Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.
är ju liksom inte så svårt att slå av vid dom 2 st 50 sträckor som finns på bogan så skulle det lugna ner sig rejält..dom sträckorna är ju ändå bara raksträcka mer el mindre..

Skulle tippa på att pålisen är jävligt medvetna om det. Därför lyser de med sin frånvaro på bulten och bogan. För köras gris kommer det göra oavsett, och då är det bättre att ha det där ute än inne i stan, utanför dagis etc.

Det är lätt att se mc-åkare som ett kollektiv och behandla oss därefter, men vi är inte ett kollektiv så behandlingarna fungerar inte. Jag skiter väl i vart resten av Sthlms hojförare kör nånstans, jag åker väl där jag tycker om att åka? Skulle de ställa ut patrull på bulten varenda dag så åker jag väl nån annanstans, och troligen resten av hoj-sthlm oxå. Vad ska man göra? Stänga av attraktiva landsvägar för trafik nationellt?

Skulle det däremot finnas en schysst bana i näreheten med ok öppettider och "allmänhetens åkning" så skulle jag hellre gasa helvet där en ute i trafiken. Det säger ju sig självt.

POLISEN tänker knappast så där utan det är som de säger i inslaget - att motorcyklister varnar varandra så det är inte värt besväret att ställa upp en kontroll.
Sen är problemet nog inte så stort som TV4 vill påskina och de flesta motorcyklister kör inte speciellt "vansinnigt". (av en slump var jag där igår och såg inte någon motorcykel alls)

Skulle det finnas en bana skulle vi ändå ha unga killar som bara måste visa vad de kan med youtube och stila inför kompisar...
Det är ju bara att fundera på vad fotograferna på bulten/bogan har för effekt på de som kör...

Jag tror att problemet löser sig själv då jag tycker mig se allt färre sporthojar ute.
Höga priser, försäkringar, lågkonjukturen som bara börjat, kommer göra att antalet sporthojar minskar och så även problemet.
Men troligen går fenomenet sporthoj mot sitt slut, det kommer att bli begränsningar från EU, och vi som fick förmånen att vara med kommer visa bilder och skryta om svunna tider...

För vad jag vet har man inte provat i någon större stad i Sverige med en bana 10-30 km bort och kvällskörning för 200-300 kr varje dag.
Jag kan inte komma på någon större stad i hela världen med en roadracingbana 1-3 mil från centrum och aktiv varje dag i veckan... av förklarliga skäl. :rolleyes:

..tyckte inte folk uttalade sig speciellt konstigt...

Vid 2:29 visar klippet en äldre man som promenerar med en cykel – samtidigt som den där hockykillen säger att det inte är någon som vågar gå ut på vägen. Räknas inte gubben med cykeln? :va

I lördags mötte jag två tjejer på varsin häst, 50 m från transkurvan. Inga problem (om man agerar). Tjejer på häst riskhanterar som alla andra trafikanter. De är vana med att motorcyklister tar hänsyn till dem – därför förväntar de sig att så kommer ske, vilket gör att de accepterar att använda vägen.

Hockeykillen säger också att "det kommer hända en tragedi, någon äldre, någons barn...". Om det nu är så farligt för äldre och barn, varför måste hockykillen söka sin information om olycksdrabbade in i framtiden och spekulera fram kommande olyckor? För att argumentera för sin sak borde han istället titta på hur många barn och äldre som verkligen har drabbats på vägen.

Det här handlar inte om risker för det förstår inte hockykillen något om – istället handlar det om tillgänglighet till vägen, t ex att man vill slippa titta extra noga innan man korsar vägen eller att barn ska kunna spela landhocky i större utsträckning – men det skulle troligen inte TV4 vara det minsta intresserade av att ta upp.

För det mesta går det städat till på Bogesundsvägen – t ex i går kväll och de flesta andra körningar. Filmen på Youtube är enstaka detaljer i sammanhanget.

Last edited:
Nej.
De unga killarna och tjejerna med tävlingslust och omdöme söker sig till klubbar och tävlings-/träningstillfällen. Idioterna utgörs av (bl.a.) de unga killarna och tjejerna med tävlingslust och obefintligt omdöme.
Du kan inte försvara alla som beter sig idiotiskt bara för att de råkar äga en motorcykel.

Gjorde jag det? Vi är alla hojåkare en del kör bra ,en del mindre bra och en del kör som om det vore sista gången.
Kör man i grupp tappar många omdömet pga grupptryck etc.

Jag kan inte komma på någon större stad i hela världen med en roadracingbana 1-3 mil från centrum och aktiv varje dag i veckan... av förklarliga skäl. :rolleyes:

beror på vad man menar med centrum men när jag jobbade i Los angeles så hade laguna seca öppet för allmänheten på kvällarna..men detta var ju ngr år sedan men ett lyckat koncept för dom som bodde i närheten..:tummenupp

Jag tror faktiskt på allvar inte att det är tonåringar med youtube-abstinens och noll omdöme det här handlar om.
Det handlar om vilken normal hojförare som helst, som kliver ut till hojen, fiser iväg i lugn och fin hastighet genom tätbebyggelsen och sen när den fina landsvägen rullar ut sig så kommer hornen trängandes i hjälmen och sen eldas det på utav helvet.

För mig är det iaf ganska enkelt. Gillar man inte värme så bor man inte i Afrika. Gillar man inte trafik så bor man inte efter en landsväg.

Fotbollplan är öppet alla dagar om året :rolleyes:

Varför inte prova eller nej det är idiotiskt att vara först med något. Låt danskar eller norrmännen prova först sen om det funkar för dem så kanske vi kan prova här.

Se bara på Mc vänliga skyddsräcken någon? vv åker till norge för att titta hur de gjort.

Vi svenskar är så jävla fega.

Gillar man inte trafik så bor man inte efter en landsväg.
Jag hade hållit med dig om du sagt att gillar man inte motortävlingar så bor man inte vid en bana. Men det är rätt stor skillnad mellan trafik i ungefär skyltad hastighet och informella rookierace med tidtagning, filmning och fotografer i innerkurvorna. Ju.

beror på vad man menar med centrum men när jag jobbade i Los angeles så hade laguna seca öppet för allmänheten på kvällarna..men detta var ju ngr år sedan men ett lyckat koncept för dom som bodde i närheten..:tummenupp

OT har du åkt på Laguna Seca . Fy*** vad collt om du gjorde det. Jag är inte avis alls host host:yoparty

OT har du åkt på Laguna Seca . Fy*** vad collt om du gjorde det. Jag är inte avis alls host host:yoparty

OT men tanken var att gå california superbike school som hålls just på laguna men tyvärr så hann jag inte med det..
trist som fan för det är en skitbra mc kurs och en skitbra bana..

men det var i samband med att jag kollade upp kursdatum som kollegorna sa att det var öppet för vem som helst att åka där på kvällarna.
man gick en info kurs som gällde 1 år sen var det bara att lösa typ klippkort som jag minns det och sen bara gassa..

Jag hade hållit med dig om du sagt att gillar man inte motortävlingar så bor man inte vid en bana. Men det är rätt stor skillnad mellan trafik i ungefär skyltad hastighet och informella rookierace med tidtagning, filmning och fotografer i innerkurvorna. Ju.

Och sådant beteende borde ske på en bana eller hur?. Vad kan vi, våra politiker, SMC, husägare som gnäller göra då så det blir så?.

Mina ideer är crazy men jag skriver MEN man måste prova och om det inte fungerar så provar man nästa ide.

Vilket är ett stort och konkret problem för motorsporten, och ett marginellt problem ifråga om olycksstatistik och boendestörningar hävdar jag fortfarande.

Har du siffror på det ?

Last edited:
Det här handlar inte om risker för det förstår inte hockykillen något om – istället handlar det om tillgänglighet till vägen, t ex att man vill slippa titta extra noga innan man korsar vägen eller att barn ska kunna spela landhocky i större utsträckning – men det skulle troligen inte TV4 vara det minsta intresserade av att ta upp.
Titta extra noga? Är det 100m fri sikt och en hoj kommer i 180 tar det den 2s från att du kan se den tills den är framme vid dig! Titta höger - ingen hoj, titta vänster - ingen hoj, släppa kopplsmack, hoj i högra sidodörrn.
Håller den 72 så har du 5 sek på sig, i 54 så har du 6,6 sek på dig, ca...

Motorcyklar åker på landsväg. Gamla kärringar bor på ålderdomshem. Slutdiskuterat. :fakta

Titta extra noga? Är det 100m fri sikt och en hoj kommer i 180 tar det den 2s från att du kan se den tills den är framme vid dig! Titta höger - ingen hoj, titta vänster - ingen hoj, släppa kopplsmack, hoj i högra sidodörrn.
Håller den 72 så har du 5 sek på sig, i 54 så har du 6,6 sek på dig, ca...

Hur de än gör för att korsa vägen så är de medvetna om situationen, och de agerar därefter. Det kan t ex innbära att de väljer att titta extra noga, lyssna extra noga eller om de inte känner sig trygga, gå en omväg för att korsa vägen vid ett lämpligare ställe. Allt detta påverkar upplevd tillgänglighet.

Effekterna är tydliga vid shared space. Man "buntar ihop" gångare, cyklister, bilar mc etc till en "till synes" farlig miljö. Riskerna minskar men tillgänglighet (trafikarbete) ökar resp minskar beroende på vilken trafikantgrupp man tillhör.

Om man hävdar att motorcyklismen på vägen påverkar risknivåer negativt för de boende, så bör man visa på exempel där t ex barnvagnsförare, cyklister, gamla, barn, hästar och annat har drabbats av olyckor. Annars är det ju bara spekulationer.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka