Motorcyklar far fram i vansinnes fart, Vaxholmsborna har tröttnat. (TV4 Nyheterna)

Status
Ej öppen för fler svar.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
För att en bana ska göra någon nytta ska den vara lika nära som favoritvägen och alltid vara öppen och gratis, för sporthojsförare är snåla och lata.
Annars har den nog ingen större effekt tyvärr
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Om Stockholmskommun skulle gå in med pengar till Viking park och se till att den banan blir klar så snart som möjligt tror jag att många av oss hojåkare skulle välja att köra av sig på banan.
En bana i stockholmsregionen skulle säkert bli välbesökt, det tvivlar nog ingen på.
Sen kommer det alltid att finnas de som kör efter vägen och som kör för fort, som kör rent ut sagt farligt för andra och sig själva. Tyvärr är det oftast dem som hamnar i graven alldeles för tidigt. Men det kommer vi aldrig att komma ifrån.
Men här säger du att det alltid kommer att finnas de som idiotkör på gata oavsett om det finns någon bana eller ej, och att det är de som oftast kör ihjäl sig.
Däremot tror jag att vi kommer få ner antalet olyckor (vilket är det enda vv bryr sig om) väsentligt om det fanns en bana att köra på i närheten.
Varför då, om idiotpiloterna ändå kommer att köra på gatan?

Betydligt billigare, effektivare och säkrare är att beskära möjligheterna att köra hoj på sådant sätt och på sådana platser där många olyckor sker. Antingen genom restriktioner i vägnätet eller på fordonssidan.

Notera väldigt gärna att jag inte argumenterar emot en motorbana i stockholmsområdet, tvärtom. Men den behövs av andra skäl än en påhittad olycksprevention.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Men nu får du väl ge dig, karljävel! De ska fan inte behöva leva som antiloper på en savann för att slippa bli överkörda av en mc-förare i 200 blås på 70-sträcka. Vad fan är det med er som försvarar så´nt här?!

Det är ju inte fråga om att "försvara". Det är frågan om att inse att det är verkligheten vi lever i här och tyvärr så stämmer inte verkligheten överens med varken Nollvision, Lagboken eller vad tant Agdas våta dröm om harmoni vid landsvägen.
Men visst vore det fint om det räckte med att man ställde sig upp och skrek "INTE!" varenda gång man inte tyckte om något? ;)
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Ett av problemen är ju att det är svårt att diskutera här på SH när en del tycker att det är en rättighet att idka bankörning på allmänna vägar. Jag förstår dom boende som tycker att det är jobbigt och nej jag kör inte så ofta där själv. Mycket pga att en del kör som svin och en del kör så fort att jag bäst håller mig undan. Men som sagt det är svårt att få igång en kreativ diskussion här utan att det blir personliga påhopp eller förlöjliganden.
Over and out.



[YOUTUBE-ID]WMZdA-b2Vdw[/YOUTUBE-ID]
 

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
Har ingen
Dagen efter Jockes olycka så står jag där och gråter....

Sen får du fanimig ta å kamma till dig. Ska du drälla runt å grina så kan du gå undan där ingen ser dig istället för att stå där som en fjortis å söka uppmärksamhet.

Är din mamma och pappa släkt eller har du annat fel i huvudet???:gnissla

När man känner någon som har dött så få man gråta om man vill det.
Och oftas känns det lättare för folk att vara där personen dog.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Tänkte gå ut på stan ikväll och slå in huvudet på lite folk. Finns ju ingen boxningsklubb där jag bor så vad förväntar dom sig att jag ska göra??? De som är på stan borde ju fan inte vara där om de inte vill boxas! Det fattar dom väl att jag kommer nita dom eftersom det inte finns någon lokal!!!!?
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Tänkte gå ut på stan ikväll och slå in huvudet på lite folk. Finns ju ingen boxningsklubb där jag bor så vad förväntar dom sig att jag ska göra??? De som är på stan borde ju fan inte vara där om de inte vill boxas! Det fattar dom väl att jag kommer nita dom eftersom det inte finns någon lokal!!!!?
Allt skulle lösa sig om det fanns en lokal som jag kunde gå till och slå in skallen på folk. Om det bara fanns en boxningslokal skulle mycket färre våldsbrott begås, för då skulle de flesta som ville slåss ha någonstans att gå när lusten föll på. Jag tycker det är korkat att det inte finns någon statligt finansierad fight club där jag bor.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Problemet är att det inte finns en bana att köra på i närheten av Stockholm eller varför inte i Stockholm. Om Stockholmskommun skulle gå in med pengar till Viking park och se till att den banan blir klar så snart som möjligt tror jag att många av oss hojåkare skulle välja att köra av sig på banan.

Ditt förslag kan lika väl förvärra prolemet. Bara för att just Du eller "många av oss" kanske skulle köra på en bana i större utsträckning, betyder det inte att problemen minskar på Bogesundsvägen eller liknande vägar. Du ignorerar andra faktorer som påverkar situationen i andra riktningen. Man måste t ex även ta med de nytillkomna motorcyklisterna i kalkylen som genom stora bankörningsmöjligheter lockats att börja köra motorcykel.

Om det regnar, så innebär det inte nödvändigtvis att folk blir blöta i större utsträckning – om folk stannar innomhus. :)
 

Nicotin

Guest
bjebb bjebb bjebb vad folk gnäller och gnäller..gillar ni inte att åka bogan el bulten..skit i att åka dit då..

känns liksom om att man flyttar till arlanda och sen klagar på att flyget lever om..

bogan vad jag läst varit en hojväg sen 60 talet och alla har klagat sedan dess..
minns en äldre herre på en ducce som jag mötte i waxholm, han hade åkt bogan sen början av 70 talet och alla gassade lika hårt då..

vad kan man göra..en bana hjälper inte så mycket igentligen, finns folk som alltid kommer rågazza på gatan oavsett om banan ligger runt knuten el inte..

men man kommer en bra bit om man slår av vid husen..2 st korta sträckor..
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
...
känns liksom om att man flyttar till arlanda och sen klagar på att flyget lever om..

bogan vad jag läst varit en hojväg sen 60 talet och alla har klagat sedan dess..
...

Jo det kanske man känner till om man är MC-intresserad, men tro det eller ej - alla är inte som du.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
..........
Mina ideer är crazy men jag skriver MEN man måste prova och om det inte fungerar så provar man nästa ide.

Har du siffror på det ?

Vore inte så svårt att få svart på vitt hur det förhåller sig runt:
- Linköping....
- Karlskoga...
- Sundsvall...
- Härnösand...
- Anderstorp...
- Runt banorna i skåne....

Tyvärr är det inte samma kategori hojåkare som satsar på att åka bana och
som skiter i andra på allmän väg.

Ni har inte så långt att det stör om ni vill åka på bana........
Rätta mig om jag har fel......
Men LMS har väl kvällsträningar för sina medlemmar.....?
Även klubben i Karlskoga...eller...?

NRS har kvällsträning för sina medlemmar varje(nästan) Tisdag kväll
mellan 18,00 - 22,00.

MEN man måste satsa lite själv....Bli medlem, ta licenskurs och åka dit!

Stockholm - Linköping 195km
Stockholm - Karlskoga 234km

Vi är idag rätt många som åker från Bollnäs till Motorparken i Härnösand
på dessa kvällsträningar, dessutom ordnas det många bandagar under sommaren.
Bollnäs - Härnösand 212km

Men som vanligt så ..................

"" Vi har ju ingen lokal.....""

KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Plåtpoliser

Vägverket och andra myndigheter har startat disskusioner om att även
använda sig av "Plåtpoliser" på mindre trafikerade vägar med "stora trafikproblem".

Och det ligger redan förslag för utredande om nummerplåt fram på mc.

Är inte ett dugg förvånad....om man fortsätter att "mata" myndigheterna med
"argument" typ...
- Tidtagning på "Bulten".....
- Filmer med vansinneskörningar på bakhjul ...osv.

Och sen lägger ut dom på nätet........klart det kommer att slå tillbaka!
Den som tror nått annat är ju lika korkade som dom som ger polis och
andra myndigheter argumenten.

KentW
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Som sagt det är svårt att få igång en kreativ diskussion här utan att det blir personliga påhopp eller förlöjliganden.
Over and out.

Tack !

Självklart dras hojarna till dom fina vägarna och visst vissa kanske kör som fan.

Bor det sen några knällspikar utmed vägarna så klagar dom givetvis, vad annars.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top