i Marcus svar.
Ett påhopp är det när den som blir utsatt för det blir kränkt och det är sådant som ska modereras bort och den som gör detta upprepade gånger varnas och senare eventuellt bannas.