Diskussionerna i den här tråden måste jag säga till stora delar nätt och jämt når upp till dagisnivå. Tyvärr. Men jag ger mig in i den i alla fall.
Om man skulle anlägga en bana i stockholmstrakten så tror jag otvivelaktigt att flera av dom som idag gärna skulle vilja köra bana men inte gör det på grund av att de inte anser sig ha råd skulle börja köra bana ibland.
Dock tror jag inte att det i någon större utsträckning skulle minska buskörningen i trafiken. Vore det så så skulle buskörningen vara markant mycket mindre i de städer där det finns en bana i närheten men det finns det inga belägg för att hävda. Däremot finns det vissa saker som antyder att fler skulle gasa helvete. Se bara på Street och Stuntkvällarna på Barkarby. Dom som lade ner engagemang och tid på dom fick en hel del skit från myndighetshåll eftersom ganska många buskörde till och från dessa.
Min slutsats av det är ganska enkel. Dom som kör som idioter på allmän väg gör det inte för att det saknas en bana. Dom gör det för att dom saknar omdöme. Men visst en bana i närheten skulle vara jättekul tycker jag. Jag skulle gärna köra där ibland.
Lösningen på problemet är egentligen ganska enkel men ändå ganska svår. Man håller igen vid dom tätbebyggda områdena där det faktiskt är 50 så upplever dom som bor där problemen som mindre och kanske slutar klaga så högljutt. Skulle folk plocka av sina högljudda slipon och raka rör och sätta på lagliga ljuddämpare så skulle gnället antagligen bli ännu mindre. För det är ett faktum att en hoj som hörs på långt avstånd leder till fler protester. Dels för att den hörs 2 km före och 2 km efter den passerar plus att en högljudd hoj upplevs åka fortare av dom som bor vid vägen.
Tyvärr så kommer det nog inte att inträffa. Det finns ett antal som anser att det är en rättighet att leka GP-bana på allmän väg och att dom som tycker annorlunda är gnällspikar och det finns ett antal som kör hoj mer för att det är en image än för att dom njuter av motorcykelåkningen och därför måste ha en hoj som låter "häftigt".
Kör man över de lagstadgade hastighetsgränserna så kan man få det onda ögat på sig.
Kör man med en hoj som inte klarar bullerkravet för att få framföras på allmän väg så kan man få ännu mer onda ögon på sig.
Gör man något av följande så bidrar man till att ge dom som klagar argument mot oss motorcykelåkare. I olika hög grad beroende på hur mycket man bryter mot någon av ovanstående bestämmelser.
Jag ska inte säga att jag är någon ängel. Tvärtom. Jag kör över hastighetsgränserna ganska ofta. Men när det är 50 och tät bebyggelse så väljer jag att hålla igen. Till stor del för att jag har självbevarelsedrift. Jag vill köra hoj imorgon igen. Jag vill inte att idag ska vara den sista dagen och jag vill inte bli kylarprydnad på en XC90.
Jag har själv kört Bogan några gånger men jag gillar inte riktigt att det finns så många som kör så fruktansvärt över sin förmåga. Jag njuter inte på något sätt av att möta någon idiot som kör så fort att denne inte har en sportmössa att hålla kvar bågen på sin sida vägen. Och dom som kör på det sättet märks väldigt tydligt.
Jag gillar motorer och jag gillar att köra fort men 200+ på den typen av vägar är helt enkelt inte OK eftersom man väljer att riskera även andras liv när man gör det. Jag gillar ljudet av en motor och älskar ljudet av racebilar och motorcyklar på bana men när dom hörs på 2 km håll är det inte längre kul. Jag har sommarstugan efter en av dom populärare motorcykelvägarna utanför borlänge och det brölas ganska friskt från en del där och jag tycker att det är lite pubertalt att ha en sådan total avsaknad av förståelse för omgivningen. Det finns en anledning till att man överhuvudtaget har ett krav på ljudnivån från motorfordon.
Samma sak gäller hastigheten. Om man väljer att köra fort men fortfarande klara att hålla sin sida på vägsträckor som är i stort sett folktomma så är det helt OK för mig men kommer man i 200+ och är tvungen att använda mötande körbana så är man en idiot med enkel biljett 6 fot ner. Tyvärr kanske även någon oskyldig står med på den biljetten.
Jag tror inte att en höjning av körkortsåldern stävjer detta problem, så varför skulle jag föreslå det som lösning???
Faktum är att jag tror att en höjning av körkortåldern skulle minska problemet.
Hade jag tagit MC-kort när jag var 20 så är jag övertygad om att jag inte varit i livet idag. Med facit på hand så har jag insett att jag saknade såväl insikt som omdöme för att egentligen få köra på allmän väg. Jag hade dock tillräcklig förarskicklighet för att få ett körkort.
Det är ganska många gånger när turen snarare än skickligheten gjort att jag inte brakat ut mellan tallarna i skogen.
Vad en lämplig ålder skulle vara kan jag dock inte svara på. Vissa kör med ganska mycket omdöme redan från start medan vissa inte får omdömet förrän åtskilliga år senare. Och det verkar faktiskt som att tjejer är duktigare på det där med omdöme. I alla fall enligt vad jag noterat.
I allt annat håller jag med dig Duckie.