Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag citerade ett inlägg som hade med ekonomi att göra, så citera den jag citerade istället för att citera mig, nu blev det jobbigt eller.

Ditt inlägg har väl med saken att göra då du säger att Salming som har råd inte ens bor..

Vad har någons ekonomi med något annat att göra i denna frågan?
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Folk retar sig på motorcyklister som kör alldeles för fort på Bogesundsvägen, 257:an etc, med all rätt! Vem vill ha fartdårar på vägarna utanför sitt eget hus? Själv kan jag bli galen på folk som kör 40 km/h i mitt villaområde där mina egna ungar vinglar ut på cyklar, sparkcyklar och elmotorcyklar från Biltema, bakom häckar och andra saker som skymmer sikten.

En bana löser knappast några problem, när man själv var yngre omsatte man sina nyvunna kunskaper i högre hastigheter på landsvägar, snarare än större marginaler. Det som får folk att köra med större marginaler på gata är personlig mognad, när man inser att det finns människor i sin närhet som behöver en, att det inte är värt risken.

Visst kan man begränsa problemet genom att känna till vägen och var det är mindre olämpligt att dra på, men på detta problem finns nog inga andra övergripande lösningar än restriktioner, förbud och skyhöga kostnader. En vikande ekonomi ger förmodligen också positivt utslag i statistiken.

Personligen har jag övervägt att ställa av för gott och enbart köra bana, ta licens och kanske prova på någon tävling i Rookie 600/1000. Inte för att jag tror att jag är särskilt snabb, utan enbart för skojs skull. Fast tävla utan träning känns meningslöst, och 40-50 mil med släp för ett träningstillfälle på Gelleråsen blir inte av många gånger under en säsong, inte när man är småbarnsförälder. Hela upplägget känns dödfött, men det skulle kunna se ljusare ut med en bana i Enköping. Så det får bli lite halvlugn gatkörning för att inte bli totalt ringrostig, varvat med banåka i ett tempo som känns snabbt för mig, även i fortsättningen.

/A
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Han stod i TV och snackade som han hade sin ytterdör rakt ut på Bogan, om man ska resonera om man berörs eller inte så borde nån miljon personer beröras om man gasar skiten på E4an, det bor väl nån miljon i anslutning till den.

Du ta och titta på inslaget en gång till....han säger klart och tydligt att han struntar i de som kör, DÄREMOT så säger han att han tycker synd om de gående/cyklande/gamla/boende utefter vägen...

Och dina jämförelser liknar.............CRAP!!!!!!!!!!!

Men om du inte fattar så kolla 34sek in i denna film, så ser du vad som kan (kommer) att hända... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188573
 
Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Som jag skrev tidigare, folk som inte lever, bor eller upplever motorcykelåkning i eller strax kring Stockholm låter ju bara fåniga i den här tråden. Speciellt folk från norrland. Det är lite som en miljonär som fnyser åt en etiopier och undrar varför han gnäller om mat.
På vilket sätt kan man ta in hunger och överlevnad och tycka sig få det relevant i en diskussion om motorcykelåkning?

Att i princip ALLA stockholmare som postat i den här tråden efterfrågar en motorbana i Sthlms trakten spelar antagligen ingen som helst roll i sammanhanget eller? Det kan inte vara så att det kanske är en liten nyckel till problemet?
Fast det ursäktar väl inte att köra som svin och bryta mot trafikregler på något sätt? Är det då ok på alla orter där det inte finns någon motorbana?

I så fall så var väl jämförelsen med att skjuta i parker inte så dum, för det finns säkerligen inte skjutbanor på alla orter i sverige. Sedan skjuter man förstås inte för att skada eller döda andra, men om så händer funkar ju resonemanget "är man så dum så man bosätter sig eller går igenom parker så" då med.



Allmänt:
Att det körs för fort till och från var väl ingen nyhet, men när så många gör det så pass ofta på en och samma väg så är det nog bara att ta till sig vad som sägs och kamma till sig, allt annat är bara idioti och kan väl bara leda till ett större förakt för oss som grupp.

Nu tror jag inte att alla som kör på dom här vägarna kör som dårar. utan problemet skapas nog av ett fåtal individer som vanligt. Vilket i sin tur bara gör det ännu viktigare att i en sådan här tråd visa att det inte är accepterat av den stora massan att bete sig så här, och det finns inga ursäkter för beteendet oavsett avsaknad av motorbana, mamma eller kramnalle, utan självklart är det ett beteende som ska bort. Att skylla på frånvaron av bana är löjligt enligt min personliga åsikt, för jag tror att dom som är mogna att både överväga att ta kostnader och besvär för att kunna köra säkert där oftast kör med stora marginaler de gånger dom kör på allmän väg just pga. att dom är så medvetna om riskerna. Dom som tycker att man får skylla sig själv om man bosätter sig vid en väg/landsväg med hojtrafik har antingen en mognad modell kolibri eller en vanföreställning som är rätt grov, och jag tror inte ens att dom förstår hur mycket kollektivet kommer att få lida på sikt för sådana uttalanden.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vad är det du försöker få fram? Ser du nånstans där att jag skrivit "jag kör som ett svin på Bogan för vi har ingen bana"?

Som jag skrev tidigare, folk som inte lever, bor eller upplever motorcykelåkning i eller strax kring Stockholm låter ju bara fåniga i den här tråden. Speciellt folk från norrland. Det är lite som en miljonär som fnyser åt en etiopier och undrar varför han gnäller om mat.

Att i princip ALLA stockholmare som postat i den här tråden efterfrågar en motorbana i Sthlms trakten spelar antagligen ingen som helst roll i sammanhanget eller? Det kan inte vara så att det kanske är en liten nyckel till problemet?

Och förlåt att jag använder lite ironi ibland. Jag ska genast gå och skjuta mig i ansiktet.

Du kanske skulle läsa om mitt inlägg en gång till....och ta det sakta....


...och sen vad du själv skriver.......ännu saktare, kanske ännu bättre tänka
till före:

"" Skulle det däremot finnas en schysst bana i näreheten med ok öppettider och "allmänhetens åkning" så skulle jag hellre gasa helvet där en ute i trafiken. Det säger ju sig självt. ""


Sen tror inte jag att det spelar nån roll om man är inflyttad Stockholmare
från Karlskoga....eller från nån annan del av "norrland", hur "fåniga" man
"låter" på ett internetforum!

KentW
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du kanske skulle läsa om mitt inlägg en gång till....och ta det sakta....


...och sen vad du själv skriver.......ännu saktare, kanske ännu bättre tänka
till före:

"" Skulle det däremot finnas en schysst bana i näreheten med ok öppettider och "allmänhetens åkning" så skulle jag hellre gasa helvet där en ute i trafiken. Det säger ju sig självt. ""


Sen tror inte jag att det spelar nån roll om man är inflyttad Stockholmare
från Karlskoga....eller från nån annan del av "norrland", hur "fåniga" man
"låter" på ett internetforum!

KentW

Eller så kanske du ska förklara vad du svamlar om.
Ja jag skulle vilja ha en motorbana i Sthlm. Nej jag tror inte att allt grisande i trafiken försvinner om det skulle finnas en bana. Ja jag tror att det skulle MINSKA.
Nej jag tror inte att folk från norrland har de blekaste aning om vad de skriver om i den här tråden eftersom de inte dagligen upplever problemen på de sätt som vi gör här.
Ja jag tycker personligen att det gnälls nå in i helvete för mycket i allmänhet, i media, på grannar och på kollegor.

"Ni" har landsväg runt husknuten däruppe. Vi får åka i en timme innan vi hittar bra landsväg (bortsett från Bogan och Bulten). Det var ETT exempel.
"Ni" kan troligen elda i 300km/h i en timme innan "ni" ens stöter på bebyggelse om ni vill. Så vad ni gör i den här tråden överhuvudtaget är mig ett mysterium.

Några konstigheter?
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Bana eller inte bana, såhär lär det alltid köras oavsett. Jag inbillar mig att bankörning aldrig kommer påverka buskörandet (ja, ok, kanske marginellt) då det är 2 helt olika känslor.

Jag kör på bogesundsvägen och jag förstår de som bor längst vägen ända tills det att hjälmen halkat ner över öronen. Det är så fånigt att jag skäms för att jag inte vet bättre, men det är löjligt roligt .. delvis på andras bekostnad :(

--

LUGN ner ER ... nu!! :rolleyes:
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Bana eller inte bana, såhär lär det alltid köras oavsett.

Precis. Sen kan ju folk sitta i den här tråden och knipa med rektum, slå sig för bröstet och vara hur griniga de vill, inte mycket lär ändra sig.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att de boende längs vägen har tröttnat och känner sig rädda.
Det finns väl ingen människa som vill ha sporthojar som rejsar förbi utanför dörren.
Det jag inte förstår är hur folk här inne kan försvara detta med inlägg som "kärringar ska sitta på hem och inte vara på vägen" osv.
Vad är det för mentalitet?
Fattar ni inte varför folk är uppretade antar jag att ni låtsas, annars är det nåt som inte är som det ska med förståndet.

"Ni" kan troligen elda i 300km/h i en timme innan "ni" ens stöter på bebyggelse om ni vill. Så vad ni gör i den här tråden överhuvudtaget är mig ett mysterium.

Några konstigheter?

Du har aldrig varit norr om Stockholm va?

Jag skiter i om detta inträffat i Sthlm eller i Kiruna. Jag blev bara förbannad på inställningen hos vissa personer som bara fortsätter att hjälpa allmänheten tro att alla Mc-åkare är idioter.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kanske skulle åka till den dära "legendariska sträckan" o gasa helvette lite själv o se om den är något att hänga i granen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eller så kanske du ska förklara vad du svamlar om.
Ja jag skulle vilja ha en motorbana i Sthlm. Nej jag tror inte att allt grisande i trafiken försvinner om det skulle finnas en bana. Ja jag tror att det skulle MINSKA.
Ne. Dumskallarna kör inte på bana, då det framträder hur kass de är. Således kommer dessa befinna sig på allmän väg.
Nej jag tror inte att folk från norrland har de blekaste aning om vad de skriver om i den här tråden eftersom de inte dagligen upplever problemen på de sätt som vi gör här.
Ja jag tycker personligen att det gnälls nå in i helvete för mycket i allmänhet, i media, på grannar och på kollegor.
Japp, det gnälls för mycket. Det är den klassiska svenssonandan.
"Ni" har landsväg runt husknuten däruppe. Vi får åka i en timme innan vi hittar bra landsväg (bortsett från Bogan och Bulten). Det var ETT exempel.
"Ni" kan troligen elda i 300km/h i en timme innan "ni" ens stöter på bebyggelse om ni vill. Så vad ni gör i den här tråden överhuvudtaget är mig ett mysterium.
Vad "vi" utanför tullarna, eller vart fan du nu drar gränsen gör i den här tråden är väl rätt tydlig? Det NI gör där som gör att NI hamnar i media drar även OSS här i smutsen, trots att VI är I majoritet i paritet med ER. Härav torde var och en ha fullständig skyldighet att yttra sig. INGET mysterium om man tänker längre än sin egen lägenhet är kort. Tror det är ungefär så du ska tolka alla utsocknens inlägg
Några konstigheter?
Inte alls :)

Min åsikt :tummenupp
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att de boende längs vägen har tröttnat och känner sig rädda.
Det finns väl ingen människa som vill ha sporthojar som rejsar förbi utanför dörren.
Det jag inte förstår är hur folk här inne kan försvara detta med inlägg som "kärringar ska sitta på hem och inte vara på vägen" osv.
Vad är det för mentalitet?
Fattar ni inte varför folk är uppretade antar jag att ni låtsas, annars är det nåt som inte är som det ska med förståndet.

Jag får väl upprepa det återigen då: Ironin är död.

Du har aldrig varit norr om Stockholm va?

Jo jag har ju det.
Men jag har ju naturligtvis fel. Det är PRECIS lika tätbebyggt på en norrländsk landsväg som det är i Sthlm.
I rest my case.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eller så kanske du ska förklara vad du svamlar om.
Ja jag skulle vilja ha en motorbana i Sthlm. Nej jag tror inte att allt grisande i trafiken försvinner om det skulle finnas en bana. Ja jag tror att det skulle MINSKA.
Nej jag tror inte att folk från norrland har de blekaste aning om vad de skriver om i den här tråden eftersom de inte dagligen upplever problemen på de sätt som vi gör här.
Ja jag tycker personligen att det gnälls nå in i helvete för mycket i allmänhet, i media, på grannar och på kollegor.

"Ni" har landsväg runt husknuten däruppe. Vi får åka i en timme innan vi hittar bra landsväg (bortsett från Bogan och Bulten). Det var ETT exempel.
"Ni" kan troligen elda i 300km/h i en timme innan "ni" ens stöter på bebyggelse om ni vill. Så vad ni gör i den här tråden överhuvudtaget är mig ett mysterium.

Några konstigheter?
Du verkar lite inskränkt. Även om hundratusen motorcyklister delar på en 15 kilometer lång sträcka så blir den inte per automatik en racebana. Kör med vett och sans på den där lilla stumpen så ni får behålla den då om det är allt ni har.

Själv har jag 5 mil till den närmsta, av få, vägar som jag kallar riktig motorcykelväg och som jag kan tänka mig är jämförbar med den det gäller här. Rak väg finns det gott om, men vem fan vill åka på sånt.

Och som det brukar sägas till de boende längs vägarna, "gillar ni inte er trafiksituation, flytta".

Jag får väl upprepa det återigen då: Ironin är död.
Ironi gör sig sällan bra i text.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du verkar lite inskränkt. Även om hundratusen motorcyklister delar på en 15 kilometer lång sträcka så blir den inte per automatik en racebana. Kör med vett och sans på den där lilla stumpen så ni får behålla den då om det är allt ni har.

Själv har jag 5 mil till den närmsta, av få, vägar som jag kallar riktig motorcykelväg och som jag kan tänka mig är jämförbar med den det gäller här. Rak väg finns det gott om, men vem fan vill åka på sånt.

Och som det brukar sägas till de boende längs vägarna, "gillar ni inte er trafiksituation, flytta".


Ironi gör sig sällan bra i text.

Japp nu är jag inskränkt för att jag talar om för er hur/var ni ska köra, men jag antar att det inte är samma sak när ni talar om för oss hur/var vi ska köra...
Känns inte som att jag nånsin har uppmanat nån att grisköra på Bogan. Nånstans. Någonsin.
JAG tar inte ansvar för resten av Sthlms motorcykelburna medborgare, det kanske ni oxå begriper, jag kör faktiskt inte ens på Bogan. Däremot så begriper jag problematiken, och ni kan skriva här "sakta ner" etc tills fingrarna blöder, det kommer fortfarande inte ändra ett skit.

Men å andra sidan är jag inte förvånad över att det gnälls så in i helvete på allt som rör sig i det här landet, det är ju bara att titta i den här tråden så ser man ju att folk fullständigt exploderar i skurar av moralkakor och kärring-gnäll.

Personligen skulle jag flytta om jag upptäckte att jag bodde bredvid en hårt trafikerad väg och inte gillade läget. Eller rättare sagt, jag skulle aldrig ha flyttat in till att börja med.

Som anekdot kan jag berätta att jag hade en lägenhet 10 meter ifrån E18 en gång med bara en buske emellan. Det dånade förbi långtradare ungefär var 3:e minut 24/7. Klagade jag? Nej. Flyttade jag när jag tröttnade? Ja.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Vad kostar det ens att köra bana? 300 spänn per gång? Nån som anar vad nästa ursäkt för vansinneskörning efter allmän väg kommer bli om det nu blir nån bana?

Fast dom boende runt vägarna kanske kan sponsra med träningsavgifterna. Vore ju för jävligt om man skulle få betala sin egen hobby själv.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
"Ni" har landsväg runt husknuten däruppe. Vi får åka i en timme innan vi hittar bra landsväg (bortsett från Bogan och Bulten). Det var ETT exempel.
"Ni" kan troligen elda i 300km/h i en timme innan "ni" ens stöter på bebyggelse om ni vill. Så vad ni gör i den här tråden överhuvudtaget är mig ett mysterium.

Vad har det med saken att göra? Sluta klaga eller flytta. Att man inte har nånstans att köra ska väl inte dom som bor runt "banorna" behöva lida för. Vill man köra motorcykel får man väl se till att bo där det går att köra eller helt enkelt ge fan i det. Det är väl rimligare än att dom som inte ens har intresset ska måsta flytta sig för tokkörarna. Kan/tänker man inte flytta av en eller annan anledning får man väl ta konsekvenserna av det istället för att lasta över problemen på andra.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Last edited:

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Finns väldigt få vettiga argument i denna tråden för att bevara vägen så som den är i dag. Svammel allt ihop. Att tro att en bana ändrar något till det positivare är ju redan bevisat att det inte funkar så utan snarare tvärt om. Det drar till sig tokåkning. Se bara på alla stuntkvällar och träffar på alla olika flygfält runt om i landet. Man har ju stora problem att få folk att ta det lugnt till och från stället, och då vet ju ändå de som kör dit att det förstör så tydligt för arangörerna när de buskör.

Sen att farthinder inte skulle förbättra utan bara flytta tokåkandet tror jag inte en sekund på heller. Visst några av de värsta filmerna kanske skulle spelas in på annan ort ändå. Men dessa 2 vägar är ju inte vald av slumpen utan på grund av hur de är dragna och vilket typ av väg det är. Med tanke på att alla dras till just dessa så kanske det inte finns så många andra 50 vägar där man kan köra 200+, förhoppningsvis inte.

Tråkigt att man inte kan prata och tänka till hur man på enad front kan lösa sånna här problem utan att det ska komma massa kommentarer som bara tillför irritation hos den del av SH som kan tänka lite längre.

Tror snart jag anmäler mig som frivillig hos vägverket för att hjälpa till med dessa farthinder för med den publicitet som vi hojåkare nu får sabbar vi inte bara dessa fina hojsträckor utan vi drar med oss resten av Sverige.

Angående Salming tycker jag påhoppen har varit väldigt låga, han lade fram problemen väldigt vettigt och kunde mycket väl vara betydligt mer irriterad enligt mig. Att några påpekar att han pratade skit för att man i en klipp såg en man gå efter en väg var en av trådens lågmärken. Kan väl knappast ens behöva förklaras att han försökte få fram en poäng, människorna bor ju efter vägen de har ju knappast krypt upp i en vrå och ligger och svälter sig själv till döds bara för att ni kör mc där...

/Danne

Ps. Borde vara dags att starta en hårt modererad tråd där man kan prata om eventulla lösningar och varje OT kommentar, personligt påhopp eller annat skit direkt rensas bort.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top