Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.
Titta extra noga? Är det 100m fri sikt och en hoj kommer i 180 tar det den 2s från att du kan se den tills den är framme vid dig! Titta höger - ingen hoj, titta vänster - ingen hoj, släppa kopplsmack, hoj i högra sidodörrn.
Håller den 72 så har du 5 sek på sig, i 54 så har du 6,6 sek på dig, ca...

sen så kan man säga såhär också ang dina uträkningar...
står man stilla på bogensundsvägen så hör man när hojarna kommer..
Detta är dom boende väl medvetna om och utnyttjar.

Hur de än gör för att korsa vägen så är de medvetna om situationen, och de agerar därefter. Det kan t ex innbära att de väljer att titta extra noga, lyssna extra noga eller om de inte känner sig trygga, gå en omväg för att korsa vägen vid ett lämpligare ställe. Allt detta påverkar upplevd tillgänglighet.

Effekterna är tydliga vid shared space. Man "buntar ihop" gångare, cyklister, bilar mc etc till en "till synes" farlig miljö. Riskerna minskar men tillgänglighet (trafikarbete) ökar resp minskar beroende på vilken trafikantgrupp man tillhör.

Om man hävdar att motorcyklismen på vägen påverkar risknivåer negativt för de boende, så bör man visa på exempel där t ex barnvagnsförare, cyklister, gamla, barn, hästar och annat har drabbats av olyckor. Annars är det ju bara spekulationer.

:tummenupp

Last edited:
istället för att knyta näven i handen eller skrika ut på ett forum på nätet där icke hojåkare inte finns kan man väl få VV att bli medvetna om vad problemet ligger
tipsade tv4 om att de ska ta upp de problemet med vv, att vi behöver en bana.
får se om de säger nåt till VV eller om de vinklar det att börje behöver lokal :va

istället för att knyta näven i handen eller skrika ut på ett forum på nätet där icke hojåkare inte finns kan man väl få VV att bli medvetna om vad problemet ligger
får se om de säger nåt till VV eller om de vinklar det att börje behöver lokal :va

Äsh tipsa TV4 om SH istället och vad som skrivs här. Det här forumet är värre en lunarstorm, här hänger alla farliga fartdårar ju :yoparty :D

Varför inte? Kan du komma på ett enda hållbart argument för att inte förbjuda motorcykeltrafik på de specifika vägar, dagar och tider då problemen är som störst? Sverige vore inte först med ett sådant drag.QUOTE]

Eru dum på riktigt? Låt oss säga att dom stänger av bulten och bogan fredag 18.00 till söndag 22.00 för mc, tror du då att alla mc-åkare i sthlm skulle låta hojen stå i garaget över helgen för att dom ändå inte får åka på bulten eller bogan...Jag skulle iallafall köra på nån annan väg och då är ju problemet inte löst eller :va

Vilket är ett stort och konkret problem för motorsporten, och ett marginellt problem ifråga om olycksstatistik och boendestörningar hävdar jag fortfarande.

Ärligt talat, hur stort är problemet egentligen? Jag sänker farten till 50 km/h (eller mer om det är lämpligt), sänker farten vid bebyggelse mm. Och det gör alla andra jag känner också. De som kör som "svin" förbi hus, gamlingar och barn mm måste vara oerhört få till antalet (vilket naturligtvis är ett problem men det problemet bör man angripa på annat sätt än att förbjuda eller sätta upp farthinder)!

Fyller på lite, Gillar man inte trafikregler kör man inte hoj på gatan.

Fyller på lite. Gillar man köra på bana så bosätter man väl sig inte där det inte finns någon.

Men allvarligt... åka hoj i 200km/h på allmäna vägar ÄR INGEN RÄTTIGHET som vissa verkar tro...

Jag tycker att alla skjutbanor ligger för långt bort och att de är för dyra, därför skjuter jag i stadens parker.:rolleyes:

Det är ganska dumt att försvara sin egen höga hastighet med att det är de andra trafikanternas ansvar att hålla uppsikt.

Fler banor med fri tillgång för allmänheten tror jag inte kommer att påverka något speciellt mycket. För att det ska påverka krävs så många banor och arbetskraft att kostnaden inte skulle bli rimlig.

Eru dum på riktigt? Låt oss säga att dom stänger av bulten och bogan fredag 18.00 till söndag 22.00 för mc, tror du då att alla mc-åkare i sthlm skulle låta hojen stå i garaget över helgen för att dom ändå inte får åka på bulten eller bogan...Jag skulle iallafall köra på nån annan väg och då är ju problemet inte löst eller :va
Det skulle vara effektivt löst för de boende längs de vägarna, tror inte du det?

