Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.
Ta fram vad du tycker är ett rimligt pris då och räkna sedan ut hur det hela ska gå runt på den summan.

Det kostar att säkerligen mer att åka bana, men om man väljer att åka bana istället för på gata bör inte merkostnaden bli så katastrofal då man slipper de gatrelaterade kostnaderna, framförallt försäkringspengarna. Men om man vill åka både gata och bana så lär det ju bli en avsevärd skillnad mot enbart gatåkningen förstås, men det gäller ju matkassan med om du går till resturang Fina Köket och käkar entrecote direkt efter att tagit en meny på mcdonalds med...

Var på Gelleråsen i Onsdags 1 dags helkörning på bana
Bandag 700 kr
Bensin hem/dit ca 40 mil och på banan ca 600 kr
Mat ca 500 kr
logi ca 500 kr

Ps. Borde vara dags att starta en hårt modererad tråd där man kan prata om eventulla lösningar och varje OT kommentar, personligt påhopp eller annat skit direkt rensas bort.


Håller med dig 100% vart är modsen när man behöver dem!?:confused:
Jag är inte bättre själv vill bara säga det innan någon annan gör det:D :)
 
Last edited:
det är ju en avgörande faktor som gör att folk som gärna vill åka bana inte gör det..

känner en kille som förra året gjorde 16 bandagar ( ink 2 helger med actionpics gotland )..kostade honom med däck och boende,soppa osv drygt 35k.
och då hade han inga kostsamma reparationer på hojen

jag får en djäävla massa repor och fika på bulten och bogan för dom pengarna..
men får man det att gå runt som banägare att ta 200 spänn för 1 timme tex ?
Tveksamt..
 
Duckie tycker 1000 spänn är lite för en bandag!?
Sätt dig ner och räkna seriöst på de kostnader som finns i samband med en bandag - avskrivning av fasta kostnader för anläggningens byggnation, fasta och rörliga kostnader för underhåll, årliga kostnader för tillämpliga myndighetstillstånd, fasta och rörliga kostnader för el och vatten, rörliga kostnader för banans personal (läs: funktionärer), rörliga kostnader för sjukvårdspersonal och -transporter och så vidare. En kommersiell aktör vill dessutom gärna ha en gnutta avkastning på sin investering också, vinst alltså. Du kommer att se att 1000 kr inklusive moms för en hel bandag är förhållandevis bra pris.
Det handlar inte om pessimism, nejsägande eller bakåtsträvande utan om verklighet.

Dessutom är bankörning (liksom gatkörning) med motorcykel ju faktiskt lyxkonsumtion som var och en får ta ställning till utifrån egen budget, det är ingen mänsklig rättighet.
 
Last edited:
det är ju en avgörande faktor som gör att folk som gärna vill åka bana inte gör det..

känner en kille som förra året gjorde 16 bandagar ( ink 2 helger med actionpics gotland )..kostade honom med däck och boende,soppa osv drygt 35k.
och då hade han inga kostsamma reparationer på hojen

jag får en djäävla massa repor och fika på bulten och bogan för dom pengarna..
men får man det att gå runt som banägare att ta 200 spänn för 1 timme tex ?
Tveksamt..

Du har självklart rätt Nicotin
Men då får man titta på det problemet och se om det går att lösa, går det att få ner den summan och vad det är som kostar på en bana. mer konkurrens är inte fel heller.
Tänk om de killar som har gått bort på Bogan och Bulten RIP åkt bana och det hänt där istället. De hade kanske varit i livet idag
 
Tänk om de killar som har gått bort på Bogan och Bulten RIP åkt bana och det hänt där istället. De hade kanske varit i livet idag

Tänk om bogan och bulten hade varit grusväg full med farthinder, då kanske dom hade åkt bana istället?

Det kanske behövs åtgärder omedelbart, fixa fram lite skyltar som varnar för grusväg och börja med att sanda uppe på asfalten i kurvorna du, så kanske VV kommer dit och river asfalten sen! :tummenupp
 
Last edited:
Men du fick det att låta som att det var ok att tokköra på dessa få bra vägar just av denna anledning.

Då ber jag allra ödmjukast om ursäkt. Så menade jag inte.
Men som sagt jag förstår att det är så.

Sen att banorna i resten av landet är fullbokade skulle väl kanske ändras ganska rejält med en bana i Sthlms området.

Så med andra ord håller du med alla som säger att en bana i Sthlms-trakten inte kommer förändra någonting med avseende på buskörning på vägar som Bulten eller Bogesund?

Nej. Jag skrev precis att JAG tror att det kommer förändra buskörning. Det kommer defenitivt inte att ta bort det, men jag tror det skulle bli bättre.

Varför tror ni att Stunt och Streetkvällarna är så populära? Hade vi inte en diskussion om just vad som händer (och höll på att hända) om dom förvinner?
Folk skrev bokstavligt talat i den tråden att "nu drar vi och kör helvet nån annanstans". Lägg lite omvänd logik på det och fundera på det ihop med en motorbana så...

Andra tycker annorlunda, varsågoda.
 
Last edited:
Håller med många i tråden om att "slå av" där det är bebyggelse. Kör själv lite friskt ibland :rolleyes: , men slår alltid av i samhällen, man skulle inte förlåta sig själv OM man smällde på någon! Gasa där det är relativt safe istället.

Kan vara bra att tänka att man inte är Rossi om någonting snabbt dyker upp...:fakta
 
Varför tror ni att Stunt och Streetkvällarna är så populära? Hade vi inte en diskussion om just vad som händer (och höll på att hända) om dom förvinner?
Folk skrev bokstavligt talat i den tråden att "nu drar vi och kör helvet nån annanstans". Lägg lite omvänd logik på det och fundera på det ihop med en motorbana så...

Var det inte det faktum att folk körde som idioter till och från Stuntkvällarna som gjorde att dom skulle ställas in?
 
......Tänk om de killar som har gått bort på Bogan och Bulten RIP åkt bana och det hänt där istället. De hade kanske varit i livet idag....

DET var faktiskt ETT vettigt inlägg från dig.........

Men faktum kvarstår........att även runt de orter där det finns banor så
körs det på samma sätt på "favoritvägarna".
Och att det sättet att köra bryter mot de bestämmelser som finns....!

Fortsätter det här får NI SOM åker där, oavsett om ni "kör jävel" eller bara
tar en lugn tur i makligt tempo förvänta er reaktioner och åtgärder.
Du vet väl själv hur svårt det är att åka 50/70km med en hoj.....och det
kostar faktiskt att köra 30+ även på 70väg. (Min hoj gör 90km på 1:an!)

Det finns ett talesätt som jag tycker passar bra här:

"DET ÖGAT INTE SER....DET GRÅTER DET INTE HELLER FÖR"

Varför så mycket snack om moraltanter, gnäll, mm.
Sakta in på de ställen där det bor folk, så försvinner åtmindstone ETT av
problemen, att sen de som tänjer gränser förr eller senare tänjer dom så
långt att dom "brister" tror jag bara att PERSONLIG MOGNAD kan göra nått
åt. Hoppas bara att den hinner inträda före liemannens ankomst.

Fortfarande som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det väldigt få av dom
som kör "jävel" på allmän väg, som samtidigt kör aktivt på bana.

Framförallt så är det lite äldre som dras till banåkning, när man kommit till
insikt om de PERSONLIGA RISKERNA med att åka "jävel" på allmän väg.

UNGA TESTOSTERONSTINNA "HeMan" kommer aldrig att förstå "vårt"
resonemang, hoppas som sagt att dom hinner bli lite mer MOGNA.

KentW
 
just my 2 cents

"buhuhu - hon började. jag går och skriver alkis i hennes gästbok så kankse hon slutar."

Du skriver ju själv att dina inlägg är såväl korkade som fulla av personangrepp så jag fattar inte att du gnäller på att jag håller med dig.

Jag anser inte att bygga en bana i Stockholm är ett vidare konstruktivt förslag för att få bort kamikazepiloter från vägarna. Jag anser också att "förslaget" att låta de som klagar finansiera denna är rent ut sagt korkat.
(men de har ju råd!!!)

När någon agerar på ett regelvidrigt sätt och utsätter andra för fara är det inte konstigt att reagera. De boende har nu regarerat. Förhoppningsvis reagerar polisen snart och klipper kortet för dessa element. "Hojkollektivet" borde reagera genom att inte acceptera detta beteende. Prata med de här människorna! Visa att det inte är ok att riskera andra människors liv "bara för att det är kul att köra på tid".

Tänk om de killar som har gått bort på Bogan och Bulten RIP åkt bana och det hänt där istället. De hade kanske varit i livet idag

Eller tänk om de kört enligt gällande trafikregler så hade de kanske varit i livet idag.

(så kom på en lösning istället för att gnälla Duckie. Höja ålder för KK kanske??? Men det kunde du inte tänka ut själ.

Jag tror inte att en höjning av körkortsåldern stävjer detta problem, så varför skulle jag föreslå det som lösning???
 
Last edited:
He he he,testosteron vs östrogen...kul(välj själv vad som står för vad och vem som tillhör sidan)!

Denna diskussion har pågått sedan innan många här var födda och pågår fortfarande,ingen förändring.

Boende runt i landet förfasas över själv/mord reporna och en stor del hojåkare håller med och ska ta ungtupparna i nackskinnet och ruska in lite förstånd i dom.
En del rättar sig i ledet och hjälper till att försvara hojåkarnas rykte så det inte blir mcförbud eller annat lika tråkigt medans en del gör en "birdie" och bombar vidare till alla övrigas förfasan.

En del smäller i backen så var det inget mer och andra klarar sig fint och tar avstånd och ska hjälpa andra att ta det lugnare,ett gäng slutar bara åka medans andra fortsätter på samma sätt och har turen med sig.

Allt är bara en långsam repris av något som redan hänt,händer och kommer hända igen.

Det sitter i huvudet vilken sida man står på och i framtiden kommer tillhöra,en del påverkas av andra medans andra gör precis som dom själva tycker vare sig det är PC eller inte.

Tjatas om "nu kommer det snart bli förbjudet" vilket det fortfarande inte blivit och fortfarande så körs det inåt helvete för fort om man tittar på skyltad hastighet på kul vägar.

Kolla in på närmaste framtida internetforum(eller dess motsvarighet)om 20 år och kolla vad det diskuteras om(ni som fortfarande lever)och troligen(om det finns något drivmedel)är det samma tjafs då.


Förr tog man utskällningen ansikte mot ansikte(och höll käften tills man satt på hojen om man inte höll med)idag så tar man det hyfsat anonymt på nätet och svarar emot istället,resultatet blir iaf. detsamma,det går inte in.

Men kul läsning blir det...är ju inte alla som har sina hästar hemma och det märks tydligare när dom blir uppjagade.

He,kör med det förstånd NI har och stå för det NI gör så kanske vi ses efter vägarna.

Henrik
 
Du har självklart rätt Nicotin
Men då får man titta på det problemet och se om det går att lösa, går det att få ner den summan och vad det är som kostar på en bana. mer konkurrens är inte fel heller.
Tänk om de killar som har gått bort på Bogan och Bulten RIP åkt bana och det hänt där istället. De hade kanske varit i livet idag

en av dom som just dog på bogan var just väldigt duktig banåkare och gjorde detta rätt ofta också..

folk måste förstå att bana är för många en sak, en typ av "kick" och åka gata är en annan..

att grusa ner bogan och el bulten och göra detta till en ko stig löser inget heller..då drar man på en annan väg..då får man till slut grusa ner hela nynäsvägen och tyresö vägen också..sen hela stockholms vägnät som svänger en aning..

och alla som nu förespråkar åk bana åk bana mer bana...

faktum kvarstår, dom flesta bandagar och helger blir väldigt fort fullbokade och skulle hela stockholms mcfolk bestämma sig för att åka bana så skulle kön i sig göra att gatan blir en RR bana igen.
 
Diskussionerna i den här tråden måste jag säga till stora delar nätt och jämt når upp till dagisnivå. Tyvärr. Men jag ger mig in i den i alla fall.

Om man skulle anlägga en bana i stockholmstrakten så tror jag otvivelaktigt att flera av dom som idag gärna skulle vilja köra bana men inte gör det på grund av att de inte anser sig ha råd skulle börja köra bana ibland.
Dock tror jag inte att det i någon större utsträckning skulle minska buskörningen i trafiken. Vore det så så skulle buskörningen vara markant mycket mindre i de städer där det finns en bana i närheten men det finns det inga belägg för att hävda. Däremot finns det vissa saker som antyder att fler skulle gasa helvete. Se bara på Street och Stuntkvällarna på Barkarby. Dom som lade ner engagemang och tid på dom fick en hel del skit från myndighetshåll eftersom ganska många buskörde till och från dessa.

Min slutsats av det är ganska enkel. Dom som kör som idioter på allmän väg gör det inte för att det saknas en bana. Dom gör det för att dom saknar omdöme. Men visst en bana i närheten skulle vara jättekul tycker jag. Jag skulle gärna köra där ibland.

Lösningen på problemet är egentligen ganska enkel men ändå ganska svår. Man håller igen vid dom tätbebyggda områdena där det faktiskt är 50 så upplever dom som bor där problemen som mindre och kanske slutar klaga så högljutt. Skulle folk plocka av sina högljudda slipon och raka rör och sätta på lagliga ljuddämpare så skulle gnället antagligen bli ännu mindre. För det är ett faktum att en hoj som hörs på långt avstånd leder till fler protester. Dels för att den hörs 2 km före och 2 km efter den passerar plus att en högljudd hoj upplevs åka fortare av dom som bor vid vägen.

Tyvärr så kommer det nog inte att inträffa. Det finns ett antal som anser att det är en rättighet att leka GP-bana på allmän väg och att dom som tycker annorlunda är gnällspikar och det finns ett antal som kör hoj mer för att det är en image än för att dom njuter av motorcykelåkningen och därför måste ha en hoj som låter "häftigt".

Kör man över de lagstadgade hastighetsgränserna så kan man få det onda ögat på sig.
Kör man med en hoj som inte klarar bullerkravet för att få framföras på allmän väg så kan man få ännu mer onda ögon på sig.
Gör man något av följande så bidrar man till att ge dom som klagar argument mot oss motorcykelåkare. I olika hög grad beroende på hur mycket man bryter mot någon av ovanstående bestämmelser.

Jag ska inte säga att jag är någon ängel. Tvärtom. Jag kör över hastighetsgränserna ganska ofta. Men när det är 50 och tät bebyggelse så väljer jag att hålla igen. Till stor del för att jag har självbevarelsedrift. Jag vill köra hoj imorgon igen. Jag vill inte att idag ska vara den sista dagen och jag vill inte bli kylarprydnad på en XC90.
Jag har själv kört Bogan några gånger men jag gillar inte riktigt att det finns så många som kör så fruktansvärt över sin förmåga. Jag njuter inte på något sätt av att möta någon idiot som kör så fort att denne inte har en sportmössa att hålla kvar bågen på sin sida vägen. Och dom som kör på det sättet märks väldigt tydligt.

Jag gillar motorer och jag gillar att köra fort men 200+ på den typen av vägar är helt enkelt inte OK eftersom man väljer att riskera även andras liv när man gör det. Jag gillar ljudet av en motor och älskar ljudet av racebilar och motorcyklar på bana men när dom hörs på 2 km håll är det inte längre kul. Jag har sommarstugan efter en av dom populärare motorcykelvägarna utanför borlänge och det brölas ganska friskt från en del där och jag tycker att det är lite pubertalt att ha en sådan total avsaknad av förståelse för omgivningen. Det finns en anledning till att man överhuvudtaget har ett krav på ljudnivån från motorfordon.
Samma sak gäller hastigheten. Om man väljer att köra fort men fortfarande klara att hålla sin sida på vägsträckor som är i stort sett folktomma så är det helt OK för mig men kommer man i 200+ och är tvungen att använda mötande körbana så är man en idiot med enkel biljett 6 fot ner. Tyvärr kanske även någon oskyldig står med på den biljetten.

Jag tror inte att en höjning av körkortsåldern stävjer detta problem, så varför skulle jag föreslå det som lösning???

Faktum är att jag tror att en höjning av körkortåldern skulle minska problemet.
Hade jag tagit MC-kort när jag var 20 så är jag övertygad om att jag inte varit i livet idag. Med facit på hand så har jag insett att jag saknade såväl insikt som omdöme för att egentligen få köra på allmän väg. Jag hade dock tillräcklig förarskicklighet för att få ett körkort.
Det är ganska många gånger när turen snarare än skickligheten gjort att jag inte brakat ut mellan tallarna i skogen.

Vad en lämplig ålder skulle vara kan jag dock inte svara på. Vissa kör med ganska mycket omdöme redan från start medan vissa inte får omdömet förrän åtskilliga år senare. Och det verkar faktiskt som att tjejer är duktigare på det där med omdöme. I alla fall enligt vad jag noterat.

I allt annat håller jag med dig Duckie.
 
Last edited:
Se bara på Street och Stuntkvällarna på Barkarby. Dom som lade ner engagemang och tid på dom fick en hel del skit från myndighetshåll eftersom ganska många buskörde till och från dessa.

Det som hade varit mer intressant att se är hur mycket de arrangemangen faktiskt stävjar buskörning.
Låt oss säga att 2-5% av de som var där buskörde till och från, är ju fortfarande bättre än inget arrangemang och 95% av deltagarna buskör lite överallt?

Fast jag e ingen expert på de här kvällarna ska väl erkännas.
Jag vet bara att jag själv hellre skulle dra helvet på en bana än på gata om möjligheten fanns lätt tillgänglig. Jag kanske till och med skulle intressera mig såpass mycket att jag lade ner gatkörning helt.



Om jag vore den här tråden så skulle jag ta livet av mig. :mattias
 
"

Jag tror inte att en höjning av körkortsåldern stävjer detta problem, så varför skulle jag föreslå det som lösning???


Bla bla bla bla bla bla blaha ja för att du själv inte kan föreslå någonting alls hur problemet ska lösas i den är tråden .Skrev det som ett exemple på vad du kunde skrivit i svar till mig istället för o gnälla på hur dum ide mitt svar va. Även om en del är ideer är tokiga tycker jag inte man ska klanka ner på folk för det. Då är man riktigt korkad.

För länge sen trodde de att jorden var platt , DDT var ofarligt, vi kunde inte åka till månen,
För 10 år sen sa de människan kommer aldrig till mars nu är frågan när.


Och sen att du ser ut som du gör kan ju inte jag hjälpa, Men du kan hjälpa hur f*an du är.
 
Bla bla bla bla bla bla blaha ja för att du själv inte kan föreslå någonting alls hur problemet ska lösas i den är tråden .Skrev det som ett exemple på vad du kunde skrivit i svar till mig istället för o gnälla på hur dum ide mitt svar va. Även om en del är ideer är tokiga tycker jag inte man ska klanka ner på folk för det. Då är man riktigt korkad.

För länge sen trodde de att jorden var platt , DDT var ofarligt, vi kunde inte åka till månen,
För 10 år sen sa de människan kommer aldrig till mars nu är frågan när.


Och sen att du ser ut som du gör kan ju inte jag hjälpa, Men du kan hjälpa hur f*an du är.


Var snäll och återkom när du diskuterar sak och inte person.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top