Folk retar sig på motorcyklister som kör alldeles för fort på Bogesundsvägen, 257:an etc, med all rätt! Vem vill ha fartdårar på vägarna utanför sitt eget hus? Själv kan jag bli galen på folk som kör 40 km/h i mitt villaområde där mina egna ungar vinglar ut på cyklar, sparkcyklar och elmotorcyklar från Biltema, bakom häckar och andra saker som skymmer sikten.
En bana löser knappast några problem, när man själv var yngre omsatte man sina nyvunna kunskaper i högre hastigheter på landsvägar, snarare än större marginaler. Det som får folk att köra med större marginaler på gata är personlig mognad, när man inser att det finns människor i sin närhet som behöver en, att det inte är värt risken.
Visst kan man begränsa problemet genom att känna till vägen och var det är mindre olämpligt att dra på, men på detta problem finns nog inga andra övergripande lösningar än restriktioner, förbud och skyhöga kostnader. En vikande ekonomi ger förmodligen också positivt utslag i statistiken.
Personligen har jag övervägt att ställa av för gott och enbart köra bana, ta licens och kanske prova på någon tävling i Rookie 600/1000. Inte för att jag tror att jag är särskilt snabb, utan enbart för skojs skull. Fast tävla utan träning känns meningslöst, och 40-50 mil med släp för ett träningstillfälle på Gelleråsen blir inte av många gånger under en säsong, inte när man är småbarnsförälder. Hela upplägget känns dödfött, men det skulle kunna se ljusare ut med en bana i Enköping. Så det får bli lite halvlugn gatkörning för att inte bli totalt ringrostig, varvat med banåka i ett tempo som känns snabbt för mig, även i fortsättningen.
/A