Det finns hela områden i exempelvis Tyskland och USA där motorcykeltrafik är förbjuden vissa tider, främst ur säkerhetssynpunkt men också med tanke på störningar för övrig trafik och boende.
Om du tror att myndigheter och lagstiftare ser som sin största uppgift att tillhandahålla lekplatser för dem som inte klarar att gasa respektive softa på rätt platser, då får du gärna fortsätta tro det. Det finns betydligt lättare, effektivare och billigare sätt att lösa läget, och de sätten kommer närmare.

förstår att folk vill ha en bana

men är det egentligen överhuvudtaget möjligt att lägga den tex
inom en 0-5 mils radie från Stockholm
med tanke på förstäder och bebyggelse runtomkring Stockholm ??

Problemet är att det inte finns en bana att köra på i närheten av Stockholm eller varför inte i Stockholm. Om Stockholmskommun skulle gå in med pengar till Viking park och se till att den banan blir klar så snart som möjligt tror jag att många av oss hojåkare skulle välja att köra av sig på banan.

Sen kommer det alltid att finnas de som kör efter vägen och som kör för fort, som kör rent ut sagt farligt för andra och sig själva. Tyvärr är det oftast dem som hamnar i graven alldeles för tidigt. Men det kommer vi aldrig att komma ifrån. Lika väl som att vi inte kommer att komma ifrån att folk kör på fyllan, att folk slåss och folk mördar, att folk... jag kan fortsätta i en evighet. Det tillhör liksom livets gång.

Däremot tror jag att vi kommer få ner antalet olyckor (vilket är det enda vv bryr sig om) väsentligt om det fanns en bana att köra på i närheten.

Dock så är det väl viktigare att lägga pengar på att våra söta politiker kan få ut sin jättelön, så de kan flyga vart de vill, så de kan... Ja, ännu en gång kan jag fortsätta i evighet.

Finns bana här uppe, men folk kör ändå som vettvillingar.
Så allt snack om att det saknas bana tror jag inte mycket på.

Kanske ett fåtal skulle sluta gasa på vägarna, men dom är nog lätträknade...

Hur de än gör för att korsa vägen så är de medvetna om situationen, och de agerar därefter. Det kan t ex innbära att de väljer att titta extra noga, lyssna extra noga eller om de inte känner sig trygga, gå en omväg för att korsa vägen vid ett lämpligare ställe. Allt detta påverkar upplevd tillgänglighet.

Men nu får du väl ge dig, karljävel! De ska fan inte behöva leva som antiloper på en savann för att slippa bli överkörda av en mc-förare i 200 blås på 70-sträcka. Vad fan är det med er som försvarar så´nt här?!

Det skulle vara effektivt löst för de boende längs de vägarna, tror inte du det?

Det finns hela områden i exempelvis Tyskland och USA där motorcykeltrafik är förbjuden vissa tider, främst ur säkerhetssynpunkt men också med tanke på störningar för övrig trafik och boende.
Om du tror att myndigheter och lagstiftare ser som sin största uppgift att tillhandahålla lekplatser för dem som inte klarar att gasa respektive softa på rätt platser, då får du gärna fortsätta tro det. Det finns betydligt lättare, effektivare och billigare sätt att lösa läget, och de sätten kommer närmare.

absolut dom boende kommer bli överlyckliga, men dom som bor på nästa favoritväg där man kommer köra istället...ska man förbjuda där också då osv osv

Märkligt att så många som inte vill följa regler och visa respekt för andra trafikanter säger att de hellre skulle köra på bana "bara det fanns någon i närheten"
En motorbana är full av regler, och när jag kör bana förväntar jag mig att övriga trafikanter kan och följer dessa. Jag vet inte om jag vill ha er på motorbanorna heller.

Men nu får du väl ge dig, karljävel! De ska fan inte behöva leva som antiloper på en savann för att slippa bli överkörda av en mc-förare i 200 blås på 70-sträcka. Vad fan är det med er som försvarar så´nt här?!

Det ämnet har jag inte diskuterat – jag pratar om hockyspelarens risksnack.

Det spelar ju ingen roll var fan vi åker, jag åkte 80 förbi en gubbdjävlen som visa med handen att jag åkte för fort, det var visserligen 70-väg men det kan han inte vet.
Och är vi på bana så bor det alltid nån djävel som tycker att det bullrar.

I Katrineholm har Granhedsmannen som klagar i lokaltidningen.

Men och andra sidan så kan man visa hänsyn och släppa av runt folk som vistas på vägen,,,,,,,,,,,,,,

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti