Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vore inte så svårt att få svart på vitt hur det förhåller sig runt:
- Linköping....
- Karlskoga...
- Sundsvall...
- Härnösand...
- Anderstorp...
- Runt banorna i skåne....

Tyvärr är det inte samma kategori hojåkare som satsar på att åka bana och
som skiter i andra på allmän väg.

Ni har inte så långt att det stör om ni vill åka på bana........
Rätta mig om jag har fel......
Men LMS har väl kvällsträningar för sina medlemmar.....?
Även klubben i Karlskoga...eller...?

NRS har kvällsträning för sina medlemmar varje(nästan) Tisdag kväll
mellan 18,00 - 22,00.

MEN man måste satsa lite själv....Bli medlem, ta licenskurs och åka dit!

Stockholm - Linköping 195km
Stockholm - Karlskoga 234km

Vi är idag rätt många som åker från Bollnäs till Motorparken i Härnösand
på dessa kvällsträningar, dessutom ordnas det många bandagar under sommaren.
Bollnäs - Härnösand 212km

Men som vanligt så ..................

"" Vi har ju ingen lokal.....""

KentW

Ni som kommer norrifrån behöver ju inte ens skriva i den här tråden. Ni har ju hur många mil landsväg som helst däruppe utan vare sig polis eller boende.

Jag är född och uppvuxen i Karlskoga. Hela min släkt (nästan) bor där, och jag åker iaf inte 23 mil "hem" bara för att gasa av mig lite, trots att jag har andra anledningar att åka dit. Så varför skulle kreti och pleti göra det?
Dom har el i Zimbabwe oxå, ska jag åka dit för att ladda eltandborsten?

Oavsett om det hjälper bogan eller inte så är det skam att Sthlm inte har en motorbana.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vore inte så svårt att få svart på vitt hur det förhåller sig runt:
- Linköping....
- Karlskoga...
- Sundsvall...
- Härnösand...
- Anderstorp...
- Runt banorna i skåne....
KentW

Måste bara lägga till att runt alla banor jag känner till i skåne inkl motocrossbanor mdfl , så är det ett jävla gnäll ang störande ljud.

Oavsett om man kör på gata eller bana så gnäller dom.
Banorna stängs bla pga bostadsområden byggs och kommer nära.
 

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
Ni som kommer norrifrån behöver ju inte ens skriva i den här tråden. Ni har ju hur många mil landsväg som helst däruppe utan vare sig polis eller boende.

Aj fasen, visste inte att det var förbjudet att ha en åsikt.... (norrifrån, jag bor iofs i gävle så det kanske inte gäller mig)...

Sen verkar det som att det bara finns 1st väg att åka i sthlm, varför är det annars ett sånt jävla liv om vägsträckan, ÅK någon annanstans då (fast ni har ju ingen bana).....

"Klart att det går att stänga vägar för trafik. Det har man gjort i gävle för att det busades och gjordes filmer där (stängt från fredag kväll till söndag morgon för trafik som ej har behörighet)".....


//MH
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Man måste väl inse hur det låter om man säger - Vi har ingen bana så vi har rätt att riskera vårat och andras liv på landsvägen.

Jag förstår väl argumenten men hur låter det igentligen?

Jag bor i Falkenberg, jag har ett par kilometer till "sveriges snabbaste bana" och jag är där alltid när det är körningar. Dock vet jag att många inte kör dit utan kör hellre på andra ställen pga priset det kostar, visst en gång eller ett par men betala 350 kr i snitt 2 gånger per månad hela sommaren är svettigt för en del.
Bara för vi har en bana minskar inte det busåkningen på vägarna, ibland blir det värre. Flera som har varit på banan fortsätter racet hela vägen hem från banan och hela dagen efter.

Vi har oxå flera som faktiskt kör 10-20 mil för våra bandagar trots att onsdagarna bara är 17-20, 3 grupper á 20 minuter åt gången. Dom kör ett par timmar för at köra 1 timme bana.
Sen sitter det folk på SH forumet som aldrig nånsin kört bana men gärna leker på allmän väg, folk som inte ens 1 gång orkar köra 20 mil för att få ha riktigt kul en bandag på Mantorp eller dyl. Detta är bara märkligt, då finns ju inte viljan att köra bana ändå........så jäkla långt är inte 20 mil.

Men nej argumentet - Vi har ingen bana så vi........... ja det köper nog inte ens de som säger det.

Som Swedie sa, om bara folk släppte gasen förbi hus, hästar vid möten etc så hade mycket av klagomålen försvunnit men sedan att tro att vi någonsin kommer att bli överens i fall som dessa ja det kan vi nog se oss i månen efter. Finns alltid folk som inte delar dina åsikter, respekterar man det och för en normal vuxen dialog så kunde till och med vi på SH forum någon gång få en tråd där någon inte ska förolämpa eller skälla på någon annan.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Måste bara lägga till att runt alla banor jag känner till i skåne inkl motocrossbanor mdfl , så är det ett jävla gnäll ang störande ljud.
Det är sant. Det intressanta är att i tråd efter tråd här om både allmänna bandagar och formella tränings- eller tävlingstillfällen är det ett jävla gnäll över att man inte får köra med hur bullrande avgassystem som helst utan som regel rekommenderas att köra med originalsystem. Undrar om det kan ha något samband...? :va
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Fast fortfarande inget man bara kan glida in å dra av 15 skott på å dra vidare. Som många tror att bankörning funkar.

hehe jag kan men jag är speciell :tungan
men det måste ju gå att fixa så att man drar ett kort (så man är behörig) sen rullar man in i kör när som helst
kan ju inte va helt omöjligt ( om inte miljösmurfarna gnäller)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Man måste väl inse hur det låter om man säger - Vi har ingen bana så vi har rätt att riskera vårat och andras liv på landsvägen.

Jag förstår väl argumenten men hur låter det igentligen?

Jag bor i Falkenberg, jag har ett par kilometer till "sveriges snabbaste bana" och jag är där alltid när det är körningar. Dock vet jag att många inte kör dit utan kör hellre på andra ställen pga priset det kostar, visst en gång eller ett par men betala 350 kr i snitt 2 gånger per månad hela sommaren är svettigt för en del.
Bara för vi har en bana minskar inte det busåkningen på vägarna, ibland blir det värre. Flera som har varit på banan fortsätter racet hela vägen hem från banan och hela dagen efter.

Vi har oxå flera som faktiskt kör 10-20 mil för våra bandagar trots att onsdagarna bara är 17-20, 3 grupper á 20 minuter åt gången. Dom kör ett par timmar för at köra 1 timme bana.
Sen sitter det folk på SH forumet som aldrig nånsin kört bana men gärna leker på allmän väg, folk som inte ens 1 gång orkar köra 20 mil för att få ha riktigt kul en bandag på Mantorp eller dyl. Detta är bara märkligt, då finns ju inte viljan att köra bana ändå........så jäkla långt är inte 20 mil.

Men nej argumentet - Vi har ingen bana så vi........... ja det köper nog inte ens de som säger det.

Som Swedie sa, om bara folk släppte gasen förbi hus, hästar vid möten etc så hade mycket av klagomålen försvunnit men sedan att tro att vi någonsin kommer att bli överens i fall som dessa ja det kan vi nog se oss i månen efter. Finns alltid folk som inte delar dina åsikter, respekterar man det och för en normal vuxen dialog så kunde till och med vi på SH forum någon gång få en tråd där någon inte ska förolämpa eller skälla på någon annan.

Jag har inte sett nån Sthlm:are i den här tråden som har sagt, eller fått det att låta som att vi kör som idioter på Bogan för vi har ingen bana.

Däremot så inser vi att det är såhär det är och vi vet vad som kommer hända om dom sätter upp farthinder på Bogan oxå. Grisåkandet flyttar på sig. Kanske till ett sämre ställe.

Vad vi säger är att en motorbana i Sthlmstrakten skulle garanterat minska griskörning i trafik. Oavsett om det är på Bogan eller nån annanstans.

Tror ni på allvar att folk skulle stå på bulten/bogan med tidtagarur i full trafik när det ligger en riktig bana runt knuten?

Det är ingen som tror att man får bort ALL griskörning i trafik med en motorbana. Ingen har så heller skrivit. Det kommer alltid finnas folk som vrider på rullen ibland när man är ute och söndagskör.

Vi skyller inte på saker, det kan ni få göra på vischan, vi försöker istället hitta på möjliga utvägar. Så istället för att bygga fem nya golfbanor för 0.0000002% av Sveriges befolkning så kanske man kunde lägga lite energi på oss motorintresserade istället.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Så istället för att bygga fem nya golfbanor för 0.0000002% av Sveriges befolkning så kanske man kunde lägga lite energi på oss motorintresserade istället.
Just golfbanor var kanske ett mindre lyckat exempel. De betalas nämligen ganska genomgående av de aktiva utövarna, som dessutom är uppskattningsvis dubbelt så många som landets aktiva motorcyklister. Drygt 5% av sveriges befolkning är medlem i en golfklubb. (Nej, inte jag. :tungan )
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Vid 2:29 visar klippet en äldre man som promenerar med en cykel – samtidigt som den där hockykillen säger att det inte är någon som vågar gå ut på vägen. Räknas inte gubben med cykeln? :va
Sorry att jag försökte skriva ett seriöst inlägg...

Självklart räknas gubben och Börje Salming är helt slut i huvet som sa att ingen vågar gå där medan man fick se en gubbe promenera.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Just golfbanor var kanske ett mindre lyckat exempel. De betalas nämligen ganska genomgående av de aktiva utövarna, som dessutom är uppskattningsvis dubbelt så många som landets aktiva motorcyklister. Drygt 5% av sveriges befolkning är medlem i en golfklubb. (Nej, inte jag. :tungan )

En motorbana behöver ju inte nödvändigtvis vara för bara motorcyklister heller...
Man kan ju bygga en stripp bredvid och även köra bil på den, och vips så blev det lite fler inblandade ;)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
En motorbana behöver ju inte nödvändigtvis vara för bara motorcyklister heller...
Nej, absolut, det vettigaste vore antagligen att integrera en traditionell racingbana med ordentliga avåkningsytor - som funkar för både bil och hoj - med en strip (kanske raksträckan) och en trafikövningsplats för utbildning och förarprov.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
För mig är det iaf ganska enkelt. Gillar man inte värme så bor man inte i Afrika. Gillar man inte trafik så bor man inte efter en landsväg.

...och gillar man att köra på bana så flyttar man någonstans där det finns en.

- Nej fan, just det. Då skulle det ju kosta mig en massa pengar, då går det inte. Snälla skattebetalare, ge mig pengar!

Inget personligt Dreggel, utan en kommentar till alla som rättfärdigar vansinneskörning genom att skylla på att det ej finns en bana i Stockholmsområdet.

Förövrigt så tycker även jag att det skulle vara bra med en Stockholmsbana eller en bana i närheten, men jag rättfärdigar ingen vansinesåkning genom att skylla på detta.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror ni på allvar att folk skulle stå på bulten/bogan med tidtagarur i full trafik när det ligger en riktig bana runt knuten?
Japp!
Dom som gör det idag får en kick av real roadracing, synas, höras och "tävla" mot varandra i trafik. Dom kommer alltid att fortsätta med det. I ärlighetens namn, hur kul är en film från <valfri bana> där det alltid är lika långt till hojen framför, jämfört med filmer med kniviga omkörningar med möte? Synd bara att det inte är stuntkillar i alla fordon...
På bana är det massor med regler, det får inte wheelas, man måste ha skinnställ, ryggskydd mm. Många av dom som kör bulten i 200 har mysbyxor å linne, antingen för att det är varmt, coolt eller för att pengarna inte räckte till sånt. Dom vill knappast köra bana för att kunna nöta spårval till förbannelse, dom vill ha kickar!
Bankörning är jävligt dyrt! När jag åkte Gotland ring tre dagar kostade det minst 2500kr om dan, om man räknar med allt. Visst, en bana som låg runt hörnet skulle vara billigare, mindre runtomkostnader. Men den som bygger en bana vill tjäna pengar på det. Så varje körning kommer att kosta pengar, å som nån sa, många har inte råd/lust att lägga kanske 2*350kr varje månad för att köra bana. I synnerhet om det "bara" är en kväll per gång. Visst, vi som tävlar/kör banhoj kommer att jubla, vi slipper sitta å tråka i racebussen 4-5h vid varje träning, tanka den osv, så vi går med vinst. Men "alla" andra? Nja...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Japp!
Dom som gör det idag får en kick av real roadracing, synas, höras och "tävla" mot varandra i trafik. Dom kommer alltid att fortsätta med det. I ärlighetens namn, hur kul är en film från <valfri bana> där det alltid är lika långt till hojen framför, jämfört med filmer med kniviga omkörningar med möte? Synd bara att det inte är stuntkillar i alla fordon...
På bana är det massor med regler, det får inte wheelas, man måste ha skinnställ, ryggskydd mm. Många av dom som kör bulten i 200 har mysbyxor å linne, antingen för att det är varmt, coolt eller för att pengarna inte räckte till sånt. Dom vill knappast köra bana för att kunna nöta spårval till förbannelse, dom vill ha kickar!
Bankörning är jävligt dyrt! När jag åkte Gotland ring tre dagar kostade det minst 2500kr om dan, om man räknar med allt. Visst, en bana som låg runt hörnet skulle vara billigare, mindre runtomkostnader. Men den som bygger en bana vill tjäna pengar på det. Så varje körning kommer att kosta pengar, å som nån sa, många har inte råd/lust att lägga kanske 2*350kr varje månad för att köra bana. I synnerhet om det "bara" är en kväll per gång. Visst, vi som tävlar/kör banhoj kommer att jubla, vi slipper sitta å tråka i racebussen 4-5h vid varje träning, tanka den osv, så vi går med vinst. Men "alla" andra? Nja...

Jag tror nog att dom som gör det idag faktiskt redan kör bana ganska frekvent. Skulle banan ligga runt hörnet så skulle det nog vara mycket mer attraktivt att tävla där istället. Men visst har du en poäng, och som jag sa tidigare, man lär ju inte få bort ALL griskörning. Men det är det väl ingen som tror? :)
 

Smagatusk

Guest
Det är ju inte fråga om att "försvara". Det är frågan om att inse att det är verkligheten vi lever i här och tyvärr så stämmer inte verkligheten överens med varken Nollvision, Lagboken eller vad tant Agdas våta dröm om harmoni vid landsvägen.
Men visst vore det fint om det räckte med att man ställde sig upp och skrek "INTE!" varenda gång man inte tyckte om något? ;)

Försvarar är väl precis vad ni gör? Ni tycker det är helt ok att gasa utav helvete för att det är en fin väg, trots att "Ironmike" stått öga mot öga med en gråtande småbarnsförälder som tvingats till att köpa en stridvagn för att kunna känna sig trygg, och vädjat att det ska upphöra.

Tycker du har varit ganska human, och jag har till stor del hållt med dig i dina ideologier, men nu krävs en revidering.

bjebb bjebb bjebb vad folk gnäller och gnäller..gillar ni inte att åka bogan el bulten..skit i att åka dit då..

Det väl för fan inte folket som KÖR där som gnäller, det är folket som BOR där. Är du debil?
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Försvarar är väl precis vad ni gör? Ni tycker det är helt ok att gasa utav helvete för att det är en fin väg, trots att "Ironmike" stått öga mot öga med en gråtande småbarnsförälder som tvingats till att köpa en stridvagn för att kunna känna sig trygg, och vädjat att det ska upphöra.

Tycker du har varit ganska human, och jag har till stor del hållt med dig i dina ideologier, men nu krävs en revidering.



Det väl för fan inte folket som KÖR där som gnäller, det är folket som BOR där. Är du debil?

Vad kostar en stridvagn :tungan o vart har dom gömt den då?? :va

nee senil inte debil :D

Race i dag :hojbusa

//Robin
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vaxholms borna kanske kan/vill sponsra en bana (om de vet att det skulle minska den aktiva körningen som sker där just nu) (de har ju pengar)än att gnälla i TV ,
Varför skulle dom göra det?Verkar dom intresserade av bankörning tycker du?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tror nog att dom som gör det idag faktiskt redan kör bana ganska frekvent. Skulle banan ligga runt hörnet så skulle det nog vara mycket mer attraktivt att tävla där istället. Men visst har du en poäng, och som jag sa tidigare, man lär ju inte få bort ALL griskörning. Men det är det väl ingen som tror? :)


Frän dina egna burleska funderingar!

"Är man dum så ska man ha ont."

Håller med om att det är roligt att gasa men man måste inse när det är dags att sluta slå huvudet i asfalten för att man inte inser att man bara skadar sig själv(OSS):mad:

Tillägg:

Ni som inbillar er att man skulle bygga en bana för att bli av med tokerierna, hur mycket tror ni egentligen kostnaden för en sån skulle landa på?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top