Nicotin
Guest
Titta extra noga? Är det 100m fri sikt och en hoj kommer i 180 tar det den 2s från att du kan se den tills den är framme vid dig! Titta höger - ingen hoj, titta vänster - ingen hoj, släppa kopplsmack, hoj i högra sidodörrn.
Håller den 72 så har du 5 sek på sig, i 54 så har du 6,6 sek på dig, ca...
sen så kan man säga såhär också ang dina uträkningar...
står man stilla på bogensundsvägen så hör man när hojarna kommer..
Detta är dom boende väl medvetna om och utnyttjar.
Hur de än gör för att korsa vägen så är de medvetna om situationen, och de agerar därefter. Det kan t ex innbära att de väljer att titta extra noga, lyssna extra noga eller om de inte känner sig trygga, gå en omväg för att korsa vägen vid ett lämpligare ställe. Allt detta påverkar upplevd tillgänglighet.
Effekterna är tydliga vid shared space. Man "buntar ihop" gångare, cyklister, bilar mc etc till en "till synes" farlig miljö. Riskerna minskar men tillgänglighet (trafikarbete) ökar resp minskar beroende på vilken trafikantgrupp man tillhör.
Om man hävdar att motorcyklismen på vägen påverkar risknivåer negativt för de boende, så bör man visa på exempel där t ex barnvagnsförare, cyklister, gamla, barn, hästar och annat har drabbats av olyckor. Annars är det ju bara spekulationer.

Last edited